En ymmärrä aktiivimallia! Miksi työtöntä pitäisi rangaista siitä, että hänellä ei ole töitä? Sana 'työtön' tarkoittaa sitä, ettei ole töitä...
En siis ymmärrä tätä eduskunnan eilen käsittelyssään hyväksymää aktiivimallia lainkaan. Siinä siis rangaistaan työtöntä työttömyyskorvausta alentamalla, jos ei ole tehnyt tarpeeksi töitä työttömyysajalla (???) tai osallistunut esim. kursseille. Vapaaehtoistyötä tai vaikka tieteellisen artikkelin kirjoittamista ilman palkkaa ei tietenkään lasketa mukaan.
Minä kun olen tähän saakka kuvitellut, että jo se, ettei saa käydä töissä eikä saa palkkaa, on ihan riittävän suuri rangaistus työttömälle siitä, ettei tällä ole töitä. Ja jos olisi töitä, niin työtön ei olisi työtön.
Ihan oikeasti aivot nyrjähtää tästä aktiivimallista.
Kommentit (600)
Mitä sitten, jos joku mieluummin viettää tauon omalla työpisteellään palstailemassa sen sijaan, että istuisi kahvitilassa kuuntelemassa juoruja?
Vierailija kirjoitti:
Kaikkien, joille kehitys ja turvallinen yhteiskunta on tärkeää, tulisi äänestää vasemmistoa. Oikeiston taidot on nähty maa on järkyttävässä kunnossa ja lakia he eivät osaa itse edes noudattaa.
Vasemmistoa? Jotta tänne saadaan vähän lisää näitä arabipakolaisia tekemään puoli-ilmaiseksi juuri niitä duunaritöitä, joita vasemmiston kannattajat tekevät? Nykyiselllä vasemmistolla ei ole enää mitään tekemistä perinteisen vasemmiston kanssa, yhtä hyvin voisivat lyödä hynttyyt yhteen Vihreiden kanssa.
Tarkoitus oli vaan leikata työttömyyskorvauksia. Aika monelta nimittäin leikataan se vajaa 5%. Reilumpaa olis ollut tehdä se ihan suoraan eikä tuollaisen aktiivimallin kautta vähän kuin salaa. Että ei me leikata vaan aktivoidaan. Kaikilta pois se 5%. Kun se kuitenkin oli se tarkoitus.
Vai pelkääkö hallitus että suora leikkaus sais liikaa älämölöä, jopa eu:ssa asti. Suomeahan on jo useampaan otteeseen moitittu liian alhaisista sosiaalituista. Nyt ei leikata vaikka oikeasti leikataan. Nimellisesti korvaukset pysyy samoina vaikka oikeasti suurimman osan korvaukset laskee.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suurin osa työttömistä on ihan tyytyväisiä että saa maata laiskana kotona eivätkä tosissaan yritäkkään päästä töihin,tähän tulee nyt muutos ja hyvä niin.
Ammattityöttömistä on päästävä eroon.
Anteeksi, mutta mitä sinä teet palstalla klo 10:28?
Miten niin,eikö työssä käyvä muka voi käydä palstalla?
Minä olen jo tänään hikipisaroita vuodattanut TEKEMÄLLÄ TÖITÄ.
Mä olen sitä mieltä, ettei voi.
Itse olen nyt palkattomalla ruokatauolla.
Työnantajana ja palkanmaksajana mua vituttaisi, että työntekijät hengailisi vauvapalstalla tai facebookissa ja itse maksaisin heille siitä palkkaa.
Jos tekee luovaa työtä, työaika on liukuva eikä sitä kytätä sekä tulos on joka kuukausi hyvä, on aivan sama koska sitä työtä tekee. Mä olen nyt kohta neljä tuntia tehnyt ajatustyön tuloksia valmiiksi, nyt vähän aikaa lepuutan aivoa ja alitajunta tekee töitä. Että kannattais vaan työnantajan olla tyytyväinen, kun osaan hyödyntää aikaani ja kapasiteettiani kunnolla.
Vaikka työpaikkoja muuten olisikin piilossa vaikka kuinka, ei kaikilla työttömillä työnhakijoilla ole niihin mitään asiaa. Ei ole osaamista, ei ole pätevyyttä, ei ole kielitaitoa, ei ole ajokorttia/tietynlaista ajokorttia, ei ole autoa, ei ole lupia/serttejä/kursseja (tulityö, räjäytys, hygienia, anniskelu, teknologia, asennus...), ei ole riittävän nuori, ei ole riittävän kokenut, ei asu oikeassa paikassa....
Myyntityötä muuten on, osaavista myyjistä on huutavaa pulaa kaikilla aloilla. Sitä voi opiskella kuka tahansa eikä siihen yleensä vaadita mitään tiettyä koulutusta.
Tämä koko homma on niin mieletön, ettei sanat riitä.
Onko hallitus ajatellut LAINKAAN, mitä tapahtuu käytännössä?
-mistä työtön saa yhtäkkiä päivän tai muutaman tunnin varoitusajalla (useimmat keikat tulevat todella lyhyellä varoitusajalla) lapsilleen kokopäiväisen hoitopaikan? Ovatko kunnat jo varautuneet tähän?
-miten käy asumistukien ja sovitellun päivärahan, viivästyvätkö nyt siten ihan koko ajan, kun onnekas työtön on saanut satunnaisia keikkoja? Onko tähän varauduttu MITENKÄÄN?
- kuka ja miten valvotaan näitä toteutuneita keikkoja? Onko tulossa jotain uusia virkailijoista tätä varten vai tukkeutuvatko TE-toimisto,työttömyyskassat ja kela?
En tosin usko, että kovinkaan moni niitä keikkapäivä löytää. Mistä ihmeessä niitä nyt yhtäkkiä maagisesti putkahtaisi esille?
sen siitä saa kun laitetaan pitkäaikaistyötön amispapreilla valmistunut duunari kasvoiksi ajamaan uudistuksia.. vaikka takana olisikin mitä lautakuntia jota tämä uuvatti sitten esittelee.. koska on sllainen nuoleskelija luonne ja oman prseen pelastaja. hyi helevetti, kun edes vilaukselta näkee tuon phvin naamaa niin tekee mieli toivoa 1000xonnettomuutta tälle ihmisille, joka koppvasti vastailee kaikenlisäksi ihmisille järjettömyyden esitykselle. pelkkää kiusaa ollaan tekemässä, joka ei mitenkään tuo niitä työpaikkoja lisää, vaan vain lisää ahdinkoa jo ennestään vaikeassa tilanteella oleville. mitkään hyppelykurssit tai 10krran cv päivitykset eivät myöskään auta jos on ikää liikaa ei ole tuttuja työnantajia ja suosittelijoita hyvävelikerhon tapaan, sukulaisia rekryssa.. jne. tai omaa firmaa jossain.. johon suku nappaa. nuori seksikäs ajaa edelle aina vaikka mikä olisi. pikkujoulukamaa palkataan. politiikkaan taas ajautuu näitä tärkeilijöitä jotka kyynärpäät edellä lentää valtakunnan politiikkaan, kun ei oikea duuni kiinnosta.vain sanktioiden keksiminen keskivertaista tyhmemmällä ja ahneemmalla päällä.
no tämä uvatti lindström saa kokea karvaan tiputuksen ellei älyä hakea sairaseläkkeelle.. sillä sopparirahaa ei irtoa edes eikä duunia.. omahyväiselle jätkälle. ja eläkeenhän tuo jätkä hakee uupumukseensa, heti kun irtoaa.
Vapaaehtoistöitä tehdään silloin, kun on tarpeeksi rahaa puuhastella jotain epäolennaista. Töistä maksetaan taas PALKKAA!! NÄMÄ VAPAAEHTOISIA kalastelevat järjstöt toki ovat itse maximipalkattuja ja esittävät kuinka jaloa onkaan tehdä duunia ilmaiseksi. NOH; MIKSEIVÄT SITTEN ITSE TEE SITÄ!?!?!?!
NIINPÄ!!
EU Komissioon vaan KAIKILTA POSTIA SUOMALAISEN PÄÄTÖKSENTEON JÄRJETTÖMYYDESTÄ ja jo ENNESTÄÄN KOLME KRTAA LIIAN PIENEN PERUSTURVAN NOSTOSTA!! ON SE PRKL ETTÄ VAIN KAIKKI RAHARIKKAILLE MENEVÄT PÄÄTÖKSET SAADAAN AIKAAN PÄIVÄSSÄ; MUTTA KAIKENLAINEN maamme HEIKOMMASSA ASEMASSA OLEVILLE KEKSITÄÄN PELKKÄÄ KEPPIÄ JA KAIKENLISÄKSI VALTIOVALLAN TAHOLTA OIKEIN SYLJETÄÄN VIELÄ PÄÄLLE!
100 vuotta sITTEN välit kärjistyivät sisällisodaksi. SITÄKÖ TÄSSÄ NYT HAETAAN UUSINTAMATSIA VAI?!!?! Se, miten kansakunnat kohtelevat vanhuksia, väsyneitä ja sairastuneita - työttömyydestäkin - niin se määrittelee kansakunnan sivistyksen. ei tällainen halpamainen heidän hyväksikäyttöpyrkimyksensä. TYÖSTÄ PALKKAA ja SANKTIOITA yrityksille, jotka eivät yritystukiensa voimallakaan eivät palkkaa ketään!!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei mee mun jakeluun, työtöntä rangaistaan siitä että on työtön.
Tuo on siis oikeasti vaan tapa leikata työttömyyskorvausta ja vierittää syy työttömän niskoille, että ei ole ollut tarpeeksi aktiivinen.Minusta taas on outoa, että sellaiset henkilöt jotka eivät ole työttömän työttömyyteen syypäit, joutuvat kustantamaan siitä korvauksen. Millähän logiikalla sitä nimitetään korvaukseksi ja miksi sen kustantavat sellaiset, jotka eivät ole työttömyyttä aiheuttaneet? Oikea nimitys olisi tilapäinen hätäapu työttömyyden johdosta.
No sama kai onko se nimi hätäapu vai korvaus, mutta niin vaan minunkin palkasta lähtee verot joilla siis "työttömiä elätän".
Vaikka itse olen töissä, niin tiedän kyllä kuinka paljon meille hakee ihmisiä töihin ja kaikkia ei tietenkään voida palkata, samoin lienee monessa muussa työpaikassa.
Siksi en tajua miten työtöntä rangaistaan työttömyydestä, pelottaa vaan että nää ilmaistyöt lisääntyy ja saa kohta käydä omalla (entisellä) työpaikalla ilmaiseksi töissä että saa työttömyyskorvauksen.Periaatteessa ei ole merkitystä miksi sitä kutsutaan, mutta käytäntö on ollut että työtön saa työttömyysturvasta rahaa jolla pärjätä työttömyyden yli, sen verran että kykenee hankkimaan samalla puhtaita vaatteita itselleen ja pitämään kunnostaan huolta. Sitä on kutsuttu työttömyyskorvaukseksi, koska tilanne on ollut ennen niin, että ko työtön on omalta osin myös maksanut töissä ollessaan muiden työttömien korvausta ollen oikeutettu siihen vastaavassa tilanteessa. Nyt juuri kuten itsekkin toteat lopussa nämä peruspilarit halutaan kaataa, oikeiston ideologiaan ei kuulu kehittynyt kasvu vaan orjuutus on oma olettaminen(äänestäkää vain kokoomusta orjat). Työttömyysturva ei ole se raha jolla työtön enää elää, hankkii puhtaita vaatteitä ja pitää kuinnostaan huolta. Työttömyysturvan taso on niin alhainen ettei se riitä elämiseen terveydestä huolehtimiseen eikä aktiiviseen työnhakuun. Sen sijaan saat toimeentulotukea(sitä sossun tukea) korvaamaan alhaista työttömyyspäivärahaa, vaikka toimeentulotuen tarkoitus on ollut tukea silloin kun syntyy joku yllättävä meno.
Tämä on todella iso juttu että Suomessa jossa olet maksanut korkeita veroa ja eläkemaksuja et saa edes sen vertaa päivärahoja että niillä saisi edes tyydyttävästi pidettyä itsestään huolta. Seuraava juttu on, että kun sossun tuesta on tullut arkipäivän työttömyystukea, niin periaatteessa meillä ei enää ole sitä hätäapua, eli entistä fattan tilapäistä avustusta, tilapäisiin yllättäviin menoihin. Kelaan toimeentulotuen siirtäminen tukee täysin tätä että asiassa on toimittu tietoisen systemaattisesti, että saadaan romutettua suomalainen hyvinvointi ja ennenkaikkea sosiaaliturva. Tämän kaiken lisäksi Suomen sosiaaliturvan taso on noin kolmasosan alempi kuin mitä eu:n määräämät kriteerin velvoittavat. Eli suomalaisen työttömän tulee tällä oikeistopolitiikalla pärjätä 66% korvauksella verrattuna minimi standardeihin.
Tästä syntyy tilanne jossa vähänkään pidempi työttömyysjakso ajaa sinut pelkästään tilanteeseen, jossa on puhtaat vaatteet loppu voimatloppu, terveys tiesmiten, ja nöyryytetty rangaistu olo vaikka töiden määrään et voi toiminnallasi mitenkään vaikuttaa.
Tuo mihin puutuin kirjoituksessa johon vastasin on se että ei ole merkityksetöntä että meillä on työttömyyskorvaus ja toimeentulotuki erikseen. Se että kop tyyppi jolle vastasit haluaa niputtaa sen hätäavuksi tarkoittaa puhtaasti tämän oikeistolaispolitiikan linjausta, jossa hämärretään tuki klöntiksi joka ei missään nimessä saa riittää edes uusiin kalsareihin ja sukkiin tarvittaessa.
Siksi sitä ei saisi koskaan kutsua nimellä hätä apu vaan ennemmin tuoda lisäksi työttömmyyskorvauksen ja toimeentulotuen rinnalle uusi tuki hätä-apu. Suurin ongelma kuitenkin on ette peruspäivärahalla elä Suomessa. Peruspäivärahaa tulisi nostaa reippaasti ja mielummin hieman yli sille tasolle että ihminen tuntisi että hänen työtään on arvostettu niin että kannattaa jatkossakin sitä mielellään suorittaa. Keppi politiikka on naamioitua toimintaa sen ainoa tarkoitus on hajoittaa suomalaista hyvinvointi yhteiskuntaa.
Tässä on se iso puhallus menossa hallitukselta. Kulujen leikkaus ei ole edes niin merkityksellista kuin rakenteiden täydellinen tuhoaminen. Katsotaan kuinka nopeasti saan baania nyt. Minut sujettiin jo näiden faktojen esiintuomisen takia tältä palstalta kerran tänään.
Vierailija kirjoitti:
550 euroa työttömyysturvaa on vuokran jälkeen 450 euroa toimeentulotukea. Jos et hae toimeentulotukea 550 työttömyyspäivärahaa on vuokran jälkeen 350 euroa käyttövaraa kuukaudessa Suomessa. Maksat siitä sähköt, puhelimen, ruoat, vaatteet, hygienian, ja mahdolliset harrastukset. Kun puhelimesi tietokoneesi tai kenkäsi hajoavat olet kusessa. Vaikka tekisit tuohon päälle 9 euroa päivä töitä et pääsisi siltikään edes lähelle mediaani lukuja joita eu odottaa valtioiden maksavan korvausta työttömyydestä. Eli et pääse edes eu standardit täyttävän sosialiturvan piiriin, siis EDES pakkotyöllä. Etkä edelleenkään edes pakkotyöllä saa hankittua uutta talvitakkia tai korjata hajonnutta pesukonetta tai tietokonetta, edes polkupyörääsi et saa korjattua.
Näin Suomessa jossa olet maksanut veroja työstäsi paljon koko työhistoriasi, ja kun jäät työttömäksi ihmettelet mistä ihmeestä oikein maksoin?
Onko muut keskustelijat saaneet bannia tästä ketjusta. Voikohan bannin aiheuttaa joku muukin taho kuin palsta mode?
Onko käsitystä, että onko mahdollista että bannaaja on joku muu kuin palstan oma mode?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
550 euroa työttömyysturvaa on vuokran jälkeen 450 euroa toimeentulotukea. Jos et hae toimeentulotukea 550 työttömyyspäivärahaa on vuokran jälkeen 350 euroa käyttövaraa kuukaudessa Suomessa. Maksat siitä sähköt, puhelimen, ruoat, vaatteet, hygienian, ja mahdolliset harrastukset. Kun puhelimesi tietokoneesi tai kenkäsi hajoavat olet kusessa. Vaikka tekisit tuohon päälle 9 euroa päivä töitä et pääsisi siltikään edes lähelle mediaani lukuja joita eu odottaa valtioiden maksavan korvausta työttömyydestä. Eli et pääse edes eu standardit täyttävän sosialiturvan piiriin, siis EDES pakkotyöllä. Etkä edelleenkään edes pakkotyöllä saa hankittua uutta talvitakkia tai korjata hajonnutta pesukonetta tai tietokonetta, edes polkupyörääsi et saa korjattua.
Näin Suomessa jossa olet maksanut veroja työstäsi paljon koko työhistoriasi, ja kun jäät työttömäksi ihmettelet mistä ihmeestä oikein maksoin?
Onko muut keskustelijat saaneet bannia tästä ketjusta. Voikohan bannin aiheuttaa joku muukin taho kuin palsta mode?
Supo et lindström et co valvovat sinunkin vihapuhettasi pitäessäsi oikeuksistasi kiinni. Hyvässä lykyssä haluavat sinulta kaiken lisäksi rahaa jo entisen verotuksen lisäksi - SUOMI on KYTTÄYSVALTIO! Valtio voi hyvin suurin osa kansaa EI. Eliitti rohmuaa itselleen ääliöpalkkioita etujärjestöjensä ja hyvävelibisneksiensä kautta - muille tarjolla nöyryytystä ja kuritusta. Jos kapina ei synny ja joltain naksahda, ihmettelen pitkää pinnaa.
Kun kolmasosaa kansasta kohdellaan alhaisesti, se tulee vielä näkymään monta sukupolvea eteenpäin. Näpertelyllä ja askarteluleikeillä emme saa työllisyyttä ja työpaikkoja syntymään. Johonkin juuritasoon olisi hyvä, mikäli nämä uuvatit kykenisivät paneutumaan eikä siirtämään tilkkua täkistä ylhäältä alas! Mutta kun poliittikkoaines on mitä on...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suomen perustuslain mukaan ihmisellä on oikeus saada korvausta siitä, että hänellä ei ole työtä (= työttömyyskorvaus).
TE-toimisto on tosi tarkka siitä että vain työtä vailla olevalla on oikeus työttömyyskorvaukseen -- nyt hallitus on määritellyt asian niin, että vain työssä oleva "työtön" voi saada työttömyyskorvausta.
Jos joku osaa selittää miten tuo on mitenkään älyllisesti saati juridisesti toimiva kuvio, niin olepa hyvä. Minä en ainakaan ymmärrä idean "logiikkaa".
Kohta kai pitää käydä kuukausittain työkkärissä tekemässä 20 kyykkyhyppyä, seisoa käsillään ja luetella numerot 1-1000 ja sama takaperin jotta voidaan maksaa sen kuun työttömyyskorvaus.
En itse ole työtön, mutta siltä tuo aktiivisuusjuttu minusta kuulostaa.
Itseasiassa tuo olis kai helpompaa kun löytää tietty määrä työtä työttömänä.
Juuri noin. Ja Suomen presidentit vielä A Ööhön ja toisinpäin. Nimimerkillä tietovisaa aktiivipalkkatöitävaillaolevien kerhosta.. Näkee, että tasokasta on. Tämä ns aktivointikurssit. Vasemmalla kädellä pelkkää huuhaata,, vielä virassa olevien taholta. Pöyristyttävää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Perustakaa työttömät oma firma. Ellette perusta, lakatkaa määkimästä että haluatte töitä.
Haistappa sinäkin pitkä paska! Perustaakseen yrityksen tarvitsee liikeidean ( toimivan sellaisen ) ja asiakkaita! Ihan kuin yrityksen perustaminen olisi aina ratkaisu kaikkeen... työelämässä tuntuu olevan vain idiootteja ja kusipäitä nykyään... ainakin tunnevammaisuus on melkoinen!
Kielitaidottomat maahanmuuttajatkin osaavat perustaa firman ja tuottaa palveluja. Sinä et edes pysty siihen. Rahaa vaan pitäisi saada tekemättä mitään.
Jep. Tuhansia kebab pytinkejä joista myydään ala arvoista hygieeniltaan olevaa lihaa. Start up yrityksiä joita ei veroteta ja sitten serkkupoika 'ostaa' yritkyksen ja taas pyöritetään verottomana. Että kyllä.. vaan.
Toivottavasti kukaan ei alistu lähtemään mukaan tähän paskaan pelleilyyn, vaan ottaa mieluummin sen rahanvähennyksen ja hakee vaikka toimeentulotukea sitten. Siinäpähän näkevät, ettei työttömiä kuitenkaan pompoteta miten tahansa, vaikka rahat vähenisikin. Näkevätpähän sitten, ettei työllisyys parane paskan vertaa tämmöisellä temppuilulla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuo on siis oikeasti vaan tapa leikata työttömyyskorvausta ja vierittää syy työttömän niskoille, että ei ole ollut tarpeeksi aktiivinen.Minusta taas on outoa, että sellaiset henkilöt jotka eivät ole työttömän työttömyyteen syypäit, joutuvat kustantamaan siitä korvauksen. Millähän logiikalla sitä nimitetään korvaukseksi ja miksi sen kustantavat sellaiset, jotka eivät ole työttömyyttä aiheuttaneet? Oikea nimitys olisi tilapäinen hätäapu työttömyyden johdosta.
Sitä kutsutaan yhteiskunnaksi.
Joo, mutta miksi sitä nimitetään korvaukseksi? Miksi yhteiskunta maksaisi korvausta jostakin mitä se ei ole aiheuttanut? Se tässä on se varsinainen kysymys.
Luepas tämä ketju alusta pitäen.
Eli et oikeastaan tiedä vastausta kysymykseen, mutta haluat antaa vaikutelman tietäväsi.
Mitä merkitystä sillä on tiedänkö minä vai en? Asia on kuitenkin käsitelty useampaan otteeseen ja sait jo uudenkin vastauksen.
Joo sain, kaksikin vastausta. Työttömän työttömyys on kuulemma minun syyni ja vaihtoehtoisesti se on yhteiskunnan syy. Kumpikin ovat vääriä selityksiä. Yhteiskunta ei ole kenellekään elatusta velkaa vaan se on jokaisen itsensä omalla kohdallaan huolehdittava asia.
No ei todellakaan ole eikä mitenkään voisi olla. Tässä ei eletä missään agraariyhteiskunnassa ja omavaraisuudessa.
No kyllä todellakin on.
Ei ole ketään muutakaan kenen puoleen voit elantosi saamiseksi kääntyä. Kenelläkään ei ole velvollisuutta antaa sinulle omastaan. Saat kiittää muiden hyvyyttä, jos jotakin saat, mutta mitään pakkoa ei ole almuja sinulle yhteiskunnan antaa. Sen näet jo siitä miten eri tavoin yhteiskunnissa on almujen jako järjestetty.
Keneltä muka voisit vaatia työpaikkaa? Kenen olisi pakko sinut palkata? Ei niin kenenkään. Osoita sellainen taho. Et pysty.
onko siellä itse Eero Lehti äänessä nyt? hyvin samanlaista kapeaa kokkareen maailmankuvaa jota kuultin eilen täysistunnossa. Kyllä sinä Eero vielä huomaat mitä tälläinen politiikka tuo mukanaan .
Millainen maa Suomi olisi ilman sosiaaliturvaa? Mallia voisi katsoa tuolta maailman kolkista missä ei ole sosiaaliturvaa esimerkiksi Afrikka ja Lähi-itä pelkkää sotaa ja kurjuutta
Hyvä esimerkki. Katsopa Afrikkaa ja Lähi-itää. Siellä ihmiset ovat yrittäjiä koska heidän on pakko. Se on meilläkin edessä. Lainanotolla ei voi loputtomiin elintasoa kustantaa. Sinua ei haittaa, että lapsesi joutuvat elintasosi kustantamaan, koska et ajattele niin pitkälle.
kuka vitun hullu tekee lapsia tähän maahan ?
Afrikkalaisua yrityksuä??! Yk ja käbsumaathan sunne kaataa rahaa kaksinkäsin, eikä yrittöjyys kannata siksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No sama kai onko se nimi hätäapu vai korvaus, mutta niin vaan minunkin palkasta lähtee verot joilla siis "työttömiä elätän".
Vaikka itse olen töissä, niin tiedän kyllä kuinka paljon meille hakee ihmisiä töihin ja kaikkia ei tietenkään voida palkata, samoin lienee monessa muussa työpaikassa.
Siksi en tajua miten työtöntä rangaistaan työttömyydestä, pelottaa vaan että nää ilmaistyöt lisääntyy ja saa kohta käydä omalla (entisellä) työpaikalla ilmaiseksi töissä että saa työttömyyskorvauksen.Periaatteessa ei ole merkitystä miksi sitä kutsutaan, mutta käytäntö on ollut että työtön saa työttömyysturvasta rahaa jolla pärjätä työttömyyden yli, sen verran että kykenee hankkimaan samalla puhtaita vaatteita itselleen ja pitämään kunnostaan huolta. Sitä on kutsuttu työttömyyskorvaukseksi, koska tilanne on ollut ennen niin, että ko työtön on omalta osin myös maksanut töissä ollessaan muiden työttömien korvausta ollen oikeutettu siihen vastaavassa tilanteessa. Nyt juuri kuten itsekkin toteat lopussa nämä peruspilarit halutaan kaataa, oikeiston ideologiaan ei kuulu kehittynyt kasvu vaan orjuutus on oma olettaminen(äänestäkää vain kokoomusta orjat). Työttömyysturva ei ole se raha jolla työtön enää elää, hankkii puhtaita vaatteitä ja pitää kuinnostaan huolta. Työttömyysturvan taso on niin alhainen ettei se riitä elämiseen terveydestä huolehtimiseen eikä aktiiviseen työnhakuun. Sen sijaan saat toimeentulotukea(sitä sossun tukea) korvaamaan alhaista työttömyyspäivärahaa, vaikka toimeentulotuen tarkoitus on ollut tukea silloin kun syntyy joku yllättävä meno.
Tämä on todella iso juttu että Suomessa jossa olet maksanut korkeita veroa ja eläkemaksuja et saa edes sen vertaa päivärahoja että niillä saisi edes tyydyttävästi pidettyä itsestään huolta. Seuraava juttu on, että kun sossun tuesta on tullut arkipäivän työttömyystukea, niin periaatteessa meillä ei enää ole sitä hätäapua, eli entistä fattan tilapäistä avustusta, tilapäisiin yllättäviin menoihin. Kelaan toimeentulotuen siirtäminen tukee täysin tätä että asiassa on toimittu tietoisen systemaattisesti, että saadaan romutettua suomalainen hyvinvointi ja ennenkaikkea sosiaaliturva. Tämän kaiken lisäksi Suomen sosiaaliturvan taso on noin kolmasosan alempi kuin mitä eu:n määräämät kriteerin velvoittavat. Eli suomalaisen työttömän tulee tällä oikeistopolitiikalla pärjätä 66% korvauksella verrattuna minimi standardeihin.
Tästä syntyy tilanne jossa vähänkään pidempi työttömyysjakso ajaa sinut pelkästään tilanteeseen, jossa on puhtaat vaatteet loppu voimatloppu, terveys tiesmiten, ja nöyryytetty rangaistu olo vaikka töiden määrään et voi toiminnallasi mitenkään vaikuttaa.
Tuo mihin puutuin kirjoituksessa johon vastasin on se että ei ole merkityksetöntä että meillä on työttömyyskorvaus ja toimeentulotuki erikseen. Se että kop tyyppi jolle vastasit haluaa niputtaa sen hätäavuksi tarkoittaa puhtaasti tämän oikeistolaispolitiikan linjausta, jossa hämärretään tuki klöntiksi joka ei missään nimessä saa riittää edes uusiin kalsareihin ja sukkiin tarvittaessa.
Siksi sitä ei saisi koskaan kutsua nimellä hätä apu vaan ennemmin tuoda lisäksi työttömmyyskorvauksen ja toimeentulotuen rinnalle uusi tuki hätä-apu. Suurin ongelma kuitenkin on ette peruspäivärahalla elä Suomessa. Peruspäivärahaa tulisi nostaa reippaasti ja mielummin hieman yli sille tasolle että ihminen tuntisi että hänen työtään on arvostettu niin että kannattaa jatkossakin sitä mielellään suorittaa. Keppi politiikka on naamioitua toimintaa sen ainoa tarkoitus on hajoittaa suomalaista hyvinvointi yhteiskuntaa.
Tätä moni tiedä vaikka tuo on täyttä totta.
Kannattaa lukea tuo yllä oleva se kertoo miten asiat ovat konkreettisesti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan hyvä, että av-mammaakin välillä vähän patistetaan tekemään jotain elantonsa eteen.
Joo, sitä kutsutaan työksi ja siitä maksetaan yleensä palkkaa. Mutta työssä käyvä ei ole yleensä työttömyystuella.
Oletko itse ajatellut mennä töihin, vai oletatko jatkossakin veronmaksajien maksavan kaiken av-itkusi?
Minä olen ajatellut mennä töihin, mutta työnantajat näköjään ovat ajatelleet toisin.
Eli ei se työpaikka työttömän omalla ajattelulla järjesty.
Mä olen sitä mieltä, ettei voi.
Itse olen nyt palkattomalla ruokatauolla.
Työnantajana ja palkanmaksajana mua vituttaisi, että työntekijät hengailisi vauvapalstalla tai facebookissa ja itse maksaisin heille siitä palkkaa.