Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Arvostatko siivoojia?

Surullinensiivooja
05.12.2017 |

Olen omassa työssäni huomannut että puoletkaan ihmisistä eivät arvosta meitä ja meidän tekemää työtä. Itse olen siivooja, käynyt alan 3 vuotisen koulun ja ollut töissä siivoojana nyt 6 vuotta. Koko työurani aikana olen ehkä saanut kymmenisen kertaa kiitoksen asiakkailta. Aina olen tehnyt työni huolellisesti ja asiakasta kunnioittaen, mutta silti tuntuu ettei ihmiset osaa arvostaa tekemääni työtä. Mielenkiinnosta kysyn, arvostatko sinä siivoojia? Jos et, niin miksi et?

Arvostatko siivoojia?

Vaihtoehdot

Kommentit (72)

Vierailija
41/72 |
06.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En arvosta. En tiedä paskempaa työtä kuin siivooja. En voi ymmärtää että siivoojan työhön tarvitsee koulutuksen? eikö kaikki nyt jumalauta osaa siivota? Vammaisetkin!?!! Meillä töissä eräs todella ylimielinen siivooja, kävelee käytävillä kuin euroopan omistaja. Nauretaan aina työkaverin kanssa sille.

Ei, kaikki ei todelladaan osaa siivota. Tai ehkä osaa käyttää siivousliinaa ja moppia mutta ei tiedä mitä pesuaineita käyttää ja millä ja miten eri mikrobit kuolevat ym.

Tehtiin ensimmäisillä viikkoina koulussa aikoinaan sellainen koe, jossa siivosimme pöydät ja lattiat yms. kuten kotonakin siivotaan. Kokeen jälkeen otettiin bakteeritestit pinnoilta. No koehan näytti sen että olimme käyttäneet vääriä aineita vaikka pH olikin ollut oikea. Ei ollut mikrobit kuollut pinnoilta, eli koko siivous oli ollut oikeastaan aivan turha.

Me  tehtiin tuollainen samankaltainen testi koulussa aikoinaan, sama testi tehtiin kun pestiin kädet. Oli kiinnostava nähdä että ei se silmillä nähtävä puhtaus tarkoita sitä että olisi oikeasti puhdasta. :) 

Vielä kun selviäisi kuinka iso osa tuollaisesta liasta on oikeasti vahingollista. Kaikkia mikrobeja kun ei tarvitse tai edes kannatta hävittää, liiallinen steriiliys on haitaksi imuunipuolustukselle (esim. allergioiden yleistyminen) ja turha  antibakteeristen aineiden käyttö luo resistenttejä kantoja - ja ne ovat oikeasti haitallisia.

Vierailija
42/72 |
06.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Arvostan. Moikkaan rapussa tapaamaani siivoojaa, ja työpaikalla (avokonttori) aina kiitän kun siivooja käy omalla paikallani, juttelen jos satutaan yhtä aikaa vaikka kahvihuoneeseen ja tietysti moikkaan kun ekan kerran päivällä satutaan tapaamaan. Olen kyllä huomannut että monelle siivoojat ovat "alempaa kastia" joita ei huomioida millään tavoin paitsi jos joku on vialla.

Ja monelle on jatkuva ylpeilyn aihe, että kohtelee siivoojaa hyvin.

Mielestäni tuo on ihan normaalia käytöstä. Mutta ehkä se tuntuu ylpeilyltä jos itse toimii toisin?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/72 |
06.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Arvostan. Moikkaan rapussa tapaamaani siivoojaa, ja työpaikalla (avokonttori) aina kiitän kun siivooja käy omalla paikallani, juttelen jos satutaan yhtä aikaa vaikka kahvihuoneeseen ja tietysti moikkaan kun ekan kerran päivällä satutaan tapaamaan. Olen kyllä huomannut että monelle siivoojat ovat "alempaa kastia" joita ei huomioida millään tavoin paitsi jos joku on vialla.

Mielestäni tuo on ihan normaalia käytöstä. Mutta ehkä se tuntuu ylpeilyltä jos itse toimii toisin?

Tai ehkä se tuntuu ylpeilyltä kun joku tuntee tarvetta sen erikseen selostaa. Jos pitää jotakin normaalina käytöksenä, sitä ei ole tarvetta kuvailla noin pitkästi.

Vierailija
44/72 |
06.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

arvostan - olen huono siivoamaan itse,  ja jos vaan voisin, pyytäisin alan ammattilaista apuun..

oikeasti, kunnolla siivoaminen on taitolaji ja vaatii myös paneutumista siihen alaan - siivoajien työn puutteen huomataan ensimmäiseksi - sitä siivoamista eii niinkään moni - kyllähän se saisi heidän palkassaan ja yleisessä arvostuksessa enemmänkin näkyä.  näin uskon.

hyvää itsenäisyyspäivää

Vierailija
45/72 |
06.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paperilla ja juhlapuheissa.

Vierailija
46/72 |
06.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En arvosta. En tiedä paskempaa työtä kuin siivooja. En voi ymmärtää että siivoojan työhön tarvitsee koulutuksen? eikö kaikki nyt jumalauta osaa siivota? Vammaisetkin!?!! Meillä töissä eräs todella ylimielinen siivooja, kävelee käytävillä kuin euroopan omistaja. Nauretaan aina työkaverin kanssa sille.

Ei, kaikki ei todelladaan osaa siivota. Tai ehkä osaa käyttää siivousliinaa ja moppia mutta ei tiedä mitä pesuaineita käyttää ja millä ja miten eri mikrobit kuolevat ym.

Tehtiin ensimmäisillä viikkoina koulussa aikoinaan sellainen koe, jossa siivosimme pöydät ja lattiat yms. kuten kotonakin siivotaan. Kokeen jälkeen otettiin bakteeritestit pinnoilta. No koehan näytti sen että olimme käyttäneet vääriä aineita vaikka pH olikin ollut oikea. Ei ollut mikrobit kuollut pinnoilta, eli koko siivous oli ollut oikeastaan aivan turha.

Ihan tyhmä ajatuskin, että siivotessa pitäisi tappaa mikrobit. Aika ylivoimainen homma :D

Vierailija
47/72 |
06.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hämmentää ne PELLET jotka pitää siivoojia muita alempiarvoisina.

Tai eivät voi seurustella siksi jonkun kans, kun se on VAIN siivooja.

Ihme urpoja..

Vierailija
48/72 |
06.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Todellakin arvostan. Mulla ei ole varaa palkata kotiini siivoojaa. Näen  hänen työnsä jäljet rappukäytävässä ja jälki on hienoa! Suuret kiitokset!

Vierailija
49/72 |
06.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hämmentää ne PELLET jotka pitää siivoojia muita alempiarvoisina.

Tai eivät voi seurustella siksi jonkun kans, kun se on VAIN siivooja.

Ihme urpoja..

Niin, kumma kun siivoojat eivät hanki aivovammaisia kumppaneita. Ihme rasisteja.

Vierailija
50/72 |
06.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitää kyllä olla varsin juntti, jos ei arvosta.

Vierailija
51/72 |
06.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tottakai arvostan.

Itse olen korkeakoulutettu, mutta äitini oli ison osan työelämästään siivoojana.

Vierailija
52/72 |
06.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Me  tehtiin tuollainen samankaltainen testi koulussa aikoinaan, sama testi tehtiin kun pestiin kädet. Oli kiinnostava nähdä että ei se silmillä nähtävä puhtaus tarkoita sitä että olisi oikeasti puhdasta. :) 

Vielä kun selviäisi kuinka iso osa tuollaisesta liasta on oikeasti vahingollista. Kaikkia mikrobeja kun ei tarvitse tai edes kannatta hävittää, liiallinen steriiliys on haitaksi imuunipuolustukselle (esim. allergioiden yleistyminen) ja turha  antibakteeristen aineiden käyttö luo resistenttejä kantoja - ja ne ovat oikeasti haitallisia.

Sehän on nyt aivan itsestään selvää että kaikkiamikrobeja ei kannata eikä saa hävittää. Mutta niistäkin puhutaan koulussa. Mutta esimerkiksi jos siivoat sairaalassa siellä ei todellakaan saa olla mikrobeja, mm. leikkaussalit täytyy pitää steriileinä. 

Vierailija
53/72 |
06.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä ja myös itseäni.

T. Laitoshuoltaja

Vierailija
54/72 |
06.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vanha vitsi kertoo kahdesta leijonasta, jotka piilottelivat insinööritoimistossa. Ne onnistuivat olemaan huomaamatta pitkän aikaa aina siihen asti, kunnes toinen leijona söi siivoojan. Siivoojan katoaminen huomattiin välittömästi; aikaisemmin syötyjä insinöörejä ei ollut kaivattu. 

Tätä kun miettii niin arvostaa siivoojia. Leikkauksistakaan ei tulisi mitään ilman siivoojia :) 

Niimpä!! Todella hyvä huomio!! Siivoojat ovat itseasiassa insinöörejä tärkeämpiä.

Vierailija
55/72 |
06.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tässä nyt taidetaankin puhua haitallisista mikrobeista.

Vierailija
56/72 |
06.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Todella moni on nyt ymmärtänyt tämän aloituksen väärin. Kun kysyin arvostatko siivoojia, en tarkoita sitä että tarvitsisin erityiskohtelua tai jokaiselta asiakkaalta lahjakortteja ja kukkia vain koska olen siivooja, ei ei. Tarkoitan tässä vain sitä että miksi esimerkiksi ne paskat täytyy jättää sinne vessanpönttöön (joskus jopa lattialle), miksi täytyy mulkoilla ilkeästi ja ala-arvoisesti kun saavun paikalle siivoamaan tai miksi roskia ei saada roskakoriin... Aikuiset ihmiset liimailevat purkkia pöytiensä alle, jättävät ne paskat wc pönttöön, eivät saa roskia roskikseen vaan lattialle.

Samaa mieltä, arvostaa voi jo omilla hyvillä käytöstavoilla! Olen huomannut työpaikallani että wcssä todella moni unohtaa ne käytöstavat ja hygienian. Olen mennyt monta kertaa työpaikalla pöntölle ja huomannut että sinne on todella jätetty ne p*skat pönttöön ja wc paperit rullattu lattialle.. Sääli käy meidän työpaikan siivoojaa.

Vierailija
57/72 |
06.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Arvostan. Olin kesätöissä porrassiivoojana pari kuukautta ja koin kyllä, että asukkaatkin arvostivat työpanostani, kiittelivät ja jäivät jutulle usein ja ehdoton enemmistö heistä tervehti. Työnantajan taholta tosin arvostusta ei herunut, vaan jo perehdytyskin oli heikko. Työ oli sen verran rankkaa ja huonosti järjestettyä, että jouduin lopettamaan koeajalla, vaikka työ olisi jatkunut vielä. 

Vierailija
58/72 |
06.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

En arvosta.

Vierailija
59/72 |
06.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tai ehkä se tuntuu ylpeilyltä kun joku tuntee tarvetta sen erikseen selostaa. Jos pitää jotakin normaalina käytöksenä, sitä ei ole tarvetta kuvailla noin pitkästi.

3 virkettä on pitkästi o_O ?

Vierailija
60/72 |
06.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Luulen nyt vahvasti että sinä et ainakaan osaa siivota. Ehkä kotona osaat mutta et osaisi kyllä laitoksia taikka sairaaloita, Tiedätkö edes mitkä pesuaineet soveltuvat pH arvoltaan millekin pinnalle? Tai mitä pintamateriaaleja kotonasi on? Siivoojien täytyy tunnistaa pintamateriaalit, laitteet, pesuaineet ja niiden pH arvot yms. Koulutusta tarvitaan todellakin!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän viisi yksi