Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

En ollut sokerirasituksessa - Nyt vauva onkin iso!

Liilii
04.12.2017 |

Ensimmäisessä raskaudessa kävin sokerirasituksessa, sain puhtaat paperit ja synnytin 3,3 kiloisen vauvan. Olin alle 30, ei merkittävää ylipainoa ja paino nousi raskauden aikana n. 12 kg.

Tässä toisessa raskaudessa minulta kysyttiin neuvolassa, että tahdonko sokerirasitukseen ja yhteistuumin todettiin hoitajan kanssa, ettei se ehkä ole tarpeen. Raskaus on edennyt samalla kaavalla kuin ensimmäinen, nyt vain ikää pari vuotta enemmän ja painoa tullut tähän viikolle 36 mennessä 10 kiloa.

Ultrassa (vk 35) sitten selvisikin, että vauva vaikuttaa isolta ja synnytys joudutaan todennäköisesti käynnistämään ennen laskettua, ettei ehdi kasvaa liikaa. Ahdistaa ihan kamalasti, jos olen itse aiheuttanut jättivauvan skippaamalla sokerirasituksen ja syömällä, mitä huvittaa...

Lääkärin mielestä mitään ei enää viimeisen kuukauden aikana ole tehtävissä, mutta äitipolin kätilö taas listasi kaikkea ”kiellettyä” maidosta hedelmiin. Mitä ihmettä uskallan nyt syödä? Onko tärkeintä sokerin määrä vai kalorit? Entä hiilarit?

Onko muilla tullut vastaavaa selittämätöntä jättivauvaa ja miten olette selvinneet synnytyksestä? Käynnistettiinkö?

Kommentit (27)

Vierailija
21/27 |
04.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä toki voit syödä leipää, maitoa ja jonkun hedelmän. Mutta oikeasti ei varmaan haittaa, jos jätät sokeriset vähemmälle, syöt enemmän vihanneksia, kalaa, vähärasvasta lihaa yms. Raskausdiabetes ruokavalio on ihan järkevä, eikä tartte mistään kokonaan luopua, vaan tarkkailla kokonaisuutta.

Vierailija
22/27 |
04.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Liilii kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Liilii kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko sinulla siis todettu nyt raskausdiabetes? Vai pelkän ultranko perusteella ne alkaa hedelmiä kielellä?

Ei kuulemma enää kannata testata :/ eli kyllä, ultran perusteella vain...

Mitähän ihme toimintaa tuo tuollainen on? Osaamatonta porukkaa teillä siellä neuvolassa/äitiyspolilla. Ei ole myöhäistä testata yksinkertaisella verikokeella mikäli epäilys on!

No minäpä sitten huomenna neuvolassa pyydän sitä testausta vielä! Hullulta tuntuu alkaa rajoittaa normaalia syömistä, jos se onkin turhaa. Karkit ym. olisi nyt varmasti järkevää skipata, ettei tule ylimääräistä painoa, mutta hedelmät, leipä ja maitotuotteet olisi ihan kiva pitää osana ruokavaliota.

Kiitos kaikista asiallisista vastauksista!

Kannattaa tosiaan pyytää, pikasokeri sormen päästä (kunhan muistat milloin olet syönyt/juonut viimeksi) ja/tai paastosokeri labrassa. Kuulostaa lähinnä siltä, että sinua halutaan jostain kumman syystä syyllistää sokerirasituksen väliin jättämisestä tai pelotella muuten vaan? Jos oikeasti olisi huoli radista, niin kyllä sinulta olisi sokerit jo otettu ja vasta sitten alettu mahdollisesti neuvomaan ruoka-asioissa. Ja joo, karkit tietty kannattaa jättää, muttei normaalia ruokaa tai hedelmiä ilman syytä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/27 |
04.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla tehty sokerirasitus joka ikisen kuuden raskauteni aikana eikä koskaan radia ole ollut. Ekat kaksi vauvaa melko isoja: 4720g ja 4990g siinä lasketun ajan nurkilla. Kuopus 4320g reilun kaksi viikkoa yliaikaisena. Siinä välissä kolme normipainoista (n.3800g) yliaikaisuuden vuoksi käynnistettyinä. Kahdella vanhimmalla lapsella eri isä kuin neljällä nuorimmalla, joten isän genetiikka ainakin jonkun verran vaikuttanee. Kaavan rikkoo meillä ainoastaan tuo kuopus, josta tuli muita täyssisaruksiaan reippaasti isompi samassa ajassa. Ei näitä aina tiedä mistä johtuu. Hyvin meni joka tapauksessa kaikki synnytykset, alateitse ja nopeasti. Toki nuo isoimmat sai paikkoja vähän repeileen, mutta se nyt on murheista pienin just siinä kohtaa...

Mut ei varmasti ole turhaa tehdä sokerikoetta vielä nytkään jos radia epäillään ja vähintään sen vuoksi että asia sinua ahdistaa, pyydä testiä ilman muuta. Ruokavaliotietoa on netti pullollaan ja neuvolasta ainakin pitäis löytyy tietoa kanssa, jos tarpeen on. Tsemiä loppuraskauteen sekä tulevaan koitokseen! :)

Vierailija
24/27 |
07.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aloittaja vielä päivittää tilannetta:

Sain neuvolasta verensokerimittarin kotiseurantaa varten. Sokeriarvoni olivat erinoimaiset! Eipä siis johtunut radista tämän vauvan isokokoisuus. Ehkä hän on vaan muuten skrodempaa sorttia.

Synnytys edelleen edessä, joten varmuutta koosta ei vielä ole. Ensi viikolla käynnistellään!

Vierailija
25/27 |
07.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Liilii kirjoitti:

Aloittaja vielä päivittää tilannetta:

Sain neuvolasta verensokerimittarin kotiseurantaa varten. Sokeriarvoni olivat erinoimaiset! Eipä siis johtunut radista tämän vauvan isokokoisuus. Ehkä hän on vaan muuten skrodempaa sorttia.

Synnytys edelleen edessä, joten varmuutta koosta ei vielä ole. Ensi viikolla käynnistellään!

No hienoa että sait itsellesi siltä osin mielenrauhan! Tsemppiä!

Vierailija
26/27 |
07.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulle tehtiin sokerirasituskoe kuopuksen kohdalla. Ei ollut mitään. Silti vauva oli syntyessään iso. Iso hän on vielä aikuisenakin, kaksimetrinen hongankolistaja. Ei vauvan iso koko tosin tarkoita automaattisesti vaikeaa synnytystä. Kuopukseni syntyi parissa tunnissa.

Vierailija
27/27 |
07.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla tehtiin sokerirasitus kuopuksesta. Olin 31v. Joku arvo oli 10,1, kun raja oli 10. Sain sokerimittarin kotiin ja seurailin, mutta mitään ruokavaliota ei tehty. Lapsi syntyi rv 40+5. Synnytys oli nopea 30min sairaalassa, ponnistus 6 min. Tyttö oli 4800g 54cm. Kätilöt oli kiukkuisia, kun ei oltu neuvolasta ohjattu äippäpolille. Lapsi ei kuitenkaan ollut ns. Sokerilapsi, eikä ollut mitään häikkää vauvan sokeriarvoissa. Ehkä vauva oli saanut hyvin ravintoa, kun istukkakin painoi 1200g. Ja mä olen 160cm 54kg. Pieni äiti ja iso lapsi, mut synnytys meni tosi hyvin, vaikka vauva olikin iso. Jännä juttu, että meillä ei äippäpolillakaan kukaan puuttunut vauvan kokoon raskausaikana, vaikka pari ylimääräistä kertaa ultrattiin, liikkeiden vähäisyyden vuoksi.