Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mulla ja miehellä kummallakin netto noin 3500 e/kk ja silti elämä yhtä päivästä toiseen taistelua

Vierailija
09.12.2017 |

Eikä tämä ole oikeasti vitsi. On meillä tosin asuntolaina (ei mikään suuren suuri, vaan luokkaa 250 000), lisäksi 1 kunnollinen auto, joka ei sekään ole ollut erityisen kallis vaan luokkaa 15ke+toinen vanhempi auto. Lapsia kaksi, joihin toki kuluu rahaa melko paljon. Ei lemmikkejä. Matkalla käydään kerran joko vuoden tai parin välein eikä mihinkään luksuskohteisiin. Syömme ulkona ehkä pari kertaa viikossa, muutoin miehen kanssa työpaikoilla ja lapset päiväkodeissa.

Palkkapäivänä fiilis on ihan ok ja jopa toiveikas, mutta sitten noin viikkoa ennen seuraavaa palkkapäivää ollaan käytännössä +/-/0 -tilanteessa. Ei puhettakaan, että jäisi mitään säästöön tai että saisimme kehitettyä varallisuuttamme muuten kuin asunnon maksamisen muodossa. Ja lainanlyhennykset rapiat 850e/kk. Onhan se paljon, mutta jotenkin tätä kulutuksen tasoa on tosi vaikea laskea. Asumme keskisuuressa kaupungissa ihan hyvällä alueella.

Kommentit (260)

Vierailija
21/260 |
09.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

... mm tänä vuonna olen ostanut yli 30 takkia.

Miksi?!

Vierailija
22/260 |
09.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Selkeästi köyhiä jos rahat ei riitä seuraavaan palkkapäivään asti. Ehkä pienempituloisten veronmaksajien pitäisi tukea AP:n perhettä jollain tavalla?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/260 |
09.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitähän vittua mä nyt taas luin. Mulla netto 1700 e/kk eikä elämäni ole millään tasolla mitään taistelua. Matkustan 2-4 x vuodessa ja mm tänä vuonna olen ostanut yli 30 takkia. Ihan hyvin riittää rahat.

Noilla tuloilla et taida kuitenkaan elättää muita kuin itsesi. Ja ne 30 takkia.

Vierailija
24/260 |
09.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä kaipaisin jotain paikkaa, josta saisi talousneuvoja ja oikeasti apua oman talouden hallintaan. Sellaista tarjotaan vasta, kun on luottotiedot menneet ja miljoona ulosotossa. Enkä tarkoita nyt mitään "lopeta tupakointi ja lehtitilaukset ja jätä aamulatte ostamatta" -neuvoja.

Vierailija
25/260 |
09.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä nettotulot yht. 5000€/kk

Yksi kunnon auto

Yksi moottoripyörä

Asunto Hki keskustassa, asumiskulut 1000€/kk

Joka viikonloppu käydään ulkona syömässä

Muita lainoja ei ole asuntolainan lisäksi

Säästöön pistetään tonni kuussa.

Aloittaja ottaa verkkopankin auki, katsoo mihin se raha oikein katoaa. Ja eiku menoja karsimaan..

Vierailija
26/260 |
09.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen yh, tienaan kuukaudessa nettona vähän yli 3400 e, lapset 3 kpl teinejä (ja saavat elatusmaksut omaan käyttöönsä eli ostavat niillä vaatteita, maksavat harrastuksia jne., minä kustannan peruselämisen). Joka kuukausi jää säästöön lähes 800 e ihan yrittämättä. Jos haluaisin oikeasti säästää, niin todennäköisesti noin 400 e/kk olisi mahdollista nipistää kuluista. Kuitenkin elämme ihan mukavaa elämää, on auto ja kesämökki.

Vierailija
27/260 |
09.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä teen budjetoinnin niin päin, että alan listata kaikki kulut vuositasolla. Sitten vertaan vuosipalkkaan ja katson, että raha riittää.

Sen jälkeen jää enää tehtäväksi elää sen budjetin mukaan.

Vierailija
28/260 |
09.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä kaipaisin jotain paikkaa, josta saisi talousneuvoja ja oikeasti apua oman talouden hallintaan. Sellaista tarjotaan vasta, kun on luottotiedot menneet ja miljoona ulosotossa. Enkä tarkoita nyt mitään "lopeta tupakointi ja lehtitilaukset ja jätä aamulatte ostamatta" -neuvoja.

Mutta juuri noilla keinoilla rahaa jää. Köyhän ja rikkaan ero ei ole tuloissa vaan elämän hallinnassa. On elettävä varojen mukaan.

Vierailija
29/260 |
09.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

häh, mihin rahanne menee? Mulla nettopalkka 3300, n 1000 lainanlyhennykseen, lähes joka päivä syön lounaan ulkona, ruokakauppaan/ asumisen juoksevat kulut 600 e /kk. 400 e muut menot ml lounaat. 1300 e/ kk jää säästöön! :) Mistään ei ole pulaa...

Vierailija
30/260 |
09.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin, jos ne tulot eivät riitä matkusteluun ja ulkona syömiseen, niin silloin ne jätetään pois. Ei  se yhteiskunta sillälailla pyöri, että eletään jatkuvasti yli varojensa. Tosin jos nettotulot on 7000, eikä lainanlyhennyskään tuon suurempi, niin kyllä siitä pitäisi jäädä reilusti yllämainittuihinkin sitä rahaa, mutta jos tosiaan on kymmeniä muita pikkumaksuja , niin katoaahan se raha. Siitä vain budjettia tekemään, niin näkee, mihin ne rahat menee

Vierailija
31/260 |
09.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, miten teillä voi muuten olla noin pieni lainanlyhennys, jos lainaa on 250 t? Voiko olla mahdollistakaan? Mulla on 50 t vähemmän lainaa, suunnilleen sama kuukausierä ja laina-aika 25 v.

Vierailija
32/260 |
09.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

1000e/kk tulot, asuntolainaa lyhennän 200e/kk + muut asumiskulut. On kissa ja koira. Syön muutaman kerran kuussa ulkona. Pari kertaa vuodessa voin tehdä halvalla omatoimimatkan ulkomaille. Tuhlauskuukausina +/- 0, säästökuukausina +50-200e. Seuraan säännöllisesti kulutustani (kuukausibudjetti ja kuun vaihteessa tarkistan toteutumisen ).

Vierailija
33/260 |
09.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos 7000 euron kk-nettotuloilla ei meinaa tulla toimeen, niin siihen ei kerta kaikkiaan ole mitään muuta syytä kuin se, että ap on miehensä kanssa umpipaskoja rahankäyttäjiä. Normaali perheellinen ihminen pärjää puolella tuosta oikein mainiosti.

Vierailija
34/260 |
09.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuttu ongelma. Itselläkin hyvät tulot mutta kolme lasta. Välillä joudun ottamaan ruutuvihkon käteen ja laskemaan. Sitten korjausliike. Kerran huomasin että lasten harrastuksista liikaa kuluja. Kerran auto vei liikaa. Joskus tullut liikaa vaate- tai sisustusmenoja. Tasapaino löytyy kunnes taas tapahtuu jotain. Nyt säästän putkiremonttiä varten.

Vierailija
35/260 |
09.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mutta juuri noilla keinoilla rahaa jää. Köyhän ja rikkaan ero ei ole tuloissa vaan elämän hallinnassa. On elettävä varojen mukaan.

Tarkoitin, että kaipaisin jotain neuvojaa, jonka kanssa voisi jutella ja katsoa ihan kädestä pitäen, mikä omassa taloudenpidossa mättää. Millaiseen asuntoon on varaa, kannattaako pitää autoa, mitkä kulut on sellaisia, joista voisi karsia. Luulisi, että ongelmia kannattaisi ennaltaehkäistä! Minusta taloussuunnittelu on vaikeaa ja ikävää.

Vierailija
36/260 |
09.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suositten aloittajalle ja miehelleen  52 viikon haastetta. Erilliselle tilille joka viikko  viikon numeron osoittama määrä rahaa, saa suorittaa missä järjestyksessä vaan kunhan vuoden lopussa saldo  on noin 1380  x 2 euroa, joka jyvitettynä per kk on 115  euroa x 2 . Saa suorittaa.

Vierailija
37/260 |
09.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hoh hoijaa ja joopa joo. Minun netto tulo 1100/kk, josta vuokraan menee 550 e/kk. siihen sitten vielä ,sähköt, puh.laskut ym. menot. Ei tarvii ulkona syödä eikä ulkomailla käydä! Älkää valittako te kroisokset jotka saatte monta tonnia kuukaudessa, ette tiedä tiukkuudesta hevon paskaa!!

Vierailija
38/260 |
09.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tarkoitin, että kaipaisin jotain neuvojaa, jonka kanssa voisi jutella ja katsoa ihan kädestä pitäen, mikä omassa taloudenpidossa mättää. Millaiseen asuntoon on varaa, kannattaako pitää autoa, mitkä kulut on sellaisia, joista voisi karsia. Luulisi, että ongelmia kannattaisi ennaltaehkäistä! Minusta taloussuunnittelu on vaikeaa ja ikävää.

Eikö tuo nyt kuulu ihan peruskasvatukseen???

Tervetuloa aikuisuuteen; ei ole olemassa neuvolaa elämänhallinnalle!

Vierailija
39/260 |
09.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Marttojen sivulla on excel-taulukko. Käypä lataamassa se ja täytä sinne tulot ja menot.

Vierailija
40/260 |
09.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on netto kaksi tonnia. Lyhennykset tonni ja syön joka pv ulkona ja matkustan silloin tällöin ja autokin on hyvä ja säästöön jää tonni kuussa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan yhdeksän seitsemän