Tylsin joulu"herkku"?
Oma ehdotukseni on joulutortut. Valkoista mautonta taikinaa ja luumuhilloa. Siis luumuhilloa! Ihan oikeasti.
Kommentit (384)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Seitan "kinkku".
Ja antivegaanit aina ne ulisee omaa jatkuvaa ulinaansa.
Olen kasvissyöjä, mutta seitan"kinkkuun" en koskisi pitkällä tikullakaan.
Et vaan osaa tehdä siitä hyvää. Enkä minä sitä mikskään kinkuks kutsu, seitan on seitan.
Panda - Juhlapöydän parhaat. Semmoisia kiisseleillä sotkettuja ällömakeita ällötyksiä.
mulla on voittaja; LIPEÄKALA.
käsi ylös kuka on eri mieltä...
Vierailija kirjoitti:
Rakastan kaikkia jouluruokia. Rosolli on ihanaa, kun se on hyvin tehty ja kunnollinen maustettu kastike siihen. (Sehän on vielä ihan terveys ruokaakin.) Joulutortut sulavat suuhun, kun ne tehdään VOItaikinasta eikä mistään lehtevästä hötöstä :-)
Lanttulaatikosta tuli perheen uusi suosikki, kun aloin tekemään sen itse. Maistuu taivaalliselta.
Oikeastaan ainoastaan imelletyn perunalaatikon makuun en ole päässyt. Pari kertaa meille on joku sitä tuonut. Muutama on sanonut, että sen tekeminen on taidoista ja vielä vähän tuurista kiinni. Toivotaan, että joku kerta saan oikein hyvin onnistunutta, niin josko siihenkin ihastuisin.
Rosolli on hyvää ja sitä voi tehdä muulloinkin kun jouluna. Ei kaipaa edes mitään kastiketta. Lanttu- ja porkkanalaatikon teen jouluaattona suoraan uunista joulupöytään. Paistuessaan antavat joulun tuoksun kotiin. Paistan myös piparkakut ja joulutortut aattona itse tehdyistä taikinoista.
Suomalainen, perinteinen jouluruoka on kaloja lukuunottamatta tylsää. Reseptit ovat syntyneet aikana, jolloin säilömismahdollisuudet olivat aika rajoittuneita ja jolloin ei saatavilla ollut kovin suurta valikoimaa.
Kinkku suolattiin syksyn teurastuksen jälkeen, perunat, lanttu, porkkana kasvimaalta. Herkkuina piparkakut ..
Jos jouluruoka olisi oikeasti hyvää, eikö sitä jotenkin muunneltuna olisi tarjolla ympäri vuoden? Graavikaloja on, samoin savustettua kalaa. Miksi niitä herkullisia laatikoita ei ole kesällä kaupassa? Siksi, koska niistä ei pidetä.
Suklaa. En oo koskaan oppinut tykkäämään, vaikka olen maistellut lakan kirjon erilaisia suklaita halvoista hienoihin käsin tehtyihin ja eri maiden valikoimia myös.
Vähän ironista, asun melkein suklaatehtaan naapurissa.
en oikeasti ymmärrä miten kukaan saa tuota lipeäkalaa alas. itse olen kerran teininä maistanut sitä ja tuli ylenantorefleksit. sehän on lipeässä liotettua kalaa, eikö lipeä ole joku siivousaine tms? huh näitä vanhan kansan "herkkuja"
Silli ja erilaiset silakat.
Näitä en tajua. Mä syön näitä juhannuksena uusien perunoiden kanssa.
Täällä on sanottu että jouluruoka on mautonta - no älkää tehkö siitä mautonta.
Laatikoita voi uudistaa tekemällä niistä uusia versioita ja käyttämällä mausteita. Rosolliakin voi tehdä uudella tavalla, ei sen tarvitse olla mautonta mössöä. Ja niitä valmiina kaupasta ostettujakin versioita pystyy tuunaamaan maukkaiksi. Minusta on kiva kun on jotain lähtökohtaisesti perinteisiä ruokia vaikkapa juuri jouluna, tulee sellainen omanlainen fiilis. Siis edes joitain meidän suomalaisia perinteitä, ei muiden maiden. Mutta onhan se tietty paljon fiinimpää varmaan olla arvostamatta...ja kyllä muuten perinteisestä hämäläisessä pitopöydässä löytyy noita ns. jouluruokia, ne kun oli ennen juhlaruokia. Nykyään tuntuu ettei juuri erotella onko juhla vai arki, koko ajna voi syödä miten vaan.
Mutta siis tylsin; kinkku. Vaikka meillä muuten suhteellisen perinteisen mukaisia ruokalajeja löytyy, niin perinteistä kinkkua ei pöydässä ole, koska sitä ei tule syötyä vaikka mitä tekisi. Ja joulukinkku pizzassa on kyllä aivan kamlaa...
Toinen tylsä on kaikki kalaruoat - ja siis ihan vaan siksi, koska olen allerginen :(
Vierailija kirjoitti:
Silli ja erilaiset silakat.
Näitä en tajua. Mä syön näitä juhannuksena uusien perunoiden kanssa.
en tajua silliä ,minusta ei maistu hyvältä ei lasimestarin silli eikä muukaan . ei edes sinappisilli.
silakoista taas pidän!
Vierailija kirjoitti:
Ei oikeastaan herkku vaan ruoka. Nimittäin lanttulaatikko. Kuinka joku oikeasti voi syödä sellaista sontaa? Tiedän kyllä, että pitää olla onnellinen kun saa ruokaa koska miljoonat ihmiset näkevät nälkää, mutta silti en vain voi käsittää, että miten joku voi jopa tykätä siitä? Muistan kuinka lapsena minut pakotettiin syömään sitä ja sanottiin, että pitää kiltisti syödä kaikki mitä lautasella on tai muuten Joulupukki ei tuo lahjoja, koska tontut kurkkivat ikkunasta. Niin sekö sitten muka oli kilttiä, että uhkailee lasta lahjojen menetyksellä ja risujen saamisella, jos tämä ei kiltisti syö ruokaa, josta ei tykkää?
Itse pidän kovasti lanttulaatikon mausta ja mielestäni se sopii jouluun. pidän myös imelletyn perunalaatikon mausta. kukin tavallaan.
Rosolli. Etikkavihanneksia sekaisin ja jumalvita sillinestettä päällä! Yörg. Onneksi nykyaikana saa jo muitakin vihanneksia kuin säilöttyjä keskellä talvea.
Perinteiset jouluruuat on keksitty aikana, jolloin ei ollut muita raaka-aineita saatavilla.
Ne on tosi raskasta syötävää, mutta sekin palveli niiden syntyajan tarkoitusta. Jouluna ei saanut olla nälkä.
Nykyään on vaikka mitä vaihtoehtoja.
En ole enää muutamaan vuoteen laittanut mitään perinteistä joulutarjoilua. Valitsemme jouluksi sellaisia herkkuja, joista pidämme. Joulutunnelma tulee kattauksesta.
Monelle jouluruuat maistuvat, koska on tottunut niiden perinteeseen ja hyvä niin.
Vierailija kirjoitti:
Rosolli. Etikkavihanneksia sekaisin ja jumalvita sillinestettä päällä! Yörg. Onneksi nykyaikana saa jo muitakin vihanneksia kuin säilöttyjä keskellä talvea.
Et sitten osaa kunnon rosollia tehdä? Ei niitä etikkavihanneksista ja silliliemestä tehdä.
Vierailija kirjoitti:
Lihaton makaroonilaatikko. En oikeastaan edes ymmärrä miksi se kuuluisi joulupöytään?? Lapsuudessani ei koskaan ollut,mutta miehen perheen mielestä se kuuluu ehdottomasti joulupöytään.
Nämä on näitä perinneherkkuja, kluulen, että tuo on Karjalasta tai Savosta.Tai molemmista.
Vierailija kirjoitti:
Sellaiset perus halpiskonvehdit. Ei enää paljoa innosta joku Fazer Present tai Pandan juhlapöydän parhaat. Lindtin suklaita niiden olla pitää!
en tykkää Lindtin suklaista. Etenkin se dessert-konvehtirasia oli niin imelää tavaraa että tuntui hampaiden vihlomisena syödessä, sama niiden kääreissä olevien suklaapallojen kanssa.
En ymmärrä niiden hehkutusta, ihan yhtä öklöä tavaraa kuin peruspandatkin
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lihaton makaroonilaatikko. En oikeastaan edes ymmärrä miksi se kuuluisi joulupöytään?? Lapsuudessani ei koskaan ollut,mutta miehen perheen mielestä se kuuluu ehdottomasti joulupöytään.
Nämä on näitä perinneherkkuja, kluulen, että tuo on Karjalasta tai Savosta.Tai molemmista.
ei kyllä ole Karjalasta. enemmän taitaa olla länsisuomesta. Meillä on karjalanpaisti, perunat, lanttu- ja porkkanalaatikko, nauriit, karjalanpiirakat, sienisalaatti ja kalat.
Siis rosolliin jotain silliä - no ei todellakaan. Sillisalaatti on erikseen jos sellaista mokkoa joku haluaa syödä. Mutta tämä on varmaan aiheen vierestä ja niitä ikuisuusaiheita, kuuluuko silli rosolliin vai ei. Minusta rosolli on juuressalaatti. Varmaan riippuu siitä, missä on kasvanut.
Joulun tylsin (tai karmein) herkku on se hedelmäinen kuivakakku johon tungetaan sukaatteja sun muuta ja kakkosena taatelikakku.
Vierailija kirjoitti:
Suomalainen, perinteinen jouluruoka on kaloja lukuunottamatta tylsää. Reseptit ovat syntyneet aikana, jolloin säilömismahdollisuudet olivat aika rajoittuneita ja jolloin ei saatavilla ollut kovin suurta valikoimaa.
Kinkku suolattiin syksyn teurastuksen jälkeen, perunat, lanttu, porkkana kasvimaalta. Herkkuina piparkakut ..
Jos jouluruoka olisi oikeasti hyvää, eikö sitä jotenkin muunneltuna olisi tarjolla ympäri vuoden? Graavikaloja on, samoin savustettua kalaa. Miksi niitä herkullisia laatikoita ei ole kesällä kaupassa? Siksi, koska niistä ei pidetä.
Lanttulaatikkoa tai perunalaatikkoa (ei imelletty) syödään kyllä täällä Karjalassa myös pyhäinpäivänä ja esim peijaisissa.
Tippaleipiä, simaa, laskiaispullia, pashaa ja Runebergin-torttuja myydään harvemmin sesongin ulkopuolella. Oisko perinne tässä se määräävä tekijä ennemmin kuin mieltymykset.
Olen kasvissyöjä, mutta seitan"kinkkuun" en koskisi pitkällä tikullakaan.