Hei me supisuomalaiset, mitä olette ihmetelleet ulkomailla käydessänne, mitä asiaa tai ilmiötä meillä ei ole täällä yleisesti?
Kommentit (386)
Vierailija kirjoitti:
Italia:
- kengät jalassa sisällä, aina.
- Hyvin henkilökohtaisista asioista kailotetaan puolitutuille (ainakin Etelä-Italia)
Yhdistyneet Arabiemiraatit:
- Naisten kampaamoon ei pääse miehet sisälle. Ei, vaikka haluaisit oman miehesi mukaan valitsemaan sinulle sopivaa kampausta. Ikkunalasit peitetty näissä paikoissa kuvin, ettei miehet edes näe sisään.
Miksi ihmeessä joku edes haluaisi miehensä mukaan kampaajalle? Valitsemaan sopivaa kampausta? Wtf? Ja vieläpä Arabiemiiraateissa, jossa on ihan selvää ettei miehet saa nähdä naisia henkilökohtaisissa menoissa ilman huivia.. Koko muu väki olisi siis pitänyt poistua kampaamosta, jotta rouvan mies valitsisi kampauksen rouvalleen. Nyt olen oikeasti sanaton.
Saksassa yllätyin tienvarsihuoltoaseman suihkutilojen siisteydestä. En aluksi meinannut tohtia mennä, kun ajattelin että ne on varmaan ihan hirveät ja mietin sinnittelisinkö laivalle asti. Paikka oli sellainen, jossa pihalla yön yli oli kymmeniä rekkoja, mutta ei mikään hotelli. Kolikolla suihkuun ja oli todella hyvät, isot ja siistit tilat. Olin vain ennakkoluuloinen.
Samassa paikassa yllätti ruoka-annoksen koko. Odotin aika tuhtia, mutta ruokaa oli kolme kertaa enemmän kuin osasin odottaa. Jaksoin syödä pienen murto-osan.
Ameriikassa:
Pikaruokalan pienimmät ateriat on vähintään 2x isommat kuin meidän ja limsaa saa vetää niin paljon kuin haluaa kunhan on maksanut mukista.
Kasvikset on kalliimpia kuin liha.
Jos syöt voileivän, sen kanssa pitää aina vetää kasa sipsejä.
Kun haluat tummaa leipää, saat vaaleaa leipää missä on käytetty moniviljaa tai vähän kauraa. Ruisleipä, mitä se on???
Juusto on infernaalisen huonoa venyvää kumimuovia joka ei maistu millekkään.
Vierailija kirjoitti:
Teija kirjoitti:
Tallinnassa Viru Keskuksessa vartija häpeilemättä tulee seisomaan ja tuijottamaan viereen, kun viattomasti kiertelee ja katselee tavaroita hyllyssä. Todella epämiellyttävää, että tuolla tavalla oletetaan varkaaksi?
Olen huomannut saman kun käyn Tallinnassa, se jatkuva kyttääminen (joko vartija tai myyjä) on todella vaivaannuttavaa 😨
Taidatte olla jotenkin epäilyttävän / köyhän näköisiä? Ei ole mulle käynyt koskaan, vaikka joka kesä Tallinnassa käynkin.
Mielipidevankeja ei ole muissa EU-maissa, vain Suomessa.
Matkustamista bussien ulkopuolella.
Briteissä suositaan lattiamattoa joka paikassa. Ja kenkiä ei oteta sisälläkään pois. Pätee myös muualla, ei vain briteissä.
Kreikassa (ainakaan saarilla, lomakohteissa) vessapaperia ei saa laittaa pönttöön vaan se laitetaan roskakoriin. Yök.
Maltalla bussit ei laita oviaan kiinni. Aina extreemiä välillä. Varsinkin jos on ruuhkaa.
Ne reiät/aukot vessoissa, Balkanilla ainakin on. Ei ole siis vessanpönttöjä vaan pelkkä aukko.
McDonalds Italiassa: ensin jonotat autonaatille valitsemaan tuotteet ja maksamaan. Sitten jonotat hakemaan tuotteet. Periaatteessa ihan Ok, jos ei ole paljon jonoja.
Home ei tosiaan ole Suomen ulkopuolella ongelma. Olen asunut Englannissa monessa talossa, jonne lumi sataa seinien välistä sisään. Kerran yläkerran vessassa hajosi putki, ja vettä lorisi lattialle (ja seiniin ja alakertaa asti) varmaan sata litraa. Kämpän omistaja ei ollut moksiskaan, korjasi vaan putken ja siinä se. Eikä ollut mikään ahne landlord, vaan tuli meidän jälkeen itse asumaan samaan asuntoon. Ei vaan pitänyt kosteusvauriota minään.
Saksassa ollessa luin asuntohakuilmoituksia. Monet etsivät vain asuntoa jonka WC:ssä kunnon kipattava ja/tai aukaistava ikkuna. Ihmettelin, miksi se voi olla niin tärkeää. Ja meidänkin asunnossa ikkuna tietysti oli myös WC:ssä.
Kun tulin takaisin Suomeen, ihmettelin, kuinka voi asua asunnossa, jonka WC:ssä ei ole sitä ikkunaa. Nyt aivan käsittämätöntä, että siellä käryissä pestään hampaita jne. Yksi talo jäi ostamatta kun ei sitä ikkunaa löytynyt, omaan tietenkin tehtiin.
Vierailija kirjoitti:
Ihmeellistä tuolla Intiassa on kuolleiden ruumiidenkin käsittely, että jokeen viskoovat, ei pentele, jos meillä esim. Kymijokeen viskottais kuolleita. Kuuluu kuulema hindujen vai minkä uskoisten touhuihin tuokin tyyli.
Intiassa joidenkin kaupunkien kaupunkilaiset käyvät samassa jokivedessä pesemässä vaatteitaan ja itseään, jossa raadot lilluvat ohitse kelluen. Mahtaapi olla todellakin tautivapaata ja hygienista touhua!
Intiassa asuneena korjaan sen verran, että hinduilla on polttohautaus erityisissä seremonioissa. Tuhkat toki yleensä laitetaan pyhiin jokiin, kuten Gangesiin. Mutta siis tuhkat, ei mitään ruumiita dumpata sellaisenaan.
Nou kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä olen varsin järkyttynyt täällä avautuneen Thaimaan matkaajan käytöksestä! Nyrkkiä pöytään, kiroilua ja huutamista? Kaakkois-Aasiassa???!!! Ei. Kuten moni on todennut, siellä päin vallitsee ärsyttävä kasvojen säilyttämisen kulttuuri. Ärsyttävyydestään huolimatta se nyt vain on se, miten siellä käyttäydytään. Tuollainen mesoaminen on todella epäkunnioittavaa.
Olin sen epäkunnioittavaksi tarkoittanutkin. Tiedän kyllä tämän kasvojen säilyttämisen. Oppikoot, laiskiaiset!
MInulla ei ole mitään hävettävää tässä asiassa. Minä olin hotellivieras, he olivat palvelemassa. Taivastele kaikessa rauhassa.
Kuulenhan, en ollut ensimmäistä kertaa Thaimaassa.
On toisenlaisiakin kokemuksia ja etiketin tiedän. Kiinalaisista Suomessa vastaavat kokemukset.Yritäpäs itse hymyillä tyytyväisenä NELJÄN TÄHDEN hotellissa, jossa joudut juoksemaan respaan NELJÄ eri kertaa saadaksesi hotellin DeLuxe-huoneeseen kuuluvan wi-fin toimimaan. Et saa muuta ohjetta kuin YESYES. En millään pysty arvaamaan, miten wi-fin saa toimimaan koska ohjeessa neuvotaan englanniksi, että tähän nimi ja tähän huoneen numero. Se vain ei toimi. Jokin vanha ohje. Vihdoin saatiin yhteys sitten johonkin henkilöön, joka antoi aivan uudet ohjeet, joilla wi-fin sai toimimaan.
Minä hoidin työasioitani myös siellä samalla lomaillessani. Olisi siis pitänyt tyytyä siihen, että esim illalla (Thaimaan aikahan on 5 tuntia edellä eli jos kello on Suomessa 15, se on Thaimaassa 20) pitää vaan muuttaa lobbyyn tietskoineen ja papereineen tuntikausiksi, vaikka hotellin kaikissa muissa, huonommissakin huoneissa on wi-fi? DeLuxe-huoneeseen on tietenkin kalliimpikin.
Eräs belgialaispariskunta kyseli minulta samaa asiaa. Annoin ohjeet. Saivat vihaisuudellaan myös vihdoin respasta hotellin wi-fin käyttöönsä. Sanoin vielä, etten olisi uskonut että täällä toimiikin huutaminen. Olivat samaa mieltä, mutta saivat sitten haluamansa vihdoin.Allasbaarin poikien wi-fit toimivat liiankin hyvin. Olisiko pitänyt asettua sinne ja rukoilla poikien salasanoja? Norkoilla vaikka siellä?
Tuo töppääminen matkalaukun haun kanssa pisti oikein pisteen Iin päälle.Kun ei ymmärretä. Kun ei edes yritetä selvittää, mistä puhutaan ja sanotaan vain YESYES! Se on välinpitämättömyyttä, ammattitaidottomuutta ja surkeaa palvelua. Thaimaa elää turismista. Ei ehkä pitkään.
Tuo on asia, joka ei todellakaan käy Suomessa tai suomalaiselle. Pitää osata myös vaatia eikä pokkuroida.
Thaimaassa turismin osuus on n. 6% BKT:sta. Onneksi ei heilläkään asiat ole vielä niin huonosti, että turismi olisi ainoa tulonlähde.
Vierailija kirjoitti:
Home ei tosiaan ole Suomen ulkopuolella ongelma. Olen asunut Englannissa monessa talossa, jonne lumi sataa seinien välistä sisään. Kerran yläkerran vessassa hajosi putki, ja vettä lorisi lattialle (ja seiniin ja alakertaa asti) varmaan sata litraa. Kämpän omistaja ei ollut moksiskaan, korjasi vaan putken ja siinä se. Eikä ollut mikään ahne landlord, vaan tuli meidän jälkeen itse asumaan samaan asuntoon. Ei vaan pitänyt kosteusvauriota minään.
Mitä ihmeen kosteusvauriota rakennuksessa jota lämmitetään edes jotenkin?
Etelä-Saksassa on kiva, kun kirkon kellot soivat neljännestunnin välein. Pärjäsin pitkään ilman kelloa. Yksi lyönti tarkoitti vartin yli, kaksi lyöntiä puoli, kolme lyöntiä varttia vaille ja neljä lyöntiä tasatuntia.
Vessan ikkuna on aivan välttämätön, että vessassa kävijä tuulettaa tilan! Kohteliasta seuraavaa kävijää kohtaan. On kummallista, että tämä systeemi ei ole käytössä yleisesti Suomessa. Ei hyvää päivää siinä lemussa aamutoimien tekemistä....
On niin pitkä lista asioita, jotka ovat muualla paremmin kuin täällä Suomessa. Minulla onkin unelmana, että vielä kerran saisin asua pitkään, miksei pysyvästi loppuelämääni, muualla kuin Suomessa.
Vierailija kirjoitti:
Vessan ikkuna on aivan välttämätön, että vessassa kävijä tuulettaa tilan! Kohteliasta seuraavaa kävijää kohtaan. On kummallista, että tämä systeemi ei ole käytössä yleisesti Suomessa. Ei hyvää päivää siinä lemussa aamutoimien tekemistä....
No eikä ole. Tulitikun polttaminen vessassa ajaa ihan saman asian.
Vierailija kirjoitti:
Uimapukulingot islantilaisissa uimahalleissa. Tosi näppärää, että saa uikkarit kuivattua vääntämättä niitä piloille, olisipa meilläkin näitä.
Mäkelänrinteessä on
Vierailija kirjoitti:
Ranskassa päiväkotilapsiryhmä (3-4v) käveli tammikuussa pienessä pakkassäässä narusta kiinni pitäen leikkipuistoon (hoitotäti köyden molemmissa päissä) mutta se pukeutuminen! Kenelläkään ei toppahaalaria vaan tytöillä villakangastakit ja joillakin jopa hame ja paksut sukkahousut, pojilla samettihousut ja myös villakangastakki. Ihan kuin aikuisten vaatetus pienillä taaperoilla. Ei kovin käytännöllistä.
Suomalaiset mukulat eivät osaa tehdä muuta kuin rypeä kurassa kuin pienet porsaat.
Asun Italiassa ja täällä ei ole palovaroittimia kodeissa. Musta todella vaarallista, muutenkin esimerkiksi mitä pitää tehdä tulipalon sattuessa on todella hukassa ja vastaukset laatua "no avata ikkuna että saa happea" . Itse ole pitänyt saarnoja asiasta miehelleni ja meille olen Suomesta tuonut varoittimen. On kyllä kuultu kiroilua asiasta sen mennessä päälle keittiön käryistä mutta siitä en luovu. Ihan käsittämätöntä kun täällä vielä joka puolella kaasuhella mikä saattaa esimerkiksi poksahtaa tuosta noin vain.
Vierailija kirjoitti:
Saksassa mua ihmetytti ikkunoiden avaamissysteemit.
Isotkin olkkarin ikkunat avautuivat sillai yläpuolelta luukutettavat eli koko ikkuna avautuu yläpuoleltaan sisään päin; vesisateellahan homma on tuhoon tuomittu, koska vesihän satelee helposti yläkautta sisään.
Mielestäni saksalaiset ikkunat ovat parhaita! Niissä on kuitenki useampi avausmahdollisuus. Eli jos vedät vipua alas niin aukeaa tuollain kenoon ja kun vedät vipua ylös niin aukeaa normaalisti kuten Suomessa. Eli ei ole ainoa tapa miten nuo aukeaa tuo keno vaan on lisävaruste :) Myös uudempana systeeminä kaihtimet jotka saa joko pois tai että näkyy vähän valoa tai että ne on oikeasti kiinni ettei mikään valo pääse läpi. Ei tarvi mitään pimennysverhoja eikä paista aurinko niiden kulmista.
Ei pääse miesten kampaamoihinkaan naiset sisälle arabimaissa. Vaikka miesten ei tarvitse välttämättä edes hiuksiaan peittää kaduilla siellä.