Pihit lahjaideat, kertokaa!!
Taa on vuorossa joulu, mieheni suvun kanssa ja tässä viimesen viiden vuoden aikana on paketeista tullut seuraavia asioita:
- kuivakakku jossa vkp 22.12 ja selvästi näkyvissä punaista ale tarraa jota ei jaksettu raaputtaa kokonaan pois.
- kuukautissiteitä siis niitä "näytejuttuja" mitä tulee potin mukana.
- hesekuponkeja
- mieheni rippikoulua, Tiimarin sydänkehyksissä.
Joo ja kyse ei ole köyhistä vaan piheistä ihmisistä. Ollaan kyllä saatu näistä niin paljon iloa miehen kanssa, noita hese kuponkeja nauroin 20 minuuttia vedet silmissä vessassa, niin että mahaan sattui:D
Nyt sitten haluaisin antaa heille myös jotain samantyylistä, auttakaa:)
Kommentit (669)
Linnunsulkia ei kannata ohittaa. Niitä voi poimia pitkin vuotta ja antaa sitten boho-henkisen sisustuksen ystäville. Samoin untuvatyynystä irronneet untuvat voi kerätä talteen ja antaa ne esimerkiksi karkkirasiassa. Mukaan voi liittää kauniin runon.
Laita pieneen pussiin hiekkaa ja anna se unettomuudesta kärsivälle henkilölle unihiekkana. Ajatus varmasti lämmittää.
Yle Ruudun ilmainen katselukuukausi.
Jos haluat oikein törsätä, osta paketti suolaa ja kaada suola parittomaan sukkaan. Kosteudenkerääjä autoon on jokaisen autoilijan toivelahja.
Kerää leivinlaudalta leivänmuruja pussiin ja anna pussi ystävälle. Hän voi sitten ruokkia lintusia ulkoillessaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ai niin viimevuoden lahja oli myös yksi parhaista. Kaikista halvinta (Euroshopper?) sinappia laitettu pilttipurkkiin ja kaunolla kirjoitettu kylkeen "joulusinappi"
Hyi vit.., inhoan tätä lahjaa. Ihmiset antavat "itse tehtyä" (lue:jauheesta) sinappia pilttipurkkiin pakattuna. Voiko pihimpää ja juntimpaa lahjaa olla. :)
Sinappi on mitä parhain lahja.
Jauheesta tehty sinappi on ensinnäkin pahaa ja toisekseen noloa pihistelyä.
Kaduilla näkee usein pudonneita hiuslenkkejä. Niistä voi paketoida mieluisan lahjan, koska hiuslenkkejä ei ole koskaan liikaa.
Vierailija kirjoitti:
Täältä pesee, ihan omasta suvusta lahjavinkkejä:
Puusta veistetty makkaratikku, sellainen minkä päässä oli oikein kaksi haaraa ja tätä kehuttiin kun siinä se makkara pysyy niin hyvin!! Suosittelen!!
Valkoinen pitkä kynttilä missä tussilla kirjoitettu hyvää joulua!!
Auringonkukan siemeniä pilttipurkissa ja tulostettu ohje milloin istutetaan:) (tuli muuten tosi komeita:)
Kaupasta ostettu valkoinen suolapurkki josta otettu etiketti pois ja itse taiteiltu sana "suolaa" ja pari jouluaiheista tarraa
Saa käyttää, muttei oo pakko
Siis noi auringonkukathan on oikeasti ollut aika ihana lahja. Itsekin kerran kasvattanut pihamaalle niitä, mutten siemenestä asti. Iloa pitkäksi aikaa.
Vierailija kirjoitti:
Mainoskynä on kyllä ehdoton.
Olen eräästä paikasta hakenut useammankin mainoskynän, koska heillä oli ihan tajuttoman hyviä mustekyniä mainoskyninä. Vielä vuosien jälkeen muistelen yritystä lämmöllä. Niin hyviä kyniä ei saa rahallakaan kaupasta. En nyt paljasta paikkaa tässä, ettei kaikki mene hakemaan sieltä. :)
Vierailija kirjoitti:
Kaduilla näkee usein pudonneita hiuslenkkejä. Niistä voi paketoida mieluisan lahjan, koska hiuslenkkejä ei ole koskaan liikaa.
Peskää kuitenkin ensin. Nämä ei kyllä kauheasti maksa uutenakaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Täältä pesee, ihan omasta suvusta lahjavinkkejä:
Puusta veistetty makkaratikku, sellainen minkä päässä oli oikein kaksi haaraa ja tätä kehuttiin kun siinä se makkara pysyy niin hyvin!! Suosittelen!!
Valkoinen pitkä kynttilä missä tussilla kirjoitettu hyvää joulua!!
Auringonkukan siemeniä pilttipurkissa ja tulostettu ohje milloin istutetaan:) (tuli muuten tosi komeita:)
Kaupasta ostettu valkoinen suolapurkki josta otettu etiketti pois ja itse taiteiltu sana "suolaa" ja pari jouluaiheista tarraa
Saa käyttää, muttei oo pakko
Toi makkaratikkuhan on ihana :D
Mitä tässä yltäkylläisyyden maailmassa nyt pitäisi olla muuta kuin hauska idea? Suolapurkinkin tuunaaminen kuulosti ihan parhaalta.
Joululahjat parhaimmillaan kertovat muistamisesta, ei niitä rahalla mittaa kukaan paitsi tietysti ehkä joku tosi köyhä -- siis mieleltään.
Minustakin toi makkaratikku olis ihan jees. Kun en itse mitään veistele. Ottaisin toki mielelläni 2. Oltaisiin menty lapsenlapsen kanssa ulos makkaraa paistamaan, täällä on kunnalla lenkkipolun varrella makkaranpaistopaikka. Siellä on puut valmiina, niin ei olisi tarttenut kuin hakea paketti makkaraa matkan varrelta, ja pulkat kotoa mukaan, niin olis talviretki valmis.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mun tulee tästä ketjusta paha mieli kaikkien niiden puolesta, jotka on tehneet omatekoisia lahjoja, kuten sytykeruusuja, koristeltuja kynttilöitä tai omatekoista sinappia. Itse olen arvostanut niitä, koska toinen on antanut aikaansa ja nähnyt vaivaa.
Tässä nyt on kyse kuitenkin ihan eri asiasta:D
Niin on, mutta esimerkkeinä mainittu sytykeruusut, koristellut kynttilät ja kotitekoinen sinappi (siitä tosin uskottiin, että kaupan sinappia naamioituna itsetehdyksi).
En ollut koskaan aikaisemmin kuullut noista sytykeruusuista. Kävin katsomassa parit youtube-videot. Mulle kyllä kelpaisi takanomistajana noi lahjaksi.
Lahjan saajasta lapsuusajan valokuva tai sen kopio / tulostettu versio kehyksissä. Jokin hassu tai merkityksellinen kuva. Kehyksiä saa niin kaupasta kuin kirppikseltä edullisesti ja kuvia sukulaisilta pyytämällä.
Kun hyvinvointi alkoi Suomessa lisääntyä, otettiin tämä järjetön turhuus eli lahjomisen pakko kaikille mahdollisille sukulaisille ym. turhilla tavaroilla, joita kukaan ei halua.
Lapsille ennen antoivat lahjan oma perhe ja kummi. Nykyisin kun lapset vierailevat mummon luona, odottaa siellä kaikkien sukulaisten lahjat ja sitten kun kiukuttaa muistavat, että ai niin kotona on vielä toinen säkillinen lahjoja odottamassa. Ja tämä kaikki tuplana toisen vanhemman vanhempien luona.
Kun vanhempien pitäisi lahjoa vain omat lapset, niin rahaa riittäisi vähän parempiin ja tarpeellisiin lahjoihin.
Yhteen aikaan oli tapana kierrättää joulukukkia ja suklaarasoita naapureiden ja sukulaisten kesken, jotka sitten toivat joltain toiselta saamansa suklaarasian tai vastaavan.
Meillä sovittiin jo kauan sitten, että vain lapsille ostetaan lahjoja. Mutta sekin näköjään voi mennä överiksi.
Pelastakaa maailma tältä turhuudelta ja sopikaa, että lahjoja ei tarvita.
Vierailija kirjoitti:
Työpaikalta otettu (siis varastettu) kahvimuki. Sellaisen sain viime vuonna avomieheltä lahjaksi. Enkä muuten tietäisi että muki on hänen työpaikaltaa mutta mies oli lähettänyt aikaisemmin kuvan työpaikkansa taukohuoneesta ja samainen muki nökötti pöydällä... Muki on kuitenkin mulla käytössä jatkuvasti enkä oo miehelle maininnu että tiedän sen alkuperän.
Mä vein taas työpaikaltani saamani logomukin takaisin työpaikalle. En todellakaan kotona käytä työpaikan mukia. Olisi muuten työt aina mielessä. Ainoa ongelma oli, että kaikki muutkin olivat tuoneet omansa työpaikalle. Kas kummaa. Ei niitä sitten erottanut toisistaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mun tulee tästä ketjusta paha mieli kaikkien niiden puolesta, jotka on tehneet omatekoisia lahjoja, kuten sytykeruusuja, koristeltuja kynttilöitä tai omatekoista sinappia. Itse olen arvostanut niitä, koska toinen on antanut aikaansa ja nähnyt vaivaa.
Tässä nyt on kyse kuitenkin ihan eri asiasta:D
Niin on, mutta esimerkkeinä mainittu sytykeruusut, koristellut kynttilät ja kotitekoinen sinappi (siitä tosin uskottiin, että kaupan sinappia naamioituna itsetehdyksi).
En ollut koskaan aikaisemmin kuullut noista sytykeruusuista. Kävin katsomassa parit youtube-videot. Mulle kyllä kelpaisi takanomistajana noi lahjaksi.
Mietin vielä sitä mehiläisvahaa tai steariinia. Eikö se sotke sulaessaan takan? Vai palaako se kokonaan pois?
Vierailija kirjoitti:
Ööö.. Ehdottelette täällä joululahjoja vaikka joulu meni jo??
Tiedoksi: joulu tulee joka vuosi uudestaan.
(Enkä aio toteuttaa näitä ideoita. Kunhan vaan käyn täällä nauramassa ja ihmettelemässä.)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen saanut niitä sytykeruusuja ihan toivelahjana, kun olin pyytänyt, jotta osaisin tehdä samanlaisia - mökin takka on nimittäin konstikas sytytettävä...
Nukenvaatteita teen, eivät maksa kuin aikaa ja vaivaa ja ovat olleet erityisen suosittuja jouluna ja muulloinkin. Ja niitä on hauska värkätä.
Tosta vikasta tulee mieleen, kuinka olin lapsena kateellinen kaverilleni, jolla oli ihania barbien vaatteita. Sen mummo oli valmistanut niitä sille. Siis uskomattoman hienosti kaavoitettuja vintage-tyylisiä iltapukuja glitter/metallikankaista jakkuineen ym ym. Todella niin taidokkaasti tehtyjä, että lapsikin ymmärsi ihailla. Siis oikeasti hienompia kuin rahalla sai kaupasta.
C-kasetteja löytää joskus hyvinkin edullisesti kirpputoreilta. Yllätä ystäväsi esimerkiksi jonkun 70-luvun laulajan kasetilla.