Miksi jotkut käyttävät rahaa lapsenlapsiinsa mutta eivät omiin lapsettomiin lapsiinsa?
Tuli mieleen tästä: https://www.vauva.fi/keskustelu/3037440/ei-huvita-menna-vanhemmille-jou…
HS vain tilaajille: Isovanhemmilla on yhä enemmän rahaa, ja he ovat valmiita käyttämään sitä – Lapsenlapsiin kuluttamisella on elämää suurempi merkitys, kertoo uusi tutkimus
Ikääntyneiden osuus kuluttajista kasvaa. Anne Kastarinen haastatteli markkinoinnin väitöskirjaansa varten isovanhempia. Tarinoissa korostui, miten tärkeä suhde lapsenlapsiin on. https://www.hs.fi/paivanlehti/05122017/art-2000005476336.html
Esimerkki: Lapsenlapselle annetaan tuosta noin vain tonni tai kaksi läppäriin, matkaan, autokouluun tms., mutta omalle aikuiselle lapsettomalle lapselle ei anneta mitään. Oikeastaanhan tuo lapsenlapsen taloudellinen avustaminen on käytännössä oman lapsellisen lapsen avustamista. Kun isovanhempi ostaa läppärin tms., niin vanhemman ei tarvitse.
Kommentit (54)
Miksei iskä ja äiskä anna mulle enää rahaa?
-Pertti, 33 vuotta
Musta on vain ja ainoastaan hienoa, että vanhempani avustavat siskoni perhettä, mm. ostavat tarhaikäiselle talvikengät ja toppapuvut. Minä - yksinasuva, hyvätuloinen lapseton, en käytännössä tekisi mitään sillä rahalla jonka isäni on lapsen talvikenkiin laittanut mutta siskoni perhe arvostaa tätä suunnattomasti.
Toki olen varma, että jos oma henkilökohtainen talouteni olisi eri kantimilla, saisin apua vaikka olenkin lapseton.
Omat aikuiset lapset käyvät töissä, mutta lastenlapset eivät.
Lapseni ansaitsevat lähes 5xminun eläkkeeni verran, ja olen heidät lahjonut jo silloin kuin olivat itse pieniä, joten nyt lahjon lastenlapsiani, koska he tarvitsevat paljon sellaistakin, johon minun rahani riittävät.
Vierailija kirjoitti:
Minä syvästi ihmettelen noita artikkeleita joissa isovanhemmat auttavat lapsenlapsiasn hoitaen ja ostaen ja muutenkin. Meillä on ilmeisen tunnekylmät suvut, minulla ja miehellä, sillä lastemme idovanhemmista kummatkaan eivät yhtään auta. Eivät halua hoitaa eivätkä ole siis koskaan kertaakaan hoitaneet, eivät osta jouluksi ja synttäriksi mitään. Sama tyly kohtelu on kaikille lapsenlapsille.
Minusta näitä tylyjä ja itsekkäitä isovanhempia on paljon. Tuttavapiirissä myös.
Sitten os on varmaan näitä ihania auttavaisia isovanhempia, mutta ärsyttää kun lehdissä tämä porukka nostetaan standardiksi. TyyliinKAIKKI isovanhemmat auttaa/ostaa/hoitaa.Iso osa on niitä itsekkäitä tunnevammaisia isovanhempia. Haluaisinpanähdä joskus lehtiotsikon”isovanhemmat eivät piittaa lapsenlapsistaan vasn keskittyvät itseensä”. Tämä on ihan yhtä lailla totta monille. Mutta suuria ikäluokkia pitää silittää myötäkarvaan, siksi edellä kuvattua lehtiotsikkoa ei tulla koskaan näkemään.
Ps. Oma äitini on kiinnostunut vain lapsettoman pikkusiskoni 35v elämästä. Muille lapsilleen ei edes soita koskaan. Tämä lapseton pikkuvauva saa kuukausirahaa ja äsken uuden auton vanhemmiltani. Me lapsia omaavat sisarukset emme saa koskaan mitään :) että näinkin päin voi olla.
Minkähänlaisissa piireissä mahdat liikkua, kun itselläni on erittäin suuri tuttava/ystäväpiiri ja olemme lähes kaikki jonkun isovanhempia, enkä tunne ketään, kuka ei lapsiaan auttaisi ja hoitaisi lastenlapsiaan.
Meidän kaikkien omat vanhemmat olivat töissä tai kotona hoitivat omat lapsensa, kun lähes jokaisen silloiset, jo nyt edesmenneet vanhemmat, asuivat satojen kilometrien päässä kaupungistumisen vuoksi.
Ikävä, jos olet joutunut johonkin itsekkäiden ihmisten klikkiin.
Täällä etelä-suomalsiessa keskisuuressa kaupungissa jopa naapurit auttavat toisiaan.
Ihan mielenkiinnosta - miksi kaiken pitäisi mennä sentilleen tasan? Kas kun ei pitäisi laskea tunteja, joita isovanhemmat viettävät lastenlasten kanssa, lätkäistä tälle ajalle hintalappu ja sitten isovanhempien pitäisi maksaa lapsettomille lapsille tämä summa...
En todellakaan usko että vanhempani pystyivät jakamaan lapsuudessani kaiken rahallisesti tasan, minä esikoisena olen varmasti saanut eniten: aikaa, uudet rattaat, polkupyörät jne. Nuoremmat sisarukset saivat pyörän kun se oli minulle pieni. Kenen nyt pitäisi ottaa nokkiinsa kun vanhempani rahallisesti avustavat sisarusteni perheitä, heillä kun on pieniä lapsia ja minulla ei.
Kateus omia sisaruksia ja heidän lapsiaan sekä omia vanhempiaankin kohtaan on näköjään ennen tätä joulua yläpeukkuja kokoava teema! Kertoo näistä kirjoittajista kyllä, että henkinen elämä on näiverttynyt. Jokainen saa käyttäö rahaansa ja aikaansa mihin haluaa, on se sitten omaa sukua tai ei. Tuollaisten tyytymättömien nirppanokkien sukulainen en haluaisi olla.
Vierailija kirjoitti:
Minkähänlaisissa piireissä mahdat liikkua, kun itselläni on erittäin suuri tuttava/ystäväpiiri ja olemme lähes kaikki jonkun isovanhempia, enkä tunne ketään, kuka ei lapsiaan auttaisi ja hoitaisi lastenlapsiaan.
No meilläkään ei kyllä isovanhemmat piittaa yhtään minusta tai lapsestani. Siskoa kyllä autetaan, ja se on ihan hyvä. Hän on kolmen lapsen yh-äiti ja tarvitseekin apua.
Minä en edes halua apua vanhemmiltani. He eivät kummoiset vanhemmat olleet, eivät siskosta ja minusta huolehtineet lapsuudessani. Jos nyt haluavat auttaa siskoa, se on heidän asiansa, mutta minun ovelleni ei tarvitse tulla. En tarvitse rahaa, en tavaraa, en hoitoapua. Puhelinsoitto muutaman kerran vuodessa ja synttärikortti lapselle riittää mainiosti. Käyttäkööt vaikka kaikki rahansa siskonlapsiin.
Vierailija kirjoitti:
Mun isä tekee noin. Antaa lapsilleni lahjoja, mutta ei meille aikuisille. Hän on todellakin vähärahainen eläkeläinen ja tämä on meille okei. Sain lapsena isältäni vaikka mitä pientä silloin niin ihanaa tilpehöörää, joten mielestäni nyt on ihan kohtuus, että lapset saavat.
Miksi se on mielestäni kohtuus? Minusta on kyllä aika kohtuutonta, että vähävarainen eläkeläinen ostaa yhtään kenellekään lahjoja. Eikö tässä vaiheessa pitäisi teidän auttaa isäänne, antaa jo vähän takaisinpäin?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä oon itseasiassa sitä mieltä, että sen lapsettoman sisaruksen pitäisi myös avustaa sitä perhettä taloudellisesti ja osallistumalla, jos tarvetta. Mutta taidan olla vanhanaikainen ja uskonnollinen. Kelahan se lähiomainen täällä Suomessa on. Isovanhemmistakin pitäisi lasten ja lastenlasten pitää huolta, sitten kun on tarvetta, mutta tosiaan, sehän on niin kauheen ahdistavaa sellainen "rakkaus". Onneksi on toi Kela ja tulonsiirrot, niin saa itse valita ketä rakastaa. Se on aidompaa, kun se on helpompaa - eikö niin. ?
I'll bite - kerro nyt ihmeessä miksi sen lapsettoman sisaruksen pitäisi lapsellisia sisaruksiaan avustaa. Jos on itse päättänyt jättää lapset hankkimatta, on velvoitettu elättämään toisten kakaroita? Jokainen tekee omat ratkaisunsa. Hienoa jos joku haluaa avustaa, mutta se perustuu kyllä ihan vapaaehtoisuuteen, ei siihen että "pitää avustaa".
No tuon kommentoijan logiikalla mä ymmärrän kyllä miksi. Mutta kuten hän sanoi, täällä Kela on lähiomainen. Ei ne sisarusten lapsetkaan tule pitämään lapsettomasta tädistään huolta kuten ennen olisi tapahtunut.
Vierailija kirjoitti:
No tuon kommentoijan logiikalla mä ymmärrän kyllä miksi. Mutta kuten hän sanoi, täällä Kela on lähiomainen. Ei ne sisarusten lapsetkaan tule pitämään lapsettomasta tädistään huolta kuten ennen olisi tapahtunut.
Suvut ovat kovin erilaisia. Meillä pidetään huolta myös tädeistä ja sedistä nyt, kun ikä painaa ja alkaa olla dementiankin oireita. Etsitään hoitopaikat ja hoidetaan paperiasiat ja käydään katsomassa, vaikka ei vanhus enää edes tietäisi, kuka on kylässä. Viedään vielä kotona asuvia lääkäriin ja autetaan apuvälinehakemusten tekemisessä ja hommataan pankkitunnuksia, jotta saadaan maksettua laskuja. Käytetään kaupassa ja tapahtumissa ja joululauluissa ja minne se vanhus nyt haluaakin mennä. Miksi auttajan aina pitäisi olla rintaperillinen?
Tässä on näköjään oletuksena, että se lapseton on samalla kovapalkkainen sinkku, kun taas se lapsellinen sisarus on köyhä ja kurja.
Ihan yhtä hyvin voi olla, että se lapseton on köyhä siivooja ja elättää osapäiväpalkallaan pitkäaikaistyöttömän miehensäkin, kun taas lapsellinen sisarus on erikoislääkäri tai juristi tms., jolla tuohta riittää. Tai molemmat sisarukset yhtä hyväpalkkaisessa työssä.
Toivottavasti sinulla on mukavaa sen kaiken rahakasan päällä. So long suckers.
Kateus vie kalatkin vedestä ja joukun pilalla...joopa joo.
Haha!
sillä on varaa sanoa, joka maksaa!
Luulitko, että olisin avannut suuni, jos mua ja mun lapsia joku elättäisi.
Luulit vielä, että voisit määräillä toisten lapsilukua tai puuttua vakaumukseen..? !
Toisten kunnioittaminen sulla vähän hakusessa? Mutta onko se nyt ihme kun kannattaa lapsilta varastamista..
Hei mieti sitä; ihan vaikka pari minuuttia.. Et voi olla noin epärehellinen! ?