Miten teillä jaetaan kotityöt?
Mitä mies tekee? Mitä sinä teet? Meneekö kotityöt tasan?
Kommentit (92)
Mies käy töissä, mutta kotona hän vie roskat, hakee postin, pesee omat pyykkinsä, silittää paitansa ja hoitaa lapsia työpäivän jälkeen. Hän pesee kylpyhuoneen ja vessan. Pari kertaa vuodessa hinkataan koko talo yhteisvoimin. Mies ajaa autoa ja huolehtii sen siisteydestä ja kunnossapidosta.
Minä olen kotona ja laitan täysin ruuat, käyn kaupassa, tiskaan ja pesen omat ja lasten pyykit. Minä hoidan viikkosiivouksen; imuroin, pesen lattiat, pyyhin pölyt, vaihdan lakanat ja ikkunat pesen muutaman kerran vuodessa. Jos joku paikka hajoaa, minä korjaan, sillä olen kätevä käsistäni. Tämä toimii meillä!
Meillä lapset 9 ja 3v. Mies on aamuvirkku, joten syö yleensä isomman kanssa aamupalaa ja lähettää kouluun.
Se, joka vie pienemmän pk:n, syö hänen kanssaan aamupalaa ja laittaa aamulla astianpesukoneen päälle. Se, joka hakee pienemmän, laittaa lapsille päivällisen (yleensä jotain valmista pakastimesta), tyhjentää astianpesukoneen ja laittaa pyykkikoneen päälle. Kun toinenkin tulee töistä, leikitään pienemmän kanssa vuorotellen ja jompi kumpi ripustaa pyykit jossain vaiheessa. Se kumpi vie ja kumpi hakee, vaihtelee. Mies imuroi ja minä pesen vessat kerran viikossa. Mies käy yleensä kaupassa. Me ei syödä miehen kanssa varsinaista ruokaa arki-iltaisin. Viikonloppuisin tehdään ruoka vuorotellen. Kumpikin tekee lapsille valmiiksi ruokia pakastimeen yhtä paljon. Minä hankin lasten vaatteet ja kengät ja mies hoitaa auton huollot ja renkaiden vaihdot.
Meille menee kotityöt tasan. Kumpikin siivoaa vuoroviikoin kotona ja hoitaa astian tiskaukset ja pyykin pesut.
Tämä ei tietenkään liity tähän mitenkään, mutta itse hoidan 2-vuotiasta lasta kotona. Se on kuitenkin ihan raskasta työtä. Hoplopissa joutuu perään katselee, käymään hiekkalaatikolla ym. Muuta työtä en tee. Kotitöistä olevilla vapaaviikoilla on jopa vähä tylsää, kun ei ole tekemistä.
Mies on yrittäjä ja tekee 10-12 tuntisia työpäiviä. Hän tuo leivän pöytää. Meillä on selkeä työnjako. Kotitöiksi ei myöskään lasketa lumitöitä, auton huoltoon liittyviä asioita, talon huoltoon liittyviä kunnostustöitä, ikkunan pesuja. Ne kuuluvat miehelle.
Mies tekee ruuat, hoitaa lumityöt ja muutkin pihatyöt, huolehtii lämmityksestä ( takka, leivinuuni), hoitaa kaikki autoon liittyvät jutut. Minä siivoan ja hoidan pyykit. Yhdessä käydään kaupassa. Lapset on jo muuttaneet pois kotoa.
Mies hoitaa talon ja auton kunnossapitoon liittyvät asiat, mut muutoin tehdään molemmat kaikkea. Nyt myös lapset osallistuvat jonkun verran. En halua kireää ilmapiiriä kotiini enkä nalkuta kotitöistä. Hän tekee, joka ehtii ja jaksaa. Eikä ole maailmanloppu, jos toisinaan on sekaista.
Minä tienaan rahat, teen kotityöt ja mies on apupoikana.
Tiedän. Kiertoon lähtee.
Minä teen viikkoruokaostokset ja laitan ruokaa (tykkään!), mies tyhjentää tiskikonetta Mies täydentää ruokaostokisia tarvittaessa. Mies tekee suurimman osan siivouksesta ja pyykinpesusta, teen kyllä jotain järjestelyä viikottain mutta vähemmän (minä pesen ikkunat, sulatan pakastimet, pesen jääkaapin uunin jne harvemmat kausittaiset työt). Mies hoitaa auton ja ruohonleikkuun ja kunnostustyöt, minä hoidan pihan muut työt (koristekasvit ja mulla on pieni ja kasvihuone). Minä teen kaikki kodin tekniset laitteiden asennukset jne. Minä myös hoidan lasten kaikki kouluasiat. Mies käy kyllä lasten kanssa tarkastuksissa tarvittaessa lääkärissä yms terveydenhoitoon liittyvissä. Harrastuksiin mies kuskaa enemmän. Minä huolehdin kaikista talouden yhteisistä pankkiasioista En osaa sanoa kumpi tekee enemmän, koska tehdään erilaisia asioita ja työnjakomme ei ole täysin perinteinen. ehkä mies tekee enemmän koska tekee siivousta ja järjestelyä päivittäin. Tämä on muodostunut tällaiseksi koska meillä oli erilaiset työajat ja mies myös kausityöläinen (hoitanut lapsia myös kotona talvisin kun työstä breikki ja lapset pieniä). Minä tienaan tuplasti enemmän kuin mies. Olen tyytyväinen, kumpikin tpimii omilla vahvuusalueillaan.
Minä teen kaikki ruuat joka päivä. Minä leivon ja minä pesen pyykit. Minä myöskin siivoan yksin koko talon. Mies pesee autot(ulkoa, minä sisältä) ja laittaa pannuhuoneen pesään tulet. Ei taida ihan tasan mennä, mutta en jaksa enää tapella.
Vierailija kirjoitti:
Ei jaeta. Se tekee kumpi ensin ehtii.
Meilläkin on näin. Niinpä mies ei tee mitään. Siivouspäivinäkin miehellä on niin kiire kylälle, ettei ehdi siivoamaan koskaan. Vasta iltamyöhällä ehtii kiireiltään kotiin. Niin paljon on asiaa muiden joutoukkojen kanssa, ettei mitenkään ehdi siivoamaan. Ruokaa ei myöskään ehdi koskaan laittaa. Pannuhuoneessa täytyy rassata pyssyjä joten ei mitenkään ehdi tehdä ruokaa. Pyykkiäkään ei ehdi mies pesemään. Miehellä siis aina on niin kiire, ettei ehdi tehdä mitään. Minä onneksi töiden ja lastenhoidon lisäksi ehdin myös kokkaamaan , siivoamaan , tiskaamaan, pyykkäämään jne. Eli hyvin toimii tämä se joka ehtii systeemi. Eikä koskaan tule riitaa, se on parasta tässä sopimuksessa.
Minä hoidan ruoanlaiton, siivouksen, pyykkihuollon ym. kodinhoidon ja lapsiin (3- ja 5-vuotiaat) liittyvät asiat ja hankinnat. Mies hoitaa kuljetukset (työ- ja päiväkotiajoa pk-seudulla noin 1,5h/päivä + käy kaupassa temäni listojen pohjalta) ja asuntoon liittyvät jutut. Olemme samassa työssä, tienaamme about saman verran ja kodin työnjako on hyvä. Olin kotiäitinä 4 vuotta ja koti hoituu rutiinilla, mies puolestaan tykkää sämplätä liikenteessä, jonne en itse lähtisi autolla suin surminkaan. Meillä toimii hienosti.
Mies hoitaa tiskit, minä pyykit. Mies imuroi lähes viikoittain kodin, minä imuroin päivittäin keittiön (muualtakin tarpeen mukaan) pyyhin keittiön pöydät ja pidän järjestystä yllä . Muu siivoaminen menee yleensä niin, että nakitan miehelle jotkut tietyt helposti määriteltävät tehtävät ja hoidan itse loput - mies ei jostain syystä itse näe/ymmärrä mitä pitää siivota...
Vierailija kirjoitti:
Molemmat tekee, koska kumpikaan ei jaksa tehdä kuin pakolliset. Minä pesen pyykit ja käyn kaupassa, mies hoitaa kissat, vie roskat ja tiskaa astiat, molemmat osallistutaan ruuanlaittoon. Mies nykyään imuroi ja pesee lattioita useammin kuin minä, minä taas järjestelen tavaroita, pyyhin pölyjä ym.
Pakko ne on jonkun tehdä, mutta jos voitan lotossa joskus niin heti ensimmäisenä palkkaan siivoojan ja kokin.
Miksi mies hoitaa sinun kissasi? Eivätkö ne ole sinun? (Sama kysymys naisillle, joilla on koira)
Olen melko tuore kotiäiti ja asuntomme on kaupunkikaksio. Mies käy töissä ja kaupassa, n. 45 h viikko. Itse tuo tenavan ulkoiluttaminen mukaanlaskien siivoan, teen ruuat ja eväät, pesen pyykit ja tietysti hoidan lapsen - joka kyllä nukkuu noin 23h /vrk. Minulla menee tähän 25 h/vko ja loppuajan pidän itseni hyvännäköisenä. Noh, joskus tulee juotua iltapäiväkahveja muitten kohtalontovereitten kanssa :) Mutta ehostan sitten nopeammin.
Kun mies tulee töistä, istutan hänet lempituoliin, tuon tohvelit, sanomalehden ja lasillisen. Sitten teen vielä iltapalan koko perheelle (vauvelille lämmin tuttipullo, meille aikuisille 3-4 lasillista lisää).
Molempien mielestä työt on jaettu perinteisesti ja tasa-arvoisesti. Kumpikaan ei valita...mutta olen alkanut epäillä sen johtuvan omasta kyvyttömyydestäni pitää puoliani. Huoh :(
Vierailija kirjoitti:
Kummasti kaikki on pikkuhiljaa siirtynyt minun tehtäväksi. Olen sitten vähentänyt kotitöiden tekemistä ja se kyllä näkyy. Meille ei yllätysvierailla ole mitään asiaa.
Just näin meilläkin. Minulla ei ole motivaatiota tehdä kotitöitä, maksan puolet kaikista kuluista, ja mies ei tee yhtään mitään.
Olen siis superhullu masokisti, kun täällä vielä roikun.
Minä siivoan (vessat, viikkosiivoukset, kaapit, kylppärir, saunat, ikkunat). Minä pyykkään kaikki pyykit ja järjestän lelut ym. Teen arkiruoat lähes aina ja leivon kun pakko. Hoidan 90% puutarhan ja kasvimaan ja leikkaan nurmen.
Mies leipoo melko paljon, tekee ruokaa jonkun verran, siivoaa aika paljon keittiötä ruokailujen jälkeen, hoitaa kaikki ns perinteiset miesten hommat eli saunapuut, renkaiden vaihdot, talon huollon ym.
Minä teen kaiken ja olen mies. Tosin asun yksin.
Miten se kotitöiden tekeminen muuttuukin ongelmaksi kun asutaan yhdessä/perheenä, se on merkillinen juttu.
Mies tekee pitkää päivää eikä ehdi tehdä kotitöitä. Meillä käy siivooja ja lisäksi tilataan ruokaostokset kotiinkuljetuksena. Minä hoidan pyykit ja ruuanlaiton. Teen osittain töitä kotona, niin helppo samalla heittää pyykit koneeseen ja teen aika paljon uuniruokia. Ilta onkin sitten vapaata.
Meillä on tosi simppeli sääntö: se tekee joka ehtii.
Esim jos toinen vie anopin kauppaan (ja hoitaa tietty omat ostokset samalla) toinen imuroi talon. Tai jos toinen on työmatkalla toinen hoitaa ruuat ja siivoukset yms kotihommat. Tälläviikolla minä olin reissussa 4 pv, ensiviikolla mies lähtee 3 päiväksi.
Silloin kun olin 30 minuutin päässä kotoa töissä ja mies oli kotitoimistolla hän teki kaikki arkiruuat, minä hoidin viikonlopun.
Poikkeuksena autonrenkaat jotka mies vaihtaa ja vessanpytyt pesen minä.
Tämä on ollut meillä itsestäänselvyys alusta saakka. 4 lasta ja kohta 3 lapsenlasta.
Meillä siivous on pääasiallisesti mun hommia, ja ruuanlaitto etäpäivinä ja viikonloppuna. Mies kyllä siivouksessa auttaa, jos pyydän. On siisti mies eikä jätä tavaroita lojumaan. Mies käy kaupassa kun on autolla liikkeellä ja pääsee aikaisemmin, hakee myös nuorimman tarhasta ja hoitaa ja laittaa konttoripäivinäni ruuat. Etätyötä teen pari päivää viikossa. Mulla tuppaa konttoripäivinä menemään kuuteen kahdeksaan, ennenkuin olen kotona. Hoidan koiran aamu-ja iltalenkit ja iltasadut ja läksyissä auttamisen. Tyhjennän tiskikoneen, mies on täyttänyt. Pyykkiä pestään molemmat, teinit pesee jo itsekin.. ja siivoavat huoneensa. Ikkunanpesu ja verhonvaihdot on mun heiniä, mies hoitaa renkaanvaihdot.
Ei olla kotitöistä tapeltu. Eikä rahasta. Meillä on omat rahat ja yhteinen taloustili.
20 vuotta oltu naimisissa.
N47 v. lapset 18 v, 15v. , 13 v. ja 5 v.
Se joka sen haluaa tehdä.
Jos joku hankkii romua asuntoon niin on hänen vastuulla se siivotakkin. Jokainen tekee ihan omat ruoat tai jättää tekemättä.
Meillä mies sanoi välittömästi kun aloimme suunnitella yhteenmuuttoa että hän ei tee yhtään enempään mitään kotitöitä kuin yksinasuvanakaan. Jos se muuttuu niin se on ero.
Tosin olin asiasta samaa mieltä. Minusta on täysin järjetöntä että nainen voisi määrätä mitä tavaroita asunnossa saa olla, miten usein asuntoa pitää siivota tai mitä ruokaa syödään.