Onko loukkaus jos vien köyhän perheen oveen joulukassin jossa
jouluherkkuja, kakkuja, torttuja, suklaata, glögiä.
Pikku lahjoja lapsille.
En halua loukata heitä tai mitään.
Kommentit (43)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pikku lahjoja lapsille.
En halua loukata heitä tai mitään.Pudota luukusta mieluummin lähiruokakaupan lahjakortti, jota ei voi käyttää röökiin ja alkoholiin.
Juuri näin. Lahjakortti on parad. -Minä en ilhtuisi tuosta lahjakassista, koska en pidä mistään noista jouluherkuista jotka luettelit.
Onko sun tarkoitus antaa se nimettömänä vai omalla nimellä?
Lahja on lahja. Myös rikkaat saavat lahjoja ja joulukoreja. Jos joku suuttuu saamastaan lahjasta, niin ei voi mitään. Olettaen tietystiettei lahja ole oikeasti loukkaava, kuten vaikka laminoitu bmi-taulukko (kuten joku täällä kertoi anopilta saaneensa) tai vaikka joku rikkinäinen vaate.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pikku lahjoja lapsille.
En halua loukata heitä tai mitään.Pudota luukusta mieluummin lähiruokakaupan lahjakortti, jota ei voi käyttää röökiin ja alkoholiin.
Juuri näin. Lahjakortti on parad. -Minä en ilhtuisi tuosta lahjakassista, koska en pidä mistään noista jouluherkuista jotka luettelit.
Pudota mieluummin röökiä ja alkoholia. Kiitos etukäteen.
Yks ois se et viet herkut pienen valkoisen valheen kera: " tuli tehtyä/hommattua vähän liikaa, kelpaako teille?"
16 jatkaa vielä aplle:
Minä olen tälle yhdelle perheelle satuillut, että meillä oli aikanaan kun opiskelimme tuttu, joka toi meille köyhille opiskelijoille herkkukorin, koska tiesi meidänkin joutuvan köyhäilemään pienellä budjetilla, ja annan näitä herkkuja nyt eteenpäin seuraaville opiskelijoille :) ’vastalahjaksi’ heidän lapsi viime vuonna taiteili jouluisen maiseman A4selle. Se on muuten jo taas tuomassa joulua meidän jääkaapin ovessa :)
En usko heidän loukkaantuneen, mutta toki ihmisiä on kovin erilaisia, kuten todentotta täällä palstalla näkyy :)
Mua saattaisi epäilyttää syödä ovelle ilmaantuneita ruokia, jos en tietäisi keneltä ne on. Ruokakaupan lahjakortti on parempi ja helpompi vaihtoehto.
Vierailija kirjoitti:
Hmmm... Minä en ehkä kumminkaan veisi. Antaisin mieluummin muhkean summan Hyvä joulumieli-keräykseen tai Pelastusarmeijan joulupata-keräykseen. Sieltä raha löytää perille hyvin, ei ole tasapuolisuus-ongelmia (eli että tulee auttaneeksi perhettä, joka ei olekaan eniten apua tarvitsevia), eikä saajalle tulee samanlaista noloa kiitollisuudenvelka-fiilistä kuin tuollaisissa saattaa helposti tulla.
Pyrkimyksesi on hyvä ja siitä kiitos, mutta miksi haluat antaa apusi noin? Etkö luota keräyksiin? Vai haluat henkilökohtaista glooriaa?
Komppi.
En ymmärrä tätä nykyajan villitystä, että kaikki pitää tehdä itse. Miksi? Halutaanko tosiaan itse saada kiitollisuutta palkaksi vai mistä on kyse?
Vierailija kirjoitti:
Mua saattaisi epäilyttää syödä ovelle ilmaantuneita ruokia, jos en tietäisi keneltä ne on. Ruokakaupan lahjakortti on parempi ja helpompi vaihtoehto.
Viinakaupan lahjakortti on vielä parempi joskaan ei aina helpompi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hieno ele. Ja kun sen laittaa lahjana eikä lahjoituksena, niin eihän siitä voi loukkaantua. Laitat vaikka kortin, missä kiität mukavista hetkistä vuoden mittaan - tai jotain vastaavaa ja allekirjoitukseksi jotain ympäripyöreetä, niin että se ei tunnu avustukselta, vaan lahjalta :)
Lahjasta tulee paine antaa vastalahja. Ei siis missään nimessä noin, koska siinä tulee kauhea paniikki raapia jostakin rahat vastalahjaan.
Ai, että jos siinä lukee joltain anonyymiltä tai vaikkapa Joulupukilta, niin on paineita vastalahjaan? Kenelle? Eihän sinä ole kenenkään nimeä?!?
No ei toki silloin, mutta tuossa esimerkissä oli lahjakassin mukana kortti, jossa kiitettiin mukavista hetkistä - siinä oli tarkoitus laittaa nimi alle,. Luepa tarkemmin.
Vai ajattelitko jotakuta naapurin pariskuntaa muistaa lahjalla, jossa kiitellään mukavista hetkistä, anonyymisti? Voi siinä vaimo saada nyrkistä, jos osuu vähän mustasukkaisempi siippa...
Miten se köyhyys on todettu?
Meidän perhettä ihanat ihmiset ovat auttaneet vuosien saatossa, kun niin moni pitää meitä köyhänä perheenä. Koska meillä ei ole autoa ja vaatteet ostetaan kirppareilta, huonekalut kierrätyksestä, emme reissaa ulkomailla. Mun äidille meidän köyhyys näkyy jo joulupöydässä, kun meillä ei ole varaa kinkkuun (olemme semivegejä).
Olemme hyvissä ammateissa ja tienaamme kivasti, meillä raha ei näy.
En loukkaannu avusta, mutta apu kohdentuu tässä tapauksessa väärin. Itse osallistun joulupuuhun, keräyspatoihin. Entistä enemmän niinä vuosina, kun olemme saaneet "apua".
Eikä siihen voi sanoakaan, että sorry emme tarvitse, kun me oikeesti tienaamme hyvin. Eipä kukaan usko ja säälien katsovat, että ota nyt, ota.
Tuollainen lahjakassi on ihana idea!<3 Kunhan et missään nimessä laita siihen nimeäsi, älä edes "Naapuria". Jos jostain syystä lahjan saaja tuleekin kysyneeksi sinulta lahjakassista, esitä tietämätöntä. Olisi suorastaan julmaa laittaa saaja ikävään kiitoksenvelkaan ja lisäksi silloin siihen liittyisi myös se nöyryytys-aspekti, mikäli lahjan antaja on tiedossa. Joten: nimettömänä lähetetty lahja on kaunis ja ihana ajatus, kunhan et missään nimessä jää kiinni sen antamisesta. :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pikku lahjoja lapsille.
Pudota mieluummin röökiä ja alkoholia. Kiitos etukäteen.
Joululiköörit postiluukusta sisään? Kyllä köyhä kiittää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hmmm... Minä en ehkä kumminkaan veisi. Antaisin mieluummin muhkean summan Hyvä joulumieli-keräykseen tai Pelastusarmeijan joulupata-keräykseen. Sieltä raha löytää perille hyvin, ei ole tasapuolisuus-ongelmia (eli että tulee auttaneeksi perhettä, joka ei olekaan eniten apua tarvitsevia), eikä saajalle tulee samanlaista noloa kiitollisuudenvelka-fiilistä kuin tuollaisissa saattaa helposti tulla.
Pyrkimyksesi on hyvä ja siitä kiitos, mutta miksi haluat antaa apusi noin? Etkö luota keräyksiin? Vai haluat henkilökohtaista glooriaa?
En ole AP, mutta olen valitettavasti tullut hyvinkin skeptiseksi näiden jouluapujakojen suhteen, ja haluan auttaa sellaista perhettä, joka pistää vähät rahansa riittämään. Tiedän parikin perhettä, jotka ovat sitä mieltä, että he eivät vielä ole niitä jotka kaikkein eniten apua tarvitsevat, mutta joiden tiedän aidosti oikeasti jättävän kaikki joulun makeiset, glögit, kynttilät jne ostamatta, jotta saavat lapsille jotkut toivotut lelut hankittua. Eli aitan mieluiten perhettä joka ei ole joka suuntaan käsi ojossa.
Mutta juuri tuollaiset perheet - siis jotka eivät saa mitään järjestöiltä - saattavat olla niitä pahimpia "käsi ojossa" perheitä, joilla ei edes ole aitoa tarvetta avulle!
Joo, sinä varmaan tiedät tarkkaan tuttavasi tilanteet, mutta muuten: avustusjärjestöt seulovat avun saajat mm. lastensuojelun ja sosiaalipalvelun asiakkaista niin, ettei sinne pääse keräämään apua itselleen pelkästään uikuttamalla kovaa.
Siksi katsoisin, että niiden apu menee varmemmin perille kuin summamutikassa naapurustoon jaettu.
Toki asia on ok, jos sinulla on varma tieto ja tuttu perhe. Ja he eivät koe tilannetta nöyryyttävänä - se riskikin on yksityisavussa isompi kuin "instituutio-avussa".
Lahjakortti kauppaan mieluummin.
Itselläkin olisi vaikeuksia ottaa se kassi vastaan, jos ensinnäkin olisi joltain unohtunut siihen oven taakse tai juurikin, että jos niissä on jotain ylimääräistä.
Lahjakorttiin voisi vielä nimetä perheen ja toivottaa hyvää ja herkullista joulua. Niin ja saisi ostaa niitä omia joulujuttujaan, kun kaikilla ei ole joulunkaan suhteen sama maku.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ole AP, mutta olen valitettavasti tullut hyvinkin skeptiseksi näiden jouluapujakojen suhteen, ja haluan auttaa sellaista perhettä, joka pistää vähät rahansa riittämään. Tiedän parikin perhettä, jotka ovat sitä mieltä, että he eivät vielä ole niitä jotka kaikkein eniten apua tarvitsevat, mutta joiden tiedän aidosti oikeasti jättävän kaikki joulun makeiset, glögit, kynttilät jne ostamatta, jotta saavat lapsille jotkut toivotut lelut hankittua. Eli aitan mieluiten perhettä joka ei ole joka suuntaan käsi ojossa.
Mä en tajua tota. En todellakaan. Lienee Facebook-ajan ilmiö, että kaikki halutaan tehdä itse, kun muut ei mitään osaa. Todellisuudessa avustusjärjestöjen apu on tehokasta ja toimivaa, ja ne seuloo saajat tarkemmin kuin keskiverto-avmamma.
Vierailija kirjoitti:
Pikku lahjoja lapsille.
En halua loukata heitä tai mitään.
Asun alueella jossa ainakin käsittääkseni paljon työttömiä ja vähävaraisia, alue sinällään ihan viihtyisän oloinen muuten.
Joskus aiemmin kävi ovella kerran jopa joku ruokaa jakava ihminen kassi täynnä leipää, ilmeisesti on alueella niin huonosti asiat monilla.
Olen itse toimeentulotuen varassa, olin aikoinaan pitkään tekemässä mm. nettipalveluja yms, myös joitakin isompiakin firmoja ja tunnetumpiakin sivustoja. Myös tätä Vauvan sivustoa olen joskus aikanaan ollut osaltani tekemässä ja ylläpitämässä.
Mutta niin köyhäksi en itseäni tuntenut että tarvitsisi leipää kantaa kotiin, kieltäydyin kohteliaasti tarjouksesta ja sanoin vaan että itselläni kuitenkin asiat ihan kohtuullisen hyvin, ja alueella on varmasti huonommassakin jamassa olevia asukkaita joille em. ruoka kuuluisi.
Kieltäytyminen ruoan vastaanottamisesta asetti minut jo tuossa jonkinlaisen sosiaalisen paineen kohteeksi, se ei ole mielestäni oikein ketään kohtaan.
Toivoteltiin vaan hyvää jatkoa puolin ja toisin.
Ongelma tässä on tietenkin se, että miksi kansan täytyy alkaa tällaiseen ruoan kerjäämis/jakelu-toimintaan ottaa osaa, kun se on valtion puolelta tulevat tuet yms. jolla asia pitäisi hoitaa kuntoon. Eikö maan hallitus ymmärrä edes hävetä, että asettaa oman kansansa tällaisen nöyryyttämisen kohteeksi?
Siis, se on ILMAN MUUTA valtion hallituksen taloudellisen ohjaamisen ensimmäinen ja tärkein tehtävä se, että työn kysyntä hoidetaan kuntoon. Siihen on tapoja vaikka kuinka paljon, mutta poliittinen tahto hoitaa em. tehtävä tuntuu olevan hukassa. Hallinto laiminlyö tehtäviään tässä urakalla, kun ei työn kysyntä tunnu onnistuvan, siksi ollaan sitten vuosikausia työttömänä koska työn kysynnän ylläpito ei tunnu kiinnostavan hallintoa.
Rakenteellisia toimia kehiin ja veroja tappiin heidän osalta joille ei suomalaisen työn kysyntä kelpaa. Rikkaita ulos maasta jos ei palkanmaksuhalua ole ja omaisuutta takavarikkoon.
Minä en haluaosi ainakaan ventovieraalta mitään ruokakassia oven taakse, en uskaltaisi sieltä syödä kuin säilykkeitä tms. varmuudella kiinni olevia. Ja kokisin sen nöyryyttäväksi.
Jos voit antaa jotain tekosyyllä "sain tällaisen, muttei minulla ole käyttöä, kelpaako sulle?", niin se on ok.
Minäkin annan mieluummin jonkin järjestön kautta, viranomaisilta ja järjestöiltä saatua apua ei koeta samalla lailla noloksi, eikä se aiheuta kiitollisuudenvelkaa.
En veisi mitään Prisman kassia, mutta jonkinlaisen joulukorin tai paketin. Pelkkä muovikassi täynnä ruokaa tuntuu jotenkin alentavalta, vaikka tarkoitus olisi jalo. Eli kuten muutkin ovat ohjeistaneet, "naamioi" se lahjaksi. :D
olisin tyytyväinen jos joku tipauttiais joulurahaa pari sataa euroa, jotta voisin mennä jouluksi katsomaan isääni 600 km päähän
tv työtön mikke