Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

En ymmärrä aktiivimallia! Miksi työtöntä pitäisi rangaista siitä, että hänellä ei ole töitä? Sana 'työtön' tarkoittaa sitä, ettei ole töitä...

Vierailija
12.12.2017 |

En siis ymmärrä tätä eduskunnan eilen käsittelyssään hyväksymää aktiivimallia lainkaan. Siinä siis rangaistaan työtöntä työttömyyskorvausta alentamalla, jos ei ole tehnyt tarpeeksi töitä työttömyysajalla (???) tai osallistunut esim. kursseille. Vapaaehtoistyötä tai vaikka tieteellisen artikkelin kirjoittamista ilman palkkaa ei tietenkään lasketa mukaan.

Minä kun olen tähän saakka kuvitellut, että jo se, ettei saa käydä töissä eikä saa palkkaa, on ihan riittävän suuri rangaistus työttömälle siitä, ettei tällä ole töitä. Ja jos olisi töitä, niin työtön ei olisi työtön.

Ihan oikeasti aivot nyrjähtää tästä aktiivimallista.

Kommentit (600)

Vierailija
21/600 |
12.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tosi kiva. Itse valmistuin kohta kolme vuotta sitten tilanteeseen, jossa hallituksen leikkaukset kurittivat alaani oikein olan takaa. Valmistumisen ajankohtaan en oikein voinut vaikuttaa, sillä iälleni en mahda mitään, enkä halunnut roikkua turhaan opintotuella.

Olen siinä mielessä onnekas, että olen saanut olla valmistumisen jälkeen töissä suurimman osan ajasta - nyt taitaa olla kuudes määräaikainen sijaisuus samalla työnantajalla. Työntekijöistä on huutava pula, mutta lisärekryjä ei saa tehdä vaikka koko tiimi olisi pää kainalossa työkyvyttömänä ja ylityötunnit paukkuvat. Kilpailijoilla on sama tilanne (ja hakijoita lyhyttäkin määräaikaisuutta kohden paljon). Ei hirveästi hymyilytä mahdollisuus joutua työttömäksi jos ja kun jatkosopimusta ei tule.

Lisäkouluttautuminen työttömänä ei oikein ole sallittua ja töiden ohella se on vielä hankalampaa jos meinaa joskus haluta nukkuakin.

Mä en mitään niin paljon halua kuin tehdä töitä mahdollisimman vähin katkoksin ja haen kaikkea vähänkään sopivaa työtä - ja osin niitäkin, jotka eivät ole alaani. Tosi kiva, että tästä rangaistaan jos käy niin, että työnantaja ei saa rekrytä mua uudelleen ja jään työttömäksi.

Vierailija
22/600 |
12.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi ihmiset syyllistetään puhumalla työttömistä?

Pitää puhua työpaikkojen puutteesta. Työpaikkoja on liian vähän eikä työttömiä pidä siitä syyllistää.

Jokainen sana 'työtön' on turha ja asia pitää ilmaista käyttämällä asiayhteydessä sanoja työpaikkojen puute.

Vapaita työpaikkoja on toistasataa tuhatta. Saako niiden osalta edes syyllistää? Lisäksi laivoilta rantautuu ulkomaalaisia Suomeen tekemään töitä, joita työttömät hyvin voisivat tehdä. Miten se voi olla mahdollista, kun työpaikkoja muka ei ole? Mistä ne ulkomaalaiset niitä sitten saavat, kun kieltäkään eivät edes osaa. Katsele vaikka raksoilla millaista porukkaa niillä on nykyään töissä, ellet minua usko.

Minä uskon ja tiedän. Moniin paikkoihin ei suomalaisia oteta. Mutta syyllistetään kuitenkin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/600 |
12.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pitää puhua työpaikkojen puutteesta. Työpaikkoja on liian vähän eikä työttömiä pidä siitä syyllistää.

Jokainen sana 'työtön' on turha ja asia pitää ilmaista käyttämällä asiayhteydessä sanoja työpaikkojen puute.

Vapaita työpaikkoja on toistasataa tuhatta. Saako niiden osalta edes syyllistää? Lisäksi laivoilta rantautuu ulkomaalaisia Suomeen tekemään töitä, joita työttömät hyvin voisivat tehdä. Miten se voi olla mahdollista, kun työpaikkoja muka ei ole? Mistä ne ulkomaalaiset niitä sitten saavat, kun kieltäkään eivät edes osaa. Katsele vaikka raksoilla millaista porukkaa niillä on nykyään töissä, ellet minua usko.

Mietipä hetki oikein kunnolla niin ehkä oivallat...

Vierailija
24/600 |
12.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei työttömiä rangaista, vaan päinvastoin hehän saavat korvausta asiasta, joka ei ole korvauksen maksajien syy.

Eh, ai ei ole vai? Tuosta voidaan olla montaa mieltä.

Vierailija
25/600 |
12.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Valmistaudun saattelemaan pari virkaintoista sairauslomille. Syyllistäminen onnistuu toisinikin päin.

Jos ainoa asia mitä osaa tarjota työnkorvikkeena on rangaistukset ja syyllistäminen, mutta ei töitä, niin ansaitseekin vain riitaa ja paskaa niskaansa. Laki lisää siis riitelyä eikä mitään muuta.

Vierailija
26/600 |
12.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näin sitä mennään pikkuhiljaa Neuvostosysteemiin jossa työttömyys on laitonta... erona vaan että Neuvostoliitossa sentään järjestettiin töitä jokaiselle

Vierailija
27/600 |
12.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

OK, mietin mutten oivaltanut. Kerropa nyt oivalluksesi meille muillekin. Miten on mahdollista, että täällä on raksat, hotellit ja ravintolat täynnä ulkomaalaisia, mutta suomalaiset työttömät vaan eivät mitenkään löydä töitä?

Vierailija
28/600 |
12.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei työttömiä rangaista, vaan päinvastoin hehän saavat korvausta asiasta, joka ei ole korvauksen maksajien syy.

Kerro vaan miten on minun syyni, ettet ole saanut työllistettyä itseäsi? Olisi kiinnostavaa kuulla.

Vierailija
29/600 |
12.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun mielestä aktivointimalli ei ole reilu. Itse voin helposti vetää sijaiskeikan silloin tällöin, koska olen opettaja. Mutta ei kaikilla aloilla ole mahdollista tehdä samalla tavalla keikkatyötä.

Olen tehnyt opetusalan pätkätöitä 10 vuotta enkä koskaan voi olla varma seuraavan vuoden pestistä. En koe, että olisin syypää omaan tilanteeseeni, koska teen työni aina hyvin ja haen aina aktiivisesti töitä. Yhteiskunnalliset päätökset ja kunnan taloudelliset resurssit vaikuttavat ratkaisevasti julkisen sektorin työpaikkojen määrään. Näitä ei voi ennakoida opiskelemaan hakiessa.

Vierailija
30/600 |
12.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä uskon ja tiedän. Moniin paikkoihin ei suomalaisia oteta. Mutta syyllistetään kuitenkin.

Jos suomalaisia syrjitään työmarkkinoilla kansallisuutensa takia, niin sinä hommaat todisteet ja pistät työantajan kuseen. Vaikka ammattiliiton avulla, ellet muuten osaa.

Vierailija
31/600 |
12.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

OK, mietin mutten oivaltanut. Kerropa nyt oivalluksesi meille muillekin. Miten on mahdollista, että täällä on raksat, hotellit ja ravintolat täynnä ulkomaalaisia, mutta suomalaiset työttömät vaan eivät mitenkään löydä töitä?

Sitä pitää kysyä niiltä raksoilta, hotelleilta ja ravintoloilta.

Vierailija
32/600 |
12.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jari Lindströmin omasta lausunnosta: "työttömän tulee tehdä pätkätöitä tai osallistua te-toimiston järjestämiin työllisyyttä edistäviin toimenpiteisiin jotta tukea ei leikata".

Entä jos te-toimisto ei järjestä kaikille halukkaille/ei onnistu järjestämään?

Työtönkö siinä saa sanktion, eikö se silloin kuuluisi te-toimistolle sekä Jari Lindströmille ministeriöineen?

Onhan se hienoa keksiä ideoita ja vaatimuksia mutta olla ottamatta vastuuta niiden toimimisesta.

Tässä on taustalla kaksi selvää tarkoitusta:

1) Tempputyöllistäminen, eli työttömien ajaminen palkattomiin harjoitteluihin, pätkähommiin ja kursseille. Nämä työttömät eivät sitten ole tilastoissa työttöminä, työttömyysprosentti laskee (huom. työssä käyvien määrä ei nouse) ja hallitus saa gloriaa työttömyyden vähentämisestä.

2) Työttömyysmenojen leikkaaminen, sillä aktiivimallista seuraava rangaistus vähentää valtion maksamien työttömyysetuuksien määrää (mutta sysää ihmiset toimeentulotuelle). Tämäkin näkyy tilastojen kaunistumisena.

Summa summarum: Työttömyystilanteen parantaminen oli tämän hallituksen keskeinen lupaus, ja tähän saakka he ovat "parantaneet" tilannetta erilaisilla silmänkääntötempuilla. Näistä aktiivimalli on tähänastisista kaikista härskein, ja kaiken lisäksi menossa läpi.

Vierailija
33/600 |
12.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin kauan kuin Suomessa on typerä pakkoruotsi niin kauan Suomella on varaa pitää satojen tuhansien työttömiä. Jos kerran meillä on varaa tuhlata kielitaitoa turhaan ruotsin kielen taitoon ja sillä pilata maamme vienti muihin maihin, ei työttömien kannata syyllistää itseään työttömyyden takia.

Kaikkien muidenkin pitäisi ruveta työttömiksi kunnes valtio tulee järkiinsä ja luopuu kalliista keinotekoisesta kaksikielisyydestä ja pakkoruotsista.

Vierailija
34/600 |
12.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Valmistaudun saattelemaan pari virkaintoista sairauslomille. Syyllistäminen onnistuu toisinikin päin.

Jos ainoa asia mitä osaa tarjota työnkorvikkeena on rangaistukset ja syyllistäminen, mutta ei töitä, niin ansaitseekin vain riitaa ja paskaa niskaansa. Laki lisää siis riitelyä eikä mitään muuta.

Ei töitä tarjota, vaan niitä etsitään. Ellei löydy niin viime kädessä työllistät itsesi yrittäjänä, eli luot itse oman työsi.

Vierailija
35/600 |
12.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos ulkomaalaisia työntekijöitä palkataan mielummin kuin suomalaisia, syynä lienee alhaisemmat palkkakustannukset. Onko tämä tullut mieleesi?

Vierailija
36/600 |
12.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Näin sitä mennään pikkuhiljaa Neuvostosysteemiin jossa työttömyys on laitonta... erona vaan että Neuvostoliitossa sentään järjestettiin töitä jokaiselle

No eipä tuo palkattoman orjatyön --- siis "harjoittelun" --- malli työleireille häviä tällä vauhdilla.

Vierailija
37/600 |
12.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tälläkin palstalla se alkoi heti. Eli riitelyä ja haukkumista eikä, mitään rakentavaa. No sitä saa mitä tilaa.

Vierailija
38/600 |
12.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sitä pitää kysyä niiltä raksoilta, hotelleilta ja ravintoloilta.

Äsken se olisi vielä selvinnyt omalla miettimiselläni, mutta nyt pitää jo mennä kysymään muualta. Otan väistelysi osoituksena ettet itse asiassa tiedä vastausta kysymykseeni ja kysymykseni on edelleen validi. Mitä jos menisit muualle haaskaamasta meidän muiden aikaa, kun sinulla ei oikein ole mitään sanottavaakaan asiassa.

Vierailija
39/600 |
12.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kerro vaan miten on minun syyni, ettet ole saanut työllistettyä itseäsi? Olisi kiinnostavaa kuulla.

Olen saanut työllistettyä itseni, joten siinä mielessä en osaa ottaa kantaa. Uskon kuitenkin että olet joku suhteilla duuniin päässyt besserwisseri, joka osaltaan on osa tätä laajempaa ongelmaa, jossa parhaimmat yksilöt eivät voita. Silloin on vain oikeus ja kohtuus että kompensoitte syrjäyttämienne työttömien toimeentuloa osaltanne.

Vierailija
40/600 |
12.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos ulkomaalaisia työntekijöitä palkataan mielummin kuin suomalaisia, syynä lienee alhaisemmat palkkakustannukset. Onko tämä tullut mieleesi?

Eivät ne voi olla alhaisempia, koska laki ja työehtosopimukset määräävät miten palkkaa maksetaan. Samat eläkemaksut yms. menee ulkomaalaisenkin palkasta. Jos noin ei ole, niin ammattiliitot eivät tee työtään, vaikka ay-pomot nettoavat sellaista palkkaa, että luulisi osaamistakin löytyvän. Siitä vaan käräyttämään jokaisen tietämäsi alipalkkaustapauksen viranomaisille ja liitoille, niin saadaan tuollainen meininki kuriin.