Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

"Luomuäidit kieltävät sikiön sykkeen seurannan – Pahimmillaan se on aiheuttanut vamman lapselle"

Vierailija
13.12.2017 |

Suomen Gynekologiyhdistys ilmaisee huolensa uudesta ilmiöstä luomusynnyttäjien keskuudessa. Sikiö voi kärsiä hapenpuutteesta hoitohenkilökunnan tietämättä, jos äiti ei anna seurata sikiön sykettä synnytyksen aikana.

Kyseessä rokotuskriittiset alueet

Sykkeen seurannan kieltäminen liittyy ilmiönä luonnonmukaiseen synnytykseen. Tällaista luomusynnytystä ihannoidaan erityisesti Pohjanmaan rannikon ruotsinkielisen väestön keskuudessa, Tampereella ja pääkaupunkiseudulla. Sattumaa tai ei, näillä alueilla on myös matalin rokotuskattavuus.

Lisää tekstiä: https://www.satakunnankansa.fi/kotimaa/jotkut-luomuaidit-kieltavat-siki…

Kommentit (24)

Vierailija
1/24 |
13.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vähän ot mut voiko sikiö yrittää koskettaa päätään kun sinne on laitettu se sykeanturi? Mun vauva syntyi käsi poskella ja sain 3. asteen repeämän, epiduraalin vuoksi laitettiin anturi päähän. Toki on lukuisia mahdollisia syitä repeämiselle, mut tätä mä oon miettiny välillä pääni puhki, ja kuitenkin oon myös tyytyväinen, et näin koko ajan, et vauvalla kaikki ok. Jos joku osais valaista...

Vierailija
2/24 |
13.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jutusta ei oikein käy ilmi, onko kieltäydytty sydänäänien kuuntelemisesta vatsan päältä, kuten kuvassa olevat anturit antavat ymmärtää, vai kohdun sisäisestä sydänäänien seurannasta, joka vaatii kalvojen puhkaisemisen ja anturin piikin kiinnittämisen vauvaan.

Itse olen jonkinlainen luomusynnyttäjä (3 synnytystä takana), ja hyväksyn toki sydänäänien ajoittaisen kuuntelun vatsan päältä, mutta hyvin etenevässä normaalisynnytyksessä en näe tarvetta jatkuvalle piuhoissa ololle. WHO on samaa mieltä kanssani.

Ja olen muuten rokotusohjelman rokotteiden suuri kannattaja.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/24 |
13.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tajua miksi pitää ylipäätään ängetä sairaalaan, jos siellä henkilökunta ei saisi sitten kuitenkaan puuttua mihinkään millään tavalla. Saunan lauteille vaan hopeaveden voimin, ja joku sukulainen avustamaan niin ei tarvitse tapella sykemittauksista. Toki sen jälkeen ei voi syyttää hoitohenkilökuntaa siitä "epätoivotusta lopputuloksesta" jonka itse omilla toiveillaan aiheutti.

Darwin awardille on näköjään kysyntää noissa porukoissa.

Vierailija
4/24 |
13.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vähän ot mut voiko sikiö yrittää koskettaa päätään kun sinne on laitettu se sykeanturi? Mun vauva syntyi käsi poskella ja sain 3. asteen repeämän, epiduraalin vuoksi laitettiin anturi päähän. Toki on lukuisia mahdollisia syitä repeämiselle, mut tätä mä oon miettiny välillä pääni puhki, ja kuitenkin oon myös tyytyväinen, et näin koko ajan, et vauvalla kaikki ok. Jos joku osais valaista...

Ehkä, tai sitten ei. Olen kuullut näistä tapauksista, joissa äiti arvelee, että vauva on yrittänyt raapia anturin pois. Mutta omakin esikoiseni syntyi käsi poskella, vaika ei anturia ollutkaan.

Joka tapauksessa epiduraalin yhteydessä kohdun sisäinen sydänäänien seuranta kuuluu vähän niin kuin pakettiin. Tärkeintä tosiaan, että vauvalla kaikki ok.

T. 2, jonkinmoinen luomuäiti.

Vierailija
5/24 |
13.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja sitten jos jotain menee pieleen, syytetään hoitohenkilökuntaa kuitenkin.

Vierailija
6/24 |
13.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

On älytön ajatus ronklata anturit alakautta. Eikö mikään määrä kiduttamista riitä henkilökunnalle?

Vierailija
7/24 |
13.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

En myöskään ymmärrä miksi edes menevät sairaalaan, jos siellä ei saa tehdä niin kuin lääketiede parhaaksi näkisi. Synnyttäisivät saunassa.

Saisi kyllä huostaanottaa tämmöiset naiset synnytyksen ajaksi ja lapsi sijaiskotiin ja äiti vanhemmuuskurssille. Missä näiden naisten miehet ovat? Vai eikö heillä ole sanavaltaa? Onko joku mies oikeasti sitä mieltä, että ihan sama mitä rouva tekee hänen lapselleen, onhan pikkurouva sentään lukenut parin bloggarin höpöjuttuja ja juonut hopeavettä? Ei rokota hänen lastaan, altistaa lapsensa kuolemalle ja erittäin vakaville sairauksille? Eivätkö nämä miehet välitä, vai ovatko he yhtä tyhmiä vai niin tossun alla, että tehdään kaikki mitä pikkurouva sanoo. En tajua.

Vierailija
8/24 |
13.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Epiduraalin kanssa ei voi normaalisti liikkua, kävellä, mennä vesialtaaseen ym. Silloin voi myös joutua laittamaan sydänäänianturin vauvan päähän, koska seurannan on oltava jatkuvaa koska synnytys hidastuu epiduraalisen puudutteen takia. Epiduraali on erittäin kaukana luomusynnytyksestä, mutta ne jotka sen haluavat, joutuvat kyllä hyväksymään siihen liittyvät haitat ja seurannat.

Vierailija
9/24 |
13.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja sitten jos jotain menee pieleen, syytetään hoitohenkilökuntaa kuitenkin.

Tämä on tässä käsittämättömintä. Kieltäydytään hoitotoimenpiteistä ja sitten halutaan kuitenkin sälyttää vastuu virheistä hoitavalle taholle. 

Jos kieltäydyn käyttämästä turvavyötä autoa ajaessa, onko syy kolarin jälkeen autonvalmistajassa?

Vierailija
10/24 |
13.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On älytön ajatus ronklata anturit alakautta. Eikö mikään määrä kiduttamista riitä henkilökunnalle?

Syntyvän lapsen terveys ja hyvinvointi on pääasia, ja jos sydänääni ei saada vatsan päältä niin pakkohan ne on ottaa antureilla vauvan päästä. Ei siinä ole kyse mistään henkilökunnan sadistisuudesta. Minulla ainakin synnytyksessä kätilöt osasivat antaa oikeaan aikaan oksitosiinia, kun lapsemme sydänäänet alkoivat synnnytyksen pitkityessä heihkentyä. En halua ajatella, mitä tilanteessa olisi voinut käydä jos vauvan vointiin ei olisi pystytty reagoimaan.

Vierailija
11/24 |
13.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ehkä, tai sitten ei. Olen kuullut näistä tapauksista, joissa äiti arvelee, että vauva on yrittänyt raapia anturin pois. Mutta omakin esikoiseni syntyi käsi poskella, vaika ei anturia ollutkaan.

Joka tapauksessa epiduraalin yhteydessä kohdun sisäinen sydänäänien seuranta kuuluu vähän niin kuin pakettiin. Tärkeintä tosiaan, että vauvalla kaikki ok.

Kannattaa myös muistaa miten heikkoa pienten vauvojen käsien hallinta on, etenkin jos pitää yrittää koska johonkin pään päällä olevaan. Ennemmin kuin anturin raapimista, veikkaisin että vauva on imenyt/yrittänyt imeä peukaloa, sitähän tapahtuu jo kohdussa.

Vierailija
12/24 |
13.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viherluomuhömpästä on tullut uskonto osalle ihmisistä ja vaikutuksiltaan se on aivan yhtä vahingollinen kuin muutkin uskonnot. 

Vierailija
13/24 |
13.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Viherluomuhömpästä on tullut uskonto osalle ihmisistä ja vaikutuksiltaan se on aivan yhtä vahingollinen kuin muutkin uskonnot. 

Samaa mieltä, vaikka monessa asiassa itsekin "luomuhörhöilen". Lähdekritiikkiä pitää käytää myös niiden luomu(tai oikeammin monesti "luomu")vaihtoehtojen kanssa, etenkin kun on kyse terveydestä. Se nyt on ihan sama jos joku haluaa kotiinsa kristalleja parantamaan värähtelyjä, mutta sitten kyse on jo vakavammista jutuista jos niillä ryhdytään hoitamaan vaikka lapsen sairautta.

Vierailija
14/24 |
13.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muuten mielenkiintoista, miten gynekologit ovat aina huolissaan siitä, miten synnyttäjät ovat liian luomuja ja hörhöilijöitä, kun taas Kätilöliiton kannanotoissa valitetaan synnyttäjien olevan passiivisia medikalisaation uhreja, jotka tulevat ovesta sisään vaatien kaikki puudutteet.

Jos se ei ole tullut selväksi, vastustan minäkin rokotekriittisyyttä, hopeavesiä, seurannasta kieltäytymistä ja muuta hörhöilyä. Mutta vastustan myös tarpeetonta medikalisaatiota ja rutiininomaisia toimenpiteitä WHO:n suosituksien vastaisesti. Synnytyksissäni olen saanut kätilöiltä loistavaa tukea näkemyksissäni, ja lääkäriä en ole nonneksi nähnytkään.

Joten se ammattilaistenkin näkemys synnytyksestä vaihtelee. Eipä tässä voi muuta sanoa kuin että toivottavasti mahdollisimman moni synnyttäjä saisi turvallisen ja hyvän synnytyskokemuksen. Mitä se sitten kenellekin tarkoittaa.

T. 2, jonkinlainen luomuäiti.

Vierailija
15/24 |
13.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kannattaa myös muistaa miten heikkoa pienten vauvojen käsien hallinta on, etenkin jos pitää yrittää koska johonkin pään päällä olevaan. Ennemmin kuin anturin raapimista, veikkaisin että vauva on imenyt/yrittänyt imeä peukaloa, sitähän tapahtuu jo kohdussa.

Jos vauvan koordinaatio riittää peukun imemiseen ja napanuoran pitelyyn kohdussa, miksei se riittäisi päälakea kohti haromiseen. Eihän vauva siihen pinniin osukaan, vaan käsi jää poskelle.

Kohdun ulkopuolella, kun käsillä on enemmän tilaa, meneekin sitten pitkä aika ennen kuin tarttuminen alkaa onnistua.

Vierailija
16/24 |
13.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Muuten mielenkiintoista, miten gynekologit ovat aina huolissaan siitä, miten synnyttäjät ovat liian luomuja ja hörhöilijöitä, kun taas Kätilöliiton kannanotoissa valitetaan synnyttäjien olevan passiivisia medikalisaation uhreja, jotka tulevat ovesta sisään vaatien kaikki puudutteet.

Jos se ei ole tullut selväksi, vastustan minäkin rokotekriittisyyttä, hopeavesiä, seurannasta kieltäytymistä ja muuta hörhöilyä. Mutta vastustan myös tarpeetonta medikalisaatiota ja rutiininomaisia toimenpiteitä WHO:n suosituksien vastaisesti. Synnytyksissäni olen saanut kätilöiltä loistavaa tukea näkemyksissäni, ja lääkäriä en ole nonneksi nähnytkään.

Joten se ammattilaistenkin näkemys synnytyksestä vaihtelee. Eipä tässä voi muuta sanoa kuin että toivottavasti mahdollisimman moni synnyttäjä saisi turvallisen ja hyvän synnytyskokemuksen. Mitä se sitten kenellekin tarkoittaa.

Meneeköhän vähän off-topiciksi, mutta sanon nyt kuitenkin. Gynekologit sekä kätilöt ovat kyllä kaksi ihan eri ammattia ja heillä tietysti sen vuoksi aivan eri näkökulmat asioihin. 

Esim. kätilöt painottavat tietysti alatiesynnytystä ja vähemmän lääkitystä, koska se on heidän työ. Jos vaikka sektioita tehtäisiin rutiinisti enemmän ja potilaita lääkittäisiin enemmän niin se olisi kätilöille vähemmän työtä. Potilaan lääkitys/puuduttaminen on taas nimenomaan lääkäreiden (esim. anestasialääkärin) työtä. Siksi hieman erilaiset painotukset näissä näkökulmissa.

Vierailija
17/24 |
13.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tilastotietoa ei taida olla, joten täytyy turvautua pelkästään tuttavapiiriin. Yleensä ongelmia synnytyksessä on niillä, jotka lähtevät hörhöilemään lääketieteen kelkkaan, luomusynnytykset taas päinvastoin sujuvat hienosti. Vatsan päältä sydänäänten kuuntelu on ainakin mulle ok, mutta piuhat vauvan päähän? Sehän estää äidin liikkumisen ja juuri liikkuminenhan edesauttaa synnytyksen luonnollista edistymistä. Ongelmia tulee lähes satavarmasti, kun ottaa kaikenmaailman puudutukset, makaa passiivisena ja jos kätilökään ei osaa ohjata oikeata ponnistustapaa. Itseasiassa en tiedä yhtään lääkesynnytystä, joka olisi sujunut lapsen ja äidin kannalta parhaalla mahdollisella tavalla. Varmaan niitäkin joskus on, mutta ne ovat varmasti poikkeustapauksia.

Synnyttäminen Suomessa on jo nyt ja on ollut pitkään äärimmäisen turvallista, ei ole mitään syytä lisätä mitään lääketieteellisiä toimenpiteitä. Lääkärit ovat aina erilaisten toimenpiteiden, koneiden ja kovien lääkkeiden puolestapuhujia, kätilöt useimmiten päinvastaista mieltä. Onneksi synnytin omat lapseni aikana, jolloin mitään antureita edes tarjottu jos synnytti ilman lääkkeitä. 

Vierailija
18/24 |
13.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meneeköhän vähän off-topiciksi, mutta sanon nyt kuitenkin. Gynekologit sekä kätilöt ovat kyllä kaksi ihan eri ammattia ja heillä tietysti sen vuoksi aivan eri näkökulmat asioihin. 

Esim. kätilöt painottavat tietysti alatiesynnytystä ja vähemmän lääkitystä, koska se on heidän työ. Jos vaikka sektioita tehtäisiin rutiinisti enemmän ja potilaita lääkittäisiin enemmän niin se olisi kätilöille vähemmän työtä. Potilaan lääkitys/puuduttaminen on taas nimenomaan lääkäreiden (esim. anestasialääkärin) työtä. Siksi hieman erilaiset painotukset näissä näkökulmissa.

Näin juuri. Kätilö kohtaa työssään ne perusterveet alatiesynnyttäjät, lääkäri riskitapaukset. Siksi he katselevat synnytyksiä eri näkökulmista.

Kaikesta päätellen työnjako ammattikuntien välillä toimii, onhan Suomi maailman turvallisimpia maita sekä synnyttäjille että vauvoille. Mutta kuitenkin vähän ikävää ja kovin suomalaista, että molemmat ammattikunnat haukkuvat kannanotoissaan niin usein äitejä, vieläpä päinvastaisista syistä. Lähes kaikki äidit, myös niin sanotut luomuäidit, pistävät aina lapsen turvallisuuden etusijalle.

T. 2.

Vierailija
19/24 |
13.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten sikiön sydänäänien seurannan kieltäminen voi aiheuttaa lapselle vamman?

Ei mitenkään! Vamma ei tule siitä kiellosta yhtän sen enempää kuin mikään muukaan puhe vammauttaisi ketään. Vamma tulee vasta sitten, kun kätilö ei osaa työtään. Sydänääniä kun voi kuunnella vatsanpeitteiden päältä, ei siihen tarvita kalvojen puhkaisua.

Eikä sydänäänien seuraaminen estä vammautumista!

Vierailija
20/24 |
13.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten sikiön sydänäänien seurannan kieltäminen voi aiheuttaa lapselle vamman?

Ei mitenkään! Vamma ei tule siitä kiellosta yhtän sen enempää kuin mikään muukaan puhe vammauttaisi ketään. Vamma tulee vasta sitten, kun kätilö ei osaa työtään. Sydänääniä kun voi kuunnella vatsanpeitteiden päältä, ei siihen tarvita kalvojen puhkaisua.

Eikä sydänäänien seuraaminen estä vammautumista!

No eihän se sanallinen kielto sitä vammaa aiheuta, vaan se, ettei niitä sydänääniä saa kiellon jälkeen seurata. Kiellon vuoksi ei saada riittävän aikaisin tietoa vauvan voinnin huonontumisesta. Kielto siis estää kätilöä/lääkäriä tekemästä työtään niin hyvin kuin hän muutoin voisi. Kaikissa tilanteissa sydänääniä ei saa vatsanpeitteiden päältä kuulumaan riittävällä tavalla. Tässä paras arvioimaan asiaa on kätilö/lääkäri, ei synnyttämässä oleva äiti.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi seitsemän yhdeksän