Kuinka monta reikää hampaissasi on ollut, ikäsi?
Kommentit (62)
Kymmeniä ellei satoja. Ei kertaakaan sellaista hammasläärikäyntiä että ei olisi ollut yhtään reikää. Juurihoitoja 3 kpl. N29
Älkää nyt taas mitä vain uskoko. Yli 40 ja väitetään ei ole ollut reikiä. En ole sellasta ihmistä vielä tavannut.
Yksi reikä tuli noin 20 vuotta sitten. Se on pitänyt uusia kahdesti. Viisaudenhampaita on poistettu. Hammaskiveä ei juuri tule. Käyn todella harvoin hammaslääkärissä. N46
0 reikää, 30v mies. Mutta harjasin parikymppiseksi asti jostain syystä aina maanisesti, ikenetkin verelle.
Vierailija kirjoitti:
0 reikää, ikää 21v. Oikomishoidoissa olen kyllä rampannut heti koulun alettua ja edelleen on alaetuhampaiden takana rauta, jonka kyllä ilmeisesti saisi jo poistaa, mutta uuden asuinkaupunkini hammaslääkärille ei olla vieläkään saatu edellisiä hoitotietojani, vaikka kahteen kertaan jo olen allekirjoittanut sen hoitotietojen luovutuslappusenkin, eikä kukaan täällä siis nyt uskalla/osaa tehdä sille mitään? o_o
Minulla on myös alaetuhampaiden takana se retentiolanka, ollut jo 15 vuotta (olen 30v). Kävin pitkästä aikaa hammastarkastuksessa julkisella puolella ja kysyin siitä langasta, hammaslääkärin mukaan nykyään niiden lankojen annetaan olla. :D No, siellä se lanka on edelleen. Minulle kertyy paljon hammaskiveä joten pakko koittaa muistaa putsailla niillä pienillä tikkuharjoilla hammasvälejä sen langan alapuolelta.
Olisi hauska tietää mitä sinulle sanotaan tuosta langasta, onko ihan yleinen ohjeistus jättää se paikoilleen vai oliko se vaan tuon hammaslääkärin mielipide.
25v, 2 reikää, mutta samassa hampaassa, kun alkuperäistä reikää ei oltu paikattu huolellisesti.
Vierailija kirjoitti:
Eipä kyllä vastaa keskiarvoa tämä kysely.
On todella harvinaista, ettei viittäkymmentä käyvällä olisi paikkoja hampaissaan. Suurella osalla on jo poistettuja hampaita.
Eli tähän ketjuun ovat rynnänneet todella hyvähampaiset.
Samaa mietin, kun tuossa aiemmin päätin rohkeasti tunnustaa, että reikiä on. Jos muistelen vaikka oman luokkani hammaslääkärikäyntejä joskus alakoulussa 70-luvulla, niin kyllä siellä käytännössä koko porukka kävi paikattavana, kuka enemmän, kuka vähemmän. Muistan senkin, että kun ekaluokalla piti viedä oma hammasharja kouluun näytille, kaikilla ei ollut mitä viedä.
20, 2 reikää joista vain toinen porattu.
25v, 2 reikää, mutta samassa hampaassa, kun alkuperäistä reikää ei oltu paikattu huolellisesti.
30v ja 0 reikää. Monta reiän alkua on ollut mutta kehitys on tyssähtänyt siihen. Vastavuoroisesti hammaskiveä kertyy enemmän kuin tarpeeksi ja kerran vuoteen pitäisi käydä poistelemassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
0 reikää, ikää 21v. Oikomishoidoissa olen kyllä rampannut heti koulun alettua ja edelleen on alaetuhampaiden takana rauta, jonka kyllä ilmeisesti saisi jo poistaa, mutta uuden asuinkaupunkini hammaslääkärille ei olla vieläkään saatu edellisiä hoitotietojani, vaikka kahteen kertaan jo olen allekirjoittanut sen hoitotietojen luovutuslappusenkin, eikä kukaan täällä siis nyt uskalla/osaa tehdä sille mitään? o_o
Minulla on myös alaetuhampaiden takana se retentiolanka, ollut jo 15 vuotta (olen 30v). Kävin pitkästä aikaa hammastarkastuksessa julkisella puolella ja kysyin siitä langasta, hammaslääkärin mukaan nykyään niiden lankojen annetaan olla. :D No, siellä se lanka on edelleen. Minulle kertyy paljon hammaskiveä joten pakko koittaa muistaa putsailla niillä pienillä tikkuharjoilla hammasvälejä sen langan alapuolelta.
Olisi hauska tietää mitä sinulle sanotaan tuosta langasta, onko ihan yleinen ohjeistus jättää se paikoilleen vai oliko se vaan tuon hammaslääkärin mielipide.
Kyllä niiden lankojen annetaan nykyään pääasiassa olla, mutta se on ihan tapauskohtaista. Syy siihen on se, että joillakin ihmisillä hampaat alkavat liikkua takaisin ilman lankaa, eli oikominen menee hukkaan. Näin käy kylläkin lähinnä, kun aikuisilta oiotaan hampaita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko tehty muita hoitoja, kuten juurihoito?
Ei ainuttakaan, en ole tarvinnut hoitoja, valkaistu on kerran elokuvaroolia varten. Virheetön purenta, ikä 62 v, lapsilla sama juttu, heillä ei ole tarvinnut valkaisua. Lasten isällä ei myöskään reikiä ja purenta virheetön. Yksi lapsenlapsi, upea hammasrivistö, oiottu, hänen ikänsä 16 vuotta.
Ja mikähän se elokuvarooli oli?
Hampaaton röökimuija ostarin kulmalla pummimassa markkaa...
Noh, menipäs sen nyt sinulla tunteisiin! Sori, kun olet noin kateellinen minulle. 😘
Jos elokuvan sanoisin, et silti minua tunnistaisi, mutta eipä täällä muutkaan ole henkilötietojaan julkaisseet, en minäkään. Kiehu kateudessasi, polo! Minulla on hyvät hampaat!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulla on ollut samanlainen lanka yhtä kauan kuin sinulla. Viimeksi pari kuukautta sitten hammaslääkäri sanoi, ettei sitä kannata poistaa, koska ahtaassa leuassa hampaat menevät kuitenkin uudestaan vinoon.
Sokerihiiri 31 vuotta, 0 reikää.
47 v. 2 amalgaamipaikkaa ja 2 posliinhammasta. 2 juurihoitoa. Nuorempana tulleet nuo kaikki reijät. Nykyään ilmeisesti harjat (sähköhammasharja) ja hammastahnat sen verran hyviä, ettei uusia reikiä ole enää tullut. Käytän lisäksi hammasväliharjoja.
Vierailija kirjoitti:
Ehkä ne todella hyvähampaiset eivät sitten käy ollenkaan hammaslääkärillä.
En ole urallani törmännyt yhteenkään viisikymppiseen, jolla ei olisi operaatioita tehty. Yleensä perinteinen amalgaamipaikka löytyy takahampaista ja useakin. Ja ne ovat hyvät hampaat! Jos ei muuta.
Olen toiminut sekä yksityisellä että julkisella puolella liki 20 vuotta.
-hampulääkäri
Pääsääntöisesti jokaisella yli 40-vuotiaalla on ainakin yksi paikka (suurimmalla osalla enemmän), mutta olen urani aikana törmännyt myös asiakkaisiin, joilla on todella hyvät hampaat. Minulla käy yksi 85-vuotias nainen, jolla on kaikki omat hampaat suussa, eikä yhtään paikkaa. Mutta hän onkin harvinaisuus. Tämä on kiva ketju, hauska lukea sitä ammattini takia. T: toinen hammaslääkäri
1, 26v. Viime vuonna tuo toistaseksi ainoa pieni reikä paikattiin. Ihan hyvin sitä ajatellen että olen laiska hampaitten hoitaja, pesen aamusin aina ja lähes aina iltaisin. Joskus harvoin lankaan jos jaksan. Hiilihapollisia juomia kulunut monta vuotta jo päivittäin.
Viisureita ei mulla ole eikä tule, hampaita oiottiin lähes koko peruskouluikä eli olen silti saanut ihan ravata lekurissa.
Vierailija kirjoitti:
Älkää nyt taas mitä vain uskoko. Yli 40 ja väitetään ei ole ollut reikiä. En ole sellasta ihmistä vielä tavannut.
No kyllä sellaisia on vai oletko muka kurkannut kaikkien suomalaisten suuhun? Itse olen 42-vuotias, mutta minulta ei ole koskaan jouduttu paikkaamaan hampaita. Hammaskiveä taas tulee reilusti ja sitä joudutaan poistamaan 6kk:n välein.
Tämän ketjun perusteella suomalaisilla ei ole suussa reiän reikää, mutta hammaslääkäreille on silti kuukausien jono?!?
Meikäläisellä on paikka lähes joka hampaassa, juurihoito on tehty 4-5 hampaaseen, hammaslääkärin tarkastuksessa käyn joka vuosi ja suuhygienistin vastaanotolla 3-4 kertaa vuodessa. Hampaat pesen kunnolla kaksi kertaa päivässä, käytän hammaslankaa, hammastikkuja ja hammasväliharjoja. Ei mitään apua mistään....
Olen samanikäinen ja hammasharja oli kyllä kotona. Sen käyttöä ei vain mitenkään valvottu ja oikeastaan ei edes opastettu käyttöön.
Mutta mulla nyt kuitenkin on etuhampaat ihan ehjät. Takahampaissa on paikkoja. Yksi hammas puuttuu. Tehtiin juurihoito, mutta parin vuoden jälkeen mureni pois.
Lapsilla ei ole paikattuja hampaita ollenkaan. Kaikki liki kolmikymppisiä. Eli tässä asiassa on kyllä edetty parempaan suuntaan.