Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Olisiko minusta kirjailijaksi? Näyte oheessa

Vierailija
09.12.2017 |

Äiti ei tykkää mummun lauluista. Antaakaahan olla tuollaisten, se sanoo joka kerta – Minne me mennään, minä kysyn ja äiti vastaa että kotiin. Mummu selittää, ettei tätä ole rakennettu vielä Lopottiin asti. Sakemannit ovat rakentaneet sotaa varten radan sisämaasta ja pian se yltää kirkonkylään ja sitten Neuvostoliiton puolelle rajalle ja lopulta kiinni Muurmanskin rataan. Mutta ei vielä, ja siksi tänne tultiin hevosella. Äiti sanoo jotakin mummulle. En kuule mitä, mutta sen äänessä ei ole enää naurua. Vauhti hiljentyy ja vaunu pysähtyy. Äiti kävelee meidän vierelle – Me ei asuta Lopotissa, äiti sanoo mummulle – Älähän nyt Lahja leikistä suutu, älä.

Kommentit (50)

Vierailija
21/50 |
09.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sori korjaan eka sanan.. ja en ole mistään sokeasta täällä kertoillut.

Ap

Vierailija
22/50 |
09.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos tuo olisi omaa tekstiäsi olisit kirjailija.

Hauskoja nuo arvostelijasi

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/50 |
09.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äiti ei tykkää mummun lauluista.

”Antakaahan olla tuollaisten!” se sanoo joka kerta.

”Minne me mennään?” minä kysyn, ja äiti vastaa meidän menevän kotiin.

Mummu selittää, ettei tätä ole rakennettu vielä Lopottiin asti. Sakemannit ovat rakentaneet sotaa varten radan sisämaasta, ja pian se yltää kirkonkylään. Sen jälkeen se jatkuu Neuvostoliiton rajalle, ja lopulta kiinni Muurmanskin rataan. Mutta ei vielä, ja siksi tänne tultiin hevosella.

Äiti sanoo jotain mummulle. En kuule mitä, mutta sen äänessä ei ole enää naurua. Vauhti hiljenee ja vaunu pysähtyy. Äiti kävelee meidän viereen.

”Me ei asuta Lopotissa” äiti sanoo mummulle.

”Älähän nyt Lahja leikistä suutu, älä”

Näin itse korjaisin tekstin... Äläkä välitä, kirjoittaminen on rankka ala. Olen tällä viikolla kerännyt niin paljon paskaa palautetta, että suoraan sanoen maku mennyt hetkeksi koko touhusta. Hetkeksi tuulettumaan, jos vielä tästä noustaisiin...

Mutta jatka kirjoittamista, jos pidät siitä. Kirjoita aina ensisijaisesti itsellesi, ja pura siihen omia tuntojasi. Palautetta kerätessä saa aina varautua pahimpaan, koska tarinassa voi olla niin monta eri aspektia, mistä joku ei pidä. Vaikka kaikki muu olisi kunnossa, niin joku ei tykkää esim. päähenkilöstä ja tästä saa kirjoittaja kuulla rajut mielipiteet, jotka toisinaan voivat olla liuta haukkumasanoja.

Mutta muista, että rakentavasta kritiikistä oppii. Sitä rakentavaa kritiikkiä tosin on täältä turha hakea, sen sanon jo valmiiksi. On joitain sivustoja, jossa voi esitellä tekstejään ja saada muiden käyttäjien palautteita. Lisäksi on erilaisia kursseja, esim. kansalaisopistolla.

Vierailija
24/50 |
09.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oisko hyvä idea, että siinä perheessä olis joku vaiettu salaisuus. Vaikka sellainen, että perheen isä on homo ja että sillä olis poikaystävä toisessa kaupungissa. Ihan random Idea nyt tuli tässä mieleen.

Ei istu tähän tarinaan. Tämä kertoo siis lapsen tarinan, ei mitään transsujuttuja eikä homohommia. 😂

Ap

Mutta jos se lapsi olisi vähän homahtava. Sellainen olisi ollut kova juttu 50-luvulla. Toisi vähän draamaa tohon muuten aika tasapaksuun juttuun.

Vierailija
25/50 |
09.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Soti kun mä taas pelleilin ajan kuluksi teidän kustannuksella.

Tämä on kopsattu oikean kirjailijan, Tommi Kinnusen Lopotti-teoksesta. Te ootte kyllä säälittäviä.

Kirjallinen tietämys nolla. 😂

Olisin jatkanut pitempäänkin mutta väsyttää, menen maate.

Edellisenä kerralla kopsasin Sofia Oksasen romaanista, sitäkään ette tunteneet.

Nyt akat alkakaapa nyt oikeasti sivistämään itseänne, netti kiinni ja kirja käteen.

Ap

So what? Tekstinäytehän oli ihan paska. 

Vierailija
26/50 |
09.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos tuo olisi omaa tekstiäsi olisit kirjailija.

Hauskoja nuo arvostelijasi

Onko se tämä: http://www.kirsinkirjanurkka.fi/2014/03/tommi-kinnunen-neljantienristey…

?

Oli pakko heti googlata :D

Vierailija
27/50 |
09.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämä on kopsattu oikean kirjailijan, Tommi Kinnusen Lopotti-teoksesta. Te ootte kyllä säälittäviä.

Nyt akat alkakaapa nyt oikeasti sivistämään itseänne, netti kiinni ja kirja käteen.

Ap

Hah, enpä lukenut tätä viestiä ennen kirjoittamistani... Piristävä ketju, ihan oikeasti. En ole itse kirjaa lukenut, mutta teos taitaakin olla ihan hyvin myynyt nide. Joten helpottaa kuulla näin hermoraunioksi parjatun kirjoittajan mieltä, kun katkelma palkitusta teoksestakin haukutaan netissä pataluhaksi :)

T: se joka kehotti jatkamaan kirjoittamista, jos pidät siitä. Ja jatka siis, jos oikeastit kirjoitat jotain itse ;)

Vierailija
28/50 |
09.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sanoin jo että LOPOTTI on teoksen nimin. Sama loistava kirjailija tosin.

Ettekö osaa edes lukea?

Ap

Vierailija
29/50 |
09.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täytyy pistää joku parin rivin pätkä jostakin Dostojevskin romaanin puuduttavimmasta kohdasta ja tulla tänne pätemään. Veikkaan että 99 prosenttia ei tiedä mistä on kyse ja pitää tekstiä paskana. Eikä ne välttämättä väärässä olekaan.

Lapsellinen provo siis.

Vierailija
30/50 |
09.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onkohan ap sama tyyppi, joka teki tämän aloituksen:

https://www.vauva.fi/keskustelu/3032333/sivistyneistoa-paikalla-seuraa-…

Tulee sellainen vaikutelma, että tänne on pesiytynyt joku, jolla on kova hinku esitellä omaa "osaamistaan" ja "älyään".

Vierailija
31/50 |
09.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jaa se on teoksen nimin?

Senkö mistä oli näyte oheessa?

Reps

Vierailija
32/50 |
09.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Äiti ei tykkää mummun lauluista. Antaakaahan olla tuollaisten, se sanoo joka kerta – Minne me mennään, minä kysyn ja äiti vastaa että kotiin. Mummu selittää, ettei tätä ole rakennettu vielä Lopottiin asti. Sakemannit ovat rakentaneet sotaa varten radan sisämaasta ja pian se yltää kirkonkylään ja sitten Neuvostoliiton puolelle rajalle ja lopulta kiinni Muurmanskin rataan. Mutta ei vielä, ja siksi tänne tultiin hevosella. Äiti sanoo jotakin mummulle. En kuule mitä, mutta sen äänessä ei ole enää naurua. Vauhti hiljentyy ja vaunu pysähtyy. Äiti kävelee meidän vierelle – Me ei asuta Lopotissa, äiti sanoo mummulle – Älähän nyt Lahja leikistä suutu, älä.

Äiti ei tykännyt mummun lauluista. Antakaahan olla tuollaisten, se sanoi sille joka kerta. --- Minne me mennään, minä kysyin ja äiti vastasi, että kotiin. Mummu selitti, ettei rataa oltu vielä rakennettu Lopottiin saakka. Sakemannit olivat rakentaneet sen sotaa varten sisämaasta. Pian se yltäisi kirkonkylään ja rajan taakse Neuvostoliittoon aina Murmanskin rataan asti.

Mutta ei vielä. Siksi tänne oli tultu hevosella. Äiti sanoi jotakin mummulle, mutta en kuullut mitä. Mummua ei kuitenkaan naurattanut, kuten tavallisesti. --- Vauhti hiljentyi ja vaunu pysähtyi. Äiti käveli viereemme ja totesi mummulle, että me ei asuta Lopotissa - älähän nyt leikistä Lahja suutu. 

Ehdotan jotakin tällaista, vaikka tässä tekstissä ei kyllä ole päätä eikä häntää vaikka miten kääntelisi.

No tämä toimii paremmin, oli alkuperäinen romaanista tai ei.  

Vierailija
33/50 |
09.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Täytyy pistää joku parin rivin pätkä jostakin Dostojevskin romaanin puuduttavimmasta kohdasta ja tulla tänne pätemään. Veikkaan että 99 prosenttia ei tiedä mistä on kyse ja pitää tekstiä paskana. Eikä ne välttämättä väärässä olekaan.

Lapsellinen provo siis.

Mutta tämä kertoo kuitenkin sen, ettei pidä lannistua, vaikka netissä (etenkin av:lla...) jokin taito haukuttaisiin ihan paskaksi. Ennemminkin osoittaa sen, että täällä haukutaan ihan mitä tahansa.

Vierailija
34/50 |
09.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap

No, jos noin paskaa tekstiä on suomalainen kirjallisuus niin enpä ole mitään menettänyt, eikä tarvitse siis alkaa edelleenkään lukea. Pysyn siis yhä tieteellisissä teksteissä, joita luen viikoittain useita.

Vierailija
35/50 |
09.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tästä tuli mieleen se taannoinen aloitus samasta aiheesta. Siinä oli "sumua ja taakse jättämistä", en nyt muuta tarkkaan muista, mutta harmitti etten vastannut silloin siihen aloitukseen vaikka mieli teki. Se sai täällä täystyrmäyksen (kuinkas muutenkaan...), mutta siinä oli oikeasti hyviä kielikuvia ja hyvä rakenne, siis todella! Se oli tavallaan aivan älyttömän upeasti kirjoitettu ja harmi jos palstan teilaus lannisti tämän ko. kirjailijanalun. Ei kannata missään nimessä haudata unelmaa kirjoittamisesta, päinvastoin! Jotenkin se oli vaan älyttömän upea kirjoitus, en osaa tarkkaan selittää.

Vierailija
36/50 |
09.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onkohan ap sama tyyppi, joka teki tämän aloituksen:

https://www.vauva.fi/keskustelu/3032333/sivistyneistoa-paikalla-seuraa-…

Tulee sellainen vaikutelma, että tänne on pesiytynyt joku, jolla on kova hinku esitellä omaa "osaamistaan" ja "älyään".

Hei kuule, minulla on parempaakin tekemistä kuin roikkua täällä päivästä toiseen. Tosin välillä ajan kuluksi käyn heittämään jotain provoa, mutta sitäkin teen harvoin.

Tämä palsta ei ole mun juttu. Näin se vaan on, sori.

Ap

Vierailija
37/50 |
09.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja sitten kanattaa muistaa että aika harva voi elättää itsensä kirjoittamalla, alle kymmenesosaa saa edes julkaisusopparin jne..

Joten voihan sitä harrstuksena kirjoittaa, mutta älä anna maailman tuhoutua siihen jos 10 vuoteen tulot kaiken kaikkiaan olleet alle 1000e kirjoittelusta.

Alle kymmenesosa? Kustantamoihin tarjotuista käsikirjoituksista julkaistaan alle prosentti, useimpina vuosina luku on promillen luokkaa. Siis joka tuhannes saa sopparin.

Vierailija
38/50 |
09.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

35. Kiitos mutta sekään ei ollut mun omaa tekstiä. Rakastan lukemista, varsinkin historiaa käsittelevä kirjallisuus on minun mieleen.

Ap

Vierailija
39/50 |
09.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Moderaattorit poistivat ketjun, koska huomasivat että se oli provokatiivinen. Sen tajutessaan aloittaja kirosi ja tunsi, miten järkytys sai housut kastumaan takapuolen alla. Haju levisi asuntoon voimakkaana ja imelänä. Niin oli käynyt ennenkin."

Arvatkaas mistä kirjasta? 

Vierailija
40/50 |
09.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap

Johan tuolla ekasivulla joku kyselee arvioidaanko sun trollia vai kopsaamaasi tekstiä. Sana lopotti paljasti sut, en kyllä muuten olisi muistanut mistä tuo pätkä oli.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kuusi seitsemän