Viikonloppuaamut lapsiperheissä - miten teillä sujuu?
Miten teillä sujuu pikkulapsiperheissä viikonloppuaamut? Meillä eskarilainen herää ylienergisenä ja täynnä leikki-ideoita ja ehdotuksia jo seitsemältä. Puhuu taukoamatta ja osallistaa hommiinsa. Ei rauhoitu edes aamupalalle, pukemaan joutuu kehottamaan monta kertaa eikä anna muidenkaan juoda rauhassa aamukahviaan, vaan vaatii huomiota ja leikkikaveria heti silmät aukaistuaan. Tämä on jatkunut samanlaisena vauvasta saakka ja olen ei-aamuihmisenä koko ajan vähän odottanut, että jos jotain muutosta aamuihin ja rauhoittumista tulisi iän myötä. Nyt lapsi on siis jo kuusi ja mietin, että tuleeko tämä nyt siis olemaan tätä vain, että yhtenäkään aamuna ei voi viikonloppuisinkaan rauhassa nousta ja syödä aamupalaa. Onko muilla vastaavia kokemuksia? Miten lapset teillä heräilevät? Vaativatko heti leikkikaveria?
Kommentit (5)
Meillä on 8v kaksospojat, eivätkä koskaan ole heränneet ennen kahdeksaa, yleensä vasta yhdeksän jälkeen, eivätkä koskaan ole meitä vanhempia mihinkään leikkeihin pyytäneet. Sama juttu oli aikoinaan esikoistyttären kanssa (hän on jo aikuinen), vanhemmat eivät ole leikkikavereita, ja lapsille on aina opetettu että silloin yritetään olla hiljaa jos joku nukkuu. Joskus pojat innostuu leikkiessään tai pelatessaan puhumaan liian kovalla äänellä ja niitä joutuu muistuttamaan että olisivat hiljenpaa.
Nukutaan miehen kanssa yleensä ainakin kymmeneen, minä nukun aina pidempään kuin mies, mies menee aikaisemmin nukkumaan. Minä olen illanvirkku ollut koko ikäni, eikä siitä olisi mitään tullut jos joku lapsista olisi aamuvirkku.
Me pidetään aina viikonloppuisin isovanhempien mahdollistamaa lapsivapaata. Silloin voi otta parit viinitkin!
Vierailija kirjoitti:
Miten teillä sujuu pikkulapsiperheissä viikonloppuaamut? Meillä eskarilainen herää ylienergisenä ja täynnä leikki-ideoita ja ehdotuksia jo seitsemältä. Puhuu taukoamatta ja osallistaa hommiinsa. Ei rauhoitu edes aamupalalle, pukemaan joutuu kehottamaan monta kertaa eikä anna muidenkaan juoda rauhassa aamukahviaan, vaan vaatii huomiota ja leikkikaveria heti silmät aukaistuaan. Tämä on jatkunut samanlaisena vauvasta saakka ja olen ei-aamuihmisenä koko ajan vähän odottanut, että jos jotain muutosta aamuihin ja rauhoittumista tulisi iän myötä. Nyt lapsi on siis jo kuusi ja mietin, että tuleeko tämä nyt siis olemaan tätä vain, että yhtenäkään aamuna ei voi viikonloppuisinkaan rauhassa nousta ja syödä aamupalaa. Onko muilla vastaavia kokemuksia? Miten lapset teillä heräilevät? Vaativatko heti leikkikaveria?
Opeta hänet huomioimaan muiden elämänrytmiä, eihän siitä mitään tule jos lapsi saa rauhassa kasvaa tuollaiseksi. Ja muutenkin, onko hänellä jotain ylivilkkautta muutenkin? Kyllä tuon ikäisen pitäisi jo jotain tajuta puheesta.
Yleensä miehen kanssa herätään aamupalalle n. klo 9. Kun on syöty ja juotu kahvit, ehkä kymmenen aikaan, niin avataan lapsen huoneen ovi ja lisätään valaistusta vähän niin, että kaksivuotias saa heräillä rauhassa.
Jos lapsi on jo hereillä niin usein loikoilee vielä sängyssään ja lukee kunnes pyydetään vessaan ja aamupalalle.
Yleensä kiskon taaperon ylös ennen kymmentä. Nukkuisi varmaan pidempäänkin. Ei ole aamuihminen hän.