Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Se tunne kun työkaverilla on itsediagnosoitu "keliakia"

Vierailija
08.12.2017 |

Hohhoijaa.

Kommentit (46)

Vierailija
21/46 |
11.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se tunne, kun syöt vehnää tai ruista ja olet koko loppupäivän turvoksissa ja mahakivuissa. Illan pieret kuin sika, nukut huonosti ja aamun ripuloit.

Keliakia poissuljettu, joten jäljellä jäi vain "keliakia", joka pysyy poissa kun ei syö vehnää tai ruista.

Että anteeksi kauheasti sun kaltaisillesi ahdasmielisille yksilöille. Toivon, että joku vastaava vaiva sullekin vielä joskus iskee.

Vilja-allergia eri asia, kun keliakia. Gluteeniton sisältää myös viljaa.

Itse olen allerginen juuri vehnälle sekä rukiille, mutta muita viljoja syön.

Tiedän. Itselläni on ibs. Tuo "keliakia" vain heitto, vitsi, mikä lie, siksi lainausmerkeissä.

Vierailija
22/46 |
11.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan oikeasti pyydään: Älkää puhuko keliakista, jos teillä ei sitä ole. Älkää puhuko allergiasta, jos teillä ei sitä ole. Jättäkää nämä diagnoosit nniille, joilla on ko. sairaus.

Jos saatte oireita jostain tai ette voi syödä jotain tai voitte syödä vain rajallisen määrän tai vain silloin tällöin, niin puhukaa ongelmastanne sen oikealla nimellä. Yliherkkyys, ärtynyt suoli tms.

Yliherkkyys ja ärtynyt suoli on ihan yhtä hyväksyttäviä syitä olla syömättä tai syödä vain rajallisesti.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/46 |
11.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen tarkka siitä, että puhun aina yliherkkyydestä tai vaan, että jokin ei sovi minulle. En silti voi olla ihan varma, miten kukakin kuulija vastaanottaa viestin.

Itse sain suolistoni kuntoon ruokavaliolla, se oli mennyt jo aiemmin pilalle.

Vierailija
24/46 |
11.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi ei voi sanoa "en voi syödä kun saan siitä oireita" miksi aina pitää väittää sairastavansa jtn? Miksi ei voi suoraan sanoa että epäilen keliakiaa ja siksi välttelen?

Vierailija
25/46 |
11.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ei ole mitään diagnosoitua sairautta, niin voisiko sanoa vaikka vaan, että minulle/vatsalleni ei gluteeni sovi.

Vierailija
26/46 |
11.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä meidän työpaikan keliaakikko syö normi pullaa silloin kun sattuu tekemään mieli, mutta muulloin mainostetaan että emmä voi kun....

....jatkan, ja ei itsediagnisoinnissa mitään vikaa ole, mutta suurin osa näistä itsediagnisoinneista ovat keliaakikkoja vain silloin kun se heille sattuu sopimaan. Oikeasti sairakun ei voi valita.

Niin no, kun tosiaan se vilja ei aina tee oireita. Joskus, jos vatsa on ollut pitkään hyvänä, on hirveä nälkä tai liian vaikea kieltäytyä, otan riskin ja syön vähän jotain "kiellettyä". Sitäkään en ymmärrä miksi en näin saisi tehdä, koska oma mahahan siinä kuralle menee eikä sinun.

Ps. Koskaan en ole väittänyt että minulla on keliakia, vaan että en voi syödä viljoja. En ole myöskään koskaan kuullut kenenkään väittävän moista turhaan. Useimmat vain olettavat, että "en syö viljaa" = keliakia. Aina ei viitsi alkaa kuitenkaan selittämään koko sairaushistoriaansa ja suoliston tilaa ihmisille, joten joku toki siihen luuloon voi jäädä. Ei ole minun ongelma.

Vierailija
27/46 |
11.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihan oikeasti pyydään: Älkää puhuko keliakista, jos teillä ei sitä ole. Älkää puhuko allergiasta, jos teillä ei sitä ole. Jättäkää nämä diagnoosit nniille, joilla on ko. sairaus.

Jos saatte oireita jostain tai ette voi syödä jotain tai voitte syödä vain rajallisen määrän tai vain silloin tällöin, niin puhukaa ongelmastanne sen oikealla nimellä. Yliherkkyys, ärtynyt suoli tms.

Yliherkkyys ja ärtynyt suoli on ihan yhtä hyväksyttäviä syitä olla syömättä tai syödä vain rajallisesti.

Tämä on asiaa. Oikeat termit käyttöön!

Minä pyytäisin myös, että jätettäisiin toistemme vaivat ja ruokavaliot rauhaan ja ei vähätellä kenenkään vaivoja. Jokainen oman kehonsa tuntee.

Mua ainakin loukkaa tämä nyt valloillaan oleva ilmapiiri, että jos et ole keliaakikko tai lääkärin diagnosoima allergikko, niin vaivat on vain korvien välissä ja muilla on niitä oikeus vähätellä. Ja ne vähättelijät ovat niitä, joilla ei itsellä suolistovaivoja ole tai sitten niitä itsensä ylentäviä keliaakikkoja.

Vierailija
28/46 |
11.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen allerginen tai yliherkkä kaikille gluteenia sisältäville viljoille. Oireilen suolistollani, joskus myös hengitysteillä. Diagnoosin olen tehnyt itse, koska lääketiede ei yliherkkyyttäni osaa testata. Noudatan käytännössä gluteenitonta ruokavaliota, koska vähäiset määrät mm. vehnätärkkelystä eivät yleensä aiheuta oireilua. Koskaan en ole väittänyt sairastavani keliakiaa, mutta gluteenitonta pyydän ravintolassa ja kylässä, koska se on se ruokavalio, jota kuitenkin joudun noudattamaan. 

Vierailija
29/46 |
11.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos ei ole mitään diagnosoitua sairautta, niin voisiko sanoa vaikka vaan, että minulle/vatsalleni ei gluteeni sovi.

Sanonko mä myös ettei se sovi mun keuhkoille eikä iholle? T. muillakin ruumiinosilla kuin suolistolla oireileva

Vierailija
30/46 |
11.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ranskassa ei tunneta mitään keliakioita kun kansakunta vetää patonkeja ja voisarvia naamaan ja leivonnaisiin ja kastikkeisiin tungetaan jauhoja. Pariisissa käyvät jenkkituristit pyytää gluteiinitonta TRENDIdieettiensä vuoksi, ja siksi nämä ravintolat eivät tuote TRENDItoivetta enää pahemmin noteeraa.

Kaverini, jolla on oikeasti keliakia eli käy testeissä ja vatsatähystyksissä säännöllisin väliajoin, kävi Pariisissa, pyysi gluteiinitonta niin englanniksi kuin ranskaksi, mutta ilmeisesti ruuassa olikin valkoisia jauhoja koska sai sairaskohtauksen ja maha kipeänä 2 vuorokautta eli "kiva matka" hänellä. Keliakiaa sairastavalle tuosta voi helposti kehittyä jopa vatsasyöpä, joten trendi-ihmisten takia nämä harvat oikeasti keliakiaa sairastavat joutuvat kärsiä seurauksista.

Vierailija
31/46 |
11.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikös sen keliaikaian saa todettua vain siten, että tuhotaan oma suolinukka viljatuotteilla. Sitten lääkäri toteaa, että jooó. Nyt kuukausien ripuloinnin, vatsakipujen ja turvotuksen syy on selvillä. Siirryt keliakia ruokavalioon, niin suolinukkasi kasvaa joskus puolen vuoden päästä takaisin. Ei mahda olla kovin terveellinen tapa?

Vierailija
32/46 |
11.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä luulin olevani yliherkkä gluteiinille ja pääsin testeihin, mutta vatsalaukun ja ruokatorven tähystyksessä ei ollut merkkiä keliakiasta. Lopulta allergia- ja ruokayliherkkyystesteissä kävi ilmi että olin yliherkkä tietyille kaloille ja hedemille, enkä ollenkaan gluteiinille.

Vierailija
33/46 |
11.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eikös sen keliaikaian saa todettua vain siten, että tuhotaan oma suolinukka viljatuotteilla. Sitten lääkäri toteaa, että jooó. Nyt kuukausien ripuloinnin, vatsakipujen ja turvotuksen syy on selvillä. Siirryt keliakia ruokavalioon, niin suolinukkasi kasvaa joskus puolen vuoden päästä takaisin. Ei mahda olla kovin terveellinen tapa?

tehdään kokeet ja gastroskopia jossa se todetaan, ei sitä kukaan lääkäri muuten diagnosoi.

Vierailija
34/46 |
11.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä suosin vähägluteiinista ruokavaliota, mutta en kehu kellekään että se olisi dieetti, allergia tai yliherkkyys. Minulla menee muuten vaan maha melko tukkoon jauhoista eli pullista ja leivistä.

Vierailija
35/46 |
11.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletteko tehneet sen Food Detective-ruokayliherkkyystestin jossa testataan verestänne useita kymmeniä ruoka-aineita kerralla?

Vierailija
36/46 |
11.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin kuin tuossa on jo monesti sanottu, niin jos on keliakia, diagnosoitu tai itse päätelty, niin pitäisi noudattaa ruokavaliota, eikä syödä mikä sattuu maistumaan ja sitten valittaa vatsavaivoja. Ei kukaan jaksa kuunnella, kun toinen kitisee keliakiakipujaan korvapuusti poskessa.

Vierailija
37/46 |
11.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo, nämä on aina hauskoja :D Pitää vaikka palaveriin tilata leivonnaisia, niin sitten kun sille "keliaakikolle" tilaa gluteenittoman, se suuttuu ja toteaa että voikin syödä ihan tavallisen leivonnaisen.

On vähän wtf-fiilis siinä vaiheessa.

Ja kyllä se vaikuttaa jos se "keliaakikko" syö työpaikan ruokia ja hälle pitää tilata joku erikoisruoka.

Vierailija
38/46 |
11.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap:n elämä on varmaan aika tylsää, kun pitää muiden ruokavalioista saada siihen sisältöä. Miten olisi uusi harrastus tai hyvä kirja? Kurssi työväenopistossa?

Vierailija
39/46 |
11.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämä. Voi olla keliakia,vaikka sitä ei näkyisi testeissä. Jos on itse huomannut gluteenin aiheuttavan oireita ja vältellyt sitä pitkään,keliakia ei välttämättä näy testeissä koska suolinukka on alkanut parantua. Keliakian toteaminen vaatii sen että ihminen on järjestelmällisesti syönyt sitä gluteenia vuosien oireilusta huolimatta,kuuntelematta kehoaan lainkaan.

Vierailija
40/46 |
11.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itselläni hyvin usein ruis pierettää ja polttelee vatsaa, vehnä turvottaa. Peruna nukuttaa. Raaka sipuli pierettää. Vahvat mausteet tekevät ripulin.

Nämä ovat vain arjen hankaluuksia, välttelen noita . Keliakia on oikeasti eri asia!

Meillä kaikilla on vähän erilainen suolisto, meidän herkkävatsaisten ei nyt suurempaa numeroa kannata asiasta tehdä, jos oireet ovat vielä siedettäviä.

Niin, luulen, että monella ”keliagikoista” on ärtyneen suolen oireyhtymä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi neljä kolme