Kuinka monta reikää hampaissasi on ollut, ikäsi?
Kommentit (62)
0 reikää, 42v. Hammaskiveä pitää poistaa vuoden välein ja ikenet tulehtuu helposti. Kuulemma liittyy syljen entsyymeihin, toisille tulee enemmän reikiä ja toisille hammaskiveä ja ientulehduksia. Jos viitsisi käyttää hammaslankaa useammin niin selviäisi vähemmällä hammaskivellä mutta se tuppaa helposti unohtumaan. Harjaan kuitenkin 1-2 kertaa vrk.
0 reikää, ikää 21v. Oikomishoidoissa olen kyllä rampannut heti koulun alettua ja edelleen on alaetuhampaiden takana rauta, jonka kyllä ilmeisesti saisi jo poistaa, mutta uuden asuinkaupunkini hammaslääkärille ei olla vieläkään saatu edellisiä hoitotietojani, vaikka kahteen kertaan jo olen allekirjoittanut sen hoitotietojen luovutuslappusenkin, eikä kukaan täällä siis nyt uskalla/osaa tehdä sille mitään? o_o
Paljon ollut lapsena. Vanhemmiten ei enää. Oikomishoidon aloitin 43v ja hampaat siistit ja reiättömät silloin. Ei juurihoitoja.
0, 30v. Hammaskiveä poistatan vuosittain. Viisurit poistettu. Pesen laiskasti.
Nolla. Olen 15. Ala-asteiässä minulla oli oikomisraudat 4 vuotta. En juo koskaan limsoja tai energiajuomia ja harjaan hampaitani 3 minuuttia kahdesti päivässä. Olen erittäin tarkka suuhygieniastani, olen lähes neuroottinen ksylitolipurkan suhteen ja juon ainoastaan vettä. Pitäisi varmaan höllätä pipoa.
Lapsena tuli reikiä ihan valtavasti, joka vuosi niitä oli. Luulisin että jotain noin 10 reikää ehti tulla ala-asteen aikana. Sen jälkeen ei ole uusia tullut, mutta vanhoja paikkoja on kyllä tarvinnut vaihtaa ja joihinkin on sitten tarvittu jo juurihoitoakin lopulta. Ikää 40.
1 reikä ja yks sivuhammas poistettu. 26v.
0 reikää, 1 alkava reikä, joka ollut vuosia samassa tilassa, eli ei ole edennyt. Ikää 24. Olen tupakoitsija, joten joskus varmaan tulee reikiä olemaan, ellen lopeta ajoissa.
Nolla reikää, 41 v. Neljä viisaria poistettu.
Mies 48, kaksi haljennutta hammasta, jotka on paikattu. 1 reikä.
Olen 39-vuotias. Minulla on paikattu kuusi hammasta, viimeisin reikä oli 19-vuotiaana. Hammaskiveä ei pahemmin tule. Teini-iässä ei hampaiden hoito kiinnostanut yhtään, mutta sitten aloin petraamaan.
44v. Ei yhtään varsinaista reikää. Yksi röntgenkuvissa näkynyt tummentuma on kerran porattu pois, kun lääkäri uskoi, että siihen olisi tulossa reikä, ja oli piilossa hampaiden välissä.
Yksi hammas on paikattu. Se sitten uudelleen paikattiin 10 vuotta myöhemmin näin 27-vuotiaana. Oikomishoidoissa minäkin kävin aikoinaan ja viisaudenhammas on poistettu, kun se otti ja hajosi sirpaleiksi.
35v. ja 0 reikää. Kiveä joudutaan poistamaan puolen vuoden välein, sitä tulee runsaasti.:(
Muistelisin, että on aika monta reikää paikattu yhteensä, mutta en kyllä tarkkaa määrää muista. Jotain 7:n ja 14:n väliltä varmaan kuitenkin. Vähään aikaan ei ole kyllä paikattu, eli kai tilanne suussa on hieman ns. rauhoittunut. Lisäksi on taidettu kerran tehdä juurihoito, en muista oliko se just se, mutta jokin erityisempi toimenpide yhdelle hampaalle kerran tehtiin kuitenkin kuin pelkkä paikkaus. Monta vuotta siitäkin jo.
Välillä kauhulla ajattelen, miltä suussani näyttäisi ja tuntuisi nykyään, jos hammaslääkäriä ei olisi...
En ole aina ollut yhtä huolellinen hampaidenhoidossa kuin nykyään. Parantamista olisi kyllä varmaan vieläkin, esim. langattua ei tule läheskään joka päivä, ja silloin kun tulee, niin vain muutaman hampaan välistä...
N 26
43, ei reikiä. Yksi hammas on haljennut aikoinaan kun ruokalaruoassa oli haljennut metallinen terä, ja siinä hampaassa suurin osa on muovipaikka-aineesta valettu jonkun "nastan" päälle. Sen laittamisen lisäksi ainoat hoidot hammaskiven poistoja ja puhdistuksia. Hassua on, että elän hyvin epäterveellisesti, mm. juon 1,5 l limsaa päivässä ja karkkia kuluu, mutta reikiä ei vaan tule.