Se tunne kun työkaverilla on itsediagnosoitu "keliakia"
Kommentit (46)
Miten se vaikuttaa sinun työskentelyyn? Onko teillä joka päivä yhteiset eväät ja nyt et saa voileipiäsi?
Vierailija kirjoitti:
Mikä se tunne on?
Myötähäpeä? Sääli? Ärsytys?
Miten tuollainen voi vaikuttaa toisten elämään? Eikö se ole ihan sama mitä diagnooseja työkavereilla on, varsinkin jos ne on itse määritelty? Onko se halu asettua toisen yläpuolelle?
Siis on töykeää, jos ei ole sinulle toimittanut lääkärintodistusta vaivoistaan. Hohhoijjaa.
Tiedän noita tyyppejä ja tätä gluteenitonta ruokavaliota sitten mainostetaan joka välissä. Sen takia suomalaisissa ravintoloissa ja kahviloissa ei just niin välitetä millaista gluteenitonta ruokaa on tehty ja onko tuotteet pidetty erillään normi tuotteista, joka taas johtaa siihen että oikeasti gulteenille herkät ihmiset saavat kärsiä. Meilläkin on töissä ihminen joka on gluteenittomalla ruokavaliolla kun, " se ei minulle sovi". Plääh sitten kun siltä vähän kyseli niin tyyppi ei tiennyt koko sairaudesta tuon taivaallista.
Koulussa taas meille opetettiin, että terveen ihmisen ei pitäisi pilata suolistoaan olemalla ruokavalioilla joille heillä ei ole tarvetta. Mutta jos on noin tyhmä niin pilatkoon suolistonsa ja kehonsa.
Se tunne, kun syöt vehnää tai ruista ja olet koko loppupäivän turvoksissa ja mahakivuissa. Illan pieret kuin sika, nukut huonosti ja aamun ripuloit.
Keliakia poissuljettu, joten jäljellä jäi vain "keliakia", joka pysyy poissa kun ei syö vehnää tai ruista.
Että anteeksi kauheasti sun kaltaisillesi ahdasmielisille yksilöille. Toivon, että joku vastaava vaiva sullekin vielä joskus iskee.
On millakin itse kehitelty diagnoosi. Vatsa menee sekaisin ja on järkyttävän kipeä jos syön leipää, pullaa, pastaa jne. ja niiden syömisestä seuraava väsymys on hirveä.
En kyllä tiedä mikä diagnoosin nimi on.
Uteliaille kerron tuon minkä edellä kirjoitin. Siinähän päivittelevät, että tuo se keksii itselleen vaivoja.
Lukekaa ärtyneen suolen oireyhtymästä ja sen hoitamisesta ruokavaliolla (virallinen suositus), siinä ei paljon vehnää näy...
Tämä meidän työpaikan keliaakikko syö normi pullaa silloin kun sattuu tekemään mieli, mutta muulloin mainostetaan että emmä voi kun....
Minulla ei tutkitusti ole keliakiaa, mutta kaikki viljat vetävät mahan kuralle noin 80%lla syöntikerroista. Mitä enemmän kerralla, sen varmempi varpusparvi. Gluteenista tämä ei edes ole kiinni koska en voi syödä edes gluteenittomia viljoja kuten kauraa.
Pitääkö siis aloittajan mielestä minun jatkaa suolistoni ärsyttämistä vain siksi, ettei länsimainen lääketiede tunne "viljaintoleranssia"? Ihan vain siksi, ettei tällaista oireilua (vielä) voi diagnosoida millään muulla kuin ruokavalio-kokeilulla?
Vierailija kirjoitti:
Tämä meidän työpaikan keliaakikko syö normi pullaa silloin kun sattuu tekemään mieli, mutta muulloin mainostetaan että emmä voi kun....
....jatkan, ja ei itsediagnisoinnissa mitään vikaa ole, mutta suurin osa näistä itsediagnisoinneista ovat keliaakikkoja vain silloin kun se heille sattuu sopimaan. Oikeasti sairakun ei voi valita.
Vierailija kirjoitti:
Tiedän noita tyyppejä ja tätä gluteenitonta ruokavaliota sitten mainostetaan joka välissä. Sen takia suomalaisissa ravintoloissa ja kahviloissa ei just niin välitetä millaista gluteenitonta ruokaa on tehty ja onko tuotteet pidetty erillään normi tuotteista, joka taas johtaa siihen että oikeasti gulteenille herkät ihmiset saavat kärsiä. Meilläkin on töissä ihminen joka on gluteenittomalla ruokavaliolla kun, " se ei minulle sovi". Plääh sitten kun siltä vähän kyseli niin tyyppi ei tiennyt koko sairaudesta tuon taivaallista.
Koulussa taas meille opetettiin, että terveen ihmisen ei pitäisi pilata suolistoaan olemalla ruokavalioilla joille heillä ei ole tarvetta. Mutta jos on noin tyhmä niin pilatkoon suolistonsa ja kehonsa.
Voi jestas!!! On kuule sen verran vaivalloista hommaa kytätä tuoteselosteita ja miettiä reseptejä uusiksi tai tehdä itselle eri ruokia kuin muulle perheelle tai olla vaivaksi kyläpaikoissa, kun et voi syödä samaa kuin muut, että KUKAAN EI TÄTÄ TODELLAKAAN HUVIKSEEN TEE!!!
Lapsellani on keliakia. Ruokavaliolla pysyy kurissa, joten kaikki hyvin. Elämäntapa keliaakikot ottavat tämän vuoksi joskus päähän. Olenkin tätä kautta joutunut aiheeseen jonkin verran perehtymään. Keliaakin oireet vaihtelevat, joten ilman testejä ei voi olla varma.
TOISAALTA: itsellänin on se vaiva, että jos syön nimenomaan vehnätuotteita, huomaan ns. turpoavani ja ilmavaivat ovat tyypillisiä. Jos taas kohtuudella syän kauraa ja ruista, ei ongelmaa ole. Itseltäni on näiden oireiden (vehnä) ja lapsen keliakian vuoksi koe tehty - ei keliakiaa.
Neuvo: älkää diagnosoiko itse mitään keliakioita, se saatta ärsyttää varsinkin niitä, jotka joutuvat asian kanssa elämään. Jos taas esim. vehnä aiheuttaa ongelmia, vältelkää sitten kaikessa hiljaisuudessa. Kaiken a j o on oman kehon kuunteleminen.
Puhutkohan minusta? Tutkittu on, jotain pientä muutosta suolessa, ei tarpeeksi diagnoosiin. Töissä usein pöydät täynnä keksejä, kakkuja jne. Tarjotaan ja kysellään miksen syö. Totean, etten voi syödä, mutta syökää te vaan. Tai jos joku tuo jotain kahvihuoneeseen ja siitä suureellisesti huutelee, käyn usein vain toteamassa, että en voi syödä, kiitos vain. Pyydän anteeksi, jos tämä itse diagnosoitu keliakia sinua häiritsee. Oireet on minulla kuitenkin pysynyt poissa ja energiaa riittää vaikka muille jaettavaksi, kun jätin gluteiinin ruokavaliosta. Loppu ripuli, vatsavaivat janiceökivut. Vai liekö just se, että en ole enää kalpea, väsynyt haamu, joka ei jaksa harrastaa vaan energinen, tehokas liikkuja, jolla paino tippunut, iho parantunut ja kroppa timmi, aiheuttaa alottajassa kateutta, että pitää ihan av:lle aloitus tehdä. Pidä tunkkis 🤘🏻
Se tunne, kun joku kirjoittaa "se tunne, kun" vielä 2017.
Olen itse keliaakikko ja tunnen ihmistä jotka noudattavat gluteenitonta ruokavaliota ilman diagnoosia. Miksi heidän ruokavalionsa minua ärsyttäisi?
Vierailija kirjoitti:
Se tunne, kun syöt vehnää tai ruista ja olet koko loppupäivän turvoksissa ja mahakivuissa. Illan pieret kuin sika, nukut huonosti ja aamun ripuloit.
Keliakia poissuljettu, joten jäljellä jäi vain "keliakia", joka pysyy poissa kun ei syö vehnää tai ruista.
Että anteeksi kauheasti sun kaltaisillesi ahdasmielisille yksilöille. Toivon, että joku vastaava vaiva sullekin vielä joskus iskee.
Vilja-allergia eri asia, kun keliakia. Gluteeniton sisältää myös viljaa.
Itse olen allerginen juuri vehnälle sekä rukiille, mutta muita viljoja syön.
Vierailija kirjoitti:
Lapsellani on keliakia. Ruokavaliolla pysyy kurissa, joten kaikki hyvin. Elämäntapa keliaakikot ottavat tämän vuoksi joskus päähän. Olenkin tätä kautta joutunut aiheeseen jonkin verran perehtymään. Keliaakin oireet vaihtelevat, joten ilman testejä ei voi olla varma.
TOISAALTA: itsellänin on se vaiva, että jos syön nimenomaan vehnätuotteita, huomaan ns. turpoavani ja ilmavaivat ovat tyypillisiä. Jos taas kohtuudella syän kauraa ja ruista, ei ongelmaa ole. Itseltäni on näiden oireiden (vehnä) ja lapsen keliakian vuoksi koe tehty - ei keliakiaa.
Neuvo: älkää diagnosoiko itse mitään keliakioita, se saatta ärsyttää varsinkin niitä, jotka joutuvat asian kanssa elämään. Jos taas esim. vehnä aiheuttaa ongelmia, vältelkää sitten kaikessa hiljaisuudessa. Kaiken a j o on oman kehon kuunteleminen.
Siis mitä ihmeen pyhiä OIKEAT keliaakikot ja heidän läheisensä ovat, että muiden viljoista vatsavaivoja saavien täytyy vain hiljaa pitää vaivansa, ettei pyhä keliaakikko vain pahoita mieltään? Että eikö ne vatsavaivat olisi yhtä ikäviä, kivuliaita ja rajoittavia sillä esim. ärtyvästäsuolesta kärsivällä kuin keliaakikolla? Johan nyt on!
Omassa lähipiirissäni on kolme keliaakikko aikuista, kaksi lasta, joilla vilja-allergia, itseni lisäksi toinen ärtyneestäsuolesta kärsivä (mulle ei sovi maitotuotteet, viljoista vehnä ja ruis ja liuta muita ruoka-aineita) ja ihan on saman pöydän ääreen kaikki sovittu ja ihan avoimesti olen voinut samat viljattomat/ gluteenittomat syömiset syödä kuin muutkin.
LApsesta asti oireillut nivelkipuja, ja vatsaa. Tähystetty, tutkittu ja hutkittu, mutta ihmisessä ei mitään vikaa. Fysiatri sanoi sitten että syö kuukausi niin ettet käytä vehnää etkä sokeria. Näin tein, ja nykyään pääsen liikkumaan, enkä herää enää joka yö kipuihini. Summa summarum; voin siis lääkäreiden ja diagnoosejen mukaan syödä sokeria ja vehnää, koska en ole keliaakikko, mutta kun olen syömättä niitä, niin pystyn elämään lähes kivuitta. Hmmm, mitenhän sitä söisi loppuelämän, kylläpä joutuukin miettimään!
Minulle ei siis kokemukseni mukaan sovi viljat muutenkaan, mutta pienillä määrillä mitään ruoka-ainetta, en ole kokenut olon huonontumista. Voin siis hyvin syödä sitä pullaa viipaleen silloin, suklaata palan tällöin, mutta en näe sitä mielekkääksi, joten miksi söisin. Keliaakikkojen ruokia en tosin vie. Olen viljatta kokonaan, ja syön sitten kasviksia, kananmunia, maitotuotteita kohtuullisesti, kanaa, kalaa... Viikko sitten olin hotellissa ystäväni, jolla on keliakia, ja hänen puolisonsa kanssa. Puolisonsa on keksinyt nyt alkavansa gluteenittomaksi myös, joten hän söi viimeiset 3 gluteenitonta kerjalanpiirakkaa, jolloin oikeille keliaakikoille ei jäänyt yhtään. Itse valitsin lautaselleni marjoja, munakokkelia, kasviksia, enkä syö karjalanpiirakoita ollenkaan, en varsinkaan niitä jotka on tarkoitettu oikeille keliaakikoille!
Mikä se tunne on?