Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Nainen joutui putkaan kuvattuaan pyörätielle pysäköityä tunnuksetonta poliisiautoa

Vierailija
07.12.2017 |

Facebookista kopioitua - koko päivitys löytyy julkisena "Minä pysäköin pyörätielle"-ryhmästä:

"Tässä [kuvassa] on tunnukseton poliisiauto Oopperan edessä Hesarilla pysäköitynä pyörätielle ja jalkakäytävälle eilen Suomen satavuotisitsenäisyyspäivänä. Ehkä he olivat suorittamassa jotain virkatehtävää, jonka takia oli välttämätöntä säilyttää kiesiä juuri tässä. Sitä en voi tietää.

Mutta eipä siinä kaikki. Tämän kuvan ottaminen johti, ei sen vähempään kuin putkaan joutumiseen. Kyllä, luit oikein.

Tulin pyörätietä Töölön suunnasta, havaitsin auton pyörätiellä ja pysähdyin muutamia metrejä ennen autoa. Parkkeerasin pyörän, otin hanskat kädestä ja repun selästä, kaivoin sieltä kameran ja otin pari valokuvaa autosta. Pakkasin kameran takaisin reppuun, laitoin repun selkään ja hanskat käteen. Tein tämän kaikessa rauhassa, eikä mitään tapahtunut. Vasta kun valmistauduin lähtöön, autosta tuli ulos vanhempi konstaapeli, joka ilmoitti olevansa poliisi ja kysyi, onko minulla henkilöllisyystodistusta mukana.
...
Poliisit jatkoivat henkilöllisyystodistuksen tivaamista. Tiedän, että Suomessa kansalaisella ei ole velvollisuutta kantaa henkilöllisyystodistusta mukana ulkona liikkuessaan, edes itsenäisyyspäivänä. Kysyin, mitä tapahtuu jos minulla ei ole henkilöllisyystodistusta mukana. Poliisi vastasi: “Sitten lähdetään asemalle selvittämään ja saat sakot niskoittelusta.” Tarjouduin kaksi kertaa kertomaan poliisille henkilötietoni. Se ei kuitenkaan kelvannut, vaan he vaativat nimenomaan henkilöllisyystodistusta.

Poliisit ottivat minut kiinni ja penkoivat laukkuni. Omaisuuteni takavarikoitiin ja minut vietiin toiseen poliisiautoon [...] Muista oikeuksistani sain tietää vasta paperista sen jälkeen kun minut oli suljettu putkaan. Siinä luki mm. että minulla on oikeus saada tietää, mistä syystä olen menettänyt vapauteni. Sitä ei ollut kerrottu.

Päästyäni putkasta minut vietiin kuulusteluhuoneeseen, jossa sain takaisin omaisuuteni. Arvotavarat olivat laatikon pohjalla, joiden päälle oli laitettu kengät. Kengistä oli valunut kuraa kaikkien tavaroiden päälle, mm. kameran päälle. Kameran linssinsuojus ei sulkeutunut kunnolla aluksi. Se näytti kuitenkin toimivan, kun sitä muutaman kerran availi ja sulki. Kameran linssin alle oli mennyt likaa, joka näkyy vaaleaa taustaa vasten otetuissa kuvissa. Kerroin tästä kuulustelevalle poliisille ja näytin kameraa hänelle. En tiedä kirjasiko hän sitä ylös.

Pyysin poliisilta kopiot papereista, joissa mm. allekirjoitan saaneeni omaisuuteni takaisin. Hän ei kuulemma saanut printata niitä minulle, vaan ne pitäisi tilata jostain. Otin papereista valokuvat. Niistä ilmenee, että kiinnioton perusteena oli:

“KIINNIOTTO, RIKOKSILTA JA HÄIRIÖILTÄ SUOJAAMISEKSI (PoliisiL 2:10.2)

Ei suostunut antamaan poliisille henkilötietojaan. Vastasi tuntomerkkejä epäillystä pullon heittäjästä. Paikalta poistaminen riittämätön toimenpide.”

....

Mitä sinä teit Suomi sata -itsenäisyyspäivänä? Minä olin putkassa.

Tässä maassa, joka itseään oikeusvaltioksikin kutsuu, poliisi voi heittää sinut putkaan, jos häntä vituttaa se, että otat kuvan pyörätielle pysäköidystä poliisiautosta.

Onnea Suomi sata."

Kommentit (190)

Vierailija
1/190 |
07.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja siis tuossa ryhmässä pyöräilijät päästelevät höyryjä jakamalla kuvia pyörätielle pysäköidyistä autoista.

Vierailija
2/190 |
07.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tyhmä nainen,sai mitä ansaitsi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/190 |
07.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Heititkö kuitenkin sen pullon?

Vierailija
4/190 |
07.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä ihmettä? Tuolla ryhmässä on kuvattu poliisiautoja ennenkin sekä käyty ihan poliisin kanssa keskustelua siitä, että voisivatko pysäköidä autonsa muualle kuin pyöräteille.

Vierailija
5/190 |
07.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Villi veikkaukseni on, ettei koko pullonheittäjänaista ole ollutkaan. Poliisia vaan v'''tti kun kaverit pääsi laittamaan anarkisteja nippuun ja itse joutui odottamaan passissa.

Vierailija
6/190 |
07.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Poliisista saa ottaa kuvia ja niitä saa myös julkaista. Ei mitään perusteita kiinniottoon.

Vierailija
7/190 |
07.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ellei sillä poliisiautolla ollut hälytysvalot päällä, niin oli laittomasti pysäköity.

Poliisi on suomessa mielivaltainen ja laitottomasti käyttäytyvä väkivaltakoneisto.

Ihan sama kuin muissa banaanivaltioissa.

Hävetkää.

Vierailija
8/190 |
07.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oli nerokasta poliisilta valehdella ja kieltää kaikki. Poliisin oma esimerkki kertoo vain, että jos epäillään vahvastikkin jostain, niin kannattaa valehdella ja kieltää kaikki, sepitellä tarinoita asioista mitä muut eivät voi todistaa. Pullonheittäjä polkupyöräilijät, kas kuin ei ruuveja autoteille heittelevät autoilijat.

Vierailija
9/190 |
07.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikkei ole pakko kantaa papereitaan mukana, niin ei tartte olla pässi ja olla tahallaan niitä näyttämättä jos ne mukana on.

Itse ennemmin todistan henkilöllisyyteni siinä paikassa kun poliisiasemalla.

Kumma miten luullaan, että tui oikeus on suora yhteys siihen, ettei poliisi mukanaan vie. Yksinkertaisesti, jos et voi tunnistaa itseäsi paikanpäällä, voi käydä niin, että joudut todistaan sen asemalla. Et siis tartte papereita, mutta silti saatat joutuun henkiköllisyytesi todistaa.

Onko siis pakko tehdä asiat hankalan kautta?

Vierailija
10/190 |
07.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oli nerokasta poliisilta valehdella ja kieltää kaikki. Poliisin oma esimerkki kertoo vain, että jos epäillään vahvastikkin jostain, niin kannattaa valehdella ja kieltää kaikki, sepitellä tarinoita asioista mitä muut eivät voi todistaa. Pullonheittäjä polkupyöräilijät, kas kuin ei ruuveja autoteille heittelevät autoilijat.

No tästä syystä niitä haalarikameroita ei tullutkaan, kun poliisit vaativat oikeutta poistaa tarvittaessa sellainen materiaali, joka asettaa heidät huonoon valoon. Ja porukka ihan tosissaan luottaa näihin järkähtämättä...

Vierailija
11/190 |
07.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vaikkei ole pakko kantaa papereitaan mukana, niin ei tartte olla pässi ja olla tahallaan niitä näyttämättä jos ne mukana on.

Tuo kirjoittaja tarjoutui kertomaan henkilötietonsa mutta se ei kelvannut poliiseille. Kenelläkään ei ole Suomessa velvollisuutta pitää papereita kadulla mukana, ja asemalle viedään vasta, jos henkilötietoja ei saada muuten (esim. juttelemalla) esille.

Vierailija
12/190 |
07.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ollut ainoa mielivaltainen pidätys. Systeemiä ajetaan vauhdilla Itä-Saksan suuntaan. 

Vierailija
13/190 |
07.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse ennemmin todistan henkilöllisyyteni siinä paikassa kun poliisiasemalla.

Kumma miten luullaan, että tui oikeus on suora yhteys siihen, ettei poliisi mukanaan vie. Yksinkertaisesti, jos et voi tunnistaa itseäsi paikanpäällä, voi käydä niin, että joudut todistaan sen asemalla. Et siis tartte papereita, mutta silti saatat joutuun henkiköllisyytesi todistaa.

Onko siis pakko tehdä asiat hankalan kautta?

Onko pakko nuoleskella vallanhimoista, mahdollista vaimonsa vesikiduttajaa?

Vierailija
14/190 |
07.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juu. Oma valinta. Näyttää paperit siinä tai asemalla. Valitsi asemalla. Miksi itkee somessa?

Vierailija
15/190 |
07.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Villi veikkaukseni on, ettei koko pullonheittäjänaista ole ollutkaan. Poliisia vaan v'''tti kun kaverit pääsi laittamaan anarkisteja nippuun ja itse joutui odottamaan passissa.

Joopa joo, nyt se foliohattu pois päästä, itsenäisyyspäivänä on niin paljon idiootteja matkassa, etten hetkeäkään epäile ettei noita pullonheittäjä pässejä ja muitakin tyyppejä jotka paikkoja hajottaa on montakin liikkeellä.

Vierailija
16/190 |
07.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ties vaikka olisi ollut huumeissa, kuten se uutisoitukin poliisi pari päivää sitten.

Vierailija
17/190 |
07.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yhtään anarkistia ei laitettu nippuun, yksi tavis joka heitteli kananmunia kyllä. Natseja ja äärioikeistolaisia lähti narinkkatorilta kolme, vastamielenosoituksesta kaksi, kulkueen jälkeen yksi.

Vierailija
18/190 |
07.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ai harrastuksena jalkakäytäville pysäköityjen autojen valokuvaus? Kuulostaa harvinaisen takakireältä. Ja aika pässi pitää olla, jos lähtee poliisiautoja kuvailemaan. Mutta pääsipähän nyt pahoittamaan mielensä ja kirkumaan "fasistivaltiosta", se kai oli tarkoituskin.

Vierailija
19/190 |
07.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Juu. Oma valinta. Näyttää paperit siinä tai asemalla. Valitsi asemalla. Miksi itkee somessa?

Ei ollut papereita mukana ja tarjoutui kertomaan tietonsa poliisille. Poliisi ei halunnut kuunnella vaan pisti rautoihin. Sisälukutaitoa, kiitos!

Vierailija
20/190 |
07.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Poliisia otti päähän oma tyhmä valinta auton pysäköinnille. Kyllä ne jotain roskaa olis keksineet, vaikka paperit olis näytetty. Ihan turha puolustella tyhmien kyttien toimintaa.