Mies ostaa lapsilleen lahjoja yhtä suurella summalla, niin kun pitääkin. Saanko ostaa omilleni = meidän yhteisille mitä haluan?
Mies on päättänyt summan millä hän ostaa kaikille, hänen lapsilleen ja yhteisille. Ja summan pitääkin ehdottomasti olla sama kun hän lapsilleen lahjoja ostaa. Onko väärin jos minäkin äitinä ostan omilleni hänen summan päälle lahjoja? Mies maksaa lahjat meidän yhteisistä rahoista mutta sanoi että minä en saa sieltä ostaa enää yhteisille lisäksi omia lahja valintojani... miehen ajatusmaailma on että hän on tasaveroinen kun laittaa kaikkien omien lastensa lahjoihin saman summan rahaa, yhteisille myös..ja niin kuuluu ollakin. MUTTA hänen mielestään meidän yhteisten lasten osuuksissa on puolet minulta eli yhteisille lapsille tulee isältään puolet vähemmän kun muille lapsille. Miehen lapsiin käytetty raha ei siis minua haittaa vaan se etten saa ostaa omilleni mitään tuon miehen lapsilleen osoittaman summan lisäksi.. miehen lapset saa isältään puolet enemmän kun yhteiset, enkä äitinä saa tehdä hankintoja lapsilleni niin kuin haluaisin vaikka mies niin voi tehdä... eikä minulla ole kyse mistään jättimäisistä hankinnoista vaan että voisin jotain miettiä lapsilleni niin kuin vanhemmat yleensä lahjoja lapsilleen hankkii...
Kommentit (54)
Mies kokee että hänen lapsiaan kohdellaan epäreilusti jos ostan yhteisille jotain JA hänen pitää kuulema ostaa samalla omilleen lisää. Olen yrittänyt vakuuttaa että hänen lapset eivät menetä mitään jos saavat isältään tasaveroisesti ja minä ostan jotain yhteisille, kun miehen lapsilla on äitikin.
Tilanne kuitenkin on että kaikille lapsille, yhteisillekin, tulee meiltä samalla summalla lahjoja, enkä saa ostaa sen päälle mitään itse yhteisille. Sanoin miehelle että se on meidän yhteisille väärin että noin tehdään eikä ymmärtänyt yhtään. Hän ei ota yhtään huomioon että hänenkin lapsilla on äiti ja siksi kokee että hänen lapset on epätasa arvossa. Eikä käsitä että itseasiassa yhteiset on.
Kaikille lapsille lahjoja samalla summalla, yhteisillä siinä myös minun osuus, enkä saa ostaa mitään lisää yhteisillä rahoilla..tai saan mutta miehen pitää ostaa sitten vielä omilleen kun jäävät kuulema epätasa arvoon... mies sanoo että kaikki on meiltä, eli mun osuus on 50 e myös miehen lapsen lahjoista, samoin kun yhteisten. Ja jouluna ei kuulema oteta huomioon että hänen lapsilla on äiti. Ja siitä syystä minä en voi ostaa omilleni itse mitään.
kertokaa nyt millä saan miehelle selitettyä että ymmärtää, olen kokeillut jutella jo vaikka miltä kantilta.
Alkaa olla jo epätoivoinen olo kun toinen ei vaan käsitä
Mä en ees neuvottelis tollasesta vaan ostaisin en lahjat ja piilottaisin mieheltä ennen aattoa. Mitä muuta teillä on vinossa ku pelkät jouöulahjat?
Kuulostaa siltä, että olette molemmat tosi yksioikosia ihmisiä. Siis jos tämä edes on tottakaan.
Tasapuolisuus toteutuu siten, että mietitään mitä kukin lapsi toivoo ja mitä kukin lapsi tarvitsee. Siltä pohjalta sitten lähdetään ilahduttamaan rakkaudella annettavilla paketeilla. Eri-ikäisten tarpeet ja toiveet ovat erihintaisia. Ennen joulua on tietty hyvä miettiä tasapuolisuutta, ettei tule vahingossa annettua yhdelle selvästi vähemmän.
Ensimmäiseksi sinun pitää miettiä, että määräileekö miehesi sinua samalla tavalla ja huutaako hän sinulle mielipideasioista useinkin. Jos vastaus on kyllä, teillä on paljon isompia ongelmia kuin joululahjat.
Jos vain tämä asia aiheuttaa miehesi peräänantamattoman ja vihaisen käytöksen, pohjalla on varmaankin jotain muuta. Tunteeko hän syyllisyyttä rikottuaan isompien lastensa perheen tai koska ei voi olla isompien lastensa kanssa joka päivä? Tai onko hänellä jokin oma lapsuudentrauma, onko hän kokenut jäävänsä vähemmälle kuin muut? Tuollaiset asiat pitäisi käsitellä, sitten perhe-elåmäkin helpottuisi.
Sinun taas kannattaisi miettiä, miksi ratkot tätä asiaa vaan jankkaamalla samaa, koskase ei selvästi tuota tulosta. Ethän vain ole miehesi tossun alla? Jääkö sinulle noin muuten tilaa pieniin arjen iloihin? Esim siihen, että ostat lapsillesi jouluksi jonkin kivan, sopivan lahjan ilman pelkoa megariidasta?
Mutta luultavasti tämä ei ole totta, niinkuin joku jo sanoi, onhan teidän pitänyt toimia jollain tavalla jo ainaisemminkin.
Mä sain lapsena aina lahjan isän uudelta vaimolta, sillä samaa perhettä oltiin. Oli joku ihan pieni lahja yleensä, mutta aina ajatuksella hankittu ja mieleinen. Siitä opin, että kaikkia läheisiä muistetaan ja heilutaan ilahduttaa, oli verisukulaisia tai ei.
Jos olisin ap, en alkaisi tapella, enkä ostaisi jouluksi mitään ylimääräistä - ihan jo joulurauhan vuoksi. Mutta joulun jälkeen kyllä tekisin vaikka mitä löytöjä alennusmyynneistä:) Jos lapset riittävän isoja, niin pääsisivät itse mukaan valitsemaan.
Itseasiassa näin teen nytkin omien kanssa kun ovat pikkukoululaisia. Pari symbolista pakettia aattona ja sitten alesta loput, mitkä saa ihan itse valita. Lapsetkin oppivat rahankäyttöä.
Vierailija kirjoitti:
Mä sain lapsena aina lahjan isän uudelta vaimolta, sillä samaa perhettä oltiin. Oli joku ihan pieni lahja yleensä, mutta aina ajatuksella hankittu ja mieleinen. Siitä opin, että kaikkia läheisiä muistetaan ja heilutaan ilahduttaa, oli verisukulaisia tai ei.
Jos olisin ap, en alkaisi tapella, enkä ostaisi jouluksi mitään ylimääräistä - ihan jo joulurauhan vuoksi. Mutta joulun jälkeen kyllä tekisin vaikka mitä löytöjä alennusmyynneistä:) Jos lapset riittävän isoja, niin pääsisivät itse mukaan valitsemaan.
Itseasiassa näin teen nytkin omien kanssa kun ovat pikkukoululaisia. Pari symbolista pakettia aattona ja sitten alesta loput, mitkä saa ihan itse valita. Lapsetkin oppivat rahankäyttöä.
Siis meillähän on se tilanne että osallistun miehen lapsienkin lahjakuluihin koska heillä on sama summa kun yhteisillä...tai sitten mies ostaa heille puolet isommalla summalla kun yhteisille...senhän voi ajatella kahdella tavalla. Mielelläni ostan kyllä miehen lapsille. Mutten ymmärrä miksi tämä yhteisille ostaminen on minulle niin kiellettyä...siis noiden rahojen päälle missä kaikilla on sama summa.
Ja kyllä tämä on valitettavasti totta. Toivoisin itsekin ettei olisi. Haluaisin vain nyt ymmärtää kuka tässä on oikeassa ja kuka väärässä. Tuntuu vain niin vahvasti etten tekisi mitään väärää... :( en olisi uskonut että tällaisesta pitää tapella ja että iloinen asia käännettäisiin noin negatiiviseksi. Minusta tuo äidin lahjojen ostaminen lapsille on ihan normaalia..
Mutta viimeksi tänään mies sanoi että jos ostan äitinä omilleni lahjoja niin hänen pitää ostaa omilleen lisää ja paikata.. ei edelleenkään mitään ymmärrystä sille että yhteisille ostaminen ei ole hänen lapsiltaan mitään pois koska miehen lapsillakin on äiti joka ostaa heille... myöntää että ympäri vuoden sen ymmärtää mutta jouluna ei ajattele niin.
Kaiken lisäksi minä tietyllä tavalla jo osallistun hänen lasten lahjoihin kun yhteisille on meidän rahoista sama summa.
Mies ei vaikuta kääntävän tuossa päätään ja minua surettaa miten huonoa omaatuntoa pitää potea jos ostaa lapsilleen lahjoja. Eikä mies näe että laittaa yhteisiä koko ajan epätasa arvoon...
Mitä jos tekisitte uuden säännön: jokainen ostaa lahjan vain omille lapsilleen? Ongelma poistunut.
Vierailija kirjoitti:
Minä olen silleen vanhanaikainen idiootti, että annan sellaisia lahjoja joihin mulla on varaa niille rakkaille ihmisille, joita haluan ilahduttaa.
Sinä päivänä kun on pakko alkaa laskukoneen kanssa lahjataseita laskemaan on joululahjojen antaminen minun osaltani ohi.
Jännä juttu, että tämä on nyt niin suosittu vastaus ottaen huomioon mikä paskamyrsky yleensä syntyy siitä miten eriarvoista kohtelua lapset saavat (myös lahjojen suhteen)
Mutta asiaan, eihän mies voi kontrolloida muutenkaan mitä sen muiden lasten äiti/äidit (?) lapsilleen antaa. Saati koko suku, joten vaikka miehen periaate tavallaan on ymmärrettävä, kyllä molempien vanhempien tulee saada ostaa lahjoja. Toki onhan se lasten silmissä törkeää, jos aina tietyt lapset saa huomattavasti enemmän ja kalliimpia...
Joulu kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis meillähän on se tilanne että osallistun miehen lapsienkin lahjakuluihin koska heillä on sama summa kun yhteisillä...tai sitten mies ostaa heille puolet isommalla summalla kun yhteisille...senhän voi ajatella kahdella tavalla. Mielelläni ostan kyllä miehen lapsille. Mutten ymmärrä miksi tämä yhteisille ostaminen on minulle niin kiellettyä...siis noiden rahojen päälle missä kaikilla on sama summa.
Ja kyllä tämä on valitettavasti totta. Toivoisin itsekin ettei olisi. Haluaisin vain nyt ymmärtää kuka tässä on oikeassa ja kuka väärässä. Tuntuu vain niin vahvasti etten tekisi mitään väärää... :( en olisi uskonut että tällaisesta pitää tapella ja että iloinen asia käännettäisiin noin negatiiviseksi. Minusta tuo äidin lahjojen ostaminen lapsille on ihan normaalia..
Mutta viimeksi tänään mies sanoi että jos ostan äitinä omilleni lahjoja niin hänen pitää ostaa omilleen lisää ja paikata.. ei edelleenkään mitään ymmärrystä sille että yhteisille ostaminen ei ole hänen lapsiltaan mitään pois koska miehen lapsillakin on äiti joka ostaa heille... myöntää että ympäri vuoden sen ymmärtää mutta jouluna ei ajattele niin.
Kaiken lisäksi minä tietyllä tavalla jo osallistun hänen lasten lahjoihin kun yhteisille on meidän rahoista sama summa.
Mies ei vaikuta kääntävän tuossa päätään ja minua surettaa miten huonoa omaatuntoa pitää potea jos ostaa lapsilleen lahjoja. Eikä mies näe että laittaa yhteisiä koko ajan epätasa arvoon...
Saako miehen lapset tällä tavalla jotain värityskirjoja ja teidän yhteiset lapset jotain puhelimia? Sitten avaatte niitä yhtäaikaa etkä malta odottaa miehen lasten pettymystä? Musta on hienoa, että sun miehellä on reiluja periaatteita. Olisit niistä iloinen!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joulu kirjoitti:
Mies on päättänyt summan millä hän ostaa kaikille, hänen lapsilleen ja yhteisille. Ja summan pitääkin ehdottomasti olla sama kun hän lapsilleen lahjoja ostaa.
miehen lapset saa isältään puolet enemmän kun yhteiset
Mä en nyt ymmärrä. Siis ostaa samalla summalla vai ei?
Kai sä nyt saat omalla rahallasi tehdä mitä haluat. Ja myös sinulla on sananvalta niihin miehen ostamiin lahjoihin JOS ne ostetaan yhteisillä rahoilla.
Selvennetään täältä sivusta: mies antaa esim.100e/lapsi entiselle perheelleen. Aloittajan lapset saavat myös 100e, mutta niin, että aloittaja maksaa puolet eli 50e. Eli mies maksaa ex-liiton lapsille 100e ja nykyisen liiton lapsille 50e, (koskaa aapee maksaa sen 50e). Eli ei tasa-arvoista todellakaan. Aapeen mies on tyhmä.
Aloituksessahan sanottiin että kaikki lahjat menee yhteisistä rahoista eli tällöin aloittaja maksaa puolet miehen omien lastenkin lahjoista.
No millä ihmeen periaatteella ap:lla on sitten kuitenkin omia varoja lahjoja varten?! Onpa ihmeellinen järjestely. Yleensä on joko omat tai yhteiset. Nyt on yhteiset ja ap:n rahat :D
Paperetta kirjoitti:
Mä en ees neuvottelis tollasesta vaan ostaisin en lahjat ja piilottaisin mieheltä ennen aattoa. Mitä muuta teillä on vinossa ku pelkät jouöulahjat?
No tämä nyt vasta sairasta onkin. En luottais tällaiseen ihmiseen pätkääkään. Mitä muuta teillä on vinossa kuin tuollainen säälittävä selän takana petollinen toiminta?
Säälittää todella nää uusioperheet ja niiden lapset...
Vierailija kirjoitti:
Säälittää todella nää uusioperheet ja niiden lapset...
Vastaavanlaisia tilanteita tulee ydinperheissäkin, että pidetään lapsia eriarvoisina.
Mies kokee että hänen lapsiaan kohdellaan epäreilusti jos ostan yhteisille jotain eikä hän osta samalla omilleen lisää. Olen yrittänyt vakuuttaa että hänen lapset eivät menetä mitään jos saavat isältään tasaveroisesti ja minä ostan jotain yhteisille, kun miehen lapsilla on äitikin.
Tilanne kuitenkin on että kaikille lapsille, yhteisillekin, tulee meiltä samalla summalla lahjoja, enkä saa ostaa sen päälle mitään itse yhteisille. Sanoin miehelle että se on meidän yhteisille väärin että noin tehdään eikä ymmärtänyt yhtään. Hän ei ota yhtään huomioon että hänenkin lapsilla on äiti ja siksi kokee että hänen lapset on epätasa arvossa. Eikä käsitä että itseasiassa yhteiset on.
Kaikille lapsille lahjoja samalla summalla, yhteisillä siinä myös minun osuus, enkä saa ostaa mitään lisää yhteisillä rahoilla..tai saan mutta miehen pitää ostaa sitten vielä omilleen kun jäävät kuulema epätasa arvoon... mies sanoo että kaikki on meiltä, eli mun osuus on 50 e myös miehen lapsen lahjoista, samoin kun yhteisten. Ja jouluna ei kuulema oteta huomioon että hänen lapsilla on äiti. Ja siitä syystä minä en voi ostaa omilleni itse mitään.
kertokaa nyt millä saan miehelle selitettyä että ymmärtää, olen kokeillut jutella jo vaikka miltä kantilta.
Alkaa olla jo epätoivoinen olo kun toinen ei vaan käsitä