Ahdistaa kamalasti kun mies ei puhu
Tai puhuu se paljonkin koko ajan, siitä mitä sen kaverit tekee, mitä se on nähnyt kaupassa, mitä kuullut jostain jne eli puhetta riittää joka päivä. Mutta mistään meidän kannalta oikeasta tai tärkeästä asiasta se ei suostu puhumaan. Kun otan puheeksi niin saan vastaukseksi täyden mykkyyden. Ahdistaa ihan hirveästi, auttakaa.
Kommentit (77)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hankalista ja vaikeista asiosta on puhuttava, ei ne minnekään itsestään häviä. Mies ummistaa silmänsä tulevaisuudelta, jos kuvittelee, että elämä ei puhumisen jälkeen ole ok, mutta ennen puhumista on.
Jokainen kumppani jaksaa varmasti joustaa johonkin asti ja odottaa, että mies uskaltaa nostaa kissan pöydälle, mutta ei kukaan niin loputtomasti tee. Tai voi varmasti tehdäkin, mutta silloin ei lopulta eletä yhteistä elämää, vaan ollaan oikeastaan "hyvän päivän tuttuja", jotka jakaa vain ne kivat hetket yhdessä.
Olen suhteessa miehen kanssa, joka ei puhu hankalista asioista, ei siis ota omalta osalta vastuuta suhteestamme. Edessä on pariterapia.
Esim. mikä on se asia mistä miehesi ei halua puhua. Onko asia joku sellainen mistä sinä olet oikeassa ja haluaisit puolisoltasi puoltoäänen? Sinulle ei riitä puhumiseksi se että puolisosi on jo ilmoittanut olevansa eri mieltä vaan haluat "väsyttämisellä" hänet omalle kannallesi?
Esim. miehen lievä mustasukkaisuus ja minun omat menot. Ei se ole aihe mistä kumpikaan voi olla oikeassa vaan se on aihe mistä pitäisi puhua että mitä kumpikin tuntee ja siten saada molemmat ymmärtämään toisen näkökulmaa paremmin. Ap.
Mustasukkaisuus ei katoa puhumalla. On väärä kuvitelma että ns. järkeä voisi pakottaa puhumalla toisen päähän.
Mustasukkaisuus on teema mistä pitää puhua ja ehkä on hyvä asia että oman kantansa tuo esille mutta asiaa ei edistä suuntaan taikka toiseen se että toista pakottaa puhumaan.
Elikkä tämä "vaikea asia" ei vaadi paljon keskustelua. Puolisolle voi ehdottaa terapiaa jossa pääsisi yltiöpäisestä mustasukkaisuudesta eroon.
Mustasukkaisuudesta jankuttaminen on hyödytöntä mutta itselle on ehkä parasta että sanoo aina asiallisesti puolisolle että miten itse asian kokee.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hankalista ja vaikeista asiosta on puhuttava, ei ne minnekään itsestään häviä. Mies ummistaa silmänsä tulevaisuudelta, jos kuvittelee, että elämä ei puhumisen jälkeen ole ok, mutta ennen puhumista on.
Jokainen kumppani jaksaa varmasti joustaa johonkin asti ja odottaa, että mies uskaltaa nostaa kissan pöydälle, mutta ei kukaan niin loputtomasti tee. Tai voi varmasti tehdäkin, mutta silloin ei lopulta eletä yhteistä elämää, vaan ollaan oikeastaan "hyvän päivän tuttuja", jotka jakaa vain ne kivat hetket yhdessä.
Olen suhteessa miehen kanssa, joka ei puhu hankalista asioista, ei siis ota omalta osalta vastuuta suhteestamme. Edessä on pariterapia.
Esim. mikä on se asia mistä miehesi ei halua puhua. Onko asia joku sellainen mistä sinä olet oikeassa ja haluaisit puolisoltasi puoltoäänen? Sinulle ei riitä puhumiseksi se että puolisosi on jo ilmoittanut olevansa eri mieltä vaan haluat "väsyttämisellä" hänet omalle kannallesi?
Esim. miehen lievä mustasukkaisuus ja minun omat menot. Ei se ole aihe mistä kumpikaan voi olla oikeassa vaan se on aihe mistä pitäisi puhua että mitä kumpikin tuntee ja siten saada molemmat ymmärtämään toisen näkökulmaa paremmin. Ap.
Mustasukkaisuus ei katoa puhumalla. On väärä kuvitelma että ns. järkeä voisi pakottaa puhumalla toisen päähän.
Mustasukkaisuus on teema mistä pitää puhua ja ehkä on hyvä asia että oman kantansa tuo esille mutta asiaa ei edistä suuntaan taikka toiseen se että toista pakottaa puhumaan.
Elikkä tämä "vaikea asia" ei vaadi paljon keskustelua. Puolisolle voi ehdottaa terapiaa jossa pääsisi yltiöpäisestä mustasukkaisuudesta eroon.
Mustasukkaisuudesta jankuttaminen on hyödytöntä mutta itselle on ehkä parasta että sanoo aina asiallisesti puolisolle että miten itse asian kokee.
Mies ei ole kertaakaan suostunut puhumaan aiheesta sanaakaan. Jos otan asian puheeksi, hän on täysin mykkä. Jos kysyn suoraan että olitko mustasukkainen jossain tietyssä tilanteessa, hän ei sano edes että kyllä olin tai en ollut tai en tiedä olinko. Hän ei sano mitään. Jos kysyn että etkö halua puhua tästä aiheesta, niin hän vastaa että en halua. Ap.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Äkkisältään arvioisin, että parisuhde ei sovi sinulle. Yksin eläminen olisi varmasti kannaltasi vähemmän ahdistavaa.
Väitätkö siis, että puhumattomuus kuuluu parisuhteeseen ja se pitää vain hyväksyä tai olla ilman parisuhdetta? Ap.
En. Kiinnitin vain huomiota ilmauksiisi ("ahdistaa kamalasti", "ahdistaa ihan hirveästi, auttakaa"). Jos ahdistut noin kovasti tuollaisesta asiasta, sinun olisi ehkä paras pyrkiä elämäntilanteeseen, jossa stressaantuisit vähemmän.
Eikö muita muka ahdistaisi, jos toinen ei suostu puhumaan ollenkaan? Ap.
Sanoit, että se puhuu paljonkin. Sä vaan et ole tyytyväinen siihen mitä se puhuu.
Olen tyytyväinen siihen että se puhuu paljon kivoista asioista. Mutta harmittaa se, että se muuttuu mykäksi kun pitäisi puhua ikävämmistä asioista. Kun ei elämä ole aina vain sitä kivaa. Ap.
Se ei jaksa sitä, että palaat samaan uudestaan ja uudestaan kunnes saat tahtosi läpi. Siitähän oikeastaan on kyse eli joku asia pännii sinua, haluat muutokset, miehen mielestä muutos ei ole järkevä,mtta sinä painostat niin kauan, että saat haluamasi. Mies ei jaksa enää jankutustasi, hän on mieluummin hiljaa, koska mikään puhe ei muuta kantaasi, sinä et tee kompromisseja.
En koskaan palaa uudelleen aiheeseen, joka on edes jollain tavalla käsitelty. Käsittelyksi riittää, että asiaan on keksitty jokin ratkaisu. En myöskään painosta haluamaani vaan yleensä kysyn aina vain että mitä mies haluaa ja mikä ratkaisu hänestä olisi hyvä. Paljon on vikaa minussakin, mutta kompromissikyvyttömyys ei ole yksi niistä. Ap.
Mies ei koe, että asia on ongelma. Kuitenkin nainen haluaa, että mies esittää ratkaisun asiaan, joka ei ole ongelma. Ei ihme, että mies on hiljaa, nainen kun yrittää rikkoa ehjää, että saisi suhteeseen jotain korjattavaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Äkkisältään arvioisin, että parisuhde ei sovi sinulle. Yksin eläminen olisi varmasti kannaltasi vähemmän ahdistavaa.
Väitätkö siis, että puhumattomuus kuuluu parisuhteeseen ja se pitää vain hyväksyä tai olla ilman parisuhdetta? Ap.
En. Kiinnitin vain huomiota ilmauksiisi ("ahdistaa kamalasti", "ahdistaa ihan hirveästi, auttakaa"). Jos ahdistut noin kovasti tuollaisesta asiasta, sinun olisi ehkä paras pyrkiä elämäntilanteeseen, jossa stressaantuisit vähemmän.
Eikö muita muka ahdistaisi, jos toinen ei suostu puhumaan ollenkaan? Ap.
Sanoit, että se puhuu paljonkin. Sä vaan et ole tyytyväinen siihen mitä se puhuu.
Olen tyytyväinen siihen että se puhuu paljon kivoista asioista. Mutta harmittaa se, että se muuttuu mykäksi kun pitäisi puhua ikävämmistä asioista. Kun ei elämä ole aina vain sitä kivaa. Ap.
Se ei jaksa sitä, että palaat samaan uudestaan ja uudestaan kunnes saat tahtosi läpi. Siitähän oikeastaan on kyse eli joku asia pännii sinua, haluat muutokset, miehen mielestä muutos ei ole järkevä,mtta sinä painostat niin kauan, että saat haluamasi. Mies ei jaksa enää jankutustasi, hän on mieluummin hiljaa, koska mikään puhe ei muuta kantaasi, sinä et tee kompromisseja.
En koskaan palaa uudelleen aiheeseen, joka on edes jollain tavalla käsitelty. Käsittelyksi riittää, että asiaan on keksitty jokin ratkaisu. En myöskään painosta haluamaani vaan yleensä kysyn aina vain että mitä mies haluaa ja mikä ratkaisu hänestä olisi hyvä. Paljon on vikaa minussakin, mutta kompromissikyvyttömyys ei ole yksi niistä. Ap.
Mies ei koe, että asia on ongelma. Kuitenkin nainen haluaa, että mies esittää ratkaisun asiaan, joka ei ole ongelma. Ei ihme, että mies on hiljaa, nainen kun yrittää rikkoa ehjää, että saisi suhteeseen jotain korjattavaa.
Meille kuitenkin tulee riitaa minun menosta selvästi siksi, että mies on välillä mustaskkainen. Eli ongelma kyllä on. Ne riidat pitäisi ratkaista. Ap.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nimeä kolme ikävää/vaikeaa asiaa, joista haluaisit keskustella miehesi kanssa mutta joista mies ei tahdo puhua.
-miehen jonkinlainen mustasukkaisuus minun menoista
-miehen tapa olla puhumatta mistään vaikeasta
-miehen haluttomuus sopia kotitöistä mitään
Ap-Lievä mstasukaisuus ei vaadi toimenpiteitä. Osoita teoin rakastavasi miestäsi. Pukeudu välillä "pikkutuhmaan" ja antaudu miehesi valloitettavaksi.
-kuten mistä?
- Jos mies ei sovi kotitöistä ja halua niistä puhua niin se on kannanotto jo sinänsä. Enää tarvitaan toisen osapuolen malli kuinka vastaa tähän miehen mielipiteeseen.
En tiedä onko mustasukkaisuus lievää vai voimakasta, koska emme ole koskaan voineet yrityksistäni huolimatta puhua asiasta sanaakaan. Ainakin mustasukkaisuus aiheuttaa riitoja, joten kyllä siitä pitäisi edes vähän puhua. En usko että joku pitsikorsetti yksinään ratkaisee asiaa. Ap.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mies ei ole kertaakaan suostunut puhumaan aiheesta sanaakaan. Jos otan asian puheeksi, hän on täysin mykkä. Jos kysyn suoraan että olitko mustasukkainen jossain tietyssä tilanteessa, hän ei sano edes että kyllä olin tai en ollut tai en tiedä olinko. Hän ei sano mitään. Jos kysyn että etkö halua puhua tästä aiheesta, niin hän vastaa että en halua. Ap.
Tämmöisiä miehiä on olemassa.
Olet valinnut tämmöisen miehen. Et enää voi asialle mitään. Sinun pitää vaan hyväksyä tosiasiat.
Mies.
Naiset ei yleensäkään pärjää pidemmässä suhteessa.
Pitää oppia kestämään seuraa myös hiljaisuudessa. Jossain vaiheessa se "mitä seuraavaksi tehtäisiin" vaihe menee ohi, kun opiskelut,työpaikat, talot ja lapset on jo hankittu.
Ihan omasta päästä kiinni tuo ahdistus, siis.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nimeä kolme ikävää/vaikeaa asiaa, joista haluaisit keskustella miehesi kanssa mutta joista mies ei tahdo puhua.
Ap-Lievä mstasukaisuus ei vaadi toimenpiteitä. Osoita teoin rakastavasi miestäsi. Pukeudu välillä "pikkutuhmaan" ja antaudu miehesi valloitettavaksi.
-kuten mistä?
- Jos mies ei sovi kotitöistä ja halua niistä puhua niin se on kannanotto jo sinänsä. Enää tarvitaan toisen osapuolen malli kuinka vastaa tähän miehen mielipiteeseen.
En tiedä onko mustasukkaisuus lievää vai voimakasta, koska emme ole koskaan voineet yrityksistäni huolimatta puhua asiasta sanaakaan. Ainakin mustasukkaisuus aiheuttaa riitoja, joten kyllä siitä pitäisi edes vähän puhua. En usko että joku pitsikorsetti yksinään ratkaisee asiaa. Ap.
Riita tulee siis sinun puoleltasi koska mainitsit että miehesi ei puhu mustasukaisuudesta mitään? Elikkä mies on mustasukainen ja mököttää ja sinä et siedä mökötystä vaan urutät turhaan avata keskustelua ja suutut ja polkaiset riidan pystyyn? Mies ei sano mitään?
Vierailija kirjoitti:
Naiset ei yleensäkään pärjää pidemmässä suhteessa.
Pitää oppia kestämään seuraa myös hiljaisuudessa. Jossain vaiheessa se "mitä seuraavaksi tehtäisiin" vaihe menee ohi, kun opiskelut,työpaikat, talot ja lapset on jo hankittu.
Ihan omasta päästä kiinni tuo ahdistus, siis.
Ei meillä hiljaista ole, mies puhuu paljon kaikesta mukavasta. Mutta on täysin mykkä jos pitäisi puhua jostain joka ei ole niin mukavaa. Ap.
Ymmärrän mitä tarkoitat. Minun mieheni on juuri samanlainen. Meillä jutellaan kyllä paljon, kivoista asioista. Nauretaan ja kipinääkin on.
Mutta meillä ei keskustella mistään vakavasta, eikä liioin riidellä. Tai jos riidellään, niin saan tehdä sen yksinäni. Mies ei siihen osallistu.
Jos pitäisi puhua ongelmista yleensä, suruista tai arjen huolista, se keskustelu jää kyllä hyvin tyngäksi. Saati suhteen asioista. Silloin päälle kääntyy totaalinen mykkämoodi. Siis Mykkä. Ei puhu lainkaan.
Olen yrittänyt ymmärtää.. Kai se on joillekin vaan niin vaikeaa puhua vakavasti, ja jonkinlainen defenssi laukeaa päälle siinä hetkessä, eikä kommunikointi ole mahdollista. Tiedä häntä..en ole mieheni terapeutti.
Kotoa opittu todennäköisesti - ei sielläkään puhuta mistään..
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
-kuten mistä?
Riita tulee siis sinun puoleltasi koska mainitsit että miehesi ei puhu mustasukaisuudesta mitään? Elikkä mies on mustasukainen ja mököttää ja sinä et siedä mökötystä vaan urutät turhaan avata keskustelua ja suutut ja polkaiset riidan pystyyn? Mies ei sano mitään?
Riitaa tulee miehen puolelta, ei minun puolelta. Ei hän mökötä vaan alkaa riitelemään niistä menoistani. Sitten kun yritän rauhallisesti kysyä että mikä jossain menossani häiritsee tai epäilyttää tms niin mies muuttuu täysin mykäksi. Tai jos viikon päästä kysyn asiaa. Ap.
Vierailija kirjoitti:
Ymmärrän mitä tarkoitat. Minun mieheni on juuri samanlainen. Meillä jutellaan kyllä paljon, kivoista asioista. Nauretaan ja kipinääkin on.
Mutta meillä ei keskustella mistään vakavasta, eikä liioin riidellä. Tai jos riidellään, niin saan tehdä sen yksinäni. Mies ei siihen osallistu.Jos pitäisi puhua ongelmista yleensä, suruista tai arjen huolista, se keskustelu jää kyllä hyvin tyngäksi. Saati suhteen asioista. Silloin päälle kääntyy totaalinen mykkämoodi. Siis Mykkä. Ei puhu lainkaan.
Olen yrittänyt ymmärtää.. Kai se on joillekin vaan niin vaikeaa puhua vakavasti, ja jonkinlainen defenssi laukeaa päälle siinä hetkessä, eikä kommunikointi ole mahdollista. Tiedä häntä..en ole mieheni terapeutti.Kotoa opittu todennäköisesti - ei sielläkään puhuta mistään..
Meillä ei onnistu edes se, että vain minä puhuisin ja mies kuuntelisi ilman että hänen täytyy sanoa mitään. Jos alan puhumaan mitä itse ajattelen esim mustasukkaisuudesta, niin hän poistuu heti huoneesta. Ap.
Vierailija kirjoitti:
Jos haluat lörpöttelevän miehen, hanki homo.
Tässä on jotain perää. Juuri paljon testosteronia tekee miehestä murahtelijan.
Jos haluaa puhumaan kykenevän miehen niin kannattaa jos seurusteluvaiheessa laittaa puhumaan tunteistaan että kykeneekö siihen.
Mä sanoisin sille, että sulla ei ole oikeutta riidellä, kun et pysty kerran niistä keskustelemaan. Et, jos joku asia mättää, niin pitää turpansa kiinni ihan kunnolla tai sit avautuu. Joko tai.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
-kuten mistä?
Riitaa tulee miehen puolelta, ei minun puolelta. Ei hän mökötä vaan alkaa riitelemään niistä menoistani. Sitten kun yritän rauhallisesti kysyä että mikä jossain menossani häiritsee tai epäilyttää tms niin mies muuttuu täysin mykäksi. Tai jos viikon päästä kysyn asiaa. Ap.
Jos mies aloittaa riidan menoistasi niin ei hän silloin ole puhumaton kuten olet esittänyt. Kun hän riitelee ja kritisoi menojasi niin samalla hän paljastaa syynsä tälle suuttumiselleen.
Ajattelit että istumalla alas ja alkamalla käsittelemään asiaa syvemmin niin saisit miehesi terveeksi mutta ei se niin mene. Ehkä hän jopa ei halua asiaa käsiteltävän sen takia koska tietää ettei kykene/halua muuttua. Myös voi myöntää itselleen että käyttäytyy järjettömästi mutta ei vaan voi muuttaa itseään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos haluat lörpöttelevän miehen, hanki homo.
Tässä on jotain perää. Juuri paljon testosteronia tekee miehestä murahtelijan.
Jos haluaa puhumaan kykenevän miehen niin kannattaa jos seurusteluvaiheessa laittaa puhumaan tunteistaan että kykeneekö siihen.
Ap:n mes ei lopultakaan ollut puhumaton vaan sairaalloisen mustasukkainen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
-kuten mistä?
Jos mies aloittaa riidan menoistasi niin ei hän silloin ole puhumaton kuten olet esittänyt. Kun hän riitelee ja kritisoi menojasi niin samalla hän paljastaa syynsä tälle suuttumiselleen.
Ajattelit että istumalla alas ja alkamalla käsittelemään asiaa syvemmin niin saisit miehesi terveeksi mutta ei se niin mene. Ehkä hän jopa ei halua asiaa käsiteltävän sen takia koska tietää ettei kykene/halua muuttua. Myös voi myöntää itselleen että käyttäytyy järjettömästi mutta ei vaan voi muuttaa itseään.
Mies on täysin mykkä jos palaan asiaan vaikka viikkoa myöhemmin. Hän kyllä aloittaa riidan ja riidassa valittaa minulle menoistani, mutta jos minä sanon riidan aikana oman kantani tai kysyn häneltä jotain niin mykkyys alkaa siitä. Eli keskustelua ei synny. Valittaa kyllä, mutta heti kun minä kommentoin aiheeseen jotain niin vastassani on täysin puhumaton tiilimuuri. En minä yritä häntä terveeksi saada niin kuin sanot vaan haluan vain ymmärtää häntä paremmin, se ei onnistu jos hän on mykkä niiden vihaisten valittamisten jälkeen. Ap.
Minusta tuntuu, että sinä haluaisit saada miehesi analysoimaan puhumalla negatiivisia tunteitaan. Mutta miehellesi negatiivisten tunteiden käsitteleminen puhumalla on joko liian vaikeaa tai sitten hän kokee jäävänsä täysin altavastaajan asemaan, jos yritätte puhua jostain vaikeasta asiasta (monet miehet kokevat, että he eivät ole läheskään niin hyviä puhumaan kuin naispuolinen kumppani ja tuntevat jäävänsä alakynteen, jos ongelmaa yritetään käsitellä puhumalla).
Yritä löytää joku toinen lähestystapa. Jos teillä tulee esim. riitaa sinun menostasi, älä yritä johdattaa miestäsi analysoimaan mustasukkaisuutta, vaan kysy, mikä miestäsi ko. menossa harmittaa. Mikä olisi miehesi mielestä kohtuullinen määrä omia menoja sinulle ja millaiset menot hän hyväksyisi ilman riitaa?
Kotitöiden suhteen taas toimii usein sellainen, että tekee listan lähiaikoina tehtävistä kotitöistä ja kysyy sitten, mikä olisi miehen ehdotus kohtuullisesta työnjaosta. Ennen sitä kannattaa kysyä, puuttuuko listasta miehesi mielestä jotain. Eli et lähde valittamaan miehelle sitä, että homma ei nyt toimi, vaan laitat hänet miettimään parempaa ratkaisua.
Esimerkiksi se mustasukkaisuus on varmaan miehen mielestä asia, jota ei ole olemassa, jos siitä ei puhu yhtään mitään. Vaikka se oikeasti on koko ajan olemassa ja pahenee, jos siitä ei voi edes puhua. Ap.