Jouluksi kauheaan lapsuudenkotiin?
Lapsuuteni oli isän takia helvettiä. Siihen sisältyi fyysistä ja henkistä väkivaltaa ja seksuaalista hyväksikäyttöä minkä vuoksi olen ollut koko aikuisikäni mielenterveyskuntoutuja. Äitini kieltäytyi ja kieltäytyy vieläkin uskomasta mitä isä minulle teki. Hän oli työnsä takia hyvin harvoin kotona ja olin täysin isäni armoilla ja hänestä riippuvainen kunnes pääsin muuttamaan pois. Perheemme oli varakas ja vanhemmat korkeasti koulutettuja. Kulissit olivat siis kunnossa ja kun yritin pyytää ulkopuolisilta apua minut leimattiin valehtelijaksi. Olivathan vanhempani niin hienoja ihmisiä.
Sen jälkeen kun muutin pois olen käynyt lapsuudenkodissa vain harvoin. Joulut olen viettänyt ensin yksin kotona ja psykiatrisella osastolla ja elämän alettua viimein sujua myös puolisoni kanssa ja hänen perheen luona. Nyt kuitenkin erosimme juuri ja jäin 2-vuotiaan yksinhuoltajaksi. Yllättäen äitini otti yhteyttä ja alkoi painostaa minua ja lastani jouluksi heille! Heillä on mielestään oikeus tutustua lapsenlapseensa ja minulla velvollisuus mahdollistaa se.
Mitä tekisitte tilanteessani? Ahdistaa se että vanhemmillani on edelleen ote minusta koska muuten en todellakaan harkitsisi sinne menemistä.
Kommentit (125)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mammat rientävät vastaamaan rakenneltuun trolliin.
Trolli tai ei, mutta toivottavasti tämän ketjun vastauksista on apua kaikille niille, jotka kamppailevat samantapaisen ongelman kanssa.
Ihanko tosissasi kuvittelet, että lukijoissa on paljonkin eronneita pikkulasten yh-äitejä, joiden oma äiti esittää täysin kohtuuttomasti perustellun vaatimuksen tuoda pikkulapsi pedofiilin ulottuville? Varmaan joka niemennotkelmassa tuollaisten kysymysten kanssa kampaillaan.
Tuohan on se tyypillinen perustelu trolliin langenneelta. Niin mutta, kun tästä voi olla apua jollekin vaikka avaus olisikin valetta...
Vierailija kirjoitti:
Hei ap. Saman tyyppinen tausta minulla. Laitoin välit poikki totaalisesti kun tyttöni oli pieni. Hän osoitti pelkäävänsä varsinkin äitiäni, ja se oli se viimeinen pisara. Äitini tai kukaan muukaan ei hänelle mitään tehnyt, sen tiedän koska en jättänyt häntä hetkeksikään yksin heidän kanssaan.
Vietimme ja vietämme Joulut kahden kesken. Minulla ei ole ketään puolisoa eikä seurustelukumppania, en pysty. Jotenkin suojelen alitajuisesti tyttöänikin?
Me olemme tyytyväisiä näin. Muutimme kauas vanhemmistani ja terapian avulla olen rakentamassa mielenrauhaa itselleni. Elämä on miljoona kertaa parempaa ilman sitä taakkaa, että pitäisi väkisin sietää niitä ihmisiä! Biologiset vanhemmat, kyllä, mutta ei mitään muuta.
Lapsi se vaan putkahti maailmaan ilman minkään miehen vaikutusta? Kyllä tuo elämänmallisi vaikuttaa lapsen näkökulmasta rajoittavalta. Aiotko päästää häntä edes kouluun?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Trolli tai ei, mutta toivottavasti tämän ketjun vastauksista on apua kaikille niille, jotka kamppailevat samantapaisen ongelman kanssa.
Ihanko tosissasi kuvittelet, että lukijoissa on paljonkin eronneita pikkulasten yh-äitejä, joiden oma äiti esittää täysin kohtuuttomasti perustellun vaatimuksen tuoda pikkulapsi pedofiilin ulottuville? Varmaan joka niemennotkelmassa tuollaisten kysymysten kanssa kampaillaan.
Tuohan on se tyypillinen perustelu trolliin langenneelta. Niin mutta, kun tästä voi olla apua jollekin vaikka avaus olisikin valetta...
Valitettavasti insesti ei ole niin harvinaista kuin luulet. Noin 1% on kokenut jonkin asteista insestiä.
http://www.duodecimlehti.fi/lehti/1992/3/duo20056
Ohis
Älä mene.
Sanoit, että lapsi on 2-vuotias. Eikö äitiäsi/vanhempiasi ole lapsesi kiinnostanut aikaisemmin? Miksi vasta nyt eron jälkeen?
On turhaa, että menet pilaamaan joulusi sinne sen takia, että äitisi/vanhempasi haluavat nyt tutustua lapseen. Onkohan äidilläsi nyt mielessä joku ihannekuva täydellisestä rakkaudentäyteisestä joulusta lasten ja lapsenlapsien kanssa, mainoskuvasta poimittu idylli kolmen sukupolven viettäessä kultaista joulua yhdessä.
Sellaiset rakkaudentäyteiset lämpimät joulut tulevat siitä, että rakkaiden elämässä ollaan mukana myös muuten.
Vuodessa on 364 muutakin päivää. Jos sinä haluat ja jos äitisi haluaa tutustua lapseesi, niin tutustumisen voi aloittaa jonain muuna päivänä. Ensin kahvilassa, leikkipuistossa.
Vierailija kirjoitti:
Mikä minusta tekee trollin? ap
Vierailija kirjoitti:
Älä mene.
Sanoit, että lapsi on 2-vuotias. Eikö äitiäsi/vanhempiasi ole lapsesi kiinnostanut aikaisemmin? Miksi vasta nyt eron jälkeen?
On turhaa, että menet pilaamaan joulusi sinne sen takia, että äitisi/vanhempasi haluavat nyt tutustua lapseen. Onkohan äidilläsi nyt mielessä joku ihannekuva täydellisestä rakkaudentäyteisestä joulusta lasten ja lapsenlapsien kanssa, mainoskuvasta poimittu idylli kolmen sukupolven viettäessä kultaista joulua yhdessä.
Sellaiset rakkaudentäyteiset lämpimät joulut tulevat siitä, että rakkaiden elämässä ollaan mukana myös muuten.Vuodessa on 364 muutakin päivää. Jos sinä haluat ja jos äitisi haluaa tutustua lapseesi, niin tutustumisen voi aloittaa jonain muuna päivänä. Ensin kahvilassa, leikkipuistossa.
Kiinnostusta lapseen on ollut ja äitini on käynyt yksin häntä katsomassa melko pian hänen synnyttyään. Välimatka on kuitenkin mahdollistanut sen ettei heidän kotonaan ole tarvinnut aiemmin käydä. Nyt ei äidin mielestä ole enää syytä kieltäytyä matkasta heille koska ei ole enää riesana ex-miestänikään jota he vihasivat. Ehkä tuo sukujoulun toivominen on juuri se syy miksi minun pitäisi palata sinne esittämään onnellista perhettä pitkän tauon jälkeen.
Trollin huutelijoita säälin. Olette ehkä eläneet niin suojattua elämää että toisten perheiden kulissien takainen elämä ylittää ymmärryksenne. Valehtelijaksi minua on haukuttu koko elämäni ajan ja te jatkatte sitä perinnettä täällä. ap
Vierailija kirjoitti:
Sujuva novellin alku.
Siirry seuraavaan keskusteluun, jos ei kiinnosta.
Älä mene. Vanhempasi eivät ansaitse sitä iloa että saisivat tutustua lapseesi. Viettäkää rauhallinen joulu kaksistaan. :)
Kaikkea hyvää sinulle ap. <3
Minä pistäisin välit äitiinkin katkolle. Itsellenikin on käynyt niin, että kun sukulaismies ahdisteli, äiti ei uskonut ja hyssytteli minut hiljaiseksi. Se oli todella hajottavaa.
Jos vielä kehtaisi painostaa minua johonkin, olisi todella lähellä että antaisin koko äidin olla.
Kirja Kaikella Kunnioituksella (Järvinen), kannattaa lukea. Ap, olisi lähes outoa, jos veisit lapsesi isäsi nähtäville. Kutsu äitisi teille.
Ap, älä välitä trollin huutelijoista. Omassa lähipiirissäni on henkilö, joka on kokenut lapsuudessaan samantyylistä kuin sinä. Äiti ei uskonut vaan syytti valehtelijaksi, kun läheiseni pyysi apua. Se, että jotkut elävät laput silmillä, ei ole sinun häpeäsi.
Toivon sinulle ja lapsellesi oikein ihanaa joulua, ja että löytäisitte jonkun kyläpaikan, jossa on sellaisia ihmisiä, joiden luona haluatte itse vierailla! Ja kos kyläpaikkaa ei löydy, niin kaksinkin voi viettää ihanaa joulua! <3
En antaisi äitini tutustua lapseen tuossa tilanteessa ollenkaan. Ei edes myöhemmin.
On asettunut isän puolelle ja ei todellakaan ansaitse tavata lasta. Jos isän kuoltua voi myöntää olleensa väärässä, ehkä sitten!
Erikoista, ettei äitisi uskonut/usko sinua! Jo senkin takia kannattaa katkaista välit molempiin vanhempiin! Mieti tulevaisuutta, pedofiili-isäsi saattaisi tehdä lapsellesi saman kuin sinulle!!
Onko sinulla minkalainen turvaverkosto ympärilläsi? Avaudu, keskustele terapeutin, ystävien, kenen tahansa kanssa! Tee oma ihana, lämmin joulu pikkuisen kanssa! Älä pilaa hänen elämäänsä tieten tahtoen! Sitten, kun hän on tarpeeksi kypsä, ehkä vasta aikuisena, voit kertoa, miksi et halua pitää yhteyttä vanhempiisi!
Voimia sinulle! Toivottavasti löydät tasapainon elämääsi ja pystyt elämään menneen kanssa niin, että voit tarjota lapsellesi turvallisen elämän! Vertaistuki auttaisi sinua varmasti paljon! Muista, ettet ole ainoa, jota on hyväksikäytetty ja jonka elämä on mennyt sen takia raiteiltaan!
Näissä perheissä on jännitteitä. Ne nousee aika nopeaan. Mitä sä sitten teet kun olet siellä kaukana ja tilaane tulehtuu. Ja kuten tiedät, syyllinen, jep jep, syyllinen kaikkeen siinä olet sinä. Ei vuosia ahdistellut isä, joka tunnontuskissaan kehittää riidan kanssasi. Pääsee sitten sanomaan kuinka hävytön tytär tuli jouluna ja ryhtyi riitelemään. Kaikki ol tytärtä varten tehty, mut hullu se on. Älä mene, ei sun tarvitse olla nyt kiltti tyttö.
Jos harkitset, että voisit tutustuttaa lasta ja isoäitiä, se kannattaisi ehkä tehdä muulloin kuin jouluna. Jouluun liittyy niin paljon kaikkea tunnelatausta, ettei se ehkä ole paras hetki aloittaa suhteen luomista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Haluat ehkä saada täältä varmistuksen sille, minkä itsekin jo tiedät. Et todellakaan mene.
Olet oikeassa. Toisaalta haluaisin kuulla myös hyviä perusteluja sille miksi menisin. Itseni on niin vaikea ymmärtää äitiäni vaikka haluaisin.
Ei isä minulle enää mitään tee mutta lapselleni voisi myöhemmin tehdäkin. Sitä riskiä en tule ottamaan mutta en tiedä miten kestän näin jouluna vaikeassa elämäntilanteessa äitini vihaa.
ei ole olemassa hyviä perustelija, miksi menisit. ei kaikkea tarvitse aina ymmärtää. sinun ei tarvitse ymmärtää, mistä syystä äitisi sinua painostaa sinne menemään. Et vain mene.
Sano että sinulla on uusi mies vaikka ei olisikaan. Keksi mitä tahansa että ei tarvii mennä. Joulu yksin lapsen/lapsien kanssa on ihan hyvä, niin vietän minäkin.
Mieleeni tuli myös, että lapsellesi, joskin on pieni vielä, välittyisi tunnetasolla se negatiivisuus, varauksellisuus ja ahdistus tai mitä tahansa välissänne on. Luo lapselle lämmin, turvallinen ja tasapainoinen jouluperinne. Hyvää joulua!