Paras puurokattila?
Minkämerkkisessä kattilassa maitoon keitetty puuro ei kärvähdä pohjaan kiinni? Ostin elämäni ekan induktiolieden, ja vanhat kattilat menevät vaihtoon.
Kommentit (9)
Torvelo. Se on teräskattila ja keittäjän pitää osata hauduttaa puuro. Ei pala pohjaan kun tajuaa sekoittaa puuroa.
Ehdoton puurokattila on vesihaude , millä nimellä sitä sitten kutsutaan. Minulla on ollut parikymmentä vuotta teräskattila jossa on vedelle oma lieriö. Riisipuuro hautuu pehmeäksi eikä ikinä pala pohjaan. Kuumennan useaan otteeseen veden kiehumispisteeseen ja lisään maitoa/kermaakin ja maistuva pehmeä puuroa saa aina. Mitä kauemmin haudutan sitä parempaa on puuro.
Asiallinen kysymys. Etsin itse myös haudutuskattilaa riisipuurolle.. Induktion takia vanhat ja erittäin hyvät kattilat menevät vaihtoon. En aio kytätä puuron valmistumista kattilan vieressä.
Hanki pinnoittamaton alumiinikattila ja induktiovälilevy, jolla saat toimimaan kaikki ei-magneettiset keitto- ja paistoastiat aivan kuin perinteisellä hellalla.
Vierailija kirjoitti:
Minkämerkkisessä kattilassa maitoon keitetty puuro ei kärvähdä pohjaan kiinni? Ostin elämäni ekan induktiolieden, ja vanhat kattilat menevät vaihtoon.
Haudekattila tai kuten mulla, tavalliseen kattilaan olen ostanut irrallisen haudeosan.
Vierailija kirjoitti:
Torvelo. Se on teräskattila ja keittäjän pitää osata hauduttaa puuro. Ei pala pohjaan kun tajuaa sekoittaa puuroa.
Fissler Original Pro on kattiloiden kunkku!
Ihan tavallinen teflonkattila. Laitan pikkuisen Oivariinia jo riisinkeittovaiheessa ja maitolisäyksen jälkeen vielä toinen nokare. Toimii myös teräskattilassa. Tätä rasvakonstia on käyttänyt kuulemma myös 1800-luvulla syntynyt mummonikin, on ollut lapsia niin paljon, jottei ole ehtinyt olla jatkuvasti puurokattilaa vahtimassa.
Emalipinnotteinen mummunkattila. Olen huomannut että puuro ei tartu kiinni kuten alumiinikattiloissa eikä kiehu niin helposti yli. Emalikattila on myös todella helppo puhdistaa. Mutta jos emalipinnottaista kattilaa ei ole enään mistään sastavilla, niin sitten keramipinnotteinen.
Haudekeitin.