Siis onko sairaanhoitajan palkka oikeasti vain 3 000 €/kk?
Mietin vain mitä järkeä on sairaanhoitajan (ja muussa th-alan) työssä, kun kaikilla muilla amk-tutkinnoilla (tradenomi ja insinööri) saa paljon paremmat tulot ja edut?
Siis miksi pitää väen väkisin kouluttautua sairaanhoitajaksi ja sitten itkeä sitä, että sairaanhoitajalle maksetaan vain sairaanhoitajan palkkaa?
Se on kuulkaas oikeasti aikamoinen ero elintasossa tienaako vain 3 000 €/kk vai 5 000 €/kk.
Kommentit (105)
Sairaanhoitajien keskiansio kunta-alalla lienee jo yli 3100 €/kk ja valtiolla yli 3300 €/kk. Ihan kohtalaisista ansioista siis puhutaan, ja pelkoa työttömyydestä ei juuri ole.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
SH tienaa jo nyt aivan liikaa työn "vaativuuteen" nähden. Ihan naurettavaa duunia, kuka tahansa spurgu tosta selviytyisi. Palkan pitäisi olla max. 1200e brutto/kk sis. lisät. En arvosta sairaanhoitajia yhtään.
Omalle tai läheisesi kohdalle osuva sairaus saattaa aika äkisti muuttaa mielipiteesi.
Ei kannata noista kaikkein idiooteimmista provoista ottaa nokkiinsa tai niihin reagoida.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä kyllä valistan kaikkia jotka hoitoalalle mielit ettei ät vaan opiskelis alaa. Lähinnä toivon hoitoalan arvostuksen vähyyden vuoksi, että pula hoitajista olisi suurempi. En sen takia, että joku jäisi hoidotta.
Samaa teen minä. Omat kollegat (etenkin vanhemmat) ovat kannustaneet myös pois alalta aika aktiivisesti nyt kun on vielä nuori ja on taloudellisesti hetken se on mahdollista. Kukaan ei ole ihmetellyt syytä miksi lähteä pois hoitoalalta.
Terv. Th
Jokainen tekee tietenkin valinnat omista lähtökohdistaan, mutta kun valintoja on tekemässä, kannattaa olla faktat kunnossa. Ei ole kovin helppoa päästä niihin hoitajien keskituloihin ja varsinkin, jos lasketaan julkisen puolen paremmat lomaedut yms. mukaan kuvioon, voi tullakin yllätyksenä ettei sitä ihan joka paikassa saakaan sen parempaa palkkaa, vaikka hoitajien kahvipöydässä muuta väitetäänkin.
Peruspalkka 2485€. Palkka tuli lisineeen ja käteen jää verojen ja muiden maksujen jälkeen 2046€.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä kyllä valistan kaikkia jotka hoitoalalle mielit ettei ät vaan opiskelis alaa. Lähinnä toivon hoitoalan arvostuksen vähyyden vuoksi, että pula hoitajista olisi suurempi. En sen takia, että joku jäisi hoidotta.
Samaa teen minä. Omat kollegat (etenkin vanhemmat) ovat kannustaneet myös pois alalta aika aktiivisesti nyt kun on vielä nuori ja on taloudellisesti hetken se on mahdollista. Kukaan ei ole ihmetellyt syytä miksi lähteä pois hoitoalalta.
Terv. Th
Jokainen tekee tietenkin valinnat omista lähtökohdistaan, mutta kun valintoja on tekemässä, kannattaa olla faktat kunnossa. Ei ole kovin helppoa päästä niihin hoitajien keskituloihin ja varsinkin, jos lasketaan julkisen puolen paremmat lomaedut yms. mukaan kuvioon, voi tullakin yllätyksenä ettei sitä ihan joka paikassa saakaan sen parempaa palkkaa, vaikka hoitajien kahvipöydässä muuta väitetäänkin.
Aika monessa paikassa saa palkkaa enemmän kuin 2500e kk. Mm kaikki amiksen käyneet ystväni. Ei minulla mitään lomaetuja ole. Määräaikaista työsuhdetta toisen perään. Aion kouluttautua ihan muihin hommiin tekniikan alalle (yliopistolta), missä työllisyystilanteen pitäisi olla hyvä.
Suosittelen kaikkia hoitolaan palkkaukseen ja työoloihin kyllästyneitä kynnelle kykeneviä kollegoja joko kouluttautumaan eteenpäin tai muutoin miettimään alan vaihdon vaihtoehtoja. Se voi kannattaa - itse vaihdoin vakuutusalan töihin jo kauan sitten ja nyt ansiot ovat kevyessä toimistotyössä hyvin henkilöstöeduin lähes 50000 €/v.
Sh kirjoitti:
Peruspalkka 2485€. Palkka tuli lisineeen ja käteen jää verojen ja muiden maksujen jälkeen 2046€.
Yläkoulun aineenopettajan peruspalkka on bruttona alta 2800 euroa. Siihen ikälisät ja mahdollinen luokanvalvojalisä ja ehkä pari ylituntia päälle. Opetuspuolella ei noita yölisiä ja pyhälisiä maksella.
Vierailija kirjoitti:
Hoitoala ei tuota mitään eikä nosta kansantaloutta. On siis kuluerä pelkästään. Ei ole mitään syytä nostaa hoitajien palkkoja ja saattaa Suomi sitä myötä konkurssiin. Häpeäisitte vaatimuksinenne.
Voi vittu. Se sairaanhoitajan työ, onkin paljon rahaa/tuottavuutta arvokkaampaa. Katsotaan sitten, kun itse makaat vakavasti sairaana, tai lapsesi, läheisesi tekee kuolemaa. Kuka hoitaa ja auttaa, kuka pesee perseet ja katetroi, kun kusi ei tule. Perus ja sairaanhoitajat. Lääkärit ei hoida, ne käy katsomassa äkkiä. Tekee diagnoosin ja määrää lääkkeet. TV. Rakennusmies.
Itse kun luin ohjelmistotekniikan DI:ksi niin tiesin, että alalla on surkea palkkaus enkä valita siitä. 10 vuoden jälkeen 5000 € / kk kun ulkomailla saisi tuplapalkan samoista hommista.
Minulla on yksityisellä sektorilla yli 5000, mutta teen paljon pyhiä.
Ei enää tavitsevia lapsia kotona, niin sopii minulle.
Sh kirjoitti:
Eipä siitä kuule Suomen progressiivisen verotuksen takia paljoa enemmän käteen jää vaikka palkka olisi tonnin enemmän..
Vierailija kirjoitti:
Sh kirjoitti:
Yläkoulun aineenopettajan peruspalkka on bruttona alta 2800 euroa. Siihen ikälisät ja mahdollinen luokanvalvojalisä ja ehkä pari ylituntia päälle. Opetuspuolella ei noita yölisiä ja pyhälisiä maksella.
Aineenopettajilta vaaditaan myös koulutus yliopistossa, sairaanhoitajilta ei. "Julkisen puolen" ammatteja molemmat.
Vierailija kirjoitti:
Sh kirjoitti:
Ei voi verrata opettajan kuukausipalkkaa sairaanhoitajan palkkaan suoraan, koska ope tekee vain vuodessa töitä vain 9 kk:n ajan. Eli tuo 2800 € onkin oikeasti 3400 €, kun tämä otetaan huomioon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sh kirjoitti:
Ei voi verrata opettajan kuukausipalkkaa sairaanhoitajan palkkaan suoraan, koska ope tekee vain vuodessa töitä vain 9 kk:n ajan. Eli tuo 2800 € onkin oikeasti 3400 €, kun tämä otetaan huomioon.
Ei vakitöissä olevat hoitajatkaan 12 kk töitä vuodessa tee. Opettajilla on toki enemmän lomaa. Opettajilla myös korkeampi koulutus ja hirveä työ, kun joutuvat päivät vietämään ihmisten kasvattamattomien kakaroiden kanssa.
Mä olen kouluttautunut kuvantamisen ammattilaiseksi, 3,5 vuotta AMK:ssa. 10 tunnin ajan vuorokaudessa (yöllä) olen koko sairaalan ja samalla maakunnan ainoa henkilö, joka tekee esim. tietokonetomografiatutkimuksia, murtuneiden lantioiden, rankojen, polvien, vastasyntyneiden ym. kuvauksien ohella. Diagnoosiin ei päästä ilman työpanostani.
Mutta, ehkä minä en kuitenkaan tuota yhteiskunnalle mitään. Jännä vain kun sitä on näin tärkeä lenkki hoitoketjussa. Labrahoitajaa, ensihoitajaa sun muita unohtamatta.
Vierailija kirjoitti:
Shiiiit. Oisko sit pitäny lähtee hoitoalalle...
T. Tradenomi oman alan töissä 2300€/kk :'(
No kyllä minä olen ihan tyytyväinen valintaani.
T: Merkonomi, oman alan töissä 5300€/kk
Mä en edelleenkään käsitä, mistä hoitajilla on käsitys, että muualla vuollaan kultaa vain sillä, että mennään oman alan töihin jonkun koulutuksen jälkeen. Sairaanhoitajien työt on ihan rividuunia suurimmalta osin. Ei millään muullakaan alalla saa siitä "ensityöstä" isoa palkkaa vaan pitää näyttää kyntensä, tehdä enemmän töitä ja edetä uralla, jos meinaa päästä paremmille palkoille.
Ja ettekö te oikeasti arvosta lainkaan sitä, että teillä on ylipäätään töitä? Se ei ole mitenkään automaattista nykyään. Hoitoala on niitä harvoja aloja, joilla on mahdollisuus päästä töihin helposti. Jos lasketaan koko työuran ansiot, niin äkkiä se hoitaja hakkaa monta insinööriä ja tradenomia kokonaisansioissa vuosien saatossa puhumattakaan paremmasta eläkkeestä.
Vierailija kirjoitti:
Mä en edelleenkään käsitä, mistä hoitajilla on käsitys, että muualla vuollaan kultaa vain sillä, että mennään oman alan töihin jonkun koulutuksen jälkeen. Sairaanhoitajien työt on ihan rividuunia suurimmalta osin. Ei millään muullakaan alalla saa siitä "ensityöstä" isoa palkkaa vaan pitää näyttää kyntensä, tehdä enemmän töitä ja edetä uralla, jos meinaa päästä paremmille palkoille.
Ja ettekö te oikeasti arvosta lainkaan sitä, että teillä on ylipäätään töitä? Se ei ole mitenkään automaattista nykyään. Hoitoala on niitä harvoja aloja, joilla on mahdollisuus päästä töihin helposti. Jos lasketaan koko työuran ansiot, niin äkkiä se hoitaja hakkaa monta insinööriä ja tradenomia kokonaisansioissa vuosien saatossa puhumattakaan paremmasta eläkkeestä.
Mihin hoitoalalla edetään uralla? Ei yhtään mihinkään. Ei ole mitään mihin mennä ja siitä nousta ylöspäin. Kyllä kynnet näytetään työssä ihan joka päivä, on pakko, jokaisen potilaan kohdalla.
Minun palkka ei pese insinöörin palkkaa, ei koskaan. Insinöörillä mediaanipalkka on 3900.
Elintarvikeala, työt pakkasvarastossa tai alle +5 asteisessa tilassa, fyysisesti raskasta tai vaihtoehtoisesti liukuhihnatyötä, ehkä jopa molempia.
Palkka aluksi vähän päälle 2000€/kk.