Miten teillä jaetaan kotityöt?
Mitä mies tekee? Mitä sinä teet? Meneekö kotityöt tasan?
Kommentit (92)
Minä käyn töissä, mies on kotona toimeentulotuella. Minä teen kotitöistä noin 70%, koska pakko, jos en halua sikolätissä asua... Mies onneksi tekee itse omat ruokansa, koska meillä eri ruokavalio.
Ei jaeta. Kumpikin tekee mitä ehtii ja jaksaa. Tärkeempää on olla lasten kanssa ku hinkata lattioita. Toki kiva ois jos aina kaikki ois siistiä.
Kämppis 1: käytävät, portaikko, eteinen
Kämppis 2: wc:t ylä- ja alakerrassa
Kämppis 3: kylpyhuone
Kämppis 4+minä: keittiö/olohuone (yksi tila).
Siivouspäivä kerran viikossa, muuten jokainen huolehtii omat sotkunsa.
Jokainen tekee kerran viikossa ruoan ja sinä iltana kun tekee ruokaa, joku muu tiskaa ja joku kuivaa astiat. Viikonloppuisin jokainen vastaa itsestään tai sovitaan erikseen.
Mies hoitaa pääosin ulkohommat ja autot sekä mahdolliset rempat ja korjaukset. Minä hoidan ruokapuolen, pyykin, lapset ja päivittäisen siivouksen. Siivousfirmalle olen delegoinut isomman siivouksen 2 x kk.
Minä teen kaikki kotityöt sekä mahdolliset korjaushommat mitä nyt osaan tehdä. (pyykinpesukoneen liitäntä, pikku putkivuodot yms.)
Mies käy töissä enemmän ja saa n. kolminkertaisen palkan minuun verrattuna. Hoitaa myös kaikki "paperihommat" eli laskut ja sellaiset. Yhdessä sovittu hommien jako ja teen mielellään kotijutut :)
Kaikki sujuu kun molemmat tekee ne jutut mistä tykkää.
Minä teen omasta tahdostani ruuat, pesen ja viikkaan pyykit, hoidan laskut ym, pesen lattiat ja järjestelen ehkä useammin paikat.
Mies tiskaa, hoitaa roskat ja kierrätyksen, siivoaa kissan astiat, imuroi ja hoitaa kaiken autoon liittyvän (minulla ei edes korttia ja muutenkin käytän autoa pari kertaa kuussa).
Vessan pesua vuorotellaan. Kaupassa käydään yhdessä.
Kotityöt jakautuneet mielestäni hyvin., eikä mieskään ole kokenut epäoikeudenmukaisuutta.
Mies voisi osallistua enemmän paperitöihin, jotta olisi paremmin perillä kulutuksestamme, mutta syy on tavallaan minun, sillä olen siinä niin paljon kätevämpi ja nopeampi.
Talo on jaettu alueisiin, jotka jaetaan lapsille. Heidän tehtävä on vähintään kerran viikossa siivota oma alue kunnolla ja lisäksi tarvittaessa. Alueet vaihtuvat kerran viikossa. Mies hoitaa autot ja tekee remontin, siksi hänellä ei ole siivousaluetta. Minulla ei ole siksi kun siivoan kuitenkin jonkin verran läpi viikon, teen pyykit (8hlö) ja usein ruoan. Myös mies ja lapset tekevät välillä ruokaa. Minä hoidan viikkosiivouspäivänä myös kaupassakäynnin ja yleensä jonkun tietyn "projektin", esim jonkun lapsen vaatekaapin läpikäynnin, varaston siivousta tms.
Mutta ei meillä melkein koskaan oikeasti siistiä ole, ainakaan joka paikassa yhtä aikaa...
Osallistun ainoastaan tavaroiden järjestämiseen omalle paikalleen, pölyjen pyyhkimiseen ja imurointiin. Mies tekee kaiken muun ja välillä nuokin.
Minä hoidan kotityöt viikolla ja mies auttelee viikonloppuisin. Työnsä puolesta hän on vain viikonloppuisin kotona.
Vierailija kirjoitti:
En oo oikein seurannut. Mutta muijalla on isot lihakset kun se on nostellut mattoja.
Minä huolehdin yleensä lasten aamut ja koulujutut. Mies tekee iltapäivä ruuan kun tulee ensin töistä. Muuten minä laitan ruuat. Minä hoidan pyykit paitsi lapset auttaa. Siivouksessa minulla päävastuu mutta mies ja lapset auttavat kyllä. Minä maksan laskut ja teen veroilmoitukset ym vastaavat.
Mies hoitaa autot, lämmityksen ( joka päivä, puulämmitys), satunnaiset rempat jne.
En tiedä meneekö tasan. Tehdään paljolti sen mukaan kumpi jaksaa ja pakollisimmat ekaks. Ihan hyvä tilanne kaikkiaan.
Kummallakin lienee tunne että kumpikin osallistuu voimiensa ja taitojensa mukaan ja arvostaa toisen tekemisiä.
Aika ristiin tehdään, ei ole mitään merkittyjä asioita erikseen. Ei ole edes perinteistä vakiintunutta mies hoitaa renkaiden vaihdon ja nainen pesee ikkunat -tyyliä. Ikkunat pestään yleensä yhdessä ja autetaan hommissa tasapuolisesti.
Tottakai jos toinen on koko päivän kotona niin molemmilla on päivän selvää että kotona ei lahnata päivää ja jätetä toiselle kodin siivousta työpäivän päätteeksi.
Naisen tehtäviin kuuluu kotityöt. Ne myös sujuvat naisilta kätevästi. Turha tästä on tehdä numeroa, näin ne asiat vain menevät.
Meillä vaimo hoitaa viikolla kotityöt ja minä otan viikonloppuna vastaavasti rennommin.
Vierailija kirjoitti:
Naisen tehtäviin kuuluu kotityöt. Ne myös sujuvat naisilta kätevästi. Turha tästä on tehdä numeroa, näin ne asiat vain menevät.
Näin ajatellen miesten kuuluu sitten elättää perhe. Niillä kun on aikaa tehdä palkallisia töitä kun nainen hoitaa kotihommat. Nainen voi olla kotona tai käydä töissä jolloin voi käyttää kaiken ansionsa omiin juttuihin kun miehen kuuluu elättää perhe. Näin ne asiat vain menevät.
Minä hoidan pääosin ruoan ja kaupassa käynnin. Mies hoitaa pääosan pyykeistä ja siivouksesta. Minä hoidan raha-asiat (laskut, liittymät, sähkön ja vakuutusten kilpailutuksen, sijoitukset), mies pääosin lumityöt ja uunin lämmityksen. Lasken kotitöiksi myös lasten vaatetuksen ylläpidon (eli vanhojen myyminen ja uusien hankinta), ne on minun hoidossani. Pihatöitä yhdessä. Autot meillä korjaa merkkiliikkeet.
Teen töitä kotoa käsin, joten hoidan kaikki "kevyttyöt" päivän aikana eli tiski- ja pyykkikoneen täytön tms. Mies imuroi, minä pesen vessat. Tykkään ruuanlaitosta, joten sitä teen enemmän - ja saan samalla tietysti päättää enemmän siitä mitä meillä syödään :D
Vierailija kirjoitti:
Meillä ei ole autoa ja asutaan kerrostalossa, niinpä monet ns. perinteiset miesten työt eivät meitä koske. Näin hommat jakautuvat (tästä ei mitenkään ole erikseen sovittu, tähän systeemiin vain on jotenkin ajauduttu):
- mies tiskaa aina. Minä en pese yhtään astiaa koskaan.
- minä hoidan kaiken pyykkihuollon. Mies laittaa likaiset vaatteet pyykkikoriin ja näkee ne seuraavan kerran puhtaina laatikossa ja kaapissa.
- mies siivoaa kissojen hiekkalaatikon ja antaa kissoille ruokaa.
- minä hoidan kissojen juomalaitteen puhdistuksen ja täytön, ja kissojen harjauksen.
- imurointia tekevät molemmat, minä varmaan enemmän koska pöly häiritsee minua enemmän
- minä hoidan WC:n pesun ja kylpyhuoneen siisteyden muutenkin
- meillä on niin erilainen maku ruoan suhteen että syömme lähes aina eri ruokia, kumpikin hoitaa omat ruokansa. Joskus harvoin syömme samaa ruokaa ja silloin minä teen sen.
- leipominen samoin todella harvoin, mutta jos, niin minä leivon.
- minä kasaan pienet Ikean huonekalut; suuriin otetaan kasauspalvelu.
Mies laittaa aina ruuan, mä hoidan pyykit. Kaupassa käydään yleensä yhdessä. Siivooja siivoaa. Auton huolto ja pesu on myös ulkoistettu. Puutarhuri hoitaa pihahommat ja vartija koirat.