Mielestäni vanhemmat eivät voi
olla vuoro-tai yötyössä, matkustella työnsä puolesta tai harrastaa mitään, mikä vie aikaa liiaksi lapsilta.
Minulle tämä on itsestäänselvää, eikä mitään " uhrautumista" . Vaihdoin päivätöihin ensimmäisen lapsen synnyttyä ja koska palkka putosi radikaalisti, opiskelin hieman eri suuntausta alallani, saadakseni mielekkäämpiä tehtäviä.
Olemme hyvin pienituloisia, mutta läsnäolevia vanhempia.
meillä on harrastuksia ja omaa aikaa, muttei niin, että lapset joutuisivat " kärsimään" .
Tuli mieleen, kun niin paljon kuulen valitusta pientenkin lasten vanhemmilta, miten väsynyt/kiukkuinen on vuorotyöstä, miten miehen kanssa vaihdetaan vain moit, kun vaihdetaan hoitovuoroja jne jne...
Tuo pitäisi lailla kieltää!
Työ ei koskaan saa ohittaa perhettä, raha ei koskaan voita yhteistäaikaa ja arkista läsnäoloa! Parisuhteen mallia lapset eivät saa vanhemmilta, jotka eivät ole näyttämässä mallia!
Ja tiedän mistä puhun, kun toimin työssäni lastensuojelu perheiden kanssa.
Ongelmia on paljon " hyvissä" (millä perusteella, kysyn!) perheissä.
" Kasvatusalan ammattilaisilla" , jotka kasvattavat vieraita lapsia ja mummot hoitaa omia hämmentyneitä lapsia jnejne.
Kommentit (8)
minulla on tänä vuonna 3 työmatkaa, muutaman yön olen poissa aina kerrallaan ... lapset 4 ja 6v ovat kyllä isän hyvässä hoidossa, mutta onkohan tämä silti liikaa... kyllä tuo pienempi ainakin kovasti protestoi näitä reissujani :( Minun ei olisi aivan pakko matkustaa, mutta kansainväliset kongressit on tämän työn suola, jotka auttavat jaksamaan sitä arkista aherrusta. Hankalaa:(
miten ajattelit järjestää esim. sairaanhoidon, poliisi- ja pelastustoimen?
En edes aloita keskustelua vanhempien työttömyyden ja/tai vähävaraisuuden tuomista iloista ja lisääntyneestä perheenkeskeisestä laatuajasta.
Minä teen normaalia 7½ tuntista päivätyötä. Voisin omalta alaltani löytää parempipalkkaisen työn, mutta olen valinnut tämän työn lähinnä työaikojen takia. Minä pystyn hoitamaan lapsen tarhaan viennit ja haun vaikka mies olisi poissa, ja kun mies on kotona, hän vie pojan vähän myöhemmin, joten hoitopäivästä tulee kohtuullisen mittainen.
Poika on tottunut miehen reissuihin hyvin. Isin kotiin odottaminen on jännittävää ja hauskaa. Toki kiukkuakin löytyy, isin reissatessa poika joutuu herämään aikaisemmin, eikä se pikkumiehelle sovi ollenkaan.
ei tekisi vuorotyötä, ei lasten äidillä olisi varaa olla heille kotiäitinä. Kun kotiäitinä ehtii tehdä paljon kotitöitä, jää miehen useamman päivän vapaat ihan vain perheen yhteiseksi ajaksi. Toimii meillä!
Hieman mahdottomalta kuulostaisi lakialoitteesi toteuttaminen.
Kuten joku jo aiemmin totesi, miten ap ajatteli, että esim. sairaaloihin saadaan henkilökuntaa? On monta alaa, joissa onneksi edelleen työskentelee ihmisiä 24/7.
Jos toisella vanhemmalla säännöllinen työ vielä, niin lasten elämähän on luksusta.
ehdotat, että irtisanoudun työstäni alalla, jossa töitä ei noin vain saa, ja kaupungissa jossa on vaikea työllistyä.
Ja kun pidän vielä työstäni ja mieheni EI matkusta.