Meillä on outo salaisuus miehen kanssa, auttakaa
Aloin keväällä katsomaan yhtä tv-sarjaa ja mainitsin asiasta miehelle. Hän sanoi ettei ole koskaan katsonut sitä sarjaa. Kuitenkin HETI SEURAAVANA päivänä (olimme olleet yhdessä koko tämän välin) näin hänen Netflixistään vilaukselta, että sama sarja oli "jatka katselua"-kohdassa. Hän poistui Netflixin etusivulta salamannopeasti, kenties juuri siksi.
En ole kehdannut ottaa asiaa puheeksi, vaikka muuten pystyn puhumaan miehelle kaikesta ja otan kaiken puheeksi empimättä. Tämä vain on niin kummallinen juttu.
Kyseinen sarja on täysin normaali amerikkalainen draamasarja, jossa ei itsessään ole mitään erikoista. Välillä mies kyselee sarjasta normaalisti esim. vieläkö katson sitä, onko ollut hyvä... Tuntuu kiusalliselta selittää hänelle "tuo yksi poliitikko otti lahjuksia" kun mies taitaa tietää ne asiat itsekin paremmin kuin hyvin.
Meillä on siis yhteinen Netflix, mutta siinä on meille molemmille omat käyttäjätilit. Mies kävi tuolloin omassa Netflixissään ja minä olin vieressä. En ole sen koommin käynyt katsomassa, onko sarja vielä maistunut ja kuinka pitkällä hän menee.
Tulee oikein epäluuloinen tunne, mistähän muusta mies valehtelee? Mutta tuntuu tyhmältä ottaa puheeksi näin pitkän ajan jälkeen. Olenhan nyt itsekin salaillut että tiedän.
Kommentit (45)
Jälleen hyvä esimerkki siitä miten naiset asioita yliajattelemalla kehittävät ihan itse ongelmia itselleen.
Hänellä on siis tapana valehdella sellaisistakin asioista joissa ei ole mitään järkeä. Huolestuttava merkki. Olet oikeassa että hän muokkaa jatkuvasti totuutta sellaiseksi jota kuvittelee ertä muut haluavat kuulla. Et voi silloin ikinä tietää, mistä hän puhuu totta.
Hänellä lienee myös erittäin huono itsetunto, ja läheisriippuvuutta, siitä tuo on oire. Eli hän on jo pienenä oppinut valehtelemaan, jotta häntä ei jätettäisi. Sitten siitä tulee automaattinen tapa.
No siis sehän on voinut katsoa jonkun toisen naisen kanssa :o
Tai sitten olet itse epähuomiossa katsonut hänen profiilillaan joku päivä :)
Tai... en tiedä kuinka helposti nykyään ohjelma jää netflixissä siihen jatka katselua -kohtaan roikkumaan, mutta kerran mulla jäi siihen tosi pitkäksi ajaksi roikkumaan joku ärsyttävä sarja jonka olin keskeyttänyt parin minuutin kohdalla.
Jos valehtelee tuollaisesta, hänellä on varmasti salaperhe tai vähintään rakastajatar. Jätä se!
Vierailija kirjoitti:
Hänellä on siis tapana valehdella sellaisistakin asioista joissa ei ole mitään järkeä. Huolestuttava merkki. Olet oikeassa että hän muokkaa jatkuvasti totuutta sellaiseksi jota kuvittelee ertä muut haluavat kuulla. Et voi silloin ikinä tietää, mistä hän puhuu totta.
Hänellä lienee myös erittäin huono itsetunto, ja läheisriippuvuutta, siitä tuo on oire. Eli hän on jo pienenä oppinut valehtelemaan, jotta häntä ei jätettäisi. Sitten siitä tulee automaattinen tapa.
Tuo on toki totta, että patologinen valehtelija valehtelee sekä pienistä että isoista asioista ja silloinkin, kun mitään syytä ei edes olisi. Esimerkiksi hän saattaa väittää käyneensä perjantaina elokuvateatterissa, vaikka olisi lajitellut koko illan postimerkkejä kotona. Tai sanoo leiponeensa pakastimen täyteen pullaa vaikka olisi oikeasti tehnyt hernekeittoa. En tiedä mikä tuollaiseen on syynä, kai se tarinoiden (yhdentekevienkin) sepittäminen kiehtoo joitakin ja saavat siitä jotain kiksejä.
Kuitenkaan ei taida olla erityistä syytä olettaa, että ap:n mies olisi patologinen valehtelija tai narsku. Ehkä kyse on vain pienestä väärinkäsityksestä.
Valehteleminen voi olla automaattinen suojamekanismi, jos ei uskalla luottaa ihmisiin. Ehkä turvaton lapsuus.
Mies vilkaisi sarjaa uteliaisuudesta 5 min ajan, piti sarjaa surkeana, muttei kehdannut sanoa, kun ei halunnut loukata sua. Nyt kyselee sarjasta vähän kummastuneena, kun ihmettelee, miksi jaksat katsoa moista roskaa.
Voisin kuvitella itse tekeväni noin. Olen ihan normaali parikymppinen nainen.
Mies on antanut teidän Netflix-tunnukset jollekin kaverilleen, joka katsoo sarjaa nyt miehesi profiilissa.
Vierailija kirjoitti:
Mies vilkaisi sarjaa uteliaisuudesta 5 min ajan, piti sarjaa surkeana, muttei kehdannut sanoa, kun ei halunnut loukata sua. Nyt kyselee sarjasta vähän kummastuneena, kun ihmettelee, miksi jaksat katsoa moista roskaa.
Voisin kuvitella itse tekeväni noin. Olen ihan normaali parikymppinen nainen.
Tämä. Itelläkin roikkuu joitain sarjoja siellä joista katsoin alun ja sitten en päättänytkään jatkaa katsomista.
Vierailija kirjoitti:
Jos valehtelee tuollaisesta, hänellä on varmasti salaperhe tai vähintään rakastajatar. Jätä se!
Ja harrastaa muitakin hämärähommia, kuten talousrikoksia. Jos ei muuta niin vähintäänkin varastaa vanukkaita ja syö niitä salaa.
Onneksi en ole sotkeentunut naisiin. Näyttää siltä, että te osaatte loihtia draaman ihan mistä vaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hänellä lienee myös erittäin huono itsetunto, ja läheisriippuvuutta, siitä tuo on oire. Eli hän on jo pienenä oppinut valehtelemaan, jotta häntä ei jätettäisi. Sitten siitä tulee automaattinen tapa.Tuo on toki totta, että patologinen valehtelija valehtelee sekä pienistä että isoista asioista ja silloinkin, kun mitään syytä ei edes olisi. Esimerkiksi hän saattaa väittää käyneensä perjantaina elokuvateatterissa, vaikka olisi lajitellut koko illan postimerkkejä kotona. Tai sanoo leiponeensa pakastimen täyteen pullaa vaikka olisi oikeasti tehnyt hernekeittoa. En tiedä mikä tuollaiseen on syynä, kai se tarinoiden (yhdentekevienkin) sepittäminen kiehtoo joitakin ja saavat siitä jotain kiksejä.
Kuitenkaan ei taida olla erityistä syytä olettaa, että ap:n mies olisi patologinen valehtelija tai narsku. Ehkä kyse on vain pienestä väärinkäsityksestä.
On ollut tutkimuksia ja kyselyitä, joissa on selvinnyt että ihmiset monesti kertovat valkoisia valheita melko sumeilematta sen totuuden sijaan.
Muistaakseni jossakin tiede lehden numerossa taikka muussa lehdessä oli kerran artikkeli aiheesta ja siinä oli yksi iso syy löydetty valehtelulle evoluutiosta. Vaikka ihmiset sanovat universaalisti arvostavan rehellisyyttä ja totuutta niin on sinisilmäistä väittää että aina asia näin olisi ja asiat toimisivat siten. Sujuva yhteiselo kävisi melko pian mahdottomaksi ja suuriakin konflikteja voisi syntyä (tietyissä tapauksissa ja tilanteissa jopa hengenvaarallisia tapahtumia) jos aina puhuisimme totta. Kuka haluaisi oikeasti kuulla vaikkapa työpaikalla työtovereilta, vapaa-ajalla omilta kavereiltaan ja kadulla tai julkisissa kulkuvälineissä ja tiloissa tuntemattomilta ikäviä suoria kommentteja liittyen vaikkapa omaan ulkonäköön ja vaatetukseen? Omasta mielestä trendikäs ja vasta hankittu paita ei sitä välttämättä ole työkaverin mielestä - haluaisitko kuulla sitä esitellessäsi häneltä vaikkapa seuraavaa: "hyi helvetti, turkoosi minun inhokki värini. Muutenkin todella mauton ja tyylitajuton leikkaus tuossa paidassasi, miten ylipäätään voit pukeutua tuohon?" **leikkaus 5min eteenpäin käytävällä kohtaamisesta, sama työkaveri tulee luoksesi** "hei Leena, voisitko auttaa mua siinä huomisen inventaariossa kun Mari onkin saikulla loppuviikon ja siinä on yhdelle vähän liikaa hommaa?". Olisiko 'Leena' kovinkaan yhteistyöhaluinen kun kuuli juuri valehtelemattoman mielipiteen paidastaan?
Konflikteja syntyisi myös tuntemattomien välille melko pian, jopa vaarallisia kohtaamisia. Jos viihteellä laukoisi mielipiteensä tuntemattomille estoitta niin varmasti turpa olisi rullalla melko nopeasti - väärälle henkilölle sanottuna voisi jopa henki lähteä kun tämä käyttäisi itsehillinnän lakattua kovaa väkivaltaa sanojaan.
Itsekin valehtelen melko pienistäkin asioista välillä ihan sen takia, että se on joskus helpompaakin kuin alkaa selittelemään pitkän kaavan kautta asioita. Myös sosiaalinen paine saa joskus valehtelemaan, jos toiset kertoo töissä olleensa super aktiivisia ja aikaansaavia kesälomilla ja ovat käyneet ulkomaanreissuilla, festareilla, osallistuneensa maratonoille, käyneensä katsomassa jalkapallon maailmanmestaruuskisojen loppuottelun paikan päällä jne jne niin ei siinä kehtaa välttämättä sanoa vaan maanneensa kotona koko 4vk. Saattaa keksiä hatusta joitakin tapahtumia ja juttuja joiden parissa olisi omakin loma mennyt, ettei ole se porukan "tylsä" hyypiö.
Kävi uteliaisuuttaan katsomassa millainen sarja se on. Niin minäkin olisin tehnyt.
Vierailija kirjoitti:
Kävi uteliaisuuttaan katsomassa millainen sarja se on. Niin minäkin olisin tehnyt.
Joo. Jos mies oikeasti poistui sivulta hätäisesti, siihen on syynä jokin epämääräinen nolostuminen tms. Itse ainakin nolostelen ihan kummallisia asioita, vaikka ei tarvitsisikaan.
Tajusin juuri, että tuo oli minun suojamekanismi ja kapina kontrolloivaa äitiä vastaan, joka ei kunnioittanut tai tunnistanut rajoja. Hän vaati tietää ihan kaiken, joten opin valehtelemaan varmuuden vuoksi ihan kaikesta.
Kuka katsoo enää house of cardsia kuin tietää että päänäyttelijä tipahtaa pois vikalta kaudelta
No miksi et voi kysyä suoraan?