Miten teillä jaetaan kotityöt?
Mitä mies tekee? Mitä sinä teet? Meneekö kotityöt tasan?
Kommentit (92)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vaimo haluaa tehdä kaiken ja sen ilon hänelle suon. Joskus pesen paistinpannut. Siivotessa pyyhin pölyt. Vaimoni on venäläinen.
Venäläinen työkaverini ei voi olla minuuttiakaan yliaikaa töissä, koska on kiirehdittävät kotiin tekemään miehelle ruokaa ja siivoamaan. Myös sairaana hän nousee kokkaamaan ja jynssäämään lavuaareja ja ties mitä.
Mutta toisaalta, hän katselee kaupassa vaikkapa jotain ihanaa laukkua ja saman tien miehen kortti on viuhahtanut maksupäätteeseen. Että sellainen järjestelmä heillä.
Meillä samat järjestelyt. Toimii.
Vierailija kirjoitti:
Minä teen lähes kaikki kotityöt, mutta ihan omasta halusta. Mies tekee enemmän töitä (paljon ylitöitä, yötöitä.. ) ja maksaa enemmän talouden kuluista, kun taas minä teen normaalia virka-aikaista työpäivää. Tämä työnjako sopii meille hyvin. Eikä ole mikään mustavalkoinen juttu, tottakai minäkin maksan talouden kuluja ja kyllä mies myöskin pyykkiä pesee. Kumpikin kantaa kortensa kekoon tasapuolisesti.
T. Lapseton pari
Onko nuo ylitöitä vai "ylitöitä"?
Toki jos mies eri kulttuurista eikä vaalea, palstafemma ymmärtää ja hymyilee, jos nainen tekee kaiken.
Minä käyn kaupassa, laitan ruuan ja pyykkään. Mies tiskaa ja vie roskat. Hän huolehtii myös lumitöistä ja nurmikon ajosta. Auto huollatetaan liikkeessä. Lapsi hoidetaan yhdessä, kakkavaipat hoidetaan vuorotellen. Yhdessä siivotaan.
Ei valittamista, mies ei tykkää vessan pesusta, joten suurimmaksi osaksi hoidan sen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vaimo haluaa tehdä kaiken ja sen ilon hänelle suon. Joskus pesen paistinpannut. Siivotessa pyyhin pölyt. Vaimoni on venäläinen.
Venäläinen työkaverini ei voi olla minuuttiakaan yliaikaa töissä, koska on kiirehdittävät kotiin tekemään miehelle ruokaa ja siivoamaan. Myös sairaana hän nousee kokkaamaan ja jynssäämään lavuaareja ja ties mitä.
Mutta toisaalta, hän katselee kaupassa vaikkapa jotain ihanaa laukkua ja saman tien miehen kortti on viuhahtanut maksupäätteeseen. Että sellainen järjestelmä heillä.
Meillä samat järjestelyt. Toimii.
Myös meillä on kotona näin. Olen venäläinen, ja saan olla sairas rauhassa.
Jaetaan siten, että pistetään akka ja kakarat riviin ja kerrotaan niille, mitä pitää tehdä. Sitten valvotaan, että niin tapahtuu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mies laittaa useimmiten ruuan ja hoitaa autoihin liittyvät tehtävät, minä pesen pyykit, robotti-imuri imuroi joka päivä, kodinhoitaja käy kerran kuussa siivoamassa tarkemmin, siinä välissä minä pesen pari kertaa wc:n ja pyyhin ainakin kerran pölyt, molemmat sekä lapset järjestellään tavaroita, lapset hoitavat astianpesukoneen ja lumityöt, robottiruohonleikkuri.
Kodinhoitajia ei enää ole, muuten melko sujuvaa sadun kerrontaa .
Miten niin ei ole?
Vierailija kirjoitti:
Olen täysin hetero nainen, mutta minäkin haluaisin itselleni venäläisen naisen vaimoksi. Olisihan se ihan huippua, että nainen haluaa tehdä kaikki kotityöt ja on siitä vielä iloinen. Pieniruokaisena tulee halvaksikin.
Minä olen syntynyt Venäjällä ja kasvanut siihen kulttuuriin. Monessa tuntemassani venäläisperheessä myös miehen palkka tulee naiselle. Nainen päättää kaikista kodin raha-asioista ja voi siksi käyttää surutta rahaa itseensä, mies saa "viikkorahaa" omaan käyttöön. Siksi nainen tekee kotityöt, mies maksaa niistä. Palveluja voi myös ostaa, ei ole pakko tehdä itse.
Minä pesen pyykit ja viikkaan ne. Mies tekee muut.
Ei jaeta. Se tekee kumpi ensin ehtii.
Ollaan naispari. Meillä minä pesen pyykit, vien roskat, laitan tiskarin kuntoon ja pyörimään ja puolet kerroista pesen vessan. Avokkini imuroi ja luuttuaa, pyyhkii pölyt, tyhjentää tiskarin kanssani ja siivoaa keittiön ruoanlaiton jälkeen minua huomattavasti useammin.
Ei ikinä riidellä tai huomautella siivoamisesta, koska huomataan itse kyllä aina kun roskis on täynnä tai eteisessä on hiekkaa yms. Joskus avokki vähän naljailee lojuvista vaatteistani, mutta ei ärsyynny tai valita niistä. Hän kerää ne tuolille/pyykkiin samalla tavalla kuin minä kerään lasit ja mukit tiskariin.
Minä 80 prosenttia, mies 20 prosenttia. Ja sama toisinpäin tuloissa.
Meillä on sellanen syysteemi että arvotaan :D Kaikki perus kotityöt on kirjoitettu lapuille ja silloin kun kummallakin on aikaa niin nostetaan vuorotellen hatusta lappuja.
Molemmat tekee, koska kumpikaan ei jaksa tehdä kuin pakolliset. Minä pesen pyykit ja käyn kaupassa, mies hoitaa kissat, vie roskat ja tiskaa astiat, molemmat osallistutaan ruuanlaittoon. Mies nykyään imuroi ja pesee lattioita useammin kuin minä, minä taas järjestelen tavaroita, pyyhin pölyjä ym.
Pakko ne on jonkun tehdä, mutta jos voitan lotossa joskus niin heti ensimmäisenä palkkaan siivoojan ja kokin.
Tilanteen mukaan, joskus arpomalla, joskus "huutoäänestyksellä", toisinaan jollakin tavalla muuten sopien, aina ei oikein mitenkään eli suurin osa jää silloin tekemättä.
Vierailija kirjoitti:
Minä kotiäitinä laitan pesukoneen ja astianpesukoneen päälle ja katson lopun päivää televisiota. Miehelle kuuluu kaikki muu, koska saa kaiket päivät loikoilla töissä, poissa kotoa.
Se on äijät se aika takana, kun nainen piikoi ja palveli- Ollaan noustu sorron alta! Hyvä siskot!
Ei ole yhtään ketjua, johon ei ikisinkkumies tule v*ttuilemaan. Mahtaa sinulla olla paskaista, kun et osaa muuta kuin painaa nappia.
Mies käy kaupassa, kokkaa, pyykkää ja tiskaa. Mä siivoan yleissiivouksen ja kerran kuussa tehdään yhdessä isommin- hän suuret linjat ja minä hinkkauksen, koska hän ei vain huomaa tiettyjä asioita mitkä mua taas häiritsee. Simppeliä.
Molemmat myös käy kaupassa ja laittaa ruokaa. 20