Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Alatiesynnytyksen ja keisarileikkauksen miinukset ja plussat?

Vierailija
10.12.2017 |

Olen 24 vuotias nainen, odotan esikoistani. Olen viikoilla 30+4. Pelkään alatiesynnytystä ylikaiken. Synnytysvalmennuksessa olen käynyt ja puhunut pelostani. Saanko valita kuinka synnytän? Kertokaa alatiesynnytyksen ja keisarileikkaukset plussat ja miinukset.

Kommentit (73)

Vierailija
61/73 |
10.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Molemmilla tavoilla synnytetty. Alatiesynnytys oli todella kivulias, välilihani repesi kokonaan, kuset ja paskat valuivat lapsen päälle, minua kirveli ja poltteli ja sattui todella paljon. Paraneminen kesti yli kuukauden, haava tulehtui ja tikit kerran katkesivat. Traumat minulle alatiesynnytyksestä jäi.

Sektiossa paraneminen kesti myös aika pitkään täytyi varoa nostamasta painavia asioita. Henkisesti ja fyysisesti minulla oli huomattavasti parempi olla kuin ensimmäisessä synnytyksessä. Palauduin nopeasti eikä arpikaan ole ruma. 

Apua. Kuullostaa aivan kamalalta. Onneksi sektio on mahdollista :) Täällä kun on sanottu että sektio lapset ovat jotenkin sairaampia, niin onko sinun lapsesi?

Olen myös onnellinen että oli mahdollisuus sektioon. Jos vielä lapsen saan, niin sektion haluan jälleen, No ei todellakaan ole, eikä ole siskoni lapsikaan joka syntyi sektiolla, ei 3 muun ystäväni lapsetkaan. Kaikki ovat yhtä terveitä kuin muut ikäisensä. :)

Vierailija
62/73 |
10.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse jätin lapset kokonaan tekemättä synnytyspelon vuoksi.

Samoin. Tai pikemminkin koko prosessi tuntui lopputulosta myöten siltä että sen jälkeen elämä on pilalla.

Et kai siis mennyt hankkimaan lapsia?!

Hae nyt hyvä ihminen apua tuohon masennukseesi!

Onko mahdotonta käsittää, että kaikki eivät halua lapsia? Varmaan se on, jos on täydellisen kyvytön ymmärtämään muita näkökantoja kuin omansa. Sinä taidat olla sellainen, ja jos tähän on vielä yhdistetty halu päsmäröintiin, voi vain toivoa, ettet ole tehnyt etkä tee lapsia.

No ei todellakaan ole, miksi ihmeessä niin kuvittelet?

Olen hyvin, hyvin iloinen siitä, että yhä useampi jättää lapset tekemättä. Näen sen hyvänä asiana lapsia ajatellen. Hienoa, että vanhemmiksi sopimattomat ja muut ymmärtävät jäädä lapsettomiksi. Samoin, jos ei uskalla kohdata normaaleja elämään kuuluvia asioita kuten synnytystä, kannattaa miettiä kaksi kertaa, koska pahempaa on vielä tulossa. Ei se vanhemmuus siihen synnytykseen lopu!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/73 |
10.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

2 synnyttänyt kirjoitti:

Kun kerran se on vauvalle turvallisinta ja terveellisintä syntyä alakautta, niin millainen äiti haluaa itsensä ja omien pelkojensa takia sektion?

Se turvallisin ja terveellisin on propagandaa, koska ei voida sanoa, ettet saa sektiota sen hinnan vuoksi. Suomalaisäiteihin uppoaa kaikki, kunhan se on hieno suomalaistutkimus. Minuun ei uponnut. Halusin sektion nimenomaan vauvan turvallisuuden vuoksi. Yksi kuolleena syntynyt riitti. Siinä sulle turvallisuutta.

Vierailija
64/73 |
10.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse jätin lapset kokonaan tekemättä synnytyspelon vuoksi.

Minulla on myös synnytyspelko. En uskaltanut yrittää omaa lasta, päädyimmekin mieheni kanssa adoptioon. 

Adoptio prosessi oli todella pitkä mutta kyllä lapsemme oli sen vaivan arvoinen. 

Vierailija
65/73 |
10.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

2 synnyttänyt kirjoitti:

Kun kerran se on vauvalle turvallisinta ja terveellisintä syntyä alakautta, niin millainen äiti haluaa itsensä ja omien pelkojensa takia sektion?

Se turvallisin ja terveellisin on propagandaa, koska ei voida sanoa, ettet saa sektiota sen hinnan vuoksi. Suomalaisäiteihin uppoaa kaikki, kunhan se on hieno suomalaistutkimus. Minuun ei uponnut. Halusin sektion nimenomaan vauvan turvallisuuden vuoksi. Yksi kuolleena syntynyt riitti. Siinä sulle turvallisuutta.

Tuollaisessa tilanteessa sektion ymmärtääkin.

Mutta tässä taas muuten hyvä esimerkki ihmisestä, joka ei ymmärrä tilastojen vs. yksittäisen kokemuksen eroa. Kyse ei todellakaan ole propagandasta, vaan tieteestä.

"Oma lapseni kuoli rokotukseen. Tästä syystä siis kaikkien ihmisten pitää välttää ottamasta rokotteita, koska ne eivät ole turvallisia." Tai "Lapseni kuoli, kun kaatui pyörällä kypärä päässä. Enää en aio käyttää kypärää!".

Miltäs kuulostaa?

Vierailija
66/73 |
10.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tähän voisi taas sanoa montakin asiaa, mutta totean vaan että sektio ei ole synnyttämistä. Alatiesynnytys on naisen kehon luonnollinen tila ja tapahtuma. Älä hanki lapsia jos et sitä kestä.

Juuri tätä tarkoitin sillä kun sanoin että alatiesynnyttajät arvostelevat aina sektioäitejä.. Huoh. 

Ap onne synnytykseen. Sektio on turvallinen suomessa. Minun lapseni ovat syntyneet sektiolla :)

Vierailija
67/73 |
10.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eka kuoli kohtuun 39+5 ja jouduin synnyttämään alateitse. Pitkään ponnistusvaiheeseen ei annettu mitään kivunlievitystä. Synnytyksestä jäi trauma, jota ei meinattu käsittää millään. Ei repeämiä, ei välilihan leikkausta. Mutta se oli helvetti! Seuraavilla kerroilla (3)vaadin sektiot ja ne olivat kuin taivas. En tarvinnut kipulääkkeitä ja kolmessa viikossa toivuin ennalleni. Viimeisimmällä kerralla samassa huoneessa oli alatiesynnyttänyt, jolla oli hemoglobiini vaarallisen alhaalla eikä voinut liikkua. Istumaakaan ei pystynyt repeämien vuoksi. Minä sektiopotilas pääsin kävelemään ja hoitamaan vauvaa.

Mutta tätähän ei saa sanoa, koska sektio on suoraan saatanasta ja alatiesynnytyksessä on kaikki hyvyys.

Jännä juttu muuten, pelkopolin lääkäri antoi minulle lapun, jossa kerrottiin, että sektio on suuri leikkaus ja sektiohaavatulehdukset ovat varsin yleisiä. Kun en antanut periksi kaikista pelotteluista huolimatta, sain sektion. Sitten kätilö antoi lapun, joka oli tarkoitettu lääkärin määräämille sektioäideille. Siinä sanottiin, että sektio on rutiinileikkaus ja haavatulehdukset ovat varsin harvinaisia.

Eli jos äiti haluaa sektion, haava tulehtuu, mutta lääkärin määrätessä ei? Mielenkiintoista! Minkähän tutkimuksen tulos tämä on? Vai olisiko ensimmäinen paperi vain propagandaa?

Hoputin sektioita, jotta vauva ei kuolisi kohtuun. Aina vedottiin keuhkojen kypsyyteen. Esikoisella oli varmasti kypsät keuhkot, mutta mitä hyötyä sille niistä oli, kun ei päässyt käyttämään? Kuopuksen sektio jouduttiin tekemään jo 36+4, koska hänellä oli jotain ongelmia. Hän vietti ensimmäisen elinviikkonsa VVY:ssä saamassa lisähappea, koska keuhkot eivät olleet kehittyneet. Ei ihan normaali hänestäkin tuli, täyttää alkuvuodesta 18.

Vierailija
68/73 |
10.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä myös aion synnyttää sektiolla. Olen huomannut kuinka toiset äidit arvostelevat minua kuten nyt täällä apta. Ei tarvitse vain välittää, se että minä synnytän sektiolla ei ole keneltäkään pois. Alatiesynnyttäneet vain luulevat olevansa niin paljon parempia ja kestävämpiä ihmisiä.

Se onkin pois vain sinun lapseltasi.

Tässä näkyy hyvin juuri pelkosektioäitien tyhmyys, kun ei ymmärretä mitään asioista. Ihan outoja harhaluuloja. Alatiesynnyttäjät eivät mitenkään luule olevansa kestävämpiä tms., he haluavat vain yleensä vauvalleen ja itselleen mahdollisimman hyvän ja terveen alun. Tutkimuksetkin tämän kertovat. Se on myös helpoin tapa.

Hysteeriset pelkääjät nyt vaan katsovat asiaa vääristyneesti, ja heillä onkin tutkimusten mukaan huomattavasti enemmän mielenterveysongelmia, joiden takia se sektiokin halutaan.

Kuinka typerä ihminen voikaan olla..

Se ei todellakaan ole pois lapselta jos hän ei saa päällensä pillumönjää, tämän huomaa jo omasta lapsestani - hän on yhtä terve kuin veljensä joka syntyi alateitse. 

Mitä se sinua edes kiinnostaa kuinka lapset syntyvät? Luulisi että täällä maailmassa olisi ihan oikeita ongelmia.

Maailman terveysjärjestö WHO:kin kokee lisääntyvät turhat sektiot todellisena ongelmana. Kuten myös suomalaiset asiantuntijat. En pelkästään minä. Lähetäpä siis heille palautetta av:lla raivoamisen sijaan.

Ja ihmiset tekevät kuten WHO käskee ;)

Voin kuvitella, että tuollaisessa päättävässä komiteassa istuu enimmäkseen jotain vanhoja ukkoja kehitysmaista.

Vierailija
69/73 |
10.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Naurettavaa olla synnyttämättä lasta normaalisti. Sektio on pelkureille jotka eivät ole valmiita äideiksi.

Ei kivuissa kärsiminen tee synnytystavasta parempaa tai kunniakkaampaa kuin toisesta. Meistä jokaisella on oikeus kivunlievitykseen ja pelon vuoksi voidaan suorittaa sektio. Me naisethan kärsimme jo muutenkin kuukausittain kivuista.

AP, onnea synnytykseen ja tulevan pienokaisesi johdosta! Muista tuoda pelkosi esille seuraavalla neuvolakäynnillä, niin voitte keskustella sopivasta synnytystavasta ja kivunlievitykseen liittyvistä asioista.

Vierailija
70/73 |
10.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielenkiinnolla seuraan koska synnytyksen hoito siirtyy Suomessa keskiajasta nykyaikaan. Tuskin minun elinaikana mutta ehkä joskus. Sehän oli muutama vuosikymmen sitten paremmalla tolalla ainakin Hgissä tiettyjen asioiden suhteen. Silloin sai sektion EML:ssa ilman mitään tappeluita ja jotkut yksityissairaalat hoitivat myös synnytyksiä. Sektiokielteisyys johtuu yksinomaan rahasta, koska sektio on kalliimpi. On hassua että edes rahalla ei saa sektiota ilman mitään pelkomääritelmää. On selvää että nykyaikana naisen tulisi saada valita synnytystapansa. Olen itse syntynyt sektiolla 1960 äitini ahtaan lantion vuoksi. Olen ollut aina terve, en käytä lääkkeitä ja yhden sektion lisäksi en ole koskaan ollut sairaalassa potilaana. Olen toki yksittäistapaus, tiedoksi tilastonikkareille.

Vierailija
71/73 |
10.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eka kuoli kohtuun 39+5 ja jouduin synnyttämään alateitse. Pitkään ponnistusvaiheeseen ei annettu mitään kivunlievitystä. Synnytyksestä jäi trauma, jota ei meinattu käsittää millään. Ei repeämiä, ei välilihan leikkausta. Mutta se oli helvetti! Seuraavilla kerroilla (3)vaadin sektiot ja ne olivat kuin taivas. En tarvinnut kipulääkkeitä ja kolmessa viikossa toivuin ennalleni. Viimeisimmällä kerralla samassa huoneessa oli alatiesynnyttänyt, jolla oli hemoglobiini vaarallisen alhaalla eikä voinut liikkua. Istumaakaan ei pystynyt repeämien vuoksi. Minä sektiopotilas pääsin kävelemään ja hoitamaan vauvaa.

Mutta tätähän ei saa sanoa, koska sektio on suoraan saatanasta ja alatiesynnytyksessä on kaikki hyvyys.

Jännä juttu muuten, pelkopolin lääkäri antoi minulle lapun, jossa kerrottiin, että sektio on suuri leikkaus ja sektiohaavatulehdukset ovat varsin yleisiä. Kun en antanut periksi kaikista pelotteluista huolimatta, sain sektion. Sitten kätilö antoi lapun, joka oli tarkoitettu lääkärin määräämille sektioäideille. Siinä sanottiin, että sektio on rutiinileikkaus ja haavatulehdukset ovat varsin harvinaisia.

Eli jos äiti haluaa sektion, haava tulehtuu, mutta lääkärin määrätessä ei? Mielenkiintoista! Minkähän tutkimuksen tulos tämä on? Vai olisiko ensimmäinen paperi vain propagandaa?

Hoputin sektioita, jotta vauva ei kuolisi kohtuun. Aina vedottiin keuhkojen kypsyyteen. Esikoisella oli varmasti kypsät keuhkot, mutta mitä hyötyä sille niistä oli, kun ei päässyt käyttämään? Kuopuksen sektio jouduttiin tekemään jo 36+4, koska hänellä oli jotain ongelmia. Hän vietti ensimmäisen elinviikkonsa VVY:ssä saamassa lisähappea, koska keuhkot eivät olleet kehittyneet. Ei ihan normaali hänestäkin tuli, täyttää alkuvuodesta 18.

Et tarvinnut lääkkeitä? Meinaatko todella, että sektio tehtiin ilman mitään lääkitystä? 

Vierailija
72/73 |
10.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ai siis tuon takia sinusta tuli niin katkera ja ilkeä, ymmärrän.

Yritä kuitenkin käsitellä tuo traumasi ja anna muiden äitien synnyttää alakautta jos haluavat. Suurimmalla osalla suomalaisista äideistä kun on hyvä kokemus omasta alatiesynnytyksestään, joten ei ole mitään tarvetta lietsoa pelkoa ja hysteriaa vauvapalstalla.

Vierailija
73/73 |
11.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ota sektio.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän yksi kuusi