Vain harvat tarvitsevat ruotsia koulun ulkopuolella
Ja sitten ihmetellään miksi ruotsia ei osata. Miten sitä voisi osata, kun sitä ei joudu käyttämään missään tilanteessa?
Kommentit (35)
Miten niin ei joudu käyttämään? Itse käytän joka päivä. Olen työssä apteekissa Helsingissä ja iso osa asiakkaista on ruotsinkielisiä. Miehen työpaikka on iso pohjoismaalainen yritys ja siellä pääasiallisin kieli on myös ruotsi.
Opetetaanhan kouluissa paljon muutakin sellaista, mitä ei koulun ulkopuolella tarvita. Esimerkiksi suurin osa historiasta ja biologiasta, mihin kukaan on koskaan oikeasti tarvinnut tietoa vaikkapa siitä, milloin Pähkinäsaaren rauha solmittiin tai miten rauduskoivun ja hieskoivun lehdet eroavat toisistaan.
Niin, ei tarvita missään, mutta sitten kuitenkin sanotaan, että ihan epistä, kun sitä tarvitaankin. Jos et tarvi sitä ruotsia, niin missä ongelmasi?
Eilen olisi tarvinnut Linnan juhlissa.
Vierailija kirjoitti:
Niin, ei tarvita missään, mutta sitten kuitenkin sanotaan, että ihan epistä, kun sitä tarvitaankin. Jos et tarvi sitä ruotsia, niin missä ongelmasi?
Se että sitä on pakko opiskella. Nekin tunnit voisi käyttää vaikka saksan, ranskan tai espanjan opiskeluun.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se että sitä on pakko opiskella. Nekin tunnit voisi käyttää vaikka saksan, ranskan tai espanjan opiskeluun.
Minä opiskelin 8 vuotta saksaa, enkä ole koskaan tarvinnut sitäkään.
Ainakin pääkaupunkiseudulla asiakaspalvelutehtävissä tarvitaan ruotsia säännöllisesti.
Minävaannytte kirjoitti:
Ainakin pääkaupunkiseudulla asiakaspalvelutehtävissä tarvitaan ruotsia säännöllisesti.
Pääkaupunkiseudulla ja länsirannikolla ehkä, mutta muualla päin suomea ei hirveän usein tarvitse.
T. Länsisuomalainen, joka on viimeksi tarvinnut ruotsia amk:ssa
Vierailija kirjoitti:
Miten niin ei joudu käyttämään? Itse käytän joka päivä. Olen työssä apteekissa Helsingissä ja iso osa asiakkaista on ruotsinkielisiä. Miehen työpaikka on iso pohjoismaalainen yritys ja siellä pääasiallisin kieli on myös ruotsi.
jos miehesi on isossa pohjoismaisessa yrityksessä, niin ainakin pohjoismaitten ulkopuolelta tulevat asiantuntijat käyttävät todennäköisesti englantia.
Vierailija kirjoitti:
Jos osaisin ruotsia paremmin käyttäisin sitä useammin vapaa-ajallani paraisilla. Harvemmassa on sellaiset jotka eivät koskaan tarvitse ruotsia. Osittain tarvitsen sitä myös harrastusteni takia ja olisi mukavampaa jos sitä osaisi paremmin. Kälyn äiti, myös puhuu pelkkää ruotsia minulle vaikka vastailenkin Suomeksi, enkä aina kaikkea ymmärrä.
Mä osaan ruotsia ihan hyvin mutta ruotsalaiset vaihtavat aina englantiin. Siis riikinruotsalaiset.
En ole tarvinnut missään.
Minävaannytte kirjoitti:
En oleikinä tarvinnut ja olen ollut as.palvelussa 14 vuotta.
Koulussa en tarvinnut mutta sen jälkeen olen tarvinnut. Joten ihan päinvastoin kuin mitä avaajalla.
Yritysmaailman kieli on englanti. Myyntityössä asiakkaan kielen osaaminen on eduksi ja silloin kun myydään ruotsalaisille on ruotsista toki hyötyä. Muu business hoituu ruotsalaisten kanssa englanniksi aivan ongelmitta.
Suomessa ruotsia ei tarvitse, ellei lähipiirissä ole ummikkorantaruotsalaisia. Omassa työpaikassani kaikki ruotsinkieliset ovat käytännössä kaksikielisiä ja puhuvat moitteetonta suomea.
Käymme tukholmanristeilyillä ja vikingin terminaalista on kiva kävelymatka Södermalmin pikku putiikeihin. Puheessani tulee ruotsi ja englanti sekaisin. En osaa kumpaakaan kunnolla, mutta siellä tulen ymmärretyksi. Olen ollut jopa tulkkina ummikkosuomalaiselle.
Kielitaitoiset ei edes tajua tai nuoremmat tunne ketään joka ei osaa muutakuin suomea. Heidän on vaikea liikkua missään. Kouluruotsistani oli apua myös kun tapasimme norjalaisia landepaukkuja ( joita itsekin olemme).
Ruotsinkieltä tarvitsee jos lukee ruotsalaista mediaa, katsoo ruotsalaisia tv-ohjelmia tai elokuvia tai vaikkapa sijoittaa ruotsalaisiin yrityksiin tai ottaa osaa keskusteluun ruotsalaisilla forumeilla. Tietenkin ruotsin voi tapauskohtaisesti korvata englanti tai suomi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No osaat varmasti sitten saksaa ranskaa tai espanjaa? Tämä on naurettavaa että väitetään ruotsin estävän muuta opiskelua. Itse en osaa juurikaan ruotsia, espanjaa ymmärrän jokun verran, ranskaa en ollenkaan, saksaa vain muutaman sanan. Siltikään ei tulisi mieleenikään syyttää ruotsia siitä etten ole opetellut noita kieliä.
Minävaannytte kirjoitti:
Pääkaupunkiseudulla ei tarvitse ruotsia koska ruotsinkieliset osaavat suomea paremmin kuin ruotsia eivätkä aloita keskustelua ruotsilla. Et ikinä voi tietää on asiakas ruotsinkielinen pääkaupunkiseudulla.
Edes Stokkalla ei tarvitse ruotsia asiakaspalvelussa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No osaat varmasti sitten saksaa ranskaa tai espanjaa? Tämä on naurettavaa että väitetään ruotsin estävän muuta opiskelua. Itse en osaa juurikaan ruotsia, espanjaa ymmärrän jokun verran, ranskaa en ollenkaan, saksaa vain muutaman sanan. Siltikään ei tulisi mieleenikään syyttää ruotsia siitä etten ole opetellut noita kieliä.
Vuorokaudessa on 24 tuntia. On epärehellisyyttä väittää että pakkoruotsin opiskelu ei ole jostain pois.
Opiskelun tärkein osa on motivaatio. Turhan kielen opiskelu ei motivoi ja siksi sitä ei opita. Siksi sen oppimisella ei ole edes mitään väliä koska se on vaan niin turhaa. Valtiokaan ei välitä että ruotsin kieli taso on niin huono koska niin turha kieli ruotsin kieli on.
Up