Saako sairaslomalla (masennus) lentää Kanarian saarille?
Kommentit (68)
Sairauslomalla saat matkustaa, mutta kannattaa muistaa, että matkavakuutus ei korvaa jo olemassaolevaan sairauteen liittyviä hoitotarpeita. Jos siis masentuneena satut jäämään auton alle, tulkitaan se vakuutusyhtiössä itsemurhahakuisuudeksi ja maksat ihan itse sairaalamaksusi. Ei mitään suomalaista muutamaa kymppiä vuorokaudessa, vaan jopa yli 1000 e/vrk. Tietty tästä pälkähästä pääsee eurooppalaisella sairaanhoitokortilla, mutta se ei korvaa kuljetustasi Suomeen.
Ei mitään aurinkolomamatkailua sairaslomalla!!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi ei saisi? Mutta toimintakyvystäsi kertoo paljon se, että masentuneena pystyt tekemään matkoja, mikä vaatii keskimäärin yhtä paljon toimintakykyä kuin työssä käyminen. Olen itse sairastanut masennuksen enkä silloin kyennyt edes kunnolla huolehtimaan henkilökohtaisesta hygieniastani. Jos siis jaksat ostaa matkat, hankkia matkavakuutukset, pakata, tehdä lomasuunnitelmat, vuokrata autot hotellit jne, niin en kyllä ymmärrä miksi olisit sairasloman tarpeessa.
Mutta joo, mahdollista tuo on. Muista kuitenkin olla hehkuttamatta lomaasi kenellekään, jos haluat säilyttää työpaikkasi.
Mutta otahan huomioon, että aloittaja ei välttämättä ole siinä huonoimmassa vaiheessa enää vaan jo parempivointinen, mutta silti masennuksen vuoksi sairauslomalla. Jolloin matka voi tehdä jopa hyvää, koska eihän se nyt ole henkisesti läheskään niin kuluttavaa kuin toipilaana töihin palaaminen.
Ja olen itsekin sairastanut vakavan masennuksen, pahimmillaan en itsekään päässyt sängystä enää ylös, mutta toipumisaikana kyllä ja en enää pysynyt vain neljän seinän sisällä, vaikken opiskelujani vielä päässytkään jatkamaan.
Joten minun mielestäni ap, sen kun lähdet vaan 😊 Ja ilman mitään syyllisyyttä siitä, että "kylläpä lomalle jaksat lähteä, mutta et töihin".
Ja on olemassa semmoinenkin masennuksen muoto kuin "high-functioning depression" jota olen itsekin sairastanut jo vuosia. Siinä masentunut hoitaa tunnollisesti mm. työasiansa ja omat paperihommat mutta sisältä olo on musta. On kuin kuori päällä, kukaan ei voisi aavistaakaan ulkoapäin että on sairas.
Vierailija kirjoitti:
Saa. Pääasia että pääset edes hetkeksi pois Suomesta.
Tämä. Parasta mitä masentunut voi tehdä, on siirtyä paikkaan, jossa on erilainen henkinen ilmapiiri kuin Suomessa- Ja tarkoitan tällä esim. tähän ketjuun osallistuneita, matkailun masentuneelta kieltäviä. Tutkimuksissa on kuitenkin todettu, että valo tekee hyvää masentuneen aivoille. Ja hmmm... Saako psoriasis-potilas matkustaa etelään, mitä sanotte siitä?
Vierailija kirjoitti:
Saahan?
saa tietysti
Tottakai masentunut saa mennä Kanarialle. Auringonvalosta ja lomasta stressittömässä ympäristössä on varmasti jopa hyötyä paranemisessa. Voisi jopa sanoa, että hoidat hyvin sairauttasi.
Minulla meni selkä sen verran pahaksi, että sain sen takia viikon sairaslomaa, koska työ oli tuolloin fyysistä ja selkää rasittavaa. Lääkäri jopa sanoi, että kevyt kävely esimerkiksi rannalla on hyväksi. Mielummin kuin makaaminen sängyssä. En nyt kuitenkaan kehdannut faceen päivittää kesä-biitsiltä kävelykuvia, vaikka hoidinkin selkääni sairaslomalla lääkärin ohjeistuksen mukaan.
Vierailija kirjoitti:
Sairauslomalla saat matkustaa, mutta kannattaa muistaa, että matkavakuutus ei korvaa jo olemassaolevaan sairauteen liittyviä hoitotarpeita. Jos siis masentuneena satut jäämään auton alle, tulkitaan se vakuutusyhtiössä itsemurhahakuisuudeksi ja maksat ihan itse sairaalamaksusi. Ei mitään suomalaista muutamaa kymppiä vuorokaudessa, vaan jopa yli 1000 e/vrk. Tietty tästä pälkähästä pääsee eurooppalaisella sairaanhoitokortilla, mutta se ei korvaa kuljetustasi Suomeen.
höpön löplöt
Jos vakuutusytiö aikoo olla korvaamatta, niin sillä on näyttövelvolvollisuus, että ehtoja on rikottu. Ei ne mitään jumalia ole jotka voivat päättää mitä korvaavat ja mitä eivät. Korvaavat vakuutussopimuksen mukaan ja sillä sipuli.
Itse uskoisin että tilaat itsellesi ongelmia jos kukaan työtoveri saa puolella sanallakaan tietää matkastasi. Kannattaa miettiä hyvä alibi etukäteen.
Vierailija kirjoitti:
Miten selität sairaslomalta töihin palattua rusketuksen/ihon palamisen? :D
No esimerkiksi sanomalla että oli etelessä. Ei se ole kiellettyä. Voihan se toki hämmentää tyhmempiä työkavereita.
Vierailija kirjoitti:
Itse uskoisin että tilaat itsellesi ongelmia jos kukaan työtoveri saa puolella sanallakaan tietää matkastasi. Kannattaa miettiä hyvä alibi etukäteen.
Minkälaisia ongelmia? Kiusaamista?
Vierailija kirjoitti:
Miksi ei saisi? Mutta toimintakyvystäsi kertoo paljon se, että masentuneena pystyt tekemään matkoja, mikä vaatii keskimäärin yhtä paljon toimintakykyä kuin työssä käyminen. Olen itse sairastanut masennuksen enkä silloin kyennyt edes kunnolla huolehtimaan henkilökohtaisesta hygieniastani. Jos siis jaksat ostaa matkat, hankkia matkavakuutukset, pakata, tehdä lomasuunnitelmat, vuokrata autot hotellit jne, niin en kyllä ymmärrä miksi olisit sairasloman tarpeessa.
Mutta joo, mahdollista tuo on. Muista kuitenkin olla hehkuttamatta lomaasi kenellekään, jos haluat säilyttää työpaikkasi.
Mistä lähtien sairauslomalla matkustaminen on ollut irtisanomisperuste?
Vierailija kirjoitti:
Matkalle lähteminen saattaa osoittaa välinpitämättömyyttä sairasloman tarkoitusta varten.
Kui?
Pitäisikö masentuneen möllöttää kotona pimeässä huoneessa verhot kiinni? Noinko siitä masennuksesta paranee?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kateutta, panettelua, lintsarin maineen hankkimista.
Vierailija kirjoitti:
Totta kai voi mennä. Pieni irtiotto arjen ympyröistä voi auttaa hyvinkin masennuksesta irtautumiseen.
Minä ehkä kuitenkin vielä soittaisin pomolleni ja kertoisin asiasta. Ainakin meidän työpaikalla kun on niitä kateellisia, jotka varmaan asian kertovat, jos saavat tietoonsa.
Meidän työpaikalla pomo on kaikkein kovin juoruamaan ja ensimmäisenä kertomassa kaikille mm. sairauslomalaisten asioita. Pitäs hankkia sille potkut tuon vuoksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko joku ystäväsi matkaillut viime aikoina? Kyllä nyt harmittaa. :)
Ei mikään ympäristöteko lentää Kanarialle!
#ilmastonmuutos
#kestäväliikkuminen
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aivan aivan, ehkä vastaukseksi riittää tämä: älkää ampuko viestintuojaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aivan aivan, ehkä vastaukseksi riittää tämä: älkää ampuko viestintuojaa.
Sydäntäni lämmittää, kun _ystäväni_ huolehtivat minusta.
Mä ainakin menisin, jos olisin masentunut
Mutta otahan huomioon, että aloittaja ei välttämättä ole siinä huonoimmassa vaiheessa enää vaan jo parempivointinen, mutta silti masennuksen vuoksi sairauslomalla. Jolloin matka voi tehdä jopa hyvää, koska eihän se nyt ole henkisesti läheskään niin kuluttavaa kuin toipilaana töihin palaaminen.
Ja olen itsekin sairastanut vakavan masennuksen, pahimmillaan en itsekään päässyt sängystä enää ylös, mutta toipumisaikana kyllä ja en enää pysynyt vain neljän seinän sisällä, vaikken opiskelujani vielä päässytkään jatkamaan.
Joten minun mielestäni ap, sen kun lähdet vaan 😊 Ja ilman mitään syyllisyyttä siitä, että "kylläpä lomalle jaksat lähteä, mutta et töihin".