Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Jonnet ei muista -ketju: JOULU edition

Vierailija
14.12.2017 |

Jonnet ei muista sellaisia monivärisiä jouluvaloja, joissa jokaiseen valoon laitettiin päälle läpinäkyvä, piikikäs muovipallo. (Eivätkä sitäkään, kuinka pirusti sattui astua tuollaisen muoviosan päälle!)

Kommentit (794)

Vierailija
701/794 |
23.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jonnet tuskin muistaa olkista joulupukkia eli olkipukkia, joka oli jokakodin joulukorista.

Sellainen oli myös oljista tehty himmeli, joka ripustettiin kattoon erityisesti jouluna.

Tuomaanristi on puusta vuolemalla valmistettu joulukoriste, joka oli aikoinaan hyvin yleinen.

Jotkut saattavat vielä muistaa ikkunaan asennettavan paperisen joulutähden, jonka sisällä saattoi palaa valo.

Vanhemmillani on nämä kaikki kunniapaikoilla jouluna. Omat joulukoristeemme ovat kalpea varjo noista upeista perinnekoristeista. Jotain olkista sentään löytyy. Olen toivonut isältäni monena vuonna itsetehtyä himmeliä ja ehkä vielä saan sellaisen.

Vierailija
702/794 |
23.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaikissa perheissä oli oranssi paperinen tähti ikkunassa aikana ennen noita piikkimuovivärivaloja.

-ainoa oikea jouluinen väri paperitähdelle -meilläkin sellainen ollut jo yksi ja sama tähti vuodesta 1986 😊 käytössä- nyt on vain tarjolla niitä valkoisia pliisuja (mitäänsanomattoman näköisiä) paperitähtiä 😱

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
703/794 |
23.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Koulussa oli joulujuhla, ja se oli osa joulun alkamista näin jälkikäteen ajateltuna. Äiti osti tai ompeli aina jouluksi uuden juhlamekon ja muutenkin kaikki olivat parhaimpiinsa pukeutuneita koulussa sinä viimeisenä päivänä. Sain usein valita äidin aikuisten muotikaavoista itseäni miellyttävän iltapuvun tai mekon, ja äitini - joka ei siis ollut ompelija ammatiltaan, vaan pelkkä harrastelija - ompeli sitten siitä mittoihini sopivan miniversion yhdessä valiltusta kankaasta. Muistan yhä joitain luomuksia ala-asteen ajoilta.

Joulujuhlan jälkeen saatiin luokissa todistukset ja mitään muuta ohjelmaa ei oikein ollutkaan. Koulusta lähtiessä tuntui valtava vapauden riemu. Nyt se alkoi, joululoma! Vain kaikkea ihanaa tiedossa, lahjoja ja herkkuja, valvomista, tv-ohjelmia, vierailuja. Kynttilöiden valoa ja piparin tuoksuja. Ja se ihana parin viikon vapaus koulusta!

Tuntuukohan nykylapsista samalta?

Lapseni aloitti koulutaipaleensa 2020. Ei ole koronan takia ollut minkäänlaisia juhlia ja minua se ainakin harmittaa. Odotin niin pääseväni esikoiseni joulujuhliin (ja kevätjuhliin) katsomaan esityksiä. Jospa joku vuosi tämä toteutuu. Lapsi niitä ei tosin osaa kaivata, päiväkodin joulujuhlia ei muistakaan enää.

Vierailija
704/794 |
23.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen kolmekymppinen enkä muista piikkivärivalopalloa :(

Minä olen nelikymppinen enkä osaa yhtään edes kuvitella mitä aloittaja tarkoitti.

Isovanhemmilla oli tuollaiset jouluvalot, mihin lie ovat nyt joutuneet…

705/794 |
24.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Radio City, pääkaupunkiseutu, ei ensimmäistäkään joululaulua, hyvin juonnettua ohjelmaa koko joulun.

Vierailija
706/794 |
20.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaikissa perheissä oli oranssi paperinen tähti ikkunassa aikana ennen noita piikkimuovivärivaloja.

Sieltä mistä minä olen kotoisin oli metallinen joulutähti. Kenelläkään ei ollut paperista.

70-luku/80-luvun alku

Vierailija
707/794 |
20.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja minä melkein tuplasti tuon, enkä minäkään muista tuollaisia. On ollut aidot kynttilät kuusessa, suorat sähkökynttilät, missä piti vaihtaa koko kynttilä, kun lamppu paloi, sähkökynttilät, missä oli vaihdettava lamppu kynttilän päässä, pienet värilliset valot ja nykyiset ledivalot, mutta piikkiväripalloja en ole koskaan nähnyt ja kokenut.

Vierailija
708/794 |
20.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vaikka tuo enkelikello oli ihana pienenä nyt aikuisena mietin että mikä idea sillä on... eikai kukaan jätä sitä palamaan ja kilkattamaan kauaksi aikaa "yksikseen" kuten normaali kynttilöitä. Johan se kilkatus ajaisi ihmisen hulluksi jos yrittää rentoutua kynttilöiden loisteessa " :D

Meillä tuo enkelikello oli käytössä, mutta äiti ei jaksanut kuunnella sitä kilkatusta, niin otti enkelien alaosasta ne kapeat "tikut" pois. Ne siis oli ne, jotka kilisi samalla kun osui niihin kelloihin. Enkelit pyöri meillä kyllä, mutta äänettömästi :)

Hmm... Olin ihan järkyttynyt, kun aikuisiällä tajusin, miten hirveä ääni enkelikellosta lähtee. Jotenkin lapsuudesta oli jäänyt mielikuva sellaisesta paljon seesteisemmästä kilkahtelusta. Tuon ylläolevan luettuani tuli mieleen, että olisiko meilläkin äiti poistanut osan noista tikuista. Ehkä oli jättänyt vain yhden?

Vierailija
709/794 |
20.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on edelleen käytössä monet täällä mainituista joka joulu. On mm. pahvitontut seinillä ja ikkunoissa ja enkelikellot. Piikkiväripallotkin ovat edelleen kaapissa. Ne ovat jotenkin jo liian räikeät 😆 Toimivat silti edelleen, mitä ei voi sanoa vain muutaman vuoden vanhoista ledeistä.

Vierailija
710/794 |
20.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vaikka tuo enkelikello oli ihana pienenä nyt aikuisena mietin että mikä idea sillä on... eikai kukaan jätä sitä palamaan ja kilkattamaan kauaksi aikaa "yksikseen" kuten normaali kynttilöitä. Johan se kilkatus ajaisi ihmisen hulluksi jos yrittää rentoutua kynttilöiden loisteessa " :D

Meillä tuo enkelikello oli käytössä, mutta äiti ei jaksanut kuunnella sitä kilkatusta, niin otti enkelien alaosasta ne kapeat "tikut" pois. Ne siis oli ne, jotka kilisi samalla kun osui niihin kelloihin. Enkelit pyöri meillä kyllä, mutta äänettömästi :)

Hmm... Olin ihan järkyttynyt, kun aikuisiällä tajusin, miten hirveä ääni enkelikellosta lähtee. Jotenkin lapsuudesta oli jäänyt mielikuva sellaisesta paljon seesteisemmästä kilkahtelusta. Tuon ylläolevan luettuani tuli mieleen, että olisiko meilläkin äiti poistanut osan noista tikuista. Ehkä oli jättänyt vain yhden?

Sama juttu :D, muistin ihan että enkelikellon kilinä on ihanaa, sitten ostin sellaisen aikuisena ja ei sitä kauaa jaksanut kuunnella joten poistin ne tikut ettei enää kilise.

Vierailija
711/794 |
20.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä olen nelikymppinen enkä osaa yhtään edes kuvitella mitä aloittaja tarkoitti.

Minä kuuskymppinen en myös muista, olivatko kaupunkilaisten kotkotuksia?

Vierailija
712/794 |
20.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä oli piikkiväripallot ja asuttiin maalla.

N. 39v

Vierailija
713/794 |
20.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei suinkaan, kyllä meillä täällä maallakin oli niitä värillisiä piikkipallovaloja. Omistani vanhimmat värivalot ovat vasta vähän päälle 40-vuotiaat ja toimivat edelleen. Niissä on sen piikkipallon sijaan värilliset muovikellot ja pienet värilliset lamput ovat kierrekantaiset.

Vierailija
714/794 |
20.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pienten suomenruotsalaisten kylien erilaiset ristit joulun alla lippusaloissa. Itselle ehkä Lappfjärdin risti tutuin. Siis ne todella koristeelliset, joissa erivärisiä valoja ja tupsuja ja vaikka mitä.

Vierailija
715/794 |
20.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Naposteltavana kulhossa rusinoita ja maapähkinöitä.

Nykyään kukaan ei söisi tuollaisia.

Koulussa saatiin joku herkkupussi missä oli rusinoita, pähkinöitä ja mandariini, ehkä joku yksi suklaakarkki. Ei oltu kovin innoissaan

Vierailija
716/794 |
20.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jonnet ei muista sitä, kun koulussa tarjottiin jouluateria runsaalla laktoosilla ja eläinperäisillä tuotteilla ryyditettynä. 

Vierailija
717/794 |
20.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lameenauhat joulukuusessa.

Niitä oli kiva ripustella lapsena kuuseen, samoin kuin äidin ja isän 60-luvulla Ruotsista ostamia jänniä lasikoristeita ja kiiltäviä tähtiä.

Vierailija
718/794 |
20.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oletkin tämän asian suhteen jonne-ikäluokkaa.

Vierailija
719/794 |
20.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minkä ikäisiä nämä Jonnet oikein ovat? Teinejä?

13-15 vuotiaita nuoria.

Vierailija
720/794 |
20.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun koulusta sai joulujuhlan jälkeen luokassa joulutodistusten kanssa pienen punaisen paperipussin jossa oli omena, karkki ja pipari 🍎🍬🍪

https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/muistatko-viela-1990-luvulla-lapsil…

Vieläkö jossain on sama? 😊

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kahdeksan kahdeksan