Arvostatko siivoojia?
Olen omassa työssäni huomannut että puoletkaan ihmisistä eivät arvosta meitä ja meidän tekemää työtä. Itse olen siivooja, käynyt alan 3 vuotisen koulun ja ollut töissä siivoojana nyt 6 vuotta. Koko työurani aikana olen ehkä saanut kymmenisen kertaa kiitoksen asiakkailta. Aina olen tehnyt työni huolellisesti ja asiakasta kunnioittaen, mutta silti tuntuu ettei ihmiset osaa arvostaa tekemääni työtä. Mielenkiinnosta kysyn, arvostatko sinä siivoojia? Jos et, niin miksi et?
Kommentit (72)
Vierailija kirjoitti:
Minä kysyn aloittajalta, miksi kinuat arvostusta työstäsi kohtaan mutta et vaadi parempaa palkkaa?
Minä sain kyllä kiitosta työssäni, koska olin hyvä siivooja. Palkankorotusta en saanut. Sitähän se olisi vaatinut, että pitempään voisi tuota työtä tehdä. Ei siivoojan palkalla makseta asuntoa, matkustella eikä eletä. Kunhan pysyy hengissä. Mutta silti kaikki siivoojat tuntuvat marisevan vain siitä, kun ei tarpeeksi kehuta.
Nykyisessä työssäni en saa koskaan asiakkailta kiitosta enkä ole sitä kaivannutkaan. Ei useimmissa töissä saa.
Minä maksoin asuntolainan siivoamalla, tosin olin ammattiin koulutettu ja kaupungilla töissä, joten palkka ei ollut ihan pienin mahdollinen. Sen jälkeen pystyin alanvaihtoon, jonka realiteetit olisivat muuten torpanneet heti kättelyssä. Ensi vuonna valmistun filosofian maisteriksi, eilen kävin sopimassa yhdestä työprojektista, johon liittyvälle väitöskirjalle on alustavasti näytetty laitokselta vihreää valoa.
Laitoshuoltajana saatu kohtelu opetti ihmisistä aika lailla, ja auttoi kasvattamaan paksun nahan (ja sehän on vain eduksi). Pahimpia tyyppejä ovat silti ne, joiden asennoituminen muuttui alanvaihdon myötä, niitäkin on.
Vierailija kirjoitti:
Minä kysyn aloittajalta, miksi kinuat arvostusta työstäsi kohtaan mutta et vaadi parempaa palkkaa?
Minä sain kyllä kiitosta työssäni, koska olin hyvä siivooja. Palkankorotusta en saanut. Sitähän se olisi vaatinut, että pitempään voisi tuota työtä tehdä. Ei siivoojan palkalla makseta asuntoa, matkustella eikä eletä. Kunhan pysyy hengissä. Mutta silti kaikki siivoojat tuntuvat marisevan vain siitä, kun ei tarpeeksi kehuta.
Nykyisessä työssäni en saa koskaan asiakkailta kiitosta enkä ole sitä kaivannutkaan. Ei useimmissa töissä saa.
Minä kyllä maksoin asuntolainani siivoojan palkalla.
Itse olen sairaanhoitaja. Ja kadehdin siistijän työtä. Paljon kevyempää kuin hoitajantyö. Vaihtaisin heti työni siistijän työhön, jos palkka olisi sama kuin minulla nyt. Saisi myös rauhassa siivoilla eikä tarvisi olla tekemisissä ihmisten kanssa, jotka ovat usein raskaita ja rasittavia. Arvostan myös siistijäntyötä. Ei Kait nyt arvokkaampaa työtä olekkaan.
Siivoojan pitää tietää paljon, että tulee puhdasta ja että ei vaurioita pintoja. On vanhanaikaista ajatella, että siivoojan työhön ei tarvita koulutusta. Onpa eräässä ostoskeskuksessa siivooja käyttänyt lattian puhdistamiseen uunin puhdistusainetta. Koulusta juuri tullut laitoshuoltaja oli ihmetellyt, miksi lattia näyttää niin kummalliselta ja alkanut ottaa selvää. Töissä piti siivoojalle muistuttaa, että tosiaankaan viilupintaitaista työpöytää pyyhitä litimärällä rätillä. Tässä pari esimerkkiä, että eipä siivoustaito ole mikään syntymässä saatu.
Todellakin arvostan. Vähemmän tulee juteltua, kun mun työpaikalla niin moni heistä ei juuri osaa suomea.
Siivosin koko opiskeluaikani joten todellakin arvostan. Jokaisen tulisi tuota kokeilla, kuten myös esimiehenä oloa, niin loppuisi se arvostelu molemmista.
Myös minä olen maksanut asuntolainan poiskin jo laitoshuoltajan palkalla, joten nykyään matkustellaan. Ja todella ollaan elossa. Arvostan kyllä sekä omaa että muiden hyvin tekemää työtä, oli se melkein mitä tahansa.
Meillä oli eskari-hoitopaikassa 2 lasta viime talven. Kevätjuhlassa otimme 8 kukkapakettia ja konvehtirasiaa, kaikille hoitajille sekä siivoojalle. Lasten ohjelmanumeron päättyessä nousin ylös kukkien kanssa menin lasten eteen, kutsuin kaikki hoitajat yksitellen ja kiitin kukan ja konvehtirasian antaen. Sitten kutsuin myös siivoojan. Kerroin kiitokseni puhtaudesta ja opettavaisuudesta mitä tämä siivooja teki. Hän purskahti itkuun, sanoi ettei ole 6 vuoteen kukaan muistanut. Halattiin kunnolla.
Minun äitini on myös siivooja ja osaan todella arvostaa puhtautta ja järjestystä. Harmi kun yleensä siivooja muistetaan vain kun roskia ja likaa alkaa näkyä.
Vierailija kirjoitti:
Itse olen sairaanhoitaja. Ja kadehdin siistijän työtä. Paljon kevyempää kuin hoitajantyö. Vaihtaisin heti työni siistijän työhön, jos palkka olisi sama kuin minulla nyt. Saisi myös rauhassa siivoilla eikä tarvisi olla tekemisissä ihmisten kanssa, jotka ovat usein raskaita ja rasittavia. Arvostan myös siistijäntyötä. Ei Kait nyt arvokkaampaa työtä olekkaan.
Älä KOSKAAN enää sano SIISTIJÄ. Kirosana siivoojien parissa. Miten voit olla noin juntti vaikka olet sairaanhoitaja.
"Erääseen firmaan meni karhu ja söi siivoojan. Muut työntekijät sanoivat : miksi söi siivoojan, olisi syönyt pomon niin sitä ei olisi huomannut moneen viikkoon, mutta kun söi siivoojan niin hänen poissaolon huomasi heti seuraavana päivänä".
Arvostan kyllä. Meillä on oma siivousalan yritys ja olemme ottaneet töihin pelkästään alan koulutettuja.