Kutsutko vanhempiasi ”äiti” ja ”isi” vai nimillä
Miksiköhän jotkut kutsuvat vanhempiaan heidän etunimillä? Se pistää jotenkin korvaa kun lapsi sanoo että Terhi soitti minut kotiin. Itse sanon äiti soitti
Kommentit (28)
Vanhempani eivät ole käyttäytyneet kuten vanhempien kuuluisi. Hyvä vanhempi ei tee pahinta mahdollista pahaa lapselleen eikä myöskään puolustele pahantekijää. Siksi kutsun heitä etunimellä.
Meidän perheen lapsille on vakiintunut isälle isi -sana. Näin edelleen vaikka kukaan meistä ei ole enää alle parikymppinen. Jotkut hörähtävät joskus tuolle isi sanalle ja pitävät sitä ehkä hieman lapsellisena.
Meidän sisaruskatraalla on kamala tapa kutsua vanhempiamme heidän sukunimillään. Isoveli sen meille nuoremmille aikoinaan opetti ja se tapa jäi pysyäkseen. Kuulostaa kummalta ja jopa hieman keljulta, sen itsekin tiedostan, mutta en enää näiden vuosikymmenien jälkeen osaa sanoa "äiti" tai "Matti", jos heille juttelen.
Vierailija kirjoitti:
Meidän perheen lapsille on vakiintunut isälle isi -sana. Näin edelleen vaikka kukaan meistä ei ole enää alle parikymppinen. Jotkut hörähtävät joskus tuolle isi sanalle ja pitävät sitä ehkä hieman lapsellisena.
Isi on hellittelynimi. Hassua, että jotkut pitävät hellittelyä lapsellisena.
Vanhempani itse halusivat, että me kakarat aaletaan kutsumaan nimeltä, koska niin aikuisten kai kuuluu tehdä ja olisi noloa jos nelikymppinen vielä sanoo äitiksi ja isiksi.
Siitä lähtien kun omat vanhempani ovat tulleet isovanhemmiksi olen kutsunut heitä ukiksi ja mummiksi.
Mutsi ja faija.