Pihit lahjaideat, kertokaa!!
Taa on vuorossa joulu, mieheni suvun kanssa ja tässä viimesen viiden vuoden aikana on paketeista tullut seuraavia asioita:
- kuivakakku jossa vkp 22.12 ja selvästi näkyvissä punaista ale tarraa jota ei jaksettu raaputtaa kokonaan pois.
- kuukautissiteitä siis niitä "näytejuttuja" mitä tulee potin mukana.
- hesekuponkeja
- mieheni rippikoulua, Tiimarin sydänkehyksissä.
Joo ja kyse ei ole köyhistä vaan piheistä ihmisistä. Ollaan kyllä saatu näistä niin paljon iloa miehen kanssa, noita hese kuponkeja nauroin 20 minuuttia vedet silmissä vessassa, niin että mahaan sattui:D
Nyt sitten haluaisin antaa heille myös jotain samantyylistä, auttakaa:)
Kommentit (669)
>Nalle kirjoitti:
Mun mielestä on eri asia antaa ilmainen lahja, itse olen antanut hierontoja yms kun ei ole oikeasti opiskelijana ollut rahaa, kuin jotain täysin tarpeetonta pee askaa. Kuka tahansa varmaan ilahtuisi sellofaaniin kääritystä rakkaasta, hieronnasta jne kun lahjansaaja tuntee lahjansaajan ja aito tarkoitus on ilahduttaa. Sitä en käsitä ollenkaan, että lahjalla halutaan veetuilla, surullista käyttää jouluakin lyömäaseena.
Hierontahan on hyvä lahja.
Tää on meidän perheen nuukailua ja vapaasti saa kopioida.
Me laitetaan aina hedelmien siemenet yhteen kohtaan ja mä sitten pesen ne ja laitan kuivumaan . Meillä on sellainen idätysastia, jossa ne säilytetään.
Talvella halkaistaan maitopurkki ja tehdään kasvualusta.
Jotkut lähtee kasvamaan, osa ei.
Tämä on meillä ollut hauska juttu ja eihän niistä mitään syötäväksi asti tule, koska Suomessa ei paista aurinko ympäri vuoden.
Mökillä lapset sitten istuttaa ne minne huvittaa.
Multapussin hinnalla saa paljon ihmeteltävää.
Vierailija kirjoitti:
Lahjojen antaminen pelkästään lahjojen antamisen takia on yksinkertaisesti aivan tarpeetonta. Pakko kuitenkin sanoa, että minulle Pandan Juhlapöydän konvehtirasia on suklaista maistuvin. Ja on maisteltu monia, kaikenhintaisia :). Makunsa kullakin.
Mä taas olen inhonnut lapsesta asti niitä Juhlapöydän konvehteja. Jos saan lahjaksi, taatusti kierrätän.
Vanhemmat tuovat mulle edelleen Budapestin konvehteja joululahjaksi, kun tykkäsin niistä kovasti lapsena. En kehtaa kertoa heille, etten tykkää niistä enää lainkaan, kun resepti on huonontunut. Niissä on nykyään mm. palmuöljyä.
Tämä ei ole pihiyttä vaan jotain muuta. Äitini antoi isälleni joululahjaksi joskus 1970-luvulla keskeneräisen kutimen, josta piti tulla isälleni villapaita, mukana tietysti neulepuikot kiinni kutimessa. Isän ilme oli paljon puhuva.
Neuletyö ei tullut koskaan valmiiksi.
Vierailija kirjoitti:
otemporesomoores kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pääkaupunkiseudun lahja opettajille: pari konvehtia, kaksi tuikkukynttilää ja paketti vihreää teetä. Kyllä on esimerkillinen idea!
Se oli kyllä paha. Kenenkähän idea se oli?
Kuka nyt edes juo vihreää teetä? Hyi.
Teen tilalla olis voinut olla kahvia, kahden tuikkukynttilän tilalla yksi kunnon pöytäkynttilä, vaikka punainen ja kahden konvehdin tilalla vaikka suklaalevy. Ei olisi ollut kovin kallis, mutta jo huomattavasti parempi lahja. Jos nyt ei rahaa pysty antamaan niille opettajille. En tiedä mitä olivat saaneet esim. viime vuonna?
No, kun eivät saaneet MITÄÄN! Siinähän se just on se idea. Nyt kun saivat, niin heti alko naputus. Lapsellista sakkia.... Itse en ole työnantajaltani saanut koskaan mitään. Töissähän siellä ollaan - ei lapsia leikkimässä lahjaa kuolaten....
Jos työnantaja haluaa jotain antaa kaikille työntekijöilleen (tässä tapauksessa niille opettajille) niin ei varmaan olisi rahallisesti ollut kummoisenkaan paljon enemmän ostaa joku pieni joulukukka, vaikka hyasintti kauniisti koristeltuna (eivätkös kukkakaupat tee ihan tilauksesta asetelmiakin) ja paketoituna.
Minä olen saanut ihan kivoja juttuja, on tullut joulukoriste, iso kynttilä, joulutähtiä monenakin vuonna, suklaarasia, milloin mitäkin. Kyllä se vaan mieltä lämmittää. Joskus ei ole tullut mitään henkilökohtaisesti, mutta on toimitettu täytekakku ja pipareita kahvipaketin kanssa koko porukalle.
Ei tietenkään kukaan töitä tee sen takia, että saavat joulun alla lahjan! Tyhmää väittääkään noin.
Hassua miten monet ihmiset eivät ymmärrä budjetti-sanaa. Opettajien lahjaan on ollut tietty budjetti, selvästikin hyvin pieni, ja se on täytynyt jakaa useiden työntekijöiden kesken tasan. Ehkä joku max 2-3 euroa/ope. Keksikää itse sillä rahalla hyvä lahja. Hyasintteja olisi esim. saanut yhden ilman mitään asetelmaa ja ilman mitään kukkakauppaa.
Itse olisin paketoinut jokaiselle Fazerin sinisen suklaalevyn. Kai kaupunki olisi saanut ostettua niitä tukkuhinnalla?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Äitini - nuukapussin - lahjat kautta aikojen on olleet samaa pihiysluokkaa. Lapsenlapsilleen osti lahjat kirpputorilta, laittoi ne johonkin tyhmään pakastepussiin ja kuvitteli saajan luulevan, että se oli kaupan pakkauksessa.
Kerran toi minulle kimpun ihan kauniita ruusuja syntymäpäivälahjaksi. Heti antaessaan muistutti minua, että ne maksoi kympin kappale. Myöhemminkin vielä mainitsi siitä hinnasta, että varmasti osaisin olla tyytyväinen. Kävi sitten ilmi, että oli käynyt siellä kukkakaupassa veljeni silloisen morsiamen kanssa, eikä kehdannut ostaa niitä pienimpiä ja halvimpia, mitä muuten olisi ostanut. Koska palvoi ja mielisteli tätä veljen tyttistä. Ja tämä oli suositellut niitä isoja ruusuja.
Ollaan vuosien varrella niin totuttu tähän, että siitä on tullut meille sisaruksille sisäpiirivitsi. Nyt kun hän on siinä kunnossa, että ei enää voi käydä kaupassa, ja me siskojen kanssa käymme hänen puolestaan, aina muistuttaa meitä, että ostamme sitten sitä halvinta leikkelettä, niitä halvempia mandariineja, niitä halvimpia kaikkea. Kuitenkin tilillä on niin paljon rahaa säästynyt, että pystyisi nyt vanhoilla päivillään ostamaan jo ihan hyvää ja kunnollistakin. Kun kotisairaanhoitaja oli sanonut äidille, että paino putoaa liikaa, kannattaisi ostaa ihan maistuvaa ja hyvää ruokaa ja vähän sitä hyvääkin, vaikka suklaata joskus ja karkkia, sen sellaista, niin äiti pyytää nyt joka kerta kaupassa käydessämme tuomaan hänelle yhden lakupatukan.
Joo, mutta kokeilla on todettu, että tällaiset liian vähän syövät elävät silti paljon pidempään kuin kohtuuden ystävät, puhumattakaan ylipainoisista. Heillä on kyllä sitten paljon muita terveysongelmia, kuten osteoporoosia ja sen sellaista, mutta ylipainoa ei ole, eikä metabolista oireyhtymää. En sitten tiedä millä pysyvät hengissä, mutta energiaa on välillä kuin pienessä kylässä, mitä olen seurannut. Että on siinä puolensa. Itte en rupeis, ei niin huonosti voi mennäkään, ettei vois vaikka viimesiä rahojaan törsätä homejuustoon.
Muistelisin että se oli ajoittaista niukkuutta ravinnossa, mikä lisäsi pitkäikäisyyttä. Ei siis koko ajan miinuskaloreilla. Koska silloin voi tulla just näitä puutoksista johtuvia vakavampia sairauksia.
Vierailija kirjoitti:
Eu-ruokakassin jauhoja, kauraryynejä, sikanautapurkki, hapankorput.
Se vaiva pitää nähdä että käy hakemassa itse sen EU-kassin.
Mä rakastan hapankorppuja. Tänne vaan!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ai niin viimevuoden lahja oli myös yksi parhaista. Kaikista halvinta (Euroshopper?) sinappia laitettu pilttipurkkiin ja kaunolla kirjoitettu kylkeen "joulusinappi"
Hyi vit.., inhoan tätä lahjaa. Ihmiset antavat "itse tehtyä" (lue:jauheesta) sinappia pilttipurkkiin pakattuna. Voiko pihimpää ja juntimpaa lahjaa olla. :)
Mä oon monena vuonna toivonut sinappia, enkä ole saanut. Tänä vuonna päätin, että teen siis itse.
Olen tehnyt nyt sinappia ja syksyllä, kun oli satokausi, tein paholaisenhilloa. En tajunnut antavani pihilahjaa, mutta niin kai sitten.
Mä tykkään noista itsetehdyistä, makeista en niinkään. Sinapit, suolaiset lisukkeet olis huippua. Itse tehtyjä tiskirättejäkin olen saanut ja on hyviä käytössä, tosin olivat uusista langoista. Reiteen yltävät villasukat oli itsellä toiveena ja olin iloinen kuin sain ne vielä lempiväreissäni.
Suvussa tosin on taitavia käsityöläisiä ja vaikka rahat on joskus vähissä niin lahjat annetaan nimenomaan saajaa ajatellen.
Vielä kun saisin joskus itse tehdyn unisiepparin sängyn päälle roikkumaan.
Joulumakeiset ja piparit tulee joka vuosi yli muutenkin, onneksi niitä ei tule enää. Mieluummin vaikka itse kerättyjä nokkosen lehtiä.
Vierailija kirjoitti:
Turussa tuli joku aika sitten postissa jätehuollon kalenteri, se olis aika lahja varsinkin muualla asuvalle, kun siinä on kaikki Turun ongelma- ja muiden jätekeräyksien aikataulu.
Hyvä lahja - turkulaiselle! Meidän jätehuolto lähettää aina joka vuosi joulun alla saman kirjeen. Jätehuollon maksut nousee, koska jätehuollon kulut ovat nousseet... Sisällön arvaa nykyään aina jo ennen lukemista. Jätekeräyksien aikataulut voi sitten itse selvittää. Siinä on sitä itteänsä jätehuollolta, aidosti paska lahja.
Kalenteri aikatauluilla oikean päivän kohdalle merkittyinä olisi hemmetin hyvä lahja, vink vink Kanta-Häme. Roskiksen tyhjennyksetkin voisi merkitä sinne, ja muutaman kalenterin jättää sinne jätehuoltoonkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse oon saanut myös kirjaston kirjan lahjaksi.
Ja kirjasto oli eri paikkakunnalla.Antaja sanoi lähetä kirja kirjastoon ja postimaksu olisi ollut n 5 e.
Laitoin kuoreen 0,10 e merkin ja lähetin sen takaisin antajalle.En tiedä joutuiko lunastamaan. Sanoin joskus ei kannata tehdä uudestaan ja ei tehnytkään, koska joutui maksamaan ainakin sakkoja.
Tää on vähän off topic, mutta lainasin lukioaikana yhden kurssin englanninkirjan kaverilleni. Hän suuttui milloin mistäkin ja lähetti kirjan postissa “vastaanottaja maksaa postimaksun”-pakettina.
Silloin ajattelin, että olkoon. En hakenut pakettia. Suuttui lisää siitä, että joutui lopulta lunastamaan paketin itse, kun palautui lähettäjälle.
Sitten aiheeseen paskimmat pihistelylahjat: en muista mitä lapsena sain lahjaksi, mutta äitini oli käyttänyt paketointiin paikallisen k-kaupan mainoslehteä. Aika äkkiä katosi usko joulupukkiin...
Mun isä oli kanssa nuuka noiden lahjapapereiden kanssa. Lahja saattoi olla tosi kalliskin, jopa ihan silkkaa rahaa, mutta tosiaan kääritty vanhaan käytettyyn kirjekuoreen, vanhaan sanomalehteen tai ruskeaan pakettipaperiin. Ei kauhean esteettistä, mutta lahjaksi osasi kyllä ostaa kaikkea tarpeellista, esim. autoon tarvikkeita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Äitini - nuukapussin - lahjat kautta aikojen on olleet samaa pihiysluokkaa. Lapsenlapsilleen osti lahjat kirpputorilta, laittoi ne johonkin tyhmään pakastepussiin ja kuvitteli saajan luulevan, että se oli kaupan pakkauksessa.
Kerran toi minulle kimpun ihan kauniita ruusuja syntymäpäivälahjaksi. Heti antaessaan muistutti minua, että ne maksoi kympin kappale. Myöhemminkin vielä mainitsi siitä hinnasta, että varmasti osaisin olla tyytyväinen. Kävi sitten ilmi, että oli käynyt siellä kukkakaupassa veljeni silloisen morsiamen kanssa, eikä kehdannut ostaa niitä pienimpiä ja halvimpia, mitä muuten olisi ostanut. Koska palvoi ja mielisteli tätä veljen tyttistä. Ja tämä oli suositellut niitä isoja ruusuja.
Ollaan vuosien varrella niin totuttu tähän, että siitä on tullut meille sisaruksille sisäpiirivitsi. Nyt kun hän on siinä kunnossa, että ei enää voi käydä kaupassa, ja me siskojen kanssa käymme hänen puolestaan, aina muistuttaa meitä, että ostamme sitten sitä halvinta leikkelettä, niitä halvempia mandariineja, niitä halvimpia kaikkea. Kuitenkin tilillä on niin paljon rahaa säästynyt, että pystyisi nyt vanhoilla päivillään ostamaan jo ihan hyvää ja kunnollistakin. Kun kotisairaanhoitaja oli sanonut äidille, että paino putoaa liikaa, kannattaisi ostaa ihan maistuvaa ja hyvää ruokaa ja vähän sitä hyvääkin, vaikka suklaata joskus ja karkkia, sen sellaista, niin äiti pyytää nyt joka kerta kaupassa käydessämme tuomaan hänelle yhden lakupatukan.
Joo, mutta kokeilla on todettu, että tällaiset liian vähän syövät elävät silti paljon pidempään kuin kohtuuden ystävät, puhumattakaan ylipainoisista. Heillä on kyllä sitten paljon muita terveysongelmia, kuten osteoporoosia ja sen sellaista, mutta ylipainoa ei ole, eikä metabolista oireyhtymää. En sitten tiedä millä pysyvät hengissä, mutta energiaa on välillä kuin pienessä kylässä, mitä olen seurannut. Että on siinä puolensa. Itte en rupeis, ei niin huonosti voi mennäkään, ettei vois vaikka viimesiä rahojaan törsätä homejuustoon.
Niin tottahan se on, että elää pitempään. Äiskä on jo 97-v. Laiha luiru ollut aina.
Suurin osa ihmisistä laihtuu vanhuusiässä. 90-vuotiaissa voi olla sellaisia, jotka olivat keski-ikäisenä lihavia ja nyt laihoja. Ainakin pari omaa tätiäni kuuluu siihen sarjaan.
Evoluutio on pahasti kesken. Keski-ikäisenä olisi kiva mahtua muotivaatteisiin, ja vanhana olisi hyvä, että olisi vähän vararavintoa, jos ei ruoka maistuisi.
Vierailija kirjoitti:
Tee itse origamia, siis yksi kurki tms.
Osasitpa tehdä tai et, todennäköisesti lahja on pettymys.
Ei ollut pettymys, kun alakouluikäinen väsäsi näitä minulle. Todella taidokkaita. Lainattiin kirjastosta oikein kirjakin, kun hän hullantui origameista.
Vierailija kirjoitti:
Pirkka-lehti, Plussakortilla saa ilmaiseksi. Ja voihan siihen lisätä vielä sukkahousut.
Mut hei, maksaa vitosen, jos et oo plussa-asiakas!
Vierailija kirjoitti:
Onko sen pakko olla jotain loukkaavaa jollain tavalla? Etkö voi tehdä vain todella edullista lahjaa kauniilla ajatuksella... tämmöisiä voisi olla esim:
Teepuu (kartongista lieriö, kuumaliimalla yksittäispakattuja tee pusseja ja joku tähti ylös koristeeksi.. paketoi sellofaaniin ja lahja on halpa, helppo tehdä ja kaunis.)
Kahvipaketti
Itse tehty hillo jos kaapissa on
Kirja (adlibriksellä esim näitä on alkaen 1,90€..)
Leivo iso pipari ukko tai pieni talo, koristele ja pakkaa sellofaaniin
Leivo sämpylöitä, rottinkiseen koriin laitat ne (roskalava ryhmistä voipi ihan ilmatteeks löytyä) ja keittiöliina alle/päälle tai pullaa, pitkokin olisi ihana lisä kahvipöytään tai kuivakakku.. näistä saa kauniita paketteja ja yleensä on mieluisia vastaanottajalle.
Pilttipurkista askartele porsas ja täytä konvehdeilla
Jne jne jne..
Onko pakko olla toisille ilkeä?
Voi tulla mielenkiintoista teetä, kun siihen liukenee sitä kuumaliimaakin...
Vierailija kirjoitti:
Onko sen pakko olla jotain loukkaavaa jollain tavalla? Etkö voi tehdä vain todella edullista lahjaa kauniilla ajatuksella... tämmöisiä voisi olla esim:
Teepuu (kartongista lieriö, kuumaliimalla yksittäispakattuja tee pusseja ja joku tähti ylös koristeeksi.. paketoi sellofaaniin ja lahja on halpa, helppo tehdä ja kaunis.)
Kahvipaketti
Itse tehty hillo jos kaapissa on
Kirja (adlibriksellä esim näitä on alkaen 1,90€..)
Leivo iso pipari ukko tai pieni talo, koristele ja pakkaa sellofaaniin
Leivo sämpylöitä, rottinkiseen koriin laitat ne (roskalava ryhmistä voipi ihan ilmatteeks löytyä) ja keittiöliina alle/päälle tai pullaa, pitkokin olisi ihana lisä kahvipöytään tai kuivakakku.. näistä saa kauniita paketteja ja yleensä on mieluisia vastaanottajalle.
Pilttipurkista askartele porsas ja täytä konvehdeilla
Jne jne jne..
Onko pakko olla toisille ilkeä?
Mun äiti leipoo mulle joka joulu pipareita. On oikein tervetullut ja odotettu lahja. Ovat niin hyviä, ettei kaupasta saa.
Olipa hauska ketju! Luin kokonaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pirkka-lehti, Plussakortilla saa ilmaiseksi. Ja voihan siihen lisätä vielä sukkahousut.
Mut hei, maksaa vitosen, jos et oo plussa-asiakas!
Onko tämäkin tullut maksulliseksi? Ei meillä ainakaan maksanut mitään.
Pihi voi säästää vuoden ajalta kaikki leipä- ja hedelmäpussit ja taitella ne sellaiseksi ketjuksi, jonka voi sitten laittaa pahvilaatikkoon. Pahvilaatikkoon viilto ja ensimmäinen pussi sieltä pilkistämään ja niin lahjan saajalla on kätevä pikkupussiautomaatti käytettävänään.
Vaihtoehtoisesti pihi voi taitella talous- tai vessapperihylsyn päät umpeen ja tehdä hylsyn reunaan viillon niin, että saadaan oikein kätevä säästöpossu. Reunoille voi vaikka liimata ilmausjakelulehdistä kivoja kuvia.
Tyhjiä voirasioita voi antaa eväsrasioiksi.
Anna lahjaksi kaapistasi ruokaa/juomaa, jota et itse syö