Alatiesynnytyksen ja keisarileikkauksen miinukset ja plussat?
Olen 24 vuotias nainen, odotan esikoistani. Olen viikoilla 30+4. Pelkään alatiesynnytystä ylikaiken. Synnytysvalmennuksessa olen käynyt ja puhunut pelostani. Saanko valita kuinka synnytän? Kertokaa alatiesynnytyksen ja keisarileikkaukset plussat ja miinukset.
Kommentit (73)
Vierailija kirjoitti:
Sektioita takana kolme eikä luojan kiitos yhtään alatiesynnytystä.
Ei muuta negatiivista kuin ekassa kipua, johon sain lääkettä ja arven vuoksi aika ruma vatsa. Kahdessa seuraavassa sektiossa ei juurikaan kipua. Olen sisukas ja nousin joka kerta aina samana päivänä sängystä, päätin kuntoutua nopeasti.
Pimppi on yhtä pinkeä kuin nuorena eikä ole tunnottomia arpia alapäässä. Pissa ei lirahtele juoksulenkilläkään.
Äitinä en keksi miten olisin pystyvämpi äidiksi jos olisin puskenut lapset alakautta. En osaa yhdistää synnytystapaa äitiyden kykyihin. Yhdeltä ala-asteen rinnakkaisluokkaiselta ainakin otettu lapset huostaan vaikka synnytti alakautta :D
Mitä siihen emättimen bakteeriasiaan tulee niin lapsi taitaa tulla hyvin toimeen ilman niitä koska ne olis siinä tarjolla vauvaan hierottaviksi jos olisivat jotenkin välttämättömiä.
Imetykset sujuneet hyvin ja lapset perusterveitä.
Ajatus alatiesynnytyksestä tuntuu vastenmieliseltä eikä ole kokemusta niin verrata en osaa.
Kaksi alatiesynnytystä takana eikä luojan kiitos yhtään sektiota.
Ei muuta negatiivista kuin normaalia synnytyskipua , johon sain epiduraalin, ei edes rumaa vatsaa tai raskausarpia. Heti pystyi lähteä liikkeelle synnytyksen jälkeen, vaikken kovin sinnikäs luonteeltani olekaan.
Pimppi on yhtä pinkeä kuin nuorena eikä ole tunnottomia arpia alapäässä, palautuminen toki kesti muutamia kuukausia. Pissa ei lirahtele juoksulenkilläkään.
Ajatus sektiosta tuntuu todella vastenmieliseltä!
Omat kaksi lastani synnytin sektiolla omasta tahdostani. Hyvin sujuivat. :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suomalaisten tutkimusten mukaan alatiesynnytys turvallisin ja sen jälkeen vasta suunniteltu sektio.
Ei. Suunniteltu sektio on lapselle turvallisempi kuin alatiesynnytys. Alatiesynnytys taas on äidille turvallisempi kuin suunniteltu sektio.
Olet väärässä, alatiesynnytys oli molemmille turvallisempi. Katso se linkki siitä eilisestä keskustelusta.
Alatiesynnyttäneet aina haukkuu sektioäitejä. Ovat kateellisia kun toiset eivät joutuneet kokemaan elämän suurinta tuskaa ja kipua (alatiesynnytys). Kaikki sen tietää, että se sattuu aivan järkyttävästi. Turha kaunistella asiaa.
Mikä siitä sektiosta niin pelottavan leikkauksen tekee?
Ei siinä ole naisen kannalta sen kummempia riskejä kuin muissakaan avoleikkauksissa.
On kyllä joo paha jos jää iso suoni vuotamaan.
Siksi leikkauksen tekeekin lääkäri, eikä laitossiivooja.
Sitä vastoin alatiesynnytyksessä pomminrepimää veristä alapäätä kursii kasaan miten kuten -kätilö-!
Tämä onkin ainoa kirurginen operaatio, jonka tekee lääkäriä alempi. Jos miehet synnyttäisivät, moinen ei tulisi kuuloonkaan.
Sieltä parsitusta alapäästä koetetaan sitten myöhemmin löytää tarvittavat kolme reikää ja toivotaan ettei niiden ulkopuolella roiku kovin pahasti pitkiä riekaleita.
Toivottavaa on, että alatiesynnytyksen jälkeen vaipoissa ei kulje vauvan lisäksi äiti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kummassakin on riskinsä, sektiossa vakavammat ja vauva jää ilman tärkeää bakteerialtistusta.
Aika myöhässä olet asian ajattelemisen kanssa, siksi annan tälle provolle 0/5.
Miksi aina täytyy olla provo? Jos olin ensin päättänyt synnyttää alateitse mutta synnytysvalmennuksessa mieleni muuttui.
Täällä kun on viimeiset pari kk trollailtu kyseisellä asialla päivittäin.
Netistä löydät oikean ja tutkitun tiedon. Myös satoja sivuja ihmisten aiempia kokemuksia. Miksi siis pitäisi aloittaa uusi keskustelu jatkuvasti? Jos on niin tyhmä, ettei osaa Googlea käyttää, ei ole soveltuva vanhemmaksi.
Jos lapsesi menee yhtäkkiä siniseksi, tuletko siinäkin tapauksessa tänne kysymään asiasta vai soitatko lääkäriin?
Itse ainakin olen huomannut vain tämän apn aloituksen. Tämä palsta on tehty sitä varten että täällä saa kysyä asioista ja toisten ihmisten kokemuksista. Ei aina tarvitse etsiä netistä joitakin vanhoja keskusteluja.
Aplle onnea raskauteen :)
Hyvä että suomalaiset voivat käytännössä aika lailla valita synnytystavan kuten sivistysvaltiossa kuuluukin. Kenenkään toisen tapa ei ole toiselta pois vaikka kauheaa raivoa sektiot monissa alatiesynnyttäjissä aina vaan herättää. Mua ei voisi vähempää kiinnostaa kuinka joku muu synnyttää. Itsellä yksi lapsi jonka sain alateitse.
Itse olen kokenut molemmat synnytystavat. Sektio oli omalla kohdallani huomattavasti parempi kokemus. Alatiesynnytys oli kamala kokemus. Mitään pysyviä ikäviä vaurioita ei jäänyt kummastakaan paitsi tietysti arpi sektiosta ja traumat alatiesynnytyksestä.
"Synnytyspelon tai synnyttäjän toiveen vuoksi tehtävät keisarileikkaukset ovat yleistymässä. Vaikeita komplikaatioita esiintyy vain prosentissa kaikista synnytyksistä, mutta keisarileikkauksiin liittyy niitä ja äitikuolleisuutta vähintään neljä kertaa enemmän kuin alatiesynnytykseen. Merkittävän verenhukan riski on kolminkertainen verrattuna alatiesynnytykseen, ja verenhukasta johtuvan kohdunpoiston vaara on keisarileikkauksen yhteydessä kuusinkertainen. Riski kuolla keuhkoveritulppaan on 26-kertainen ja kohtutulehduksen vaara 15-kertainen antibioottiprofylaksiasta huolimatta. Riskit lisääntyvät seuraavissa raskauksissa varsinkin istukkaongelmien vuoksi. Elektiivisellä keisarileikkauksella syntyneen lapsen sopeutuminen kohdunulkoiseen elämään käynnistyy hitaammin. Synnytystavalla voi olla merkitystä myös myöhemmän terveyden kannalta. Vaikka keisarileikkaus on nyky-Suomessa turvallinen, sille on riskien vuoksi oltava selkeä aihe. Antibiootti- ja trombiprofylaksia ovat tietyille potilasryhmille tarpeellisia."
Artikkelista faktaa lisää voi lukea linkistä:
Kunpa tyhmät ihmiset tajuaisivat, että tämä on yksi Suomen suurimmista mielipidevaikuttamiseen keskittyneistä palstoista. Täältä harvoin saat oikean henkilön oikean mielipiteen yhtään mihinkään kysymykseen. Yli puolet viesteistä trollien ja moderaattoreiden kirjoittamia. Herätkää tollot!
Ketä kiinnostaa toisten synnytystavat?! Antaa herranjestas jokaisen synnyttää kuten itse parhaaksi haluaa. Se raskausaikana 9kk itsessään on jo ihan kauheasti ni kiva jos nainen saa edes synnytystapansa valita!! Suomi tulee jälkijunassa. Muissa maissa sektiosynnytys on todella todella yleistä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sektiossa vauva jää vaille emättimen bakteerikantaa.
Iäkäs tuttava sai kaksoset sektiolla. Niin sairaita lapsia en ole nähnyt. Kahteen ikävuoteen mennessä sairaala oli tullut perin tutuksi. Allergioita, tulehdukdia, astmaa, 1 diabetets, toisella näkö alkoi heiketä 5-vuotiaana, nyt jo todella vahvat lasit.
Alatiesynnytyksessä otat riskin että pahimmassa tapauksessa kuljet paskat housussa loppuikäsi.
Tuo ei nyt pidä paikkaansa että lapset olisivat jotenkin sairaita jos eivät synny alateitse. Minun vanhempi tyttäreni syntyi sektiossa. Täysin normaali lapsi, terve, ei astmaa, ei diabetesta, eikä silmälaseja.. Esikoisellani puolestaan on atooppinen-ihottuma sekä astma.
Myös minun 4 lasta ovat syntyneet sektiolla. Kaikki ovat aina olleet terveitä.
Jos ne emättimen bakteerit on tarpeellisia, niin siitä vain kaivamaan niitä ja lätkimään vauvan päälle. Ei luulisi olevan vaikeaa.
Kumpiakin synnytyksiä on takana.
Alatiesynnytyksistä jäi järkyttävät tarumat ja elinikäiset suunnattomat toispuoleiset arvet, ja se sulkijalihasten repeämän aiheuttama ikuinen "vessan lähellä olon tarve". Olen joo käynyt asiasta fysioterapiassa jne jne. Lasta ne saanut kantaa, istumaan, eikä oikein muutkaan voinut tehdä viikkoihin.
Sektion jälkeen pystyin kävelemään ja toimimaan normaalisti. Sektiolla syntynyt lapseni ei ole sairastanut koskaan mitään.
Itse jätin lapset kokonaan tekemättä synnytyspelon vuoksi.
Ihme että kukaan edes haluaa tehdä lapsia. Naisia kohdellaan niin sadistisesti sairaaloissa. Ja raskaus ja synnyttäminen on vaarallista.
Ei ihme, että monet eivät enää toista lasta tee.
Minulla takana sekä sektio, että alatiesynnytys ja molemmissa oli hyvät ja huonot puolensa. Sektiosta toivuin todella nopeasti ja arpi on siisti viiva, joka jää pikkareiden alle piiloon. Ainoa miinus oli, että jouduin heräämöön yksin moneksi tunniksi enkä ekaan päivään voinut nousta sängystä.
Alatiesynnytys oli tuskallinen, toipuminen kesti yli kuukauden, mutta oli kiva saada vauva heti syliin ja sai miehen kanssa rauhassa tutustua vauvaan.
Minä myös aion synnyttää sektiolla. Olen huomannut kuinka toiset äidit arvostelevat minua kuten nyt täällä apta. Ei tarvitse vain välittää, se että minä synnytän sektiolla ei ole keneltäkään pois. Alatiesynnyttäneet vain luulevat olevansa niin paljon parempia ja kestävämpiä ihmisiä.
Vierailija kirjoitti:
Jos ne emättimen bakteerit on tarpeellisia, niin siitä vain kaivamaan niitä ja lätkimään vauvan päälle. Ei luulisi olevan vaikeaa.
Kyllä ne ovat. Ei vaan ole ihan sama asia pyyhkiä rätillä vähän äidin alapäätä (tätäkin jossain sairaaloissa yritetään, ettei tulisi tiedostavalle äidille niin paha mieli) ja sen jälkeen vähän vauvan naamaa, kuin altistua niille pidempään ja tulla sen synnytyskanavan läpi. Idiootti.
Täällä kun on viimeiset pari kk trollailtu kyseisellä asialla päivittäin.
Netistä löydät oikean ja tutkitun tiedon. Myös satoja sivuja ihmisten aiempia kokemuksia. Miksi siis pitäisi aloittaa uusi keskustelu jatkuvasti? Jos on niin tyhmä, ettei osaa Googlea käyttää, ei ole soveltuva vanhemmaksi.
Jos lapsesi menee yhtäkkiä siniseksi, tuletko siinäkin tapauksessa tänne kysymään asiasta vai soitatko lääkäriin?