Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

"Minä", "sinä" ym. virallisessa kielessä

Vierailija
07.12.2017 |

Miten on jos kirjoitetaan mahdollisimman oikeaoppisella kirjakielellä esim. työhakemukseen niin pitääkö käyttää sanoja "minä" "sinä" ym. vaikka merkitys olisi oikein ilmankin.

Esim. "Olen keväällä valmistuva opiskelija" vai "Minä olen keväällä valmistuva opiskelija?" tai "Odotan yhteydenottoanne" vai "Minä odotan teidän yhteydenottoanne"?

Olen jotekin hukannut että kummin pitää olla ja välillä toisinpäin laittanut ja välillä toisin enkä saa selvää kummin pitäisi oikeasti olla.

Kommentit (8)

Vierailija
1/8 |
07.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up olisiko täällä joku joka tietää?

Vierailija
2/8 |
07.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tarvitse laittaa tarpeettomia pronomineja.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/8 |
07.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paremmalta kuulostaa mielestäni ilman

Vierailija
4/8 |
07.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos! Onkohan miten paha virhe kun olen lähettänyt hakemuksia joihin olen laittanut joka kohtaan nuo kun olen ollut luulossa että niin pitää tehdä jos kirjakielellä kirjoittaa?

Ap

Vierailija
5/8 |
07.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työhakemukseen harvemmin sinä-sanaa tarvitsee ollenkaan.

Minä-sanaakaan ei pääsääntöisesti tarvitse kun käyttää oikeita verbimuotoja.

On se google kyllä ihmeellinen...

http://www.kielitoimistonohjepankki.fi/ohje/548

Vierailija
6/8 |
07.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kiitos! Onkohan miten paha virhe kun olen lähettänyt hakemuksia joihin olen laittanut joka kohtaan nuo kun olen ollut luulossa että niin pitää tehdä jos kirjakielellä kirjoittaa?

Ap

No, se antaa omanlaisensa vaikutelman hakemuksen kirjoittajasta. Tässä tapauksessa esimerksiksi sen, että asiatekstin kirjoitus ei ole hänen vahvinta alaansa.

Vierailija
7/8 |
07.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap

Ei se virhe ole, mutta kuulostaa siltä, ettei suomi olisi äidinkielesi. Tai että yrität jotenkin tehdä kieltäsi hienommaksi tai monimutkaisemmaksi.

Vierailija
8/8 |
07.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin, eihän se virhe ole, mutta pahimmassa tapauksessa kuulostaa kovasti itsensä korostamiselta, mitä tietenkin olisi syytä välttää...

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kaksi seitsemän