Jonnet ei muista -ketju: JOULU edition
Jonnet ei muista sellaisia monivärisiä jouluvaloja, joissa jokaiseen valoon laitettiin päälle läpinäkyvä, piikikäs muovipallo. (Eivätkä sitäkään, kuinka pirusti sattui astua tuollaisen muoviosan päälle!)
Kommentit (794)
Oi, muistan koulussa jaetun joulupussin; siinä oli omena, mandariini, minipussi pähkinä-rusinasekoitusta ja kaksi julia-karkkia. Juliat söin jo kotimatkalla <3 Olen lapsilleni (11 ja 12v) muistellut joulupussia kaiholla ja ovat olleet vähän et oikeesti bro, omena ja mandariini :)
Hajuhemmot. Semmosia pikkusia leluörkkejä jotka muistaakseni kaikki haisi eri tavalla pahalle.
-punaiset paperiset tontut pitkin kämpän seiniä
-ikkunoihin tehtiin jollain valkosella suihkutettavalla aineella jotain kuvaelmia lumihangista tms.
-paperia taiteltiin esim. neliöiksi ja saksilla leikattiin reikiä eri kohtiin paperin reunoja ja kun paperin avas niin oli muotoutunut sellanen reikäinen tähdenkaltainen 😄
Itellä oli nuo AP:n mainitsevat moniväriset jouluvalot. Ihanaa nostalgiaa. Ja tuli myös astuttua yhden osan päälle. :D
Vierailija kirjoitti:
Oi, muistan koulussa jaetun joulupussin; siinä oli omena, mandariini, minipussi pähkinä-rusinasekoitusta ja kaksi julia-karkkia. Juliat söin jo kotimatkalla <3 Olen lapsilleni (11 ja 12v) muistellut joulupussia kaiholla ja ovat olleet vähän et oikeesti bro, omena ja mandariini :)
bro weli weli, wallah, pitä olla gutsi siinä pusi!!!!! ei muute tuu jolu!!!! hukazuka
Soiva suklaakalenteri joskus vuonna 1990. Nappia painamalla tuli joululaulu sellaisella nokia tune tyylillä.
Jonnet ovat alle 20 ja Ylilaudalla viihtyvät ja kilpailevat joskus leikillään suurimmista kohu--uutisten yksityiskohdista meidän kanssamme. ja kumpikin tarkentaa tietojaan M: infosta. Sitä ei saa pitää kauan aikaa auki. Tilannehuone toimii äkkitarkistuksena. Mutta sitäkään ei saa pitää auki turhaan kuin hetken, se on viranomaisen etuoikeus ettei kaadu.
Nainen-64 kirjoitti:
Metallinen, kullanvärinen enkelikello. Mutsi metsästi niitä pikkukynttilöitä pikkukaupungissa, piti laittaa täti lähettämään Helsingistä. Paksu kullanvärinen koriste"girlandi" joulukuusessa, sille oli erillinen säilytyslaatikko. Voi iloa, kun sai lahjaksi pussillisen Fazerin Parhaita. Nämä muistot 1970-luvulta.
Jostain syystä luulin lapsena, että perheemme on köyhä (oikeasti ihan tavallinen, keskituloinen perhe oltiin) ja enkelikellot ovat arvokkaita. Hämmästykseni oli suuri, kun sitten joskus isompana näin kaupassa, että eihän ne maksa juuri mitään :)
Vierailija kirjoitti:
Meil oli joskus semmonen pulla missä oli päällä pipari. Voi mikä ihana tuoksu.
Kevätjuhlissa saatiin jäätelöt - nam
Vierailija kirjoitti:
Jonnet ei muista aikaa kun joulukalentereissa oli luukuissa vain kivoja kuvia.
Jonnet ei muista aikaa kun kaikki kaupat oli kiinni monta päivää joulun aikaan. Piti ostaa isot ostokset etukäteen ja varautua siihen, ettei mitään voi ostaa kaupasta moneen päivään. Jos vaikka rosolli unohtui ostaa, koko joulu oltiin ilman rosollia.
Eihän rosollia kaupasta ostettu, herranjestas sentään! Rosolli tehtiin itse ja kaupasta ostettiin korkeintaan suolakurkku ja omena sitä varten, jos joku laiskimus ei ollut tehnyt syksyllä omia suolakurkkuja tai varastoinut oman puun omenoita kellariin. Perunat, porkkanat ja punajuuret oli kasvatettu itse.
Jonneton joulu oli nykyistä Jonnellista onnellisempi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen kolmekymppinen enkä muista piikkivärivalopalloa :(
Minä olen nelikymppinen enkä osaa yhtään edes kuvitella mitä aloittaja tarkoitti.
en tajunnut mitä tarkoitettiin ennen kuin näin tuon kuvan mikä linkattu tänne. Tajusin että porukoilla ollut tommoset:D nähny vaan jossain mut ei niitä käytetty
Jostain 2000-luvun puolelta trendinä valokaapelit ulkona. Siis kuin letku jossa valoja. Mm. naapurilla oli kierretty männyn rungon ympäri. Ei tyylikkäitä.
Vierailija kirjoitti:
-punaiset paperiset tontut pitkin kämpän seiniä
-ikkunoihin tehtiin jollain valkosella suihkutettavalla aineella jotain kuvaelmia lumihangista tms.
-paperia taiteltiin esim. neliöiksi ja saksilla leikattiin reikiä eri kohtiin paperin reunoja ja kun paperin avas niin oli muotoutunut sellanen reikäinen tähdenkaltainen 😄
Ne oli lumihiutaleita :)
Vierailija kirjoitti:
Ihania muistoja teillä, luen tämän ketjun vielä kokonaan ajan kanssa ja fiilistelen samalla vanhoja jouluja. Eihän ne nyt aina todellakaan mitään idylliä olleet, alkoholia kului ja riitaa tuli, mutta joskus oli mukaviakin hetkiä. Silloin esim. oli kiva tunnelma kun käytiin mummon luona joulukahvilla ja hän oli leiponut herkkuja pöytään. Erityisen hyviä oli Truben joulutorttutaikinasta tehdyt tortut. Sitä myytiin kaupoissa joulun alla semmoisia paloina, itse piti kaulia ja leipasta tortut. Ei taida enää saada. Ja Kuopiosta siis ollaan, Truben leipomo toimii siellä.
Äiti oli loistava leipuri ja leipoi kaiken itse alusta saakka, paitsi joulutortut aina ehdottomasti Truben valmistaikinasta koska se oli parasta 🥰
Moni silitti joulupaperit seuraavaa vuotta varten.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaikissa perheissä oli oranssi paperinen tähti ikkunassa aikana ennen noita piikkimuovivärivaloja.
Sieltä mistä minä olen kotoisin oli metallinen joulutähti. Kenelläkään ei ollut paperista.
Se olikin astetta sofistikoituneemp ja uudemman vuosikymmenen tuote. Tuo oranssi/punainen oli 70-luvulla.
Vierailija kirjoitti:
Nainen-64 kirjoitti:
Metallinen, kullanvärinen enkelikello. Mutsi metsästi niitä pikkukynttilöitä pikkukaupungissa, piti laittaa täti lähettämään Helsingistä. Paksu kullanvärinen koriste"girlandi" joulukuusessa, sille oli erillinen säilytyslaatikko. Voi iloa, kun sai lahjaksi pussillisen Fazerin Parhaita. Nämä muistot 1970-luvulta.
Jostain syystä luulin lapsena, että perheemme on köyhä (oikeasti ihan tavallinen, keskituloinen perhe oltiin) ja enkelikellot ovat arvokkaita. Hämmästykseni oli suuri, kun sitten joskus isompana näin kaupassa, että eihän ne maksa juuri mitään :)
Kunnollinen, tukeva maksoi ja maksaa edelleen.
Minä muista hyvin sen joulupussin: Kotona ei omena innostanut yhtään, eikä yhdestä piparistakaan paljon iloa revitty, mutta kun sen sai koulussa, niin oli suurta herkkua: Hieno perinne!!
Toinen yleinen joulun ilmiö oli tulipalot: Vielä 60-70-luvulla useimmissa kodeissa poltettiin aitoja kuusenkynttilöitä: Telkkarista tuli tietoiskuja paitsi heikoista jäistä, niin myös opastusta huolellisuuteen kynttilöiden kanssa. Suomessa oli joulun aikaan kymmeniä tulipaloja jossa taloja paloi kivivjalkaan lapsineen ja lahjoineen ...
Joskus 90-luvulla mun mutsini otti jouluna esiin uuden "hienon" kynttiläsarjan jonka oli ostanut jostain ulkomaanmatkalta. Oli ajatellut, että ne 60-luvun Airamin tukevat kuusenkynttilät alkavat olemaan vanhanaikaiset. Minä vähän epäluuloisena virittelin ne kuuseen. Piti teippailla varmuuden vuoksi kolmeen kertaan se paukkulangan päässä oleva epämääräinen rautalankapistoke sähköteipillä että kuparit jää senverran piiloon että uskaltaa siihen koskea. Sitten katkaisijasta ¨naps¨ ... !!! ... Valot alkoivat vilkkua kaikissa iloisissa väreissään kulkuset-kulkuset-muzakin tahtiin: Virtalähteessä oli mikroprofessori joka soitti tiukuja läpitunkevalla herästykellon äänellä .... :))) ... Meillä (wanhusten kotona) käytettiin sitten niitä vanhoja Airamin jouluvaloja vuoteen 2016 kunnes molemmat olivat nukkuneet pois ...
Killee