Mitä englannin kielen sanoja ette kerta kaikkiaan osaa lausua oikein?
Minulle tällainen keskeinen sana on literature, jonka brittiläiseen muotoon yhdistän kuuman perunan suussani: 'litshätshö'.
Kommentit (1189)
Ohis, mutta mistä ne, jotka luulevat ääntävänsä täydellistä englantia, muuten tietävät sen? Itsekin olen joskus vierestä kuunnellut, kun joku puhuu sujuvasti, mutta ääntää aina välillä väärin.
Haemorrhage
Flaccid (voidaan lausua sekä fläsid tai fläksid)
Joitakin vuosia sitten käytiin ihan natiivipuhujienkin kesken väittelyä siitä lausutaanko 'meme' miim vai meimei/miimii. Kyllä se kuitenkin lausutaan miim :)
Mulla se sana on prescription. Resepti. en tiedä kirjoitinko edes oikein..
Muuten osaan kohtalaisesti ääntää, mutta tuosta tulee jotain ihan kauheaa pöör-shkröösshhön vaikka miten harjottelisi.
Three ja five. Osaan lausua yksittäisinä sanoina, mutta puhuessa lauseita vääntyvät nuo puuksi ja vaimoksi. Myös wifi on vaikea.
Jenkki kaveri repesi tavalleni lausua fruit ja almond. Lausun siis (yleensä ajattelematta) hyvin suomalaisittain jokaisen kirjaimen vaikka varmaan ihan järkylle kuulostaa.
Vähän ohis mutta autotalli, garage, on hassu kun jotkut lausuu sen "gärids" (äh, huonosti selitetty) kun taas jotkut lausuu sen "garaash"
Water, ei vaan solju suustani mitenkään kauniisti.
Kerroin (portugalilaiselle) ystävälleni englanniksi Australian-matkastani, ja juttu katkesi siinä kohtaa, kun minulla ei ollut hajuakaan, miten emu pitäisi lausua. Sanoin jotakuinkin "ii-muu", mutta en usko, että se meni ihan oikein.
Menee vähän ohi, mutta itse olin niin tyhmä, että vielä lukiossakin kirjoitin beatiful sen beautiful sanan sijaan. Vasta monen virheen jälkeen se jotenkin jäi mieleen ja muistan sen nykyisin. Itse kuulun siihen surkean kielitaidon ryhmään, joten lausumiseen on parempi olla ottamatta mitään kantaa.
Vierailija kirjoitti:
Massachusetts
Olisin sanonut tämän, mutta en viitsinyt googlata kirjoitusasua. Turhan kommentin kirjoittamiseen kuitenkin oli aikaa 🤔
Koittakaapa sanoa "ubiquitous" oikein painotettuna. Tai Yosemite.
Vierailija kirjoitti:
Koittakaapa sanoa "ubiquitous" oikein painotettuna. Tai Yosemite.
Ensimmäinen oli mulle tuttu, mutta tuo jälkimmäisen lausuminen tuli yllätyksenä! Av:lta aina oppii uutta :D
Vierailija kirjoitti:
queue
Täähän on helppo, "kjuu"
Eikö tässä ketjussa ollut tarkoitus luetella sanoja jotka on vaikeita lausua tai sana puuroutuu suussa tms.
Kai nyt jokainen osaa sanoa "kjuu"? :D
"These". Floridalaiset luulivat minun sanoneen "this".