Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Se tunne kun työkaverilla on itsediagnosoitu "keliakia"

Vierailija
08.12.2017 |

Hohhoijaa.

Kommentit (46)

Vierailija
41/46 |
11.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ranskassa ei tunneta mitään keliakioita kun kansakunta vetää patonkeja ja voisarvia naamaan ja leivonnaisiin ja kastikkeisiin tungetaan jauhoja. Pariisissa käyvät jenkkituristit pyytää gluteiinitonta TRENDIdieettiensä vuoksi, ja siksi nämä ravintolat eivät tuote TRENDItoivetta enää pahemmin noteeraa.

Kaverini, jolla on oikeasti keliakia eli käy testeissä ja vatsatähystyksissä säännöllisin väliajoin, kävi Pariisissa, pyysi gluteiinitonta niin englanniksi kuin ranskaksi, mutta ilmeisesti ruuassa olikin valkoisia jauhoja koska sai sairaskohtauksen ja maha kipeänä 2 vuorokautta eli "kiva matka" hänellä. Keliakiaa sairastavalle tuosta voi helposti kehittyä jopa vatsasyöpä, joten trendi-ihmisten takia nämä harvat oikeasti keliakiaa sairastavat joutuvat kärsiä seurauksista.

Eli mitä tässä sitten ei-keliaakikkona pitäisi tehdä? Pysyä kotosalla ja syödä vain itse tehtyä ruokaa? Yrittää etsiä työtä, jota voi tehdä kotoa käsin? Syödä vain eväitä töissä, kun muut menee lounaalle ja pitää lounaspalavereja? Pelkkä salaattipöytä ja teetä jälkkäriksi toki on vaihtoehto ja sen usein köytän... Vai käydä ulkona syömässä tavallista ruokaa ja kärsiä seuraukset?

Mun mielestä on todella pöyristyttävää, että ravintola-alan ammattilaiset ottavat oikeudekseen päätellä maksavan asiakkaan ruokavalion todellisuuden! Sitten varmaan sieltä listalta voisi myös poistaa kaikki diettiruuat ja oveen vielä laittaa kyltin, että meillä ei huomioida erikoisruokavalioita.

Itse kyllä pyrin aina ensisijaisesti valitsemaan annoksen joka mulle sopii. Jos sellaista ei ole, pyydän jättämään jotain pois (esim. kastike) tai kysyn, voiko sen korvata jollain muulla. Aina tämä on onnistunut.

Vierailija
42/46 |
11.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ranskassa ei tunneta mitään keliakioita kun kansakunta vetää patonkeja ja voisarvia naamaan ja leivonnaisiin ja kastikkeisiin tungetaan jauhoja. Pariisissa käyvät jenkkituristit pyytää gluteiinitonta TRENDIdieettiensä vuoksi, ja siksi nämä ravintolat eivät tuote TRENDItoivetta enää pahemmin noteeraa.

Kaverini, jolla on oikeasti keliakia eli käy testeissä ja vatsatähystyksissä säännöllisin väliajoin, kävi Pariisissa, pyysi gluteiinitonta niin englanniksi kuin ranskaksi, mutta ilmeisesti ruuassa olikin valkoisia jauhoja koska sai sairaskohtauksen ja maha kipeänä 2 vuorokautta eli "kiva matka" hänellä. Keliakiaa sairastavalle tuosta voi helposti kehittyä jopa vatsasyöpä, joten trendi-ihmisten takia nämä harvat oikeasti keliakiaa sairastavat joutuvat kärsiä seurauksista.

Nämä trendi-ihmisetkö siellä ravintolan keittiössä laittavat ruokaa ja tarjoilevat pöytiin? Vai olisiko sittenkin ravintola ja sen henkilökunta vastuussa tällaisesta toiminnasta? Ravintolalle ei kuulu pätkääkään, miksi asiakas tilaa sitä mitä tilaa. Asiakas maksaa siitä, että saa täsmälleen sen mitä tilaa, ei tarjoilijan, eikä kokin telepaattisesti päättelemää "paskat sillä mitään allergiaa ole"-versiota.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/46 |
11.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eli mitä tässä sitten ei-keliaakikkona pitäisi tehdä? Pysyä kotosalla ja syödä vain itse tehtyä ruokaa? Yrittää etsiä työtä, jota voi tehdä kotoa käsin? Syödä vain eväitä töissä, kun muut menee lounaalle ja pitää lounaspalavereja? Pelkkä salaattipöytä ja teetä jälkkäriksi toki on vaihtoehto ja sen usein köytän... Vai käydä ulkona syömässä tavallista ruokaa ja kärsiä seuraukset?

Mun mielestä on todella pöyristyttävää, että ravintola-alan ammattilaiset ottavat oikeudekseen päätellä maksavan asiakkaan ruokavalion todellisuuden! Sitten varmaan sieltä listalta voisi myös poistaa kaikki diettiruuat ja oveen vielä laittaa kyltin, että meillä ei huomioida erikoisruokavalioita.

Itse kyllä pyrin aina ensisijaisesti valitsemaan annoksen joka mulle sopii. Jos sellaista ei ole, pyydän jättämään jotain pois (esim. kastike) tai kysyn, voiko sen korvata jollain muulla. Aina tämä on onnistunut.

Itse toimin juuri noin ravintolassa. Katson listaa, kysyn voiko vaihtaa jonkun lisukkeen esim. Kyselen mitä ainesosia kastike sisältää, tai sitten pyydän suosittelemaan annosta josta puuttuu vehnä ja sokeri. Molempia voi olla vähän, siitä ei tule ongelmaa, koska suolisto on niin hyvässä kunnossa nyt, että kestää pieniä määriä välillä. Isommista määristä menee vatsa sekaisin, kovalle, tai löysälle, nousee lämpö, ja nivelet kipeytyvät pitkäksikin aikaa..

Yleensä syön vain kotona, en ravintoloissa, enkä pikaruokapaikoissa

T: se ei-keliaakikko joka välttelee sokeria ja vehnää

Vierailija
44/46 |
11.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ymmärrä miksi jotkut keliaakikot vetävät herneet nenään siitä jos joku ei syö gluteenipitoisia ruokia. Itselläni on keliakia ja kyllä mielestäni jokainen saa syödä niin kuin parhaakseen näkee. Jos jokin aiheuttaa vatsa tai muita vaivoja, on sitä ihan aiheellista ja perusteltua välttää vaikkei asiasta olisikaan mustaa valkoisella lääkärin toimesta. Jotkut noudattaa erikoisruokavaliota vain huvin vuoksi ja sekin on ihan sallittua, ei kenelläkään saisi olla siihen nokan koputtamista. Toki se itseä kummastuttaa kun oma roukavalio on pakko ja olisin super onnellinen jos voisin syödä mitä vain, mutta jokainen toimii tavallaan.

En ole koskaan itse kuullut jonkun huutelevan sairastavansa keliakiaa vaikkei se pitäisi paikkaansa. Mutta varmaan heitäkin on. Luulen että osittain se on tietämättömyyttä. Ei tiedetä että gluteenin sietämättömyys ei aina ole keliakiaa. Vaan luullaan suoraan että jos saan oireita on se yhtä kuin keliakia. Samoin tässäkin ketjussa on viestejä jotka itse ainakin tulkitsen niin että jos joku kertoo ettei syö gluteenia, kuulija tekee päätelmän siitä että toinen väittää olevansa keliaakko ja sitten vetää herneet nenään. Jos syö muuallakin kuin kotona ja yksin, sitä joutuu väkisin joskus mainitsemaan, jos ei jotakin voi syödä.

Se jos ravintoloissa tai kahviloissa ei voi luottaa siihen onko ruoka ihan oikeasti gluteenitonta, ei voi syyttää ketään muuta kuin kyseistä ravintolaa. Ei se ole millään tavalla kenenkään sellaisen syy joka gluteenia välttelee, oli sille aihetta tai ei.

Itse koen että siitä on ollut hurjasti hyötyä että moni noudattaa gluteenitonta ruokavaliota, koska gluteenittomien tuotteiden määrä on kasvanut paljon ja hintakin joidekin tuotteiden osalta tippunut. Nykyään saa jo kaupassa ihan valita että mitäköhän ottaisin eikä vain tyytyä siihen yhteen jos sitäkään löytyy. Pienissäkin kaupoissa on usein gluteeniton valikoimansa myös.

Vierailija
45/46 |
11.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siskonpeti kausi 3 jakso 5, terveys: https://areena.yle.fi/1-3954039?autoplay=true

Kohdasta 12:37. Tuo on varmaan se tunne?

Vierailija
46/46 |
11.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sanotaan, että ennen sanomisia pitäisi astella toisen ihmisen kengissä että ymmärtää häntä. Toivoisin, että ap voisi elää päivän minun suolistoni kanssa ja istua tunnin pöntöllä huutoripulin kanssa. Tai miettiä, ehtiikö shoppailulta kotiin vessaan ja tuleeko kesken päivän ripulikohtaus ja voiko syödä mitään kun on meno jumppaan.

Miten ihmeessä toisen ihmisen diagnoosi ap:ta häiritsee?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi neljä kahdeksan