Ihmiset jotka jaksatte auttaa muita
Olen siis auttanut rahallisesti ja muutenkin tykkään autella, en koskaan pyydä mitään vastapalveluksia enkä rahoja takas...mutta on yksi ihminen, syrjäytynyt keski-ikäinen nainen, ja tänään jotenkin hermostuin häneen.
Olen hälle useasti antanut rahaa, kuskannut kaupoille ym, mutta aina vaan saan häneltä syyllistäviä viestejä, miten hänellä on nälkä ym ja minun toki pitäisi ymmärtää että nyt äkkiä viemään taas rahaa tai ruokaa. Hän laittelee siis sellaisia valitusviestejä, ja pommittaa viesteillä useasti viikon aikana, aina pyytämässä jotakin.
Oon tätä jaksanut tehdä, koska olen uskossa ja haluan elää uskoani todeksi ja tehdä hyviä tekoja, mutta nyt en enää tiedä, olenko vain tyhmä ihminen jota on helppo käyttää hyväksi, vai puuttuuko itseltäni kuitenkin todellinen rakkaus lähimmäisiä kohtaan ja tämän naisen avustaminen tuntuu siksi jotenkin raskaalta..
Tiedän että hänen kirjoittamansa viestit antaa hyvin negatiivisen kuvan hänestä, mutta sitten kun olemme naamatusten, hän on sellainen "säälittävä reppana", oikeasti säälin häntä ja uskon että hän on yksinäinen. Tämän takia mietin, olenko sittenkin liian itsekäs, kun sanoin tänään että en tulekkaan hänen luokseen kun en jaksa sitä että hän yrittää mua syyllistää hänen rahapulastaan. Hän oli laittanut aamuyöstä jonkin valitusviestin ja olin väsynyt itse..huonosti nukkunut.
En ole rikas vaan teen osa-aikatyötä ja lapsiakin on. Autan kuitenkin parhaani mukaan myös muita ihmisiä, olen ajanut jopa yli 50km yhteen suuntaan, useammankin kerran,koska olin ainoa eräälle ihmiselle jolta hän apua sai. Ja ilman korvausta. En edes kehtaa pyytää toisilta rahaa.
Auttaminen on mukavaa, siitä saa myös itse hyvän mielen, mutta en tiedä miten suhtautua ihmisiin, joista ei oo varma käyttävätkö he vaan hyväkseen vai ovatko oikeasti avuntarpeessa.
Ja koska teen tätä uskosta Jeesukseen, niin en halua, että ihmiset rupeavatkin pilkkaamaan, että "jahas,tuollasii ne uskovat sitten oikeasti ovatkin"...
Itsekkin olen usein hyvin väsynyt, mutta en osaa pyytää keneltäkään mitään apua. Siksi kyllä vähän pahoitan mieleni, jos joku pitää itsestäänselvänä, että mun velvollisuuteni on tehdä sitä ja tätä, tarkoitan nyt tätä kyseistä naista.
Joulu on tulossa, ja nyt hän vetoaa tähän, että pitäisihän nyt joulumieltä olla ja käydä hänen luonaan, jonne sinnekin on matkaa kyllä, ja tiedän että hän odottaa että vien ruokakassin tai rahaa hälle.
Syksyllä hänellä oli synttärit, ja silloin vetosi siihen että saisi rahaa kun " kerranhan sitä 50-vuotta täyttää", mutta kuitenkaan ei riittänyt kun annoin hälle rahaa vaan pyysi lisää, vedoten taas tähän.
Kuulostan ehkä oikeasti tosi vedätettävältä ihmiseltä, mutta oikeasti on niin yksinäisiä ja köyhiä ihmisiä tässäkin maassa, että en haluaisi vaan sulkea silmiä ja korvia ja kylmästi aatella että siinäpähän kuolet yksinäisyyteen ja nälkään...mutta miten erottaa hyväksikäyttäjät ja oikeat avuntarvitsijat..en voi myöskään jaella kaikkia rahojani kun on omatkin lapset joista pitää huolehtia.
Kommentit (5)
Minä autan yhtä yksinäistä läheistä. Mutta ei hän koskaan pyydä rahaa tai mitään muutakaan. Kutsun häntä syömään ja välillä hän tulee ja välillä ei. Riippuu fiiliksestään. Annan lahjan synttärinä ja jouluna. Joskus annan jotain ruokaa vähän. Mutta en mitään ruokakassia tai tavaraa.
Tuo, että toinen kehtaa suoraan pyytää, kuulosta minusta vähän huonolta. Että vetoaa sinun syyllisyydentuntoon.
Joo, tämä nainen ei ole ainoa joka tälläin syyllistää vaan mun lasten isäkin jonka kanssa erottiin, hän tekee tätä samaa. Meillä on yhteishuoltajuus, ja minä huolehdin lapsista ilman että pyydän mieheltä mitään apuja, mutta usein mies yrittää saada minut esim hoitamaan pienintä lasta omalla viikollansa, jos hänellä on jokin meno tai jotain. Ensin hän uhkailemalla sai tahtonsa läpi, ja otin hoitoon lasta mutta nyt kun olen viimeisistä vaatimuksista kieltäytynyt, on alkanut tämä syyllistys, miten huono äiti olen lapsille kun en heistä välitä ym...
Mutta tosiasia on se, että olen exää kuskaillut kun hänellä on auto rikki, ja edes kiitosta ei kuulunut siitä, että olen auttanut häntä.
Jos häneltä pyytäisin apua, niin ei todella auttaisi missään.
Ja koska mies on koko ajan tuonut esille miten hän on lapsille parempi vanhempi ym, niin odotan että hän myös omilla viikoillaan huolehtii lapsista itse, eikä tuo heitä mun hoidettavaksi.
En haluaisi olla tälläinen valittaja, mutta auttamatta sitä kokee itsensä hyväksikäytetyksi, ja ei ole iso asia kiittää. Se ei maksa mitään, mutta siitä saa hyvän mielen. Ap
Hyväntahtoisia höperöitä käytetään aina hyväksi ja se on minusta oikein. On väärin, että tyhmillä on paljon rahaa.
Älä auta niitä, jotka eivät ole kiitollisia. Minä itse teen monesti sen virheen, että muita auttaessani en tee siitä numeroa vaan käyttäydyn kuin se ei olisi mitään. Seurauksena myös muut alkaa ajatella avusta samoin. Luulevat sen olevan velvollisuuteni ja loukkaantuvat/suuttuvat, jos en joskus autakaan. Miks mun pitäisi? Jostain syystä annan ihmisille vahingossa yksittäisistä auttamisista kuvan, että tätä on luvassa jatkossakin.
Käyttää sua hyväkseen. Älä auta enää ainakaan omalla kustannuksellasi!!