Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Alatiesynnytyksen ja keisarileikkauksen miinukset ja plussat?

Vierailija
10.12.2017 |

Olen 24 vuotias nainen, odotan esikoistani. Olen viikoilla 30+4. Pelkään alatiesynnytystä ylikaiken. Synnytysvalmennuksessa olen käynyt ja puhunut pelostani. Saanko valita kuinka synnytän? Kertokaa alatiesynnytyksen ja keisarileikkaukset plussat ja miinukset.

Kommentit (73)

Vierailija
1/73 |
10.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sektio vs. alatiesynnytys

RASKAUS JA SYNNYTYS

Järkky Turkulaisvauva ja helsinkiläisäiti 7.8.2015 23:42

Koska olen molemmilla tavoilla synnyttänyt, tuon julki subjektiivisen näkemykseni molempien tapojen hyvistä ja huonoista puolista. 

Sektion plussat:

+ Hallittu toimenpide

+ Hommissa kokeneet ammattilaiset, joille sektio on arkipäivää

+ Nopea palautuminen

+ Turvallinen olo

+ Hallittavissa oleva ja ymmärrettävä haavakipu

Sektion miinukset:

- Nauraminen sattui

- vessassa käyminen jänskätti aluksi

- painavien asioiden nostaminen kiellettyä

- ei sovi suurperheestä haaveilevalle

Alatiesynnytyksen plussat:

- sängystä oli ekoina päivinä helppo nousta

- esikoisen uskalsi nostaa syliinsä

Vierailija
2/73 |
10.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alatiesynnytyksen plussaa ainakin haavan nopea parantuminen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/73 |
10.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla yksi lapsi ja yksi suunniteltu sektio takana eli siitä osaan kertoa. Henkilökunta leikkaussalissa oli todella mukavaa, tunnelma rauhallinen, kaiken kaikkiaan voin sanoa, että jäi todella hyvät muistot. Saimme perhehuoneen jossa vietimme seuraavat kolme päivää minä, mieheni ja meidän vauva toisiimme tutustuen :) Toivuin nopeasti, toki alkuun piti mm varovasti nousta vuoteesta, mutta sitä oli niin onnesta tokkuralla uudesta perheenjäsenestä, että se oli ehdottomasti se tunne, olotila mikä vei voiton :D Kotona aloittelin rauhalliset vaunulenkit, ja toipuminen sujui hienosti. Osaltaan varmasti auttoi se, että olin todella hyvässä kunnossa ennen raskautta. Saat itse valita synnytystapasi, kuuntele itseäsi ja tee kuten parhaaksi näet. Mukavaa loppuraskautta ap.lle :)

Vierailija
4/73 |
10.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Naurettavaa olla synnyttämättä lasta normaalisti. Sektio on pelkureille jotka eivät ole valmiita äideiksi.

Vierailija
5/73 |
10.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sektiossa vauva jää vaille emättimen bakteerikantaa.

Iäkäs tuttava sai kaksoset sektiolla. Niin sairaita lapsia en ole nähnyt. Kahteen ikävuoteen mennessä sairaala oli tullut perin tutuksi. Allergioita, tulehdukdia, astmaa, 1 diabetets, toisella näkö alkoi heiketä 5-vuotiaana, nyt jo todella vahvat lasit.

Alatiesynnytyksessä otat riskin että pahimmassa tapauksessa kuljet paskat housussa loppuikäsi.

Vierailija
6/73 |
10.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Trollolloo taas. Tietäisit kyllä vastauksen, jos olisit oikeasti raskaana. Neuvolassa ja synnytysvalmennusta kerrotaan kyllä noista asioista, varsinkin kysyttäessä. Tää on tämä sama hullu jankkaajatrolli, jonka mielestä alatiesynnytys johtaa aina vaippoihin ja vammaiseen lapseen.

Mikset etsi netistä luotettavaa tietoa, tänne voi kuka tahansa kirjoittaa mitä tahansa?

Vierailija
7/73 |
10.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kummassakin on riskinsä, sektiossa vakavammat ja vauva jää ilman tärkeää bakteerialtistusta.

Aika myöhässä olet asian ajattelemisen kanssa, siksi annan tälle provolle 0/5.

Vierailija
8/73 |
10.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuttavani kuoli suunniteltuun sektioon. Paha verenvuoto. Tiedän myös yhden, joka sai niin pahan infektion sektion jälkeen, että oli hoidossa vielä 2 kk synnytyksestä.

Vierailija
9/73 |
10.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sektio:

-vauva ei saa luonnollista bakteerikantaa

-vauvan keuhkoista ei puserru nesteet luonnollisesti pihalle, voi vaatia hengityksen käynnistelyä

-maha voi jäädä ruman näköiseksi kun arpi vetää nahat kurttuun

-maha jää monilla tunnottomaksi arven lähistöltä

-kohtu on hauraampi tulevissa raskauksissa

-vakavien komplikaatioiden riski

-kuoleman riski jos jää iso verisuoni vuotamaan tai saat sairaalabakteerin

+ei tarvitse itse rehkiä

Alatiesynnytys:

-riski repeämiin

-riski pidätyshäiriöihin

-riski vauvan ahdinkotilaan ja hätäsektioon

+luonnollinen tapahtuma, vauva saa kaiken tarvitsemansa elämän alkuun

+nopeampi toipuminen

+normaalisti sujuessaan ei jätä minkäänlaisia jälkivaivoja

Vierailija
10/73 |
10.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Trollolloo taas. Tietäisit kyllä vastauksen, jos olisit oikeasti raskaana. Neuvolassa ja synnytysvalmennusta kerrotaan kyllä noista asioista, varsinkin kysyttäessä. Tää on tämä sama hullu jankkaajatrolli, jonka mielestä alatiesynnytys johtaa aina vaippoihin ja vammaiseen lapseen.

Mikset etsi netistä luotettavaa tietoa, tänne voi kuka tahansa kirjoittaa mitä tahansa?

Niin etsinkin, täältä kun ei saa asiallisia vastauksia.

Vierailija
11/73 |
10.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

^Unohtui sektion plussa että vauva on nopeasti ulkona ilman suurempia riskejä.

Vierailija
12/73 |
10.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kummassakin on riskinsä, sektiossa vakavammat ja vauva jää ilman tärkeää bakteerialtistusta.

Aika myöhässä olet asian ajattelemisen kanssa, siksi annan tälle provolle 0/5.

Miksi aina täytyy olla provo? Jos olin ensin päättänyt synnyttää alateitse mutta synnytysvalmennuksessa mieleni muuttui.

Vierailija
13/73 |
10.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

hermovaurio sektioarven ympärillä, voi olla tunnoton tai tuntoaistin vääristymä, on erittäin yleinen vaiva. mulle tuli toi. aika laaja alue, sellainen kämmenen kokoinen alue.

Vierailija
14/73 |
10.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sektiossa vauva jää vaille emättimen bakteerikantaa.

Iäkäs tuttava sai kaksoset sektiolla. Niin sairaita lapsia en ole nähnyt. Kahteen ikävuoteen mennessä sairaala oli tullut perin tutuksi. Allergioita, tulehdukdia, astmaa, 1 diabetets, toisella näkö alkoi heiketä 5-vuotiaana, nyt jo todella vahvat lasit.

Alatiesynnytyksessä otat riskin että pahimmassa tapauksessa kuljet paskat housussa loppuikäsi.

Tuo ei nyt pidä paikkaansa että lapset olisivat jotenkin sairaita jos eivät synny alateitse. Minun vanhempi tyttäreni syntyi sektiossa. Täysin normaali lapsi, terve, ei astmaa, ei diabetesta, eikä silmälaseja.. Esikoisellani puolestaan on atooppinen-ihottuma sekä astma.

Vierailija
15/73 |
10.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sektiosta toivoisin, että jokainen synnyttäjä ymmärtää, että se on kirurginen toimenpide, toipuminen ja kipu sen mukaista. Synnytys on luonnollinen tapahtuma.

Vierailija
16/73 |
10.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sektioita takana kolme eikä luojan kiitos yhtään alatiesynnytystä.

Ei muuta negatiivista kuin ekassa kipua, johon sain lääkettä ja arven vuoksi aika ruma vatsa. Kahdessa seuraavassa sektiossa ei juurikaan kipua. Olen sisukas ja nousin joka kerta aina samana päivänä sängystä, päätin kuntoutua nopeasti.

Pimppi on yhtä pinkeä kuin nuorena eikä ole tunnottomia arpia alapäässä. Pissa ei lirahtele juoksulenkilläkään.

Äitinä en keksi miten olisin pystyvämpi äidiksi jos olisin puskenut lapset alakautta. En osaa yhdistää synnytystapaa äitiyden kykyihin. Yhdeltä ala-asteen rinnakkaisluokkaiselta ainakin otettu lapset huostaan vaikka synnytti alakautta :D

Mitä siihen emättimen bakteeriasiaan tulee niin lapsi taitaa tulla hyvin toimeen ilman niitä koska ne olis siinä tarjolla vauvaan hierottaviksi jos olisivat jotenkin välttämättömiä.

Imetykset sujuneet hyvin ja lapset perusterveitä.

Ajatus alatiesynnytyksestä tuntuu vastenmieliseltä eikä ole kokemusta niin verrata en osaa.

Vierailija
17/73 |
10.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomalaisten tutkimusten mukaan alatiesynnytys turvallisin ja sen jälkeen vasta suunniteltu sektio.

Vierailija
18/73 |
10.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen 24 vuotias nainen, odotan esikoistani. Olen viikoilla 30+4. Pelkään alatiesynnytystä ylikaiken. Synnytysvalmennuksessa olen käynyt ja puhunut pelostani. Saanko valita kuinka synnytän? Kertokaa alatiesynnytyksen ja keisarileikkaukset plussat ja miinukset.

Tarkoitat varmaan 20+4 ?

Vierailija
19/73 |
10.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alatiesynnytys sattuu aivan h*lvetisti. Niin hirveä kokemus! Oma lapsiluku jäi yhteen. Aivan kauhea kokemus onneksi naiset nykyään perehtyvät siihen millaisesta asiasta oikeasti on kysymys!!

Vierailija
20/73 |
10.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suomalaisten tutkimusten mukaan alatiesynnytys turvallisin ja sen jälkeen vasta suunniteltu sektio.

Ei. Suunniteltu sektio on lapselle turvallisempi kuin alatiesynnytys. Alatiesynnytys taas on äidille turvallisempi kuin suunniteltu sektio.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi seitsemän yksi