Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miten määrittelet alkoholistin?

Vierailija
07.12.2017 |

Mä olen alkoholisti. Siis alkoholiin on mulla vahva henkinen riippuvuus. Koitan parantua tästä ja ruveta selväksi, ja olen ollut aika avoin. Olen kuullut, etten voi olla alkoholisti, kun olen niin nuori (28v) tai koska olen kuntouttavassa toiminnassa kahdesti viikossa selvin päin. Olen terveen näköinen, joten en voi olla alkoholisti. Mulle tulee ihmiset usein selittämään, etten oikeasti voi olla alkoholisti, en vain voi olla, koska en ole yhtään sellainen kuin tämän esimerkkiellan alkoholistivanhempi oli. En olekaan, mutta olen alkoholisti. Just sellainen salakavala alkoholisti, josta kukaan ei uskoisi.

Se on mukavaa, että joskus joku tulee avautumasn mulle omasta ongelmastaan jossain sivussa, kun olen avoin. Jotenkin helpottaa vaihtaa kokemuksia.

Miten itse määrittelet alkoholistin?

Kommentit (45)

Vierailija
1/45 |
07.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juo enemmän kuin aikoi

Odottaa hetkeä, että pääsee taas juomaan

määrittelee elämän iloiset hetket juomisella

Juomamäärät ylittävät reippaasti suositukset

Korjailee juomista aamulla

loukkaa itsensä humalassa

Vierailija
2/45 |
07.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sellainen joka on joko itse huolissaan omasta liiallisesta alkoholinkäytöstään tai sellainen, jonka läheiset ovat huolissaan.

Perinteinen alkoholisti kiistää oman riippuvuuteensa, sinä olet havahtunut tilanteeseen ja voit hakea apua.

Iso osa Suomen alkoholisteista käy normaalisti töissä eli se ei ole mitta mihinkän.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/45 |
07.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

No mutta. Eihän se ole mikään omaehtoinen määrittelykysmys, kuten ei ole esim. pedofiilikaan.

Alkoholisti on ihminen jolla on voimakas fyysinen riippuvuus alkoholiin, hän ei pysty toimimaan ilman sitä, ja vieroitusoireet voivat oikeasti olla tappavat, johtuen kehon homeostaasin järkkymisestä. Mikään kevyt sunnuntaikrapulamasis ei vielä kuulu näihin.

Pedofiili on henkilö joka tuntee voimakasta seksuaalista viehtymystä esipuberteetti-ikäisiin lapsiin. Pedofiili ei ole aikuinen joka tuntee seksuaalista viehtymystä esim. 16-vuotta täyttäneisiin nuoriin.

Vierailija
4/45 |
07.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Juo enemmän kuin aikoi

Odottaa hetkeä, että pääsee taas juomaan

määrittelee elämän iloiset hetket juomisella

Juomamäärät ylittävät reippaasti suositukset

Korjailee juomista aamulla

loukkaa itsensä humalassa

Ja täytyy vielä lisätä, että nämä määritelmät pätevät siihe miten määrittelen itseni liikaa juovana.

Vierailija
5/45 |
07.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alkoholistin ja suurkuluttajan rama on mielestäni siinä, että alkoholisti ei pysty lopettamaan juomistaan, vaikka haluaisikin tai se aiheuttaa ongelmia. 

Esimerkiksi minä olen suurkuluttaja, mutten juo arkisin. Tai voin juoda lasillisen, jos on hyvä syy, mutten muuten. En koskaan esimerkiksi joudu perumaan sopimiani menoja juomisen vuoksi.

Vierailija
6/45 |
07.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä määrittelen alkoholistin erittäin löyhin perustein, eli ihan siitä lähtien, jos jonkun on pakko saada aterialla alkoholia lasillinenkin ("ruoka maistuu paremmalta, kun saa viiniä"). Tämä ei tietenkään ole mikään virallinen määritelmä, mutta siitä viis.

Jos sinä tulisit sanomaan minulle, että olet alkoholisti, niin uskoisin empimättä, olit sitten minkä näköinen tahansa. Mitä syytä minulla olisi epäillä? Itsepä tiedät paremmin. En välttämättä näe sitä sinusta, mutta uskon sanojasi. Ei alkoholismi yleensä ole sellainen määritelmä, joka tyhjästä itselleen otetaan.

Vierailija
7/45 |
07.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alkoholisti on ihminen, jonka elämää alkoholi kontrolloi

Vierailija
8/45 |
07.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suurkuluttaja kirjoitti:

Esimerkiksi minä olen suurkuluttaja, mutten juo arkisin.

Kuulostaa selittelyltä.

Vierailija
9/45 |
07.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten itse määrittelen alkoholistin: Alkoholin kulutus haittaa normaalia elämää. Eli sen takia peruuntuu sovittuja tai ei sovita mitään, petetään lupauksia (itselle ja/tai muille), valehdellaan ("en juo, en juonut, en juo niin paljon", ylipäätään silotellaan ja kaunistellaan omaa kulutusta), riidellään tai jopa käytetään väkivaltaa humalassa, aiheutetaan sosiaalisia ongelmia. Monillahan tämä menee siihen asti, että menee välit ystäviin jotka eivät juo niin paljon, ja jossain vaiheessa menee työ ja parisuhdekin. Terveys menee yleensä vasta viimeisenä, ja senkin kanssa tilanne olisi tosi pitkään käännettävissä ympäri jos vain lopettaisi kupittelun. Alkoholistin ongelmat ovat nimenomaan henkisellä puolella. Siinä vaiheessa kun puhutaan fyysisestä riippuvuudesta ja rankka käyttö näkyy naamasta ja terveydestä, on peli yleensä jo menetetty, koska silloin on vuosikymmeniä rajua käyttöä takana. Tämä ei tarkoita, ettei nuori ja terve ihminen voisi olla alkoholisti, vaan että hänellä on vain enemmän aikaa korjata tilanne.

Vierailija
10/45 |
07.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ensimmäinen vastaushan on kuin runo tai laulun alku.

Joku on esittänyt mulle sellaisenkin paradoksin, ettei alkoholisti tiedä olevansa alkoholisti, joten mä en voi olla alkoholisti (vaikka takuuvarmasti olen). Kyllä moni vaan tietää. Ei kaikki sitä kiellä. Kaikki alkoholistit ei ole perinteisiä alkoholisteja, jotka kokee puhtaasti nämä ennalta määrätyt alkoholismin vaiheet. Todellakin suurin osa Suomen alkoholisteista elää pääosin normaalia elämää. Sellaisia kadulla makaavia rapajuoppoja on koko Suomessa hyvin vähän.

Stereotypiat on sinänsä vaarallisiakin, koska joku ihan sivistynyt ihminenkin saattaa olla alkoholisti.

ap

Vierailija
11/45 |
07.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suurkuluttaja kirjoitti:

Alkoholistin ja suurkuluttajan rama on mielestäni siinä, että alkoholisti ei pysty lopettamaan juomistaan, vaikka haluaisikin tai se aiheuttaa ongelmia. 

Esimerkiksi minä olen suurkuluttaja, mutten juo arkisin. Tai voin juoda lasillisen, jos on hyvä syy, mutten muuten. En koskaan esimerkiksi joudu perumaan sopimiani menoja juomisen vuoksi.

Pelkällä viikonloppujuomisella voi olla alkoholisti.

https://yle.fi/uutiset/3-5528416

Vierailija
12/45 |
07.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä aihe taitaa olla av-palstan vakio.

Mies (yleensä se on mies) ottaa pari saunakaljaa, johon nainen (yleensä) parahtaa: "Voisitko sä edes joskus olla ottamatta?! Mua todella häiritsee toi sun juopottelu :'("

Toinen vakio on, että oli niin tai näin, niin ihminen on alkoholisti jos koskeekaan alkoholiin. Kaikki muu on selittelyä/itsepetosta/whatever.

Olette te kyllä ihme lestoja, joo, tai on muuten vain kumma traumaattinen suhde alkoholiin.

Vierailija
13/45 |
07.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sipe

Vierailija
14/45 |
07.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nimityksen mukaan Alkoholisti on siis henkilö, jonka elämän sisätö muodostuu yksinomaan alkoholin juomisesta. Kaikki muu toiminta tähtää tavalla tai toisella tähän tavoitteeseen.

Vierailija
15/45 |
07.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen esimerkkitapaus alkoholistista. Aika pohjalla vieläpä.

Oisko ketään, joka aloittais selvän elämän opettelun yhessä? AA:n en uskalla, mutta jokin vertaistuki ihmisten kanssa netissä antais potkua.

Olen niin kyllästynyt tähän elämään, peloissanikin. 

Olin pari vuotta sitten vuoden juomatta, se vuosi oli paras vuosi ikinä. Miten en vaan osaa/uskalla hypätä siihen samaan?

Vierailija
16/45 |
07.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No mutta. Eihän se ole mikään omaehtoinen määrittelykysmys, kuten ei ole esim. pedofiilikaan.

Alkoholisti on ihminen jolla on voimakas fyysinen riippuvuus alkoholiin, hän ei pysty toimimaan ilman sitä, ja vieroitusoireet voivat oikeasti olla tappavat, johtuen kehon homeostaasin järkkymisestä. Mikään kevyt sunnuntaikrapulamasis ei vielä kuulu näihin.

Pedofiili on henkilö joka tuntee voimakasta seksuaalista viehtymystä esipuberteetti-ikäisiin lapsiin. Pedofiili ei ole aikuinen joka tuntee seksuaalista viehtymystä esim. 16-vuotta täyttäneisiin nuoriin.

Hmm... Mulla ei ole fyysistä riippuvuutta alkoholiin, mutta juon silti pakonomaisesti. Riippuvuus on pohjimmiltaan henkinen asia. Olen ollut fyysisesti riippuvainen psyykenlääkkeesta, mutta mitään henkistä riippuvuutta ei ollut. Vieroitusoireet olivat rajut, mutta kestin sen, koska mielitekoa ei ollut. Alkoholin kanssa on päinvastainen tilanne. Fyysisiä oireita ei ole, kunhan krapulan yli olen päässyt, mutta multa puuttuu selviämiskeinot. Tapahtui mitä vain, niin sen sijaan, että oikeasti tuntisin jotain, tuntuu turvallisemmalta juoda.

Alkoholismi äärimmillään/loppuvaiheessa on rapajuoppoutta, jolloin riippuvuus on myös fyysinen, mutta henkinen riippuvuuskin on sitä jo. Mä en esimerkiksi hallitse alkonkäyttöäni oikeastaan. Olen ollut alkoholisti kymmenen vuotta. Suvussa on paljon alkoholisteja. Mulla on asunto ja aion opiskella uuden ammatin, eikä siinä varmaan ole mitään ongelmaa. Silti olen vaan alkoholiriippuvainen.

ap

Vierailija
17/45 |
07.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sellainen joka on joko itse huolissaan omasta liiallisesta alkoholinkäytöstään tai sellainen, jonka läheiset ovat huolissaan.

Perinteinen alkoholisti kiistää oman riippuvuuteensa, sinä olet havahtunut tilanteeseen ja voit hakea apua.

Iso osa Suomen alkoholisteista käy normaalisti töissä eli se ei ole mitta mihinkän.

Läheisten huoli ei vielä tee ihmisestä alkoholistia.

Vierailija
18/45 |
07.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uskallan väittää että erittäin moni alkoholisti tietää olevansa alkoholisti. Kyllä varmaan suurin osa alkoholisteista jokus päättää, että vaikka huomenna en juo alkoholia, tai ainakaan siellä kummilapsen häissä en ole kännissä. Ja siitä huolimatta näin pääsee käymään.

Kyllä sen itse tunnistaa, että vaikka kuinka päättäisi pienentää kulutusta niin päätös ei näy käytännössä.

Vierailija
19/45 |
07.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä olen esimerkkitapaus alkoholistista. Aika pohjalla vieläpä.

Oisko ketään, joka aloittais selvän elämän opettelun yhessä? AA:n en uskalla, mutta jokin vertaistuki ihmisten kanssa netissä antais potkua.

Olen niin kyllästynyt tähän elämään, peloissanikin. 

Olin pari vuotta sitten vuoden juomatta, se vuosi oli paras vuosi ikinä. Miten en vaan osaa/uskalla hypätä siihen samaan?

Mä en uskalla tänne yhteystietoja laittaa, mutta mä olisin valmis. Muakin pelottaa oikeasti selvä elämä vaan niin pirusti. Kävin AA:ssakin, mutta kun olen vähän outo, en löytänyt oikeaa ryhmää sitten.

Jos ei muuta, niin perustetaan joku anonyymien alkoholistien ryhmä tänne. Eihän ihminen kaipaa keppiä kun se hakee apua.

Mun pidin selvä kausi kesti 70 päivää. Antabuksen voimin. En vaan kestä itseäni kaiketi. Kai se on jonkin sortin pelkuruutta.

ap

Vierailija
20/45 |
07.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

3 annosta viikossa viikko toisensa jälkeen. Uudestaan ja aina vain uudestaan.