Hävettää kun meidän perheessä syödään niin paljon sokeria mut tuntuu kauhean vaikelta vähentää :(
Välillä on karkkipäivää yritetty mut aina siitä on sitten lipsuttu... Lapset ovat kovasti makean perään ja myös itse olen. Tuntuu ettei pärjää päivääkään ilman makeaa, makean syönti piristää jne. Usein vaan tylsistyttää eikä keksi mitään tekemistä ja sitten tulee joku kakku leivottua. Sitä sitten on pakasteessa ja mussutetaan joka välissä. En tiiä mikä auttais... Olen kyllä huolissani terveysvaikutuksista hampaille ja muutenkin.
Kommentit (3)
Nyt ihan ekana sun pitää ajatella lastesi terveyttä - olet vastuussa siitä. Jos lapset syövät päivittäin liikaa makeaa, tulee se aiheuttamaan heille terveysongelmia - ehkä vakaviakin sellaisia.
Seuraavaksi mieti omaa elämäntilannettasi. "Usein tylsistyttää eikä keksi tekemistä ja tulee joku kakku leivottua"
Millainen elämäntilanne sulla on ap, kun on niin paljon tylsiä hetkiä? Käytkö töissä, vai oletko esim. jonkun pienemmän lapsen kanssa kotona, työtön? Tarvitset noihin tylsiin hetkiin jotain muuta tekemistä kuin leipomisen tai herkkujen syönnin. Hanki joku harrastus, tai lähtekää lasten kanssa vaikka ulkoilemaan?
Sanoit että makea piristää? Oletko jotenkin masentunut, vai vaan väsynyt? Piristystä pitäisi etsimään jostain muualta. Nukutko tarpeeksi, ulkoiletko? Onko koko perheellä varmasti säännöllinen ateriarytmi ja monipuolinen ruokavalio?
Itsekuria!
Ja kokeile yksi kuukausi, että et leivo mitään.
Siinähän onkin sitte aihetta uudenvuoden lupaukselle! Lähinnä ainakin lapsille olisi tärkeää terveyssyistä vähentää, vaikka sitten itse söisit salaa tms. Koska olet kuitenkin vastuussa kaikkien sokerin kulutuksesta, lapset eivät sitä osas vielä itsenäisesti rajoittaa. Se on musta eri asia olla omasta syömisestä vastuussa kuin lasten, äh vaikea selittää.