Arvostatko siivoojia?
Olen omassa työssäni huomannut että puoletkaan ihmisistä eivät arvosta meitä ja meidän tekemää työtä. Itse olen siivooja, käynyt alan 3 vuotisen koulun ja ollut töissä siivoojana nyt 6 vuotta. Koko työurani aikana olen ehkä saanut kymmenisen kertaa kiitoksen asiakkailta. Aina olen tehnyt työni huolellisesti ja asiakasta kunnioittaen, mutta silti tuntuu ettei ihmiset osaa arvostaa tekemääni työtä. Mielenkiinnosta kysyn, arvostatko sinä siivoojia? Jos et, niin miksi et?
Kommentit (72)
Teen erittäin hyvin palkattua 3-vuorotyötä. Koska duuni toimii 24/7, siivoojan näkee melko usein työnsä ääressä toimistoaikana, koska se on loppujen lopuksi paras hetki hoitaa homma. Siivoojaa tervehditään ja vaihdetaan muutama sana, siirretään itseään, työtuolia ja muita välineitä niin, että hän pääsee suorittamaan työnsä vaikeuksitta. Lopuksi kiitetään.
Ei tulis mieleenkään väheksyä duunin siivoojaa, paikka olisi pian aivan hirveässä kunnossa. Siivooja tekee tärkeää työtä minun viihtyvyyteni ja työpaikan toimivuuden eteen.
Vierailija kirjoitti:
Arvostaako siivooja kaupan kassaa, bussikuskia tai toimistosihteeriä? Käykö kiittämässä erikseen jokaista siitä, että tämä tekee sen työn josta saa palkkaakin? Käykö kiittämässä jokaista lapsesi opettajaa, käyttämiesi kauppojen myyjiä tai hampurilaisravintolan työntekijää, että kylläpäs kivasti myit minulle tämän hampurilaisen?
Etkö? Miksi sinua sitten pitäisi erikseen arvostaa.
Kyllä. Kiitän ja puhun ystävällisesti kaikille edellä mainituille. Arvostan myös. En ole siivooja.
Vierailija kirjoitti:
En arvosta. Jokainen hoitakoon omat sotkut. Siivoojan ammatti on keksitty kun ei ole typerille ja lahjattomille ihmisille löydetty parempaakaan käyttöä.
Siis moppaat siis itse kirjaston lattialta kurajälkesi, tyjennät roskiksen ostarilla, pesaiset wc-pöntön huoltsikalla, sairaalassa käydessäsi sipaiset desinfiointiainella pöpösi pois läheisiltä pinnoilta? Vai miten hoidat ne sotkusi?
En arvosta. En tiedä paskempaa työtä kuin siivooja. En voi ymmärtää että siivoojan työhön tarvitsee koulutuksen? eikö kaikki nyt jumalauta osaa siivota? Vammaisetkin!?!! Meillä töissä eräs todella ylimielinen siivooja, kävelee käytävillä kuin euroopan omistaja. Nauretaan aina työkaverin kanssa sille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Arvostaako siivooja kaupan kassaa, bussikuskia tai toimistosihteeriä? Käykö kiittämässä erikseen jokaista siitä, että tämä tekee sen työn josta saa palkkaakin? Käykö kiittämässä jokaista lapsesi opettajaa, käyttämiesi kauppojen myyjiä tai hampurilaisravintolan työntekijää, että kylläpäs kivasti myit minulle tämän hampurilaisen?
Kyllä. Kiitän ja puhun ystävällisesti kaikille edellä mainituille. Arvostan myös. En ole siivooja.
Normaalit hyvät käytöstavat eivät ole arvostamista. Ei siivoja ansaitse epäkohteliaisuutta kuten ei kukaan ansaitse, mutta ei mitään erityistä arvostustakaan, ei ole tehtävä jossa pelastettaisiin henkiä tai tehtäisiin mitään muutakaan ihmeellistä.
Provohan toi aloitus on, mutta jos havittelee erityistä arvostusta työstä, kannattaa tehdä ihan muunlainen ammatinvalinta. Vaikka sieltä vapaaehtoistyöstä.
Vierailija kirjoitti:
Huomannut saman!! Siivosin vuoden ja huomasin että ihmiset käyttäytyivät minua kohtaan kuin olisin ollut ns. saastaa. Lopetin sen jälkeen.
Arvostan kaikkia ihmisiä. Erityisesti julkisten tilojen siivoojan erityisyys on tosin siinä, että kuinkas käy, jos hän ei ilmaannukaan paikalle vaikkapa viikkoon?! Palkka pitäisi saada myös nousemaan, työ on paljon tärkeämpää kuin suurin osa maailman hutusta, vaikka riistämällä valmistettujen tuotteiden myyminen ja markkinointi... ja silti näitä tekevät käärii massit.
Arvostan. Osoitan arvostukseni ostamalla siivouspalveluita kotiini joka kuukausi useilla sadoilla euroilla.
t. tyytyväinen asiakas jo 10 vuotta
En arvosta. Olen itse toiminut siivoojana.
Siivosin kerran koulussa muutaman vuoden ajan. Siellä oppilaat räkivät lattialle aina kun näkivät minut.. Kyllä tunsin itseni ala-arvoiseksi.
Vierailija kirjoitti:
Siivosin kerran koulussa muutaman vuoden ajan. Siellä oppilaat räkivät lattialle aina kun näkivät minut.. Kyllä tunsin itseni ala-arvoiseksi.
Kai kerroit opettajille kohtelusta?
Vierailija kirjoitti:
En arvosta. En tiedä paskempaa työtä kuin siivooja. En voi ymmärtää että siivoojan työhön tarvitsee koulutuksen? eikö kaikki nyt jumalauta osaa siivota? Vammaisetkin!?!! Meillä töissä eräs todella ylimielinen siivooja, kävelee käytävillä kuin euroopan omistaja. Nauretaan aina työkaverin kanssa sille.
Ei, kaikki ei todelladaan osaa siivota. Tai ehkä osaa käyttää siivousliinaa ja moppia mutta ei tiedä mitä pesuaineita käyttää ja millä ja miten eri mikrobit kuolevat ym.
Tehtiin ensimmäisillä viikkoina koulussa aikoinaan sellainen koe, jossa siivosimme pöydät ja lattiat yms. kuten kotonakin siivotaan. Kokeen jälkeen otettiin bakteeritestit pinnoilta. No koehan näytti sen että olimme käyttäneet vääriä aineita vaikka pH olikin ollut oikea. Ei ollut mikrobit kuollut pinnoilta, eli koko siivous oli ollut oikeastaan aivan turha.
Minä kysyn aloittajalta, miksi kinuat arvostusta työstäsi kohtaan mutta et vaadi parempaa palkkaa?
Minä sain kyllä kiitosta työssäni, koska olin hyvä siivooja. Palkankorotusta en saanut. Sitähän se olisi vaatinut, että pitempään voisi tuota työtä tehdä. Ei siivoojan palkalla makseta asuntoa, matkustella eikä eletä. Kunhan pysyy hengissä. Mutta silti kaikki siivoojat tuntuvat marisevan vain siitä, kun ei tarpeeksi kehuta.
Nykyisessä työssäni en saa koskaan asiakkailta kiitosta enkä ole sitä kaivannutkaan. Ei useimmissa töissä saa.
Todella moni on nyt ymmärtänyt tämän aloituksen väärin. Kun kysyin arvostatko siivoojia, en tarkoita sitä että tarvitsisin erityiskohtelua tai jokaiselta asiakkaalta lahjakortteja ja kukkia vain koska olen siivooja, ei ei. Tarkoitan tässä vain sitä että miksi esimerkiksi ne paskat täytyy jättää sinne vessanpönttöön (joskus jopa lattialle), miksi täytyy mulkoilla ilkeästi ja ala-arvoisesti kun saavun paikalle siivoamaan tai miksi roskia ei saada roskakoriin... Aikuiset ihmiset liimailevat purkkia pöytiensä alle, jättävät ne paskat wc pönttöön, eivät saa roskia roskikseen vaan lattialle.
Arvostan. Moikkaan rapussa tapaamaani siivoojaa, ja työpaikalla (avokonttori) aina kiitän kun siivooja käy omalla paikallani, juttelen jos satutaan yhtä aikaa vaikka kahvihuoneeseen ja tietysti moikkaan kun ekan kerran päivällä satutaan tapaamaan. Olen kyllä huomannut että monelle siivoojat ovat "alempaa kastia" joita ei huomioida millään tavoin paitsi jos joku on vialla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei, kaikki ei todelladaan osaa siivota. Tai ehkä osaa käyttää siivousliinaa ja moppia mutta ei tiedä mitä pesuaineita käyttää ja millä ja miten eri mikrobit kuolevat ym.
Tehtiin ensimmäisillä viikkoina koulussa aikoinaan sellainen koe, jossa siivosimme pöydät ja lattiat yms. kuten kotonakin siivotaan. Kokeen jälkeen otettiin bakteeritestit pinnoilta. No koehan näytti sen että olimme käyttäneet vääriä aineita vaikka pH olikin ollut oikea. Ei ollut mikrobit kuollut pinnoilta, eli koko siivous oli ollut oikeastaan aivan turha.
Me tehtiin tuollainen samankaltainen testi koulussa aikoinaan, sama testi tehtiin kun pestiin kädet. Oli kiinnostava nähdä että ei se silmillä nähtävä puhtaus tarkoita sitä että olisi oikeasti puhdasta. :)
Siivoojana en arvosta niitä siivoojia jotka tekevät työn todella huonosti koska työ on .askatyötä ja palkka huono. Hyvän työmoraalin omaavia siivoojia, ja kaikkia muitakin ammattilaisia, arvostan.
Arvostan tosi paljon HYVIÄ eli työnsä kunnolla tekeviä siivoojia!!❤️
Työpaikallani vanhusten palveluasumisessa on todella laiska siivooja, työyhteisön huonoin lenkki. Voivottelee töitään, eikä siivoa kunnolla. Olen antanut 3x palautetta esimiehelleni siivoojan työstä, mutta eipä siihen puututa. Vanhusten sänkyjen aluset täynnä roskia ja villakoiria, joita joskus oman työni ohessa keräilen nyrkkiini...
Halveksin tuota siivoojaa, en kykene arvostamaan, vaikka yleensä työkavereitani arvostan. Teen itse työni hyvin ja vanhusten parasta ajatellen, niin siksi tämä tuntuu pahalta.
Te hyvin työnne tekevät siivoojat ansaitsette kultaa ja kiitoksen!❤️
Vierailija kirjoitti:
Arvostan. Moikkaan rapussa tapaamaani siivoojaa, ja työpaikalla (avokonttori) aina kiitän kun siivooja käy omalla paikallani, juttelen jos satutaan yhtä aikaa vaikka kahvihuoneeseen ja tietysti moikkaan kun ekan kerran päivällä satutaan tapaamaan. Olen kyllä huomannut että monelle siivoojat ovat "alempaa kastia" joita ei huomioida millään tavoin paitsi jos joku on vialla.
Ja monelle on jatkuva ylpeilyn aihe, että kohtelee siivoojaa hyvin.