kannattavin eläkesäästäminen?
pienipalkkaisena ihmisenä olen ajatellut aloittaa nyt hyvissä ajoin eläkesäästämisen mutta mikä olisi paras ja kannattavin tapa? kuukausittainen summa olisi tässä vaiheessa vain n. 50€/kk.
Kommentit (3)
Mikäli olet kiinnostunut säästämisestä/sijoittamisesta, niin suosittelen, että ota ohjakset omiin käsiisi äläkä päästä muita päättämään rahoistasi.
Aloita vaikka siitä, että sijoitat tuon rahan nyt alkuunsa korkorahastoihin nyt. Siellä ei ole riskiä, että omaisuutesi haihtuu (osakkeista on lähtenyt nyt vuodessa keskimäärin 30%, joistain jopa 80%) ja sieltä saa nyt ihan kivaa tuottoakin. Uskoisin, että nyt hyvän tovin voit pitää eurosesi tuolla korkorahastoissa tai kun sitä rahaa kertyy vähän enemmän (1000 e taitaa olla raja), niin sitten voit pistää määräaikaisille korkotileille tai mikset voi jatkaa korkorahastoissakin. Selvittele, missä kulut on olemattomia, sillä pienten summien idea saattaa hävitä joihinkin hallinnointikuluihin.
Sitten kun olet noin toiminut, niin ota selvää, mitä itse haluat - sillä aikaa ne eurosi eivät kuitenkaan häviä minnekään.
Mikäli jatkossa olet kiinnostunut myös säästämisestä/sijoittamisesta, niin lue sellainen kirja kuin Rikas nainen pohjalle - se luultavasti saa sinut innostumaan ottamaan omasta taloudestasi vastuun. Turhan monet naiset jättävät vastuun miehelle ja kun kuitenkin jo 50% naisista on jo 50v ilman miestä ja 90% naisista jossain vaiheessa joutuu itse vastaamaan omasta taloudellisesta tilanteestaan, niin kannattaa opetella noista raha-asioista jotain. Tutkimuksen mukaan 80% huonossa taloudellisessa tilanteessa olevista vanhuksista on naisia...
Itse olen tässä oman sijoittajanurani alkumetreillä. Tähän mennessä sijoitukset ovat olleet vasta omassa asunnossa/asunnoissa, mikä ei ole tuottavaa sijoittamista, mutta nyt on päämääriä muuttaa tätä suuntaa. Tällä hetkellä ei rahaa ole, mutta se ei estä tekemästä suunnitelmia eikä sitä, että voi suunnitella sijoittamista vaikka jatkossa velkarahallakin - täytyy vaan tietää että mitä ja milloin.
Tutustu rauhassa ja lue myös kriittiset kommentit. Miksi koet, että tässä elämänvaiheessa sinun pitäisi alkaa miettimään eläkettä? Oletettavasti olet 20-40-vuotias ja lapset pieniä. Elämäsi on nyt tiukempaa kuin tulee koskaan olemaan. Kun lapset on isoja ja työvuosia jäljellä, ehdit mainiosti vielä miettiä nuo eläkejutut. Sitä paitsi vanhana sitä rahaa ei enää niin paljoa tarvi, koska kulutustottumukset jää nuoruuden tasolle elintason noustessa. Silloisesta eläkejärjestelmästä ei tiedä, tn. saamme suunnilleen samat eläkkeet kuin vanhempammekin. Mikäli eläke ei riitä ruokaan, niin kaipa lapset elättää...?
Jotenkin tulevaan eläkeaikaan on hyvä alkaa varautua. Toiset keräävät omaisuutta, kuten sijoitusasuntoja ja jotkut säästävät vakuutukseen. 50e/kk:ssa on hyvä tapa aloittaa säästäminen vakuutukseen, etenkin jos olet 20-30v, näin sinulla on vielä kymmeniä vuosia aikaa, ennenkuin alat nostaa säästöjä.
Eläkevakuutuksia kannattaa vertailla, ei kannata uskoa sokeasti myyntipuheita, vaan tehdä itse rauhassa vertailuja. Vakuutuksen pitää olla sellainen, että kulut ovat pienet, voit halutessasi keskeyttää maksamisen ilman sanktioita tietyksi aikaa ja voit vaihtaa vakuutuksesi sijoitussidonnaisuutta.
Itsellä OP-Henkivakuutuksen eläkevakuutus ja olen ollut siihen tyytyväinen. Aamulehden tutkimuksen mukaankin siinä on vähäiset kulut.