Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mulla ja miehellä kummallakin netto noin 3500 e/kk ja silti elämä yhtä päivästä toiseen taistelua

Vierailija
09.12.2017 |

Eikä tämä ole oikeasti vitsi. On meillä tosin asuntolaina (ei mikään suuren suuri, vaan luokkaa 250 000), lisäksi 1 kunnollinen auto, joka ei sekään ole ollut erityisen kallis vaan luokkaa 15ke+toinen vanhempi auto. Lapsia kaksi, joihin toki kuluu rahaa melko paljon. Ei lemmikkejä. Matkalla käydään kerran joko vuoden tai parin välein eikä mihinkään luksuskohteisiin. Syömme ulkona ehkä pari kertaa viikossa, muutoin miehen kanssa työpaikoilla ja lapset päiväkodeissa.

Palkkapäivänä fiilis on ihan ok ja jopa toiveikas, mutta sitten noin viikkoa ennen seuraavaa palkkapäivää ollaan käytännössä +/-/0 -tilanteessa. Ei puhettakaan, että jäisi mitään säästöön tai että saisimme kehitettyä varallisuuttamme muuten kuin asunnon maksamisen muodossa. Ja lainanlyhennykset rapiat 850e/kk. Onhan se paljon, mutta jotenkin tätä kulutuksen tasoa on tosi vaikea laskea. Asumme keskisuuressa kaupungissa ihan hyvällä alueella.

Kommentit (260)

Vierailija
61/260 |
09.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suuret tulot ei näköjään tarkoita että osaisi sitä rahaa käyttää fiksusti. Meillä melkein puolet pienemmät nettotulot mutta silti jää r rahaa joka kuukausi ja tehdään jopa kaksi etelänmatkaa kuussa.

Eikö se rasita käydä etelässä (ja tarkoitetaan muutakin kuin viroa) 24 kertaa vuodessa? kyllä tuollainen matkustelu ainakin minua rasittaisi valtavasti ja kaipaisin lepoakin.

Vierailija
62/260 |
09.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

53 jatkaa, näköjään halusit neuvoja. Tässä tulee lisää.

Syöt varmaan 10 euron lounaan joka päivä töissä, se tekee 200 kuussa. Miehen lounaat toisen 200. Jos otat evääksi kaupan vamissalaatin 4 euroa, säästät jo lounaissa 120 euroa kuussa säästöön. Jos teet kotona ruuan ja teet sitä illalla kuudelle etkä neljälle, saatte molemmat töihin ehkä kolmen euron eväät. 400 euron sijasta käytätte lounaisiin 120 euroa, säästö siis 380 euroa kuussa.

Autot ovat todella kallis menoerä huoltoineen ja vakuutuksineen. Jos voitte luopua toisesta autosta, sinun kannattaisi miettiä sitä. Jos voitte kulkea samalla kyydillä töihin, tai toinen pyöräiltee tai kulkee bussilla. Autolla kulkeva käy kaupassa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/260 |
09.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Täällä pätee monet sinkut ja dinkut, joilla tosiaan maksaa oma pikkukämppä, oma syöminen, oma vaatteet ja omat menot. Sitten kun on ensin useamman muksun maksimipäiväkotimaksut, vedenpitävät kengät ja haalarit joka vuodenaikaan, lasten vakuutusmaksut ym. maksettavana saati sitten varhaisteinit ja teinit, joilla harrastusmaksut voi olla tenavaa kohti 250-400e/kk + kamat, vaatteet ja kengät, pyörät, mopomenot jne. ja ruokaa menee kahden aikuisen verran/yksi teinipoika...asunnossa pitää olla riittävästi tilaa, monella paikkakunnalla kaksi autoa taloudessa on aivan välttämättömyys, että töissäkäynti onnistuu... sitten jos vielä haluaisi vaikka lomailla vaikka etelässä parin vuoden välein (niinkuin kaikki köyhemmätkin tekevät) ja lomaan saa varata muutaman tontun eikä joku satasen pikalähtö riitä mihinkään... että silleen. Toki aina ratkaisu on pienemmät menot kuin tulot mutta haastavaa se välillä on.

Jos on itse hankkinut liikaa lapsia joiden elättäminen ylittää oman elatuskyvyn, saa syyttää vain itseään. Omien valintojen seurauksia on turha täällä  valittaa, se miettiminen ois pitänyt suorittaa ennen lisääntymistä.Kukaan ei pakot hankkimaan usempaa lasta.

Vierailija
64/260 |
09.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Alan olla sitä mieltä, että talouden hallinta pakolliseksi kouluaineeksi jo alakoulusta. teillä on kuitenkin palkkatulot suuremmat kuin yli 60 % suomalaisista palkansaajista tilastojen mukaan. jos ette oikeasti pärjää noilla tuloilla, niin peiliin kannattaa katsoa, sieltä löytyy syypää.

Mä niin komppaan tätä. Lapsille ois jo pienestä iskostettava päähän että jokainen vastaa itsestään ja että tulevaisuuteen pitää varautua.  Ilman  näytettyä taloudenhallinnan osaamista ei sais peruskoulun päättötodistusta.

Näin saatais pikkuhiljaa toimeentulotukimenot laskuun ja se sukupolvien sossuasiakkuus katkaistua.

Vierailija
65/260 |
09.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla on netto kaksi tonnia. Lyhennykset tonni ja syön joka pv ulkona ja matkustan silloin tällöin ja autokin on hyvä ja säästöön jää tonni kuussa.

Sinulle tekisi matikan kertauskurssi hyvää.

Vierailija
66/260 |
09.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulla on netto kaksi tonnia. Lyhennykset tonni ja syön joka pv ulkona ja matkustan silloin tällöin ja autokin on hyvä ja säästöön jää tonni kuussa.

Milläköhän matematiikalla tämä onnistuu? vai jätätkö kertomatta jotain ? jos tulosi on kaksi tonnia ja lainaan ja säästöön menee se kaksi tonnia, niin kuka ne sun ulkonasyömiset ym kustantaa?. kun et ainakaan sinä tuloistasi.

Oli parodiaa muutamista tämän ketjun luokattomista vastauksista. Toki ap:n avaus itsessään oli yhtä luokaton.

Eli  sulta meni ihan ohi  se ettei  kaikkea palkkaa tartte laittaa sileäksi vaan tulevaisuuteen voi ja kannattaa varautua ja juoksevat kulut pitää pieninä. Sä  taidat itse olla joku elämäntapaheinäsirkka joka ei osaa miettiä seuraavaan tukipäivää pitemmälle. Haistan alemmuuskompleksin tänne asti.

Vierailija
67/260 |
09.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tarkoitin, että kaipaisin jotain neuvojaa, jonka kanssa voisi jutella ja katsoa ihan kädestä pitäen, mikä omassa taloudenpidossa mättää. Millaiseen asuntoon on varaa, kannattaako pitää autoa, mitkä kulut on sellaisia, joista voisi karsia. Luulisi, että ongelmia kannattaisi ennaltaehkäistä! Minusta taloussuunnittelu on vaikeaa ja ikävää.

Eikö tuo nyt kuulu ihan peruskasvatukseen???

Tervetuloa aikuisuuteen; ei ole olemassa neuvolaa elämänhallinnalle!

No ei ole ei, mutta minusta se olisi hyvä idea. Onhan myös raskaana olemiseen ja synnyttämiseen neuvola, vaikka sen nyt varsinkin pitäisi sujua ihan luonnostaan ja peruskasvatuksen avulla. Ja monen muun asian hallintaan on olemassa auttavia tahoja. Miksei talousasioiden?

Vierailija
68/260 |
09.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun talousneuvot, joilla olen pärjännyt yksinhuoltajana hyvin:

Vaikeita aikoja on todellakin takana (suuria maksuvaikeuksia, haastemiehen puheluita yms liittyen yritystoiminnan aloitukseen,meinasi koko homma keikata nurin):

*kampaajalla vain leikkaus, värjäys kotona. Ei botoxeja tms. Miehet sortuu kalliisiin auto- tai digihommiin.

*autot käteisellä (alle €2000), ei luottokortteja

*ei osamaksuja, ei vippejä, ei netflixiä, ei spotifytä, ei mitään maksullisia kuukausimenoja paitsi netti ja puhelinet perheelle sekä wifi

*lapset ei mitään maksullisia pelejä,vain google play kortteja lahjoiksi

*bensa ja ruoka samasta bonusketjusta: joskus hemmottele kahvilla, ravintoloilla yms mistä pidät, mutta ei liikaa. Oma budjetti vapaa-ajalle.

*bileisiin autolla, ei mee takseihin rahaa ja viinat jää juomatta~ hyvä terveydelle

*viininjuonnit omissa ystäväbileissä, joissa ei autoa tarvita. Kotibileet~ei kapakoihin

*lasten ei anneta ylittää budjettejaan~ kaupassa sanotaan lähinnä *ei käy* Karkkipäivälle oma budjetti, jos ylitysyritys, sanotaan ettei meillä eletä velaksi kuten Suomen valtio, eikä minulta saa tulla pyytelemään budjetin ylityksiä kuin poliitikot ikään

*etsi tavaroita nettikirppiksiltä, itse en sorru design-tuotteisiin vaikka työnikin liittyy estetiikkaan ja sisustamiseen osittain

*lehdetvoi lukea netissä ja kirjastossa

*wc paperit halvinta valkoista, ei talouspaperia~ se on turhaa. Saippuapullot on kauniita keraamisia, niihin täytöksi halpaa nestesaippuaa. Jnejne

Lista on loputon!!!!

*yhtenä päivänä kävelin haastemiehen toimiston ohi. Kuulin, että joku oli velkaantunut kulutusluotoilla Zalandolle, henkkamaukalle yms. Heitä on monia! Suomessa maksuhäiriöitä valtavasti!!!!

Aloittaja: talousvaikeudet on hirveä kohtalo. Itse olen sen kokenut, enkä koskaan siihen paskaan hakua takaisin. Menee terveys ja ihmissuhteet pilalle jos olet naimisissa. Itse olen luojan kiitos ollut silloin sinkku.

Kysy keneltä vaan, joka on ollut ulosotossa tai menettänyt luottotietonsa! Velaksi ei kannata elää. Kaikki luotot, jotka vie rahasi, ovat saatanallisia. Pistä kulutus minimiin ja ala säästämään ja sijoittamaan.

Vierailija
69/260 |
09.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä kaipaisin jotain paikkaa, josta saisi talousneuvoja ja oikeasti apua oman talouden hallintaan. Sellaista tarjotaan vasta, kun on luottotiedot menneet ja miljoona ulosotossa. Enkä tarkoita nyt mitään "lopeta tupakointi ja lehtitilaukset ja jätä aamulatte ostamatta" -neuvoja.

Kyllä varmasti tuollaista palvelua saat, mutta siitä pitää maksaa. (Tai voit koittaa pankista, siellä he ovat valmiita tarjoamaan palvelua jos olet kiinnostunut säästösuunnitelmista) Ei firmaa voi pyörittää ilmaiseksi.

Vierailija
70/260 |
09.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tarkoitin, että kaipaisin jotain neuvojaa, jonka kanssa voisi jutella ja katsoa ihan kädestä pitäen, mikä omassa taloudenpidossa mättää. Millaiseen asuntoon on varaa, kannattaako pitää autoa, mitkä kulut on sellaisia, joista voisi karsia. Luulisi, että ongelmia kannattaisi ennaltaehkäistä! Minusta taloussuunnittelu on vaikeaa ja ikävää.

Eikö tuo nyt kuulu ihan peruskasvatukseen???

Tervetuloa aikuisuuteen; ei ole olemassa neuvolaa elämänhallinnalle!

No ei ole ei, mutta minusta se olisi hyvä idea. Onhan myös raskaana olemiseen ja synnyttämiseen neuvola, vaikka sen nyt varsinkin pitäisi sujua ihan luonnostaan ja peruskasvatuksen avulla. Ja monen muun asian hallintaan on olemassa auttavia tahoja. Miksei talousasioiden?

Kyllä talouskasvatus kuuluu perusasioihin jotka pitäisi oppia kotona. Valitettavasti kaikki vanhemmat vaan eivät sitä osaa, minkä huomaa tästäkin ketjusta.

Vierailija
71/260 |
09.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Milläköhän matematiikalla tämä onnistuu? vai jätätkö kertomatta jotain ? jos tulosi on kaksi tonnia ja lainaan ja säästöön menee se kaksi tonnia, niin kuka ne sun ulkonasyömiset ym kustantaa?. kun et ainakaan sinä tuloistasi.

Oli parodiaa muutamista tämän ketjun luokattomista vastauksista. Toki ap:n avaus itsessään oli yhtä luokaton.

Eli  sulta meni ihan ohi  se ettei  kaikkea palkkaa tartte laittaa sileäksi vaan tulevaisuuteen voi ja kannattaa varautua ja juoksevat kulut pitää pieninä. Sä  taidat itse olla joku elämäntapaheinäsirkka joka ei osaa miettiä seuraavaan tukipäivää pitemmälle. Haistan alemmuuskompleksin tänne asti.

Ap:n aloitus on ihan puuta heinää ja toisaalta yhtä käsittämättömiä ovat nämä, jotka pienestä palkasta ostavat kaiken ja säästävät tolkuttomia summia.

Mitä omaan talouteeni tulee, se on ihan kunnossa. Ammattiksenikin hoidan toisten raha-asioita ja oma ylädesiilin palkkani riittää sekä hyvään elämään että varallisuuden kertymiseen. Tietenkään en minäkään voi jokaista mielihaluani toteuttaa, jos niitä alkaa pulpahdella mieleen liikaa.

Vierailija
72/260 |
09.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän nettitulot on yhteensä suunnilleen saman verran kuin aloittajalla. Lapsia ei ole ja asunto on maksettu. Meillä jää kuukaudessa säästöön suurin piirtein toisen palkka. Eikä todellakaan kituuteta. Tarkkoja ollaan, mutta myös käytetään rahaa jos on tarvetta tai halua.

Mihin te oikein tuhlaatte?

Vierailija
73/260 |
09.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ne suuret tulot vaan pienet menot. Elämäntavoilla voi säästää ja paljon! Itse tienannut koko elämäni n. 2400 e/kk ja on velaton asunto, auto js sijoituksia.

Vierailija
74/260 |
09.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Täällä pätee monet sinkut ja dinkut, joilla tosiaan maksaa oma pikkukämppä, oma syöminen, oma vaatteet ja omat menot. Sitten kun on ensin useamman muksun maksimipäiväkotimaksut, vedenpitävät kengät ja haalarit joka vuodenaikaan, lasten vakuutusmaksut ym. maksettavana saati sitten varhaisteinit ja teinit, joilla harrastusmaksut voi olla tenavaa kohti 250-400e/kk + kamat, vaatteet ja kengät, pyörät, mopomenot jne. ja ruokaa menee kahden aikuisen verran/yksi teinipoika...asunnossa pitää olla riittävästi tilaa, monella paikkakunnalla kaksi autoa taloudessa on aivan välttämättömyys, että töissäkäynti onnistuu... sitten jos vielä haluaisi vaikka lomailla vaikka etelässä parin vuoden välein (niinkuin kaikki köyhemmätkin tekevät) ja lomaan saa varata muutaman tontun eikä joku satasen pikalähtö riitä mihinkään... että silleen. Toki aina ratkaisu on pienemmät menot kuin tulot mutta haastavaa se välillä on.

Ei meillä ainakaan lapsille mitään mopoja hankittu, pakolliset vaan. Oppiihan siinä sitten taloushallintaa, kun pitää itse omat mopomenonsa laskea ja rahoittaa.

Vierailija
76/260 |
09.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä nettotulot 4600 ja isot lainat. Kituuttamista ja kädestä suuhun elämistä.

Välillä en saa alapeukkujen logiikasta kiinni. Onko meillä huonot tulot, liikaa velkaa, vai ettekö pidä siitä, että elämämme on kituuttamista?

Vierailija
77/260 |
09.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun firmani voisi periaatteessa myydä neuvontaa halukkaille, mutta joutuisin veloittamaan siitä vähintään 200 e, joten kuvittelen homman tyssäävän neuvoja haluavan maksukykyyn/-haluun.

Ehkä aiheesta on kirjoitettu self help -oppaita?

Vierailija
78/260 |
09.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

PROVO.

Vierailija
79/260 |
09.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä nettotulot 4600 ja isot lainat. Kituuttamista ja kädestä suuhun elämistä.

Välillä en saa alapeukkujen logiikasta kiinni. Onko meillä huonot tulot, liikaa velkaa, vai ettekö pidä siitä, että elämämme on kituuttamista?

Jos elämä on kituuttamista, kuluja on liikaa tuloihin nähden.

Vierailija
80/260 |
09.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Masentaa lukea tällaisia aloituksia. Omat ''tulot'' ovat noin 500 euroa ja asumislisä ja puurran koulun parissa, että jonain päivänä yltäisin noihin 3000 euron tuloihin. Ja ne olisivat unelmieni täyttymys ja luulisin eläväni niillä hyvän elämän.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi yhdeksän kolme