Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kumma kuinka Jeesukseen uskominen on jotenkin ok ja jopa tavallaan suotavaa, kun Joulupukkiin uskomista pidettäisiin aivan käsittämättömänä tai lapsillakin liian lapsellisena

Vierailija
09.12.2017 |

Eikös Joulupukki sentään ole kiistatta historiallinen henkilö?

Kommentit (66)

Vierailija
21/66 |
14.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Me kaikki tiedämme ettei joulupukkia ole siinä muodossa kuin se lapsille selitetään vaan joko isä sonnustautuu joulupukiksi tai se tilataan jostain muualta sen sijaan että yksi ja sama heebo lentäisi korvatunturilla vuorokaudessa kaikkiin koteihin.

Kyllähän Jeesukseksikin pukeudutaan usein ja silti väitetään, että se oikeakin Jeesus oli olemassa.

Joulupukista tosin on enemmän todistusaineistoa.

Vierailija
22/66 |
14.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kysymys on auktoriteetista ja alistamisesta.

Kysymys on turvasta. Nykyihminen, joka uskoo vain itteensä, on pahasti sivuraiteella.

Mielikuvitusystävätkö sitä turvaa tuovat? Lapsilla tuon vielä ymmärtää, mutta suurin osa heistäkin pärjää ilman.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/66 |
14.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä tarkoittaa joulupukkiin uskominen? Missä mielessä joulupukki on tai ei ole olemassa?

Kukaan ei kysy näitä asioita, jostain syystä uskominen ja olemassa oleminen on selviä asioita. Joulupukki on olemassa käsitteenä ja materialisoituu draamana. Se edustaa taianomaisen osaavaa, hyvää ja rakastavaa isähahmoa ja toisaalta lähimmäisenrakkautta, altruismia, omastaan antamista, pienimpien suojelemista. Alunperin joulupukilla on ollut myös oikeudenmukaisesti rankaisevan isän puoli, jonka voisi ajatella olevan tärkeä osa mielikuvaa, mutta kenties joulupukin ei tarvitse enää sitä ilmentää saadakseen (ainakin lasten) kunnioituksen. Joulupukki ja koko joulunajan odotus opettaa lapsille konkreettisesti tulevaisuuden käsitteestä ja uhrauksien tekemisen tärkeydestä, kannattaa olla kiltti (tehdä uhrauksia) nyt, se palkitaan tulevaisuudessa. Onko nämä asiat totta, onko ne olemassa? Tietenkin ovat.

Joulupukiksi pukeutuneen miehen tuleminen jouluaattona koristeltuun kotiin, laulaminen ja lahjojen jakaminen on sitä mitä teatteri ja kaikki taide alunperin on ollut, yhteisöllistä performanssia jolla on elämä, tarkoitus ja paikka ihmisten arjessa, sen sijaan että se olisi jotain jota voidaan esittää ilman kontekstia passiiviselle yleisölle.

Onko joulupukki totta, onko se olemassa? Tietenkin on. Joulupukki on olemassa sekä yhteisöllisenä draamana että käsitteen tasolla niinä asioina joita se edustaa. Kysymys siitä uskotko joulupukkiin on älytön.

Hyvin pohdittu! Minusta tuo kyllä sopii myös Jeesukseen, Jumalaan ja kristinuskoon. Niissäkin on syvimmillään ajatus lähimmäisenrakkaudesta, altruismista ja kiltteydestä, joka palkitaan sitten tulevaisuudessa. Sekä oikeudenmukaisesti rankaiseva isä, joka tarkkailee tekemisiä.

Suomalainen nykypukkihan on yhdistelmä Pyhän Nikolaoksen traditiota ja Joulu/Jul(e)/Yule traditiota ja vielä omaa kotoperäistä hommaa. Ihan varmasti muinaiset ihmiset on kaikkialla pohtineet ja käsitelleet näitä samoja teemoja, ja se on jatkunut kristinuskon ja pohjoiseurooppalaisen kulttuurin kohdatessa.

Vierailija
24/66 |
14.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jeesus oli huomattavasti viisaampi kuin yksikään ihminen, joka istuu Arkadianmäellä ja näihinkin uskotaan.

No, siihen ei paljon vaadita.

Vierailija
25/66 |
14.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onhan noissa selkeä ero. Joulupukkiin ei kannata luottaa, mutta Jeesukseen kannattaa.

Vierailija
26/66 |
14.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä ainakin uskon Jeesukseen! Voit pitää minua ihan miten älyvapaana kuin haluat, se ei muuta asiaani mitenkään. Ja minä myös rakastan Jeesusta ja kunnioitan Häntä Jumalan poikana.

Vierailija
27/66 |
14.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Me kaikki tiedämme ettei joulupukkia ole siinä muodossa kuin se lapsille selitetään vaan joko isä sonnustautuu joulupukiksi tai se tilataan jostain muualta sen sijaan että yksi ja sama heebo lentäisi korvatunturilla vuorokaudessa kaikkiin koteihin.

Me tiedämme myös, ettei Jeesusta ole ollut siinä muodossa kuin se selitetään ja varsinkin ulkonäöllisesti kuvataan

Sitä me emme varmuudella tiedä.

Kuule, kyllä tiedämme.

Jeeesus ei todellakaan ollut ensinnäkään VALKOINEN. Eikä Jeesuksella ollut VAALEAA hiuskuontaloa.

Vaan lähi-idästä ja siten ihan jotain muuta kuin valkoinen......

Musta tukka ja keskiruskea naama.

Tuon ajan vaatetuksestakin tiedetään paljon ja ihmisen keskipituus.

Elämäntavat löytyvät historiakirjoista.

http://www.ldsliving.com/What-Did-Jesus-Look-Like-Forensic-Science-Reve…

Vierailija
28/66 |
14.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kysymys on turvasta. Nykyihminen, joka uskoo vain itteensä, on pahasti sivuraiteella.

Jos tarvitsee turvaa, on syytä turvata johonkin muuhun kuin mielikuvitusolentoihin.

Vierailija
29/66 |
14.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä ainakin uskon Jeesukseen! Voit pitää minua ihan miten älyvapaana kuin haluat, se ei muuta asiaani mitenkään. Ja minä myös rakastan Jeesusta ja kunnioitan Häntä Jumalan poikana.

Siitä vaan. Maassa on uskonnonvapaus. 

Älä kuitenkaan oleta tai edellytä,. että muut jakaisivat uskomuksesi.

Vierailija
30/66 |
14.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä tarkoittaa joulupukkiin uskominen? Missä mielessä joulupukki on tai ei ole olemassa?

Kukaan ei kysy näitä asioita, jostain syystä uskominen ja olemassa oleminen on selviä asioita. Joulupukki on olemassa käsitteenä ja materialisoituu draamana. Se edustaa taianomaisen osaavaa, hyvää ja rakastavaa isähahmoa ja toisaalta lähimmäisenrakkautta, altruismia, omastaan antamista, pienimpien suojelemista. Alunperin joulupukilla on ollut myös oikeudenmukaisesti rankaisevan isän puoli, jonka voisi ajatella olevan tärkeä osa mielikuvaa, mutta kenties joulupukin ei tarvitse enää sitä ilmentää saadakseen (ainakin lasten) kunnioituksen. Joulupukki ja koko joulunajan odotus opettaa lapsille konkreettisesti tulevaisuuden käsitteestä ja uhrauksien tekemisen tärkeydestä, kannattaa olla kiltti (tehdä uhrauksia) nyt, se palkitaan tulevaisuudessa. Onko nämä asiat totta, onko ne olemassa? Tietenkin ovat.

Joulupukiksi pukeutuneen miehen tuleminen jouluaattona koristeltuun kotiin, laulaminen ja lahjojen jakaminen on sitä mitä teatteri ja kaikki taide alunperin on ollut, yhteisöllistä performanssia jolla on elämä, tarkoitus ja paikka ihmisten arjessa, sen sijaan että se olisi jotain jota voidaan esittää ilman kontekstia passiiviselle yleisölle.

Onko joulupukki totta, onko se olemassa? Tietenkin on. Joulupukki on olemassa sekä yhteisöllisenä draamana että käsitteen tasolla niinä asioina joita se edustaa. Kysymys siitä uskotko joulupukkiin on älytön.

Hyvin pohdittu! Minusta tuo kyllä sopii myös Jeesukseen, Jumalaan ja kristinuskoon. Niissäkin on syvimmillään ajatus lähimmäisenrakkaudesta, altruismista ja kiltteydestä, joka palkitaan sitten tulevaisuudessa. Sekä oikeudenmukaisesti rankaiseva isä, joka tarkkailee tekemisiä.

Olen kyllä eri mieltä siinä, että lähimmäisenrakkauspiirre olisi kristinuskoa syvimmillään. Syvimmillään se on minun mielestäni tutkimusta olemassaolon luonteesta, siitä tulee se kolmiyhteinen rakenne, jossa toki isä jonkinlaisena tuntemattoman tulevaisuuden edustajana on yksi osa. Toissijaisesti se on tutkimusta siihen miten maailmassa tulisi elää, se on tuo lähimmäisenrakkaus-, uhrautumistaso. Mutta toki joulupukki voi hyvin olla yksi tämän ajatuksen versio.

Tajusin myös että vaikka joulupukki ei enää toisi vitsoja ja pelottelisi lapsia, se kuitenkin pitää listaa tuhmista ja kilteistä. Voi olla että me annetaan tradition ja sanoman korruptoitua, kun ei tuhmatkaan jää ilman lahjoja, mutta toisaalta voihan se olla myös armon ilmentämistä lapselle. Ehkä kuitenkin olisi aikuisten syytä vähän skarpata, ettei joulupukista tule mikään lahja-automaatti, ehkä siinä pitäisi olla viime hetkeen asti mahdollisuus että ei saakaan lahjoja. Ja sitten kuitenkin saa.

Vierailija
31/66 |
14.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En oleta, päinvastoin tiedän että suurin osa maailman ihmisistä ei usko. Monet myös halveksivat ja pilkkaavat Jeesusta ja ihmisiä, jotka uskovat häneen. Haluan siitä huolimatta kertoa sinulle tässä ja nyt että Jeesus elää, hän on ainoa tie elämään ja hän rakastaa sinua.

Vierailija
32/66 |
14.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos tarvitsee turvaa, on syytä turvata johonkin muuhun kuin mielikuvitusolentoihin.

Mitä muuta uskot olevan olemassa kuin mielikuvitusolentoja? Mitä asioita tiedät todeksi ja missä sitten se uskominen tulee kuvioihin? Descartesin sanoin "ajattelen siis olen", ei me voida mitään muuta varmaksi tietää maailmasta kuin se että näyttää siltä että jonkinlainen kokeva minuus on jossain meille merkityksellisessä mielessä olemassa. Kaikki aistimukset ja ajatukset voivat olla harhaa. Jos mielestämme on olemassa jotain tämän määrittelemättömän minän ulkopuolella, se on kaikki uskon varassa. Uskotaan aistihavaintojamme ja mielikuvitustamme, että ne tuottaa luotettavaa tietoa, totuuksia. Ei kuitenkaan ole mitään syytä uskoa, että kaikki totuudet saadaan siisteiksi onelinereiksi ja empiirisesti todistettua. Jeesus ja joulupukki voivat edustaa totuuksia ihan yhtä todella tavalla kuin fysiikan lait, joskin vain niissä on kyse eri tason totuuksista.

Vierailija
33/66 |
14.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En oleta, päinvastoin tiedän että suurin osa maailman ihmisistä ei usko. Monet myös halveksivat ja pilkkaavat Jeesusta ja ihmisiä, jotka uskovat häneen. Haluan siitä huolimatta kertoa sinulle tässä ja nyt että Jeesus elää, hän on ainoa tie elämään ja hän rakastaa sinua.

Öö...elää? Kuka elää ja missä? Voiko mennä tapaamaan ja sanomaan käsipäivää? Niinkuin aikuisten oikeasti?

Vierailija
34/66 |
14.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Me tiedämme myös, ettei Jeesusta ole ollut siinä muodossa kuin se selitetään ja varsinkin ulkonäöllisesti kuvataan

Tiedätkö varmuudella, ettet vain itse ja lapsesi ole olleet niin tuhmia, ettei pukki ole siksi tuonut teille lahjoja, vaan teille on täytynyt jonkun muun ne hommata ;)

Siihenhän tuo Jeesu-myytti ja raamattukkin perustuu. Joku väittää että jotakin on tapahtunut, kukaan elossa oleva selväjärkinen ei kuitenkaan ole ollut Jumalan taikka Jeesuksen kanssa missään tekemisissä: Silti vain ajatellaan, että koska ikivanha sekavasti kirjoitettu satukirja näin sanoo, niin kyllä sen varmaan täytyy olla totta, eihän ihmiset ole osanneet käyttää mielikuvitustaan ja valehdella 2000 vuotta sitten.

Vierailija
35/66 |
14.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minäkin tiedän, että joulupukki elää, vaikka monet ei häneen usko ja halveksii ja pilkkkaa niitä jotka häneen uskoo. Haluan siitä huolimatta kertoa sinulle, että joulupukki kyllä vie lahjoja niille jotka ovat kilttejä ja tontut tarkkailee sinuakin tässä ja nyt.

Vierailija
36/66 |
14.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä palsta on täynnä itseensä uskovia ihmisiä. Jos av-palsta olisi ollut olemassa Suomen sotien aikaan, suurin osa palstailijoista 1930-1940-luvuilla olisi uskonut Jeesukseen.

Vierailija
37/66 |
14.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minäkin tiedän, että joulupukki elää, vaikka monet ei häneen usko ja halveksii ja pilkkkaa niitä jotka häneen uskoo. Haluan siitä huolimatta kertoa sinulle, että joulupukki kyllä vie lahjoja niille jotka ovat kilttejä ja tontut tarkkailee sinuakin tässä ja nyt.

Tässä on vain se ero että et oikeasti usko tuohon. Valehtelit. Jeesuksessa sen sijaan ei ole mitään valhetta.

Vierailija
38/66 |
14.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Öö...elää? Kuka elää ja missä? Voiko mennä tapaamaan ja sanomaan käsipäivää? Niinkuin aikuisten oikeasti?

Jeesus rakastaa myös sinua, vaikka et usko sitä nyt. Synkimmällä hetkelläsi pyydä häneltä apua koko sydämestäsi. Hän haluaa auttaa sinua.

Vierailija
39/66 |
14.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Emme myöskään voi varmuudella tietää, ettei jossakin asu se oikea Joulupukki. Toki kaikki tietävät, että Joulupukilla on niin kauheasti kiireitä nykypäivänä, että hänellä täytyy olla apureita: tonttuja ja "varapukkeja" (jotka siis muistuttavat isiä ja naapurinsetiä). :)

Vierailija
40/66 |
14.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kävin eilen kirkossa (pitkästä aikaa) ja rukoilimme. Yksi ahdistava solmu mielestäni, aukesi sillä silmän räpäyksellä. Muistutti taas mieleen, että miksi uskon Jeesukseen.

Korvatunturilla näin ei käynyt :-)

Jokainen uskokoon tavallaan, on minun mottoni. Et jos haluaa uskoa mieluummiin joulupukkiin, niin uskokoon! Hyvää joulun alus aikaa kaikille, uskoville ja uskomattomille ;-)

Miksi sanot, että "jos haluaa uskoa mieluummin joulupukkiin"? Miksi ei voi uskoa molempiin tai ei kumpaankaan?

Minä uskon tavallaan  molempiin, siis omalla tavallani.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kolme kahdeksan