Mitä teillä jälkiruokana kahvin kanssa jouluaattona
Siis kun pääruoka on syöty ja tulee jälkiruuan aika ja mahdolliset kahvit ja konjakit niin mitä muuta kahvipöydässä on ollut?
Kommentit (56)
Englantilainen hedelmäkakku.... Just on uunissa että ehtii maustua jouluksi.
glögijuustokakku piparkakkupohjalla
Luumurahka. Mitään leipomuksia en laita kun puolet porukasta keliaakikkoja ja puolet porukasta karppaa. Luumurahka käy kaikille, olen kysynyt. Eli siis luumuja, rahkaa ja kuohukermaa, ripaus vaniljasokeria. Sokerikuppi pöytään niin jokainen saa sokeroida tarpeensa mukaan lisää.
Meillä piparijäädyke tai luumukiisseli jälkkärinä. Tosi on, ettei paljon jälkkäriä enää mahdu.
Myöhemmin kahvin kanssa täytekakku tai juustokakku (joskus Sacher), suklaakonvehteja, torttuja, pikkuleipiä ja niitä joulukakkuja (taateli-, englantilainen hedelmä- tai maustekakku).
Tulee ähky pelkästä jouluherkkujen ajattelustakin. Läski olen jo ennestään, ei tästä tule mitään, stna.
Torttuja, pipareita, mummoni äidin reseptillä tehty kahvikakku, suklaakonvehteja jne.
Yleensä jälkiruuaksi on ollut marjoja (mansikoita, lakkoja ja mustikoita) ja vaniljajäätelöä tai kermavaahtoa. Tässä vaiheessa ei olla yleensä keitetty kahvia, vaan kahvit on juotu myöhemmin. Silloin pöydässä paria erilaista kuivakakkua, pullaa, joulutorttuja, pipareita ja muita pikkuleipiä, makeisia ja pähkinöitä yms.
Kiva lukea näitä, ihan kuin olisin teillä jouluisessa kahvipöydässä vieraana :-)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ompas teillä tarkkaan ohjelmoitu päivä.
Mitä niitä hyviä perinteitä muuttamaan? Yli 20v menty samoilla kuvioilla ja sitä ennen jo lapsuudenkodissani. Maut vaan muuttuu.
8
Mua ahistais tuollainen pakkoperinne ihan sairaasti. Aina on tehty näin on maailman toisiks paskin perustelu.
En nyt kutsuisi pakoksi sitä mistä kaikki nauttii. Helpottaa kummasti elämää kun ei väkisin tarvitse keksiä "vaihtelua". Pöydässä on kaikkien lempiherkkuja ja pienimmätkin tottuu tiettyyn aikatauluun eikä kitise ja ihmettele koska pukki tulee tms.
Ei ole jälkiruokaa, kahvit ja konjakit on palan painikkeeksi. Ei kukaan jaksa jälkkäriä jouluaterian päälle. Ei muutenkaan olla ollenkaan jälkkärinsyöjiä.
Myöhemmin illalla on juustoja.
Ei siinä vaiheessa jaksa mitään. Kahvin ja konjakin kanssa joskus myöhemmin joululeivonnaisia (pipareita, torttuja, hedelmäkakkua) ja suklaata. Tietysti jos joku jaksaa syödä niitä heti kinkkuaterian päälle niin saa.
Kiitos vinkistä "luumurahka".;)..itselle ei tuo tullut mieleenkään..
Jälkkäri erikseen, kahvin kanssa käsin tehtyjä suklaakonvehteja, pieniä joulutorttuja, taatelikakkua ja pieniä piparkakkuja.
Minä teen joka vuosi Tiramisun ja vain jouluksi. Se tarjoillaan kahvin ja Marsalan kanssa. Illalla myöhemmin keitetään joululaulut, silloin pöydässä itse valmistetut tortut, bebet, piparit ja lusikkaleivät. Vaalin äitini perintöä, enkä koskaan ole kokenut sitä pakoksi vaan jolufiiliksen tuojaksi
.
Mä teen luumurahkan siitä luumurahkasta 😃 vaahdotan vaniljakastiketta ja murustan pipareita joukkoon. Sitten lapon kerroksittain rahkan ja vaahdon maljoihin. Se jälkkäri ollut jo monta vuotta.
Kahvit on myöhemmin ja sen kanssa on jouluhalkokakkua.
Jälkkäriksi piparirahkaa, lapsen tekemää ja toivomaa. Lisäksi teen marinoituja appelsiinilohkoja. Nämä lähinnä isälleni joka ei syö rahkaa.
Kahvin kanssa pipareita ja konvehteja, ehkä joku maustekakku. Niin ja konjakkia. Torttuja on yleensä ollut, mutta kukaan ei juurikaan syönyt ja meidän perheestä vain minä niitä syön, joten tänä vuonna jätän ne pois.
Käyttäjä8182 kirjoitti:
Minä teen joka vuosi Tiramisun ja vain jouluksi. Se tarjoillaan kahvin ja Marsalan kanssa. Illalla myöhemmin keitetään joululaulut, silloin pöydässä itse valmistetut tortut, bebet, piparit ja lusikkaleivät. Vaalin äitini perintöä, enkä koskaan ole kokenut sitä pakoksi vaan jolufiiliksen tuojaksi
.
Miten ja miksi joululaulut keitetään???
Vierailija kirjoitti:
Hoh hoijaa, kertokaa nyt vielä monelta syötte ja juotte mitäkin ? tarkka ohjelma suurelle jouluaatto päivälle! Olisipa tämä koko joulu hössötys äkkiä ohi ja tulisi, AH ,niin ihana kevät ja kesä!!! Talvi ja Joulu on aivan perseestä!
Mistä moinen aggressiivisuus? Jos järjestää jouluaterian isolle porukalle niin itse ainakin tykkään suunnitella sen etukäteen.
Meillä ei ole koskaan ollut jälkiruokaa jouluaterialla. Ei jaksa sen päätteeksi syödä mitään makeaa.