Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Siskon käytös lapseni kanssa

Vierailija
07.12.2017 |

Varmaan sataa kiviä paljon, mutta inhottaa kun siskoni käyttäytyy lapseni kanssa kuin hän olisi lapseni äiti. Onko kenellekään samanlaista tai samankaltaisia tunteita jotain lapsen läheistä kohtaan? Lapsi on jo vieläpä sen ikäinen, että edessämme on monenlaisia kasvatustilanteita, joihin emme halua muiden puuttuvan vahvasti. Esimerkiksi uhmaikä oli raskasta aikaa tämän asian suhteen. Siskoni puuttui kiukkukohtauksiin "syrjäyttäen" minut tilanteesta. Usein kuitenkin otin tilanteen haltuun ja lopulta hän vetäytyi, kun sanoin selvästi että me vanhemmat hoidamme nyt tämän tilanteen. Silti inhottavaltahan se tuntuu, kun joku puuttuu tuollaisiin tilanteisiin sillä asenteella, että hän tietää paremmin. Tarkoitan sillä, että hän käyttäytyy kuin olisi lapseni äiti, sitä hän yrittää hoitaa kaikki tilanteet lapseni kanssa, saattaa vetää lasta erilleen minusta niin että he kävelevät kahdestaan ja minä erillään heistä, pienempänä alkoi tekemään "hoidollisia" asioita vaikka minä olin jo niitä tekemässä lapselle, esimerkiksi tuli pukemaan lasta kun olin pukemassa häntä, vaipanvaihdonkin koitti kaapata ja niin edelleen. Vauvana ja taaperona vei tyttöä aina eri huoneeseen (nyt isompana tuo ei sentään enää onnistu). En tiedä kirjoitanko nämä tilanteet ymmärrettävästi, mutta toivottavasti joku tajuaa mitä tarkoitan.

Jo taaperoaikana monet luulivat siskoani lapseni äidiksi, jos menimme jonnekin yhdessä. En saanut pitää omaa lasta sylissä, hoitaa hänen ruokailutilanteita tai edes leikkiä hänen kanssaan ilman että siskoni olisi tullut ottamaan tilanteessa vallan. Silloin ajattelin, että sisko on vain niin innoissaan lapsesta ja että tällainen on ihan normaalia käytöstä. Pahaltahan se tuntui, mutta senkin kuittasin sillä että minussa on vika kun en tuollaista siedä. Nyt en enää ole niin varma, sillä ei minulla ole samanlaista tarvetta käyttäytyä toisten äitien ja lasten seurassa samalla tavalla, vaikka heidän lapset minulle todella tärkeitä olisivatkin.

Kuulostan varmaan jo ihan nössöltä, mutta näin ei ole. Monista kasvatusasioista olen vääntänyt siskolleni, ja kun hän ei lopulta ole näitä noudattanut, niin en ole enää tyttöäni antanut yökylään yms. Tämä "vallankaappaus" tavatessa on kuitenkin sellainen asia etten ole puuttunut, sillä olen ajatellut itse olevani lapsellinen asian suhteen. Nyt kuitenkin olen viimein herännyt ajattelemaan, että eihän voi olla oikein että joudun oman lapseni seurassa kokemaan sellaisia tunteita etten edes ole hänen äitinsä. Nyt joulun alla asia painaa, sillä vietämme joulun minun vanhempieni luona. Olisi kiva kuulla mielipiteitä ja kokemuksia. Minulla ja siskollani on paljon yhteisiä ystäviäkin, joten kovinkaan monelle en asiasta tohdi puhua. Siskoni on vieläpä lapseton, joten jotenkin olen kai antanut hänelle enemmän oikeuksia kuin muille, ajatellen että hän haluaa olla vain tärkeässä roolissa. Nykyään kyseenalaistan jo hänen motiiveja enemmän.

Kommentit (59)

Vierailija
1/59 |
07.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä mäkin äitinä ärähtäisin, jos siskoni yrittäisi toimia lapseni kanssa kasvatusperiaatteitani vastaan. Eli en suoraan kieltäisi häntä tai pahastuisi, jos hän hoitaa jonkin konfliktitilanteen, mutta sellaisen tilanteen hoitaminen vaatisi sen, että hän kunnioittaa periaatteitani, eikä keksi jotain omia tapoja hoitaa asia. Myöskään sitä en pitäisi, jos siskoni jatkuvasti yrittäisi viedä lastani johonkin toiseen huoneeseen tai paikkaan, missä itse olen. Siitä tulisi omituinen tunne, että mitä ihmettä hän yrittää lapseni kanssa tehdä, ettei sitä voi muka silmieni alla näyttää. Totta kai lapseni ja hänen sukulaisillaan saa olla omiakin juttuja, mutta tuollainen lapsen jatkuva "kaappaaminen" äidiltä ja johonkin piiloon vieminen on hyvin epämiellyttävää.

Vierailija
2/59 |
07.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä mäkin äitinä ärähtäisin, jos siskoni yrittäisi toimia lapseni kanssa kasvatusperiaatteitani vastaan. Eli en suoraan kieltäisi häntä tai pahastuisi, jos hän hoitaa jonkin konfliktitilanteen, mutta sellaisen tilanteen hoitaminen vaatisi sen, että hän kunnioittaa periaatteitani, eikä keksi jotain omia tapoja hoitaa asia. Myöskään sitä en pitäisi, jos siskoni jatkuvasti yrittäisi viedä lastani johonkin toiseen huoneeseen tai paikkaan, missä itse olen. Siitä tulisi omituinen tunne, että mitä ihmettä hän yrittää lapseni kanssa tehdä, ettei sitä voi muka silmieni alla näyttää. Totta kai lapseni ja hänen sukulaisillaan saa olla omiakin juttuja, mutta tuollainen lapsen jatkuva "kaappaaminen" äidiltä ja johonkin piiloon vieminen on hyvin epämiellyttävää.

Kiitos vastauksestasi, ei minullakaan sellainen häiritse, että sukulainen hoitaa jonkin "kasvatus"tilanteen lapsen kanssa, jos on siinä läsnä enkä itse ole kerennyt paikalle, ja tilanne hoidetaan jokseenkik omien periaatteiden mukaan.

Nuo tilanteet ovat sellaisia, että minä tai mieheni olemme jo itse tilanteessa hoitamassa asiaa, ja siskoni tulee siihen puhumaan lapselle niin kuin me emme olisi paikalla edes. Joskus "kasvattaa" lasta kuin vanhempi, kun taas välillä alkaa kiinnittää lapsen huomiota ihan muuhun, tyyliin katso mitä hauskaa täällä on. Tavallaan ymmärrän tuon jokseenkin auttamisena, mutta mielestäni on ikävää että päälleni puhutaan kun selitän lapselle miksi jollain tavalla ei saa tehdä tms.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/59 |
07.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kiitos vastauksestasi, ei minullakaan sellainen häiritse, että sukulainen hoitaa jonkin "kasvatus"tilanteen lapsen kanssa, jos on siinä läsnä enkä itse ole kerennyt paikalle, ja tilanne hoidetaan jokseenkik omien periaatteiden mukaan.

Nuo tilanteet ovat sellaisia, että minä tai mieheni olemme jo itse tilanteessa hoitamassa asiaa, ja siskoni tulee siihen puhumaan lapselle niin kuin me emme olisi paikalla edes. Joskus "kasvattaa" lasta kuin vanhempi, kun taas välillä alkaa kiinnittää lapsen huomiota ihan muuhun, tyyliin katso mitä hauskaa täällä on. Tavallaan ymmärrän tuon jokseenkin auttamisena, mutta mielestäni on ikävää että päälleni puhutaan kun selitän lapselle miksi jollain tavalla ei saa tehdä tms.

Minusta tuo on aika olennainen asia, että siskosi puhuu lapsellenne niin kuin te ette olisi läsnä. Varmasti lapsellekin todella hämmentävää. Kyllähän lapsen pitää saada kokea, että kenelläkään ei ole häneen valtaa yli vanhempien, ja että äitiä ja isää kunnioitetaan hänen vanhempina.

Vierailija
4/59 |
07.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minkä ikäinen tämä "isompi" lapsi on? Miksi ei saisi mennä tädin kanssa eri huoneeseen leikkimään?

Mitä nämä muutkaan asiat haittaa. Anna siskon hoitaa. Rentoudu itse rauhassa.

Nyt jo mieti joulua. Eli ette näe usein. Ota itse joulu levon kannalta

Sisko hoitaa

Vai oletko mustasukkainen?

Vierailija
5/59 |
07.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko siskosi lapseton vastoin tahtoaan? Se selittäisi osaltaan sen, että hän yrittää kokea äitiyttä teidän lapsenne kautta. Sinänsä ymmärrettävää, mutta kuulostaa siltä, että hän menee teidän vanhempien ohittamisessa liian pitkälle. Voisitko ajatella puhuvasi siskolle hänen käytöksestään ja siitä, millaisia tunteita se sinussa herättää? Pahankin loukkaantumisen vaara on tietysti ilmeinen, mutta pakko kai tuolle dynamiikalle on laittaa stoppi. Luulisi, että lapsikin alkaa jossain vaiheessa hämmentyä tädin tungettelevuudesta.

Vierailija
6/59 |
07.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei auta kuin puhua siskon kanssa syvällisesti. 

Eli kerrot, mikä häiritsee hänen käytöksessään. Eli kun vanhemmat ovat jo hoitamassa tilannetta, ei kaivata siihen hänen panostaan. 

Muuten sinänsä minusta todella kivan kuuloista, että siskosi on kiinnostunut lapsesta ja varmasti kovasti kiintynytkin häneen. 

Rajat on kuitenkin oltava, kuka on vanhempi ja kuka ei. 

Vierailija
7/59 |
07.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minkä ikäinen tämä "isompi" lapsi on? Miksi ei saisi mennä tädin kanssa eri huoneeseen leikkimään?

Sisko hoitaa

Sulta meni selkeästi täysin tämän aloituksen pointti ohi.

Vierailija
8/59 |
07.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulostaa tutulta, itselläni samankaltainen tilanne, tosin tämä rajojen ylittäjä on oma äitini.. Meidän tilanteessa on auttanut se, että ns. tilanteen ollessa päällä, eli esim uhmakohtauksen aikana jos äitini yrittää tulla keskeyttämään juttelumme tai oman tapani hoitaa asia, olen ihan kunnolla äyskähtänyt, että nyt en tarvitse apua, anna tilaa! Välejä on ollut pakko myös viilentää väkisin, mummo kun tunkisi meille kylään joka ikinen päivä ja koko ajan pitäisi raportoida mitä lapsi tekee. Välillä menee paremmin, ja välillä ahdistaa enemmän. Pitää olla hirmu tarkka omista ja perheen rajoista.

Vierailija
9/59 |
07.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sisko hoitaa

Mitä pahaa on että täti vaihtaa vaipan? Tai houkuttelee uhmaavaa kiinnittämään huomiota muualle tai vie eri huoneeseen leikimään? Tai viettää lapsen kanssa aikaa vaikka äiti on paikalla?

Mitä nämä erilaiset kasvatusperiaatteet on?

Kovin usen ei nähdä, jos joulu jo ahdistaa

Mustasukkaisuutta tämä on

Vierailija
10/59 |
07.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sisko hoitaa

Mitä pahaa on että täti vaihtaa vaipan? Tai houkuttelee uhmaavaa kiinnittämään huomiota muualle tai vie eri huoneeseen leikimään? Tai viettää lapsen kanssa aikaa vaikka äiti on paikalla?

Joko et vain ymmärrä tai haluat käsittää väärin. Siinä ei olekaan mitään vikaa, että täti on kiinnostunut siskonsa lapsesta ja osallistuu hänen hoitoonsa. Eikä edes siinä ole vikaa, että leikkii vaikka sitten toisessa huoneessa. Siinä on se ongelma, että täti yrittää jyrätä vanhemman ja menee lapsen ja äidin väliin sopimattomissa tilanteissa sopimattomalla tavalla. Tädin pitäisi ymmärtää roolinsa ja toimia sen mukaan, eikä alkaa leikkimään lapsen huoltajaa.

Vierailija
11/59 |
07.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sisko hoitaa

Tuossa sanoin, että vauvana ja taaperona teki tuota, että vei pois luotani. En minä itse voisi kuvitellakaan että tekisin samoin, ellei taaperoikäinen vaikka pyydä katsomaan huonettaan. Ylipäätään mun mielestä alle 2-vuotias ei edes kunnolla käsitä mitä tapahtuu, jos viedään mitään sanomatta pois vanhempien läheisyydestä vaikkapa vieraassa paikassa.

Lapsi on nyt 4-vuotias, ja ei edes lähde usein mihinkään pois vanhempien luota vaikka siskoni pyytäisi. Haluaa esimerkiksi kahvitella aikuisten kanssa, ja kuunnella leikin lomassa mitä aikuiset puhuvat keskenään. Mutta jos käydään yhdessä ostoksilla tms., niin siskoni nappaa lapsen käsikynkkään ja selvästi hakeutuu erilleen minusta. En tiedä miten lapseni tuon kokee loppujen lopuksi, ehkei vielä niin ymmärrä asian päälle. Monesti kyllä hakee katseella heti äitiä, tarkistaakseen etten ole liian kaukana. Joskus siskoni on huvipuistossa melkeinpä eksyttänyt minut heistä.

Kiitos kaikille vastauksista. On helpottavaa kuulla etten useimpien mielestä ole liian tiukka tai jopa mustisäiti, vaikka yhdellä sekin kävi mielessä.

Toki kun lapsi oli pieni ja joku luuli siskoani lasten äidiksi, se kirpaisi pahasti. Joku kysyi onko siskoni tahtomattaan lapseton, ei ole, hän ei halua lapsia.

Ap

Vierailija
12/59 |
07.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sisko hoitaa

Kyllä vanhempien pitää antaa aina hoitaa uhmakiukut ilman että siihen mennään lapsel huomiota kiinnittämään muualle. Jopa minä lapseton ymmärrän tuon.

Vierailija
13/59 |
07.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miehen nykyinen tekee samaa tyttäremme kanssa. Suhde onkin jo katkolla ja mies palaamassa, nainen on ilmeisesti narsisti. Ainakin kova esiintymään ulospäin.

Vierailija
14/59 |
07.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap on nössö, jota sisko on varmaan määräillyt koko elämän. Eihän kukaan saa käyttäytyä noin kuin sisko. Outoa että ap antaa. Laita siskolle selkeet rajat niin kuin lapsillekin laitetaan. Monet muut joutuvat äidiltään kestämään tuollaista mummon roolissa, mutta heillekin rajat selväksi. Sinun lapsi ja sinun säännöt.

Vierailija
15/59 |
07.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, siskosi käytös on ilmiselvästi epäkohteliasta ja epänormaalia. Huolestuttavaa jopa. Uhmaikä on pientä kun lapsi kasvaa siihen ideaan että täti voi mennä yli vanhemmista ja antaa kaiken vaikka on kielletty. Älä anna asian jatkua kouluun asti.

Miten ihmeessä tuo on edes tapahtunut? Eikö kukaan ole sanonut asiasta sinulle? Onko tämä yleinenkin systeemi teidän kahden välillä? Hän dominoi ja vie kaikki 'lelut' ja sinä pyytelet anteeksi kun kehtasit pahastua?

Vierailija
16/59 |
07.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kertoo ap:sta paljon, jos hänelle on todella iso asia, kun joku on luullut hänen lastaan siskonsa lapseksi.. Kuitenkin aika normaali tilanne, että joku random -ihminen puhuttelee lapsen kanssa kulkevaa ihmistä äidksi.

Ilmeisesti ap:lla itsellään on aika pahoja itsetunto-ongelmia, joka saattaa selittää myös nuo muut tilanteet.

Vierailija
17/59 |
07.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sisko hoitaa

Tuossa sanoin, että vauvana ja taaperona teki tuota, että vei pois luotani. En minä itse voisi kuvitellakaan että tekisin samoin, ellei taaperoikäinen vaikka pyydä katsomaan huonettaan. Ylipäätään mun mielestä alle 2-vuotias ei edes kunnolla käsitä mitä tapahtuu, jos viedään mitään sanomatta pois vanhempien läheisyydestä vaikkapa vieraassa paikassa.

Lapsi on nyt 4-vuotias, ja ei edes lähde usein mihinkään pois vanhempien luota vaikka siskoni pyytäisi. Haluaa esimerkiksi kahvitella aikuisten kanssa, ja kuunnella leikin lomassa mitä aikuiset puhuvat keskenään. Mutta jos käydään yhdessä ostoksilla tms., niin siskoni nappaa lapsen käsikynkkään ja selvästi hakeutuu erilleen minusta. En tiedä miten lapseni tuon kokee loppujen lopuksi, ehkei vielä niin ymmärrä asian päälle. Monesti kyllä hakee katseella heti äitiä, tarkistaakseen etten ole liian kaukana. Joskus siskoni on huvipuistossa melkeinpä eksyttänyt minut heistä.

Kiitos kaikille vastauksista. On helpottavaa kuulla etten useimpien mielestä ole liian tiukka tai jopa mustisäiti, vaikka yhdellä sekin kävi mielessä.

Toki kun lapsi oli pieni ja joku luuli siskoani lasten äidiksi, se kirpaisi pahasti. Joku kysyi onko siskoni tahtomattaan lapseton, ei ole, hän ei halua lapsia.

Ap

Oletko varma, että siskon lapsettomuus oikeasti johtuu vapaasta tahdosta? Voihan olla, että hän ei vain kerro oikeaa syytä, tai alitajuisesti kuitenkin haluaisi lapsia? Onko hän parisuhteessa?

Nämä tilanteet kaupassa ja huvipuistossa kuulostavat siltä, että siskosi haluaa jotenkin kokeilla, minkälaista on olla äiti, tai antaa ulkopuolisille mielikuvan että olisi. Mahdollisesti testata sitä, miten häneen äitinä suhtauduttaisiin..? (Omasta kokemuksestani ihmisten reaktiot ovat täysin erilaiset, jos kadulla kävelee yksin tai koiranpennun kanssa, voisin kuvitella että pienen lapsen kanssa liikkuessa myös saa erilaisia katseita kuin itsekseen.)

Oleellista ehkä on se, miten lapsesi käyttäytyy tädin kanssa. Onko lapsi iloinen ja tyytyväinen, vai vaikuttaako hän hämääntyneeltä? Lapsi on kuitenkin jo niin iso, että hän kertoo jos täti "juttelee hassuja", eli yrittäisi jotenkin lapsellekin vakuuttaa olevansa äitiä tärkeämpi. Jos lapsen ja tädin välit vaikuttavat mutkattomilta ja lapsi tädistä pitää, annan siskon huseerata sen verran kuin itse siedät ja tärkeimmissä tilanteissa ota kontrolli itsellesi.

Vierailija
18/59 |
07.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitäpä jos tekisit niin että annat lapsen siskolle hoitoon, jolloin saa olla ihan täysin kahdestaan lapsen kanssa, ja sitten muuten ette näe keskenänne? Paitsi silloin jouluna. Mutta vähän niinkuin kaikki tai ei mitään periaatteella. Silloin lapsellekin hahmottuu milloin ollaan tädin kanssa ja milloin äidin kanssa. Jos olet siitä lapsen hämmennyksestä huolissasi.

Vierailija
19/59 |
07.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sisko on kateellinen.

Vierailija
20/59 |
07.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsestäsi on aika hassua, jos vaikka kaupassa kommentoin, että "väistä, niin tuon pienen lapsen äiti pääsee kärryjen kanssa ohi tms." ja sitten tämä tuntematon ihminen (tai hänen kanssaan liikkuva) korjaa, että "eikun täti tms. Eihän sillä ole minulle mitään väliä, että onko tämä täti vai äiti vai mikä eikä asia edes kiinnosta. Kuulostaa vaan paljon hassummalta sanoa, että tuo "pienen lapsen kanssa kulkeva nainen"